BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Tomasso => Topic gestart door: Tomasso op 26 januari 2012, 23:28:19

Titel: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 26 januari 2012, 23:28:19
Ik heb dit topic geopend naar aanleiding van het topic wat over de C12c gaat, die onder andere naar Polen is verdwenen in de tweede wereldoorlog. Matthijs had daar een foto gepost van een stalen D in actieve dienst bij de Poolse spoorwegen in 1946 die mij bijzonder intrigeerde.

Dit topic is dan ook om zoveel mogelijk foto's te verzamelen van al het Nederlandse materieel wat ooit naar het buitenland is verdwenen, of het nu door een oorlog is, of gewoon verkocht is. Persoonlijk heb ik de voorleur voor oude foto's van voor 1960 (dus geen wadlopers in Argentinië etc., hoewel het misschien leuk is om ook voor het nieuwere materieel een topic te openen), vandaar ook dit topic. Wie weet komen er nog hele mooie platen uit naar voren.

De aftrap doe ik even met de foto van de stalen D in dienst van de PKP genomen in de winter van 1946:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stalen_D_in_dienst_van_de_PKP_1946.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stalen_D_in_dienst_van_de_PKP_1946.jpg)
Bron: http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=11141

Bedankt Matthijs ;D

Wat betreft deze stalen D, ik weet van niks want ik heb de foto gejat van Matthijs :P Maar goed, de duitsers hebben hier ongetwijfeld de hand in gehad.

Hopelijk komt er nog veel moois naar voren!

Enige regels zijn wel van toepassing;

- vermeld altijd de bron
- probeer zo veel mogelijk achtergrondinformatie te geven over de foto('s), dat maakt het topic des te
  leuker/interessanter.

Succes!

Tom. (y)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 27 januari 2012, 10:47:34
Ik heb dit topic geopend naar aanleiding van het topic wat over de C12c gaat, die onder andere naar Polen is verdwenen in de tweede wereldoorlog. Matthijs had daar een foto gepost van een stalen D in actieve dienst bij de Poolse spoorwegen in 1946 die mij bijzonder intrigeerde.
Wat betreft deze stalen D, ik weet van niks want ik heb de foto gejat van Matthijs :P Maar goed, de duitsers hebben hier ongetwijfeld de hand in gehad.

Hopelijk komt er nog veel moois naar voren!

Succes!

Tom. (y)


Wij doen ons best :-0)

Het zal een van de volgende nummers zijn, die alle in Polen tyerechtkwamen:
D 6062, D 6070, D 6083, D 6086

Van één van de wagens is het UIC nummer bekend:
PD 50 51 92-20 184-4

Deze werd  afgevoerd in 1955 en werd  dienstwagen bovenleiding 525950XHA te Olsztyn later Kosciezyna, gezien in 2002 sloop 2007 .

Het tweede rijtuig lijkt me trouwens ook interessant: het ziet er uit als een vroeger Pruissisch D-trein rijtuig.

Dirk



Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 27 januari 2012, 10:53:37
Check de site van martijn haman maar eens: http://www.martijnhaman.nl/oostblok_p2.htm

Ik kan ze wel allemaal gaan copy-pasten en dan zijn naam er bij zetten, maar dat is ook weer zo wat...  ;)
Ik zal eens kijken wat ik kan vinden.

Eelco

PS, tellen de foto's die ik heb van de SS1200/NS6000 locs die door WO I niet in Nederland maar in Frankrijk eindigden ook?

Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 27 januari 2012, 11:14:56
Uiteraard !!

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 27 januari 2012, 11:20:04
Bij dezen dan, ze staan ook op mijn flickr-account dus velen zullen ze al kennen. Maar om hier een fotografisch overzicht te krijgen, plaats ik ze hier:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nord_3873_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nord_3873_1.jpg)
Nord 3.783, locatie, datum en fotograaf helaas onbekend.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nord_3879_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nord_3879_1.jpg)
Nord 3.879, locatie, datum en fotograaf helaas onbekend

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF_232_TB_5_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF_232_TB_5_1.jpg)
SNCF 232 TB 5, Lille 8 juni 1952, fotograaf A.E. Durrant

Eelco
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 27 januari 2012, 11:42:52
Oh, en omdat Nederlands Indie ook Nederlands was, hierbij deze (kwaliteit is minder):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thailand217_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thailand217_1.jpg)
bron: http://www.steamlocomotive.info/vlocomotive.cfm?Display=17361

Loc 397 van de Nederlands Indische Spoorwegmaatschappij, in WO II door de Japanners van Java naar Thailand vervoerd om daar op de Burma-spoorlijn gebruikt te worden. Werd later SRS 756 van de Thaise spoorwegen en is nog altijd te zien.

Eelco

Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Floris Dilz op 27 januari 2012, 12:00:58
gaaf, wist niet dat dat thaise ding nog bestond!
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 27 januari 2012, 12:02:16
Bij dezen dan, ze staan ook op mijn flickr-account dus velen zullen ze al kennen. Maar om hier een fotografisch overzicht te krijgen, plaats ik ze hier:
Eelco

Fraai!!
Ik moet ergens een scan hebben van een van de locs in ROD uitvoering.
Zal dit weekend eens zoeken.

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 27 januari 2012, 13:36:51
gaaf, wist niet dat dat thaise ding nog bestond!

Mooi he? Kwam ik achter via www.internationalsteam.co.uk, een website met ook veel aandacht voor indostoom. In december zijn er weer een hele zooi leuke platen online gezet. Ook www.plumbloco.co.uk heeft leuk indospul.

Fraai!!
Ik moet ergens een scan hebben van een van de locs in ROD uitvoering.
Zal dit weekend eens zoeken.

Dirk

Ik ben benieuwd. Van deze locs in ROD uitvoering zullen niet veel foto's bekend zijn?

Eelco
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 27 januari 2012, 13:56:43
Ik ben benieuwd. Van deze locs in ROD uitvoering zullen niet veel foto's bekend zijn?

Eelco

In de Engelse literatuur over WOI/ROD staan wel een paar foto's.

Een ultieme aanrader is:
Titel: The Railway Operating Division on the Western Front : The Royal Engineers in France and Belgium 1915-1919 / William A.T. Aves
Alternatieve Titel: R-O-D : The Railway Operating Division on the Western Front
Auteur: Aves, William A.T.

Aanwezig  in de NVBS Bibliotheek

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: martijnhaman op 27 januari 2012, 14:37:04
Nog wat info over de foto, waarmee dit topic begon.

Wat googlen en mailen levert nieuwe informatie op:
- de foto is gemaakt op station Gdynia - Port Oksywie tijdens de opening van het station en/of de lijn naar station Gdynia - Port Oksywie. De lijn werd geopend in het begin van 1945-1946 jaar.
- bij de PKP zijn drie bagagewagens DV gebruikt als type Fx.

Martijn
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 27 januari 2012, 15:06:14
Leuk! En wat mij betreft mag alles hier geplaatst worden zolang het maar Nederlands materieel was (of zoals de 6000, de bedoeling om hier dienst te gaan doen tot de oorlog begon...).

Zelf hoop ik nog altijd op foto's die opduiken van bijvoorbeeld 3700'en in Korea of Rusland... Een utopie misschien, maar wie weet, ooit...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 27 januari 2012, 15:11:53
Ik denk dat de kans groter is dat er ooit nog een 3700 foto uit Litouwen opduikt, dan uit Rusland of Korea. In Litouwen zijn ze namelijk met zekerheid ingezet en in Rusland/Korea is dat vooralsnog alleen speculaas...

Eelco
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 27 januari 2012, 16:20:18
Nou, da's dan mooi want ik heb net een hele lange mail gestuurd in het litouws naar 2 museums om eens wat meer te weten te komen. Lang leve google translator (en nu maar hopen dat ze het snappen...).

Trouwens, volgens Sobat Kras is er wel degelijk informatie dat er loc's richting Rusland, Litouwen en Korea zijn gegaan, zelfs met de exacte datums er bij, blijkbaar opgeduikeld uit Russiche boekhouding. Staat hier op het forum geloof ik en heb jij nog aan bijgedragen... Of lees ik het verkeerd?

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18756.0.html
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 27 januari 2012, 17:16:04
KLopt hoor, ik acht het op zich niet zo onrealistisch dat er Nederlandse locs in Korea terecht zijn gekomen. Ik betwijfel het alleen of ze er ook echt gereden hebben...

En in Litouwen hebben ze dat wel.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 27 januari 2012, 17:19:25
Ach so.

Ben zo benieuwd hoe en of ik verder geholpen ga worden daar in Litouwen. Nou ja, het begin is er...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Bob R. op 27 januari 2012, 19:46:05
Oostenrijk had ook heel wat tweedehandsjes waaronder wat NS spul
Ik heb een boekje Bahn im Bild 83 Fremde lokomotiven in Österreich
Daar staat een keurige lijst met de NSertjes
o.a. Mat 36 en Mat 40 maar die zijn al in 46 teruggegeven, interessanter is de benzine motorwagen OmC 1929 (http://www.haarlemmermeerspoor.nl/161945%20omC%20Zwolle.jpg) en een tram diesellocomotief NTM 101 (http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/Museum/collecties/html/html%20Gebouwen/TekstRestvsNTM101.html) die pas in 1958 terugkeerde.
Die NTM 101 heeft samen met OmC 1929 (http://www.haarlemmermeerspoor.nl/161945%20omC%20Zwolle.jpg) tot 1958 in St Pölten gestaan
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 27 januari 2012, 19:48:32
En natuurlijk de bagagewagen die een paar jaar terug is teruggehaald uit Roemenie en nu in het spoorwegmusem staat te rotten en de ZHESM-bak in Klosterfeld.

Eelco
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: martijn v m op 27 januari 2012, 19:53:03
KLopt hoor, ik acht het op zich niet zo onrealistisch dat er Nederlandse locs in Korea terecht zijn gekomen. Ik betwijfel het alleen of ze er ook echt gereden hebben...

En in Litouwen hebben ze dat wel.

en nu komt het 1:87 model daar vandaan.

Dit is wel een interessant draadje.

Ik hoop dat hier nog veel foto's zullen komen
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Matthijs. op 27 januari 2012, 22:43:23
Lang leve google translator (en nu maar hopen dat ze het snappen...).
In Litouwen lopen ze zich nu waarschijnlijk af te vragen waarom ze door een Nederlander gevraagd worden of ze dingen willen weten over 3700 motoren die ze hebben gekregen na de tweede ruzie ;D

ik acht het op zich niet zo onrealistisch dat er Nederlandse locs in Korea terecht zijn gekomen. Ik betwijfel het alleen of ze er ook echt gereden hebben...

Als ze daadwerkelijk in Noord-Korea terecht zijn gekomen lijkt het me niet eens zo heel onwaarschijnlijk dat ze gereden hebben. Dat er wat goedkope tweedehands-locs zoals de 3700-en gekocht worden kan nog, maar in dezelfde tijd zijn er ook drie Ol49-en voor Noord-Korea gebouwd. Die zijn natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar het toont wel aan dat er iets van toekomst gezien werd in "Europese" locomotieven. De rest van het Noord-Koreaanse locpark bestaat, volgens de paar fototjes die ik kan vinden uit toch wel iets grotere machines ;)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: timtrein op 27 januari 2012, 23:39:43
Er zijn dacht ik ook 52'ers naar Korea gegaan die ook niet gereden hebben daar. Dus dat zegt ook niet alles.

De Sik die na de oorlog in Tsjechië (?) is terechtgekomen is bekend?
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Matthijs. op 28 januari 2012, 00:01:51
In het aangehaalde lijstje met gegevens over de Nederlandse locomotieven staat dat ze in 1951 en 52 naar Korea zijn gegaan. De Ol49 zijn geleverd in 1953. Als er daarvan drie nieuw aan Noord-Korea zijn geleverd neem ik aan dat die wel gereden zullen hebben. Maar kennelijk was er begin jaren 50 dus een behoefte aan locomotieven. En als ze net 18 locomotieven binnenhebben zullen ze daar heus wel even naar kijken ;)

Over 52'ers kan ik even niks vinden, maar iedere aanvulling hierop is welkom. Alle extra informatie is sowiezo welkom ;D
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: kraansik op 28 januari 2012, 12:07:09
het verhaal van de sik snap ik nog steeds niet, is deze al gesloopt of teruggegeven aan de ns of had tsjechie em zelf nagebouwd

vr. gr. robin
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 28 januari 2012, 14:19:36
het verhaal van de sik snap ik nog steeds niet, is deze al gesloopt of teruggegeven aan de ns of had tsjechie em zelf nagebouwd

vr. gr. robin

Ik meen dat wel vast staat dat er een Sik in het toenmalige Tsjecho-Slowakije is geweest.
Wat er mee is gebeurd schijnt niemand te weten.

Er is een behoorlijke kans dat hij is teruggekomen naar Nederland. Er is ander NS materieel dat uit dat land is teruggekeerd.

Belangrijk is om iets van de geschiedenis te weten: Direct in 1945 waren de Russiche Zone van Duitsland (de latere DDR) en Polen al communistisch, evenals  Estland Letland en Litauwen.  De oostelijke helft van Oostenrijk was ook een Sovjet Zone tot in de jaren 50 terwijl Tsjecho-Slowakije tot 1948 een democratisch land was en de NS "speurders" toeliet om materieel op te sporen.

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 28 januari 2012, 14:24:37
En natuurlijk de bagagewagen die een paar jaar terug is teruggehaald uit Roemenie en nu in het spoorwegmusem staat te rotten en de ZHESM-bak in Klosterfeld.

Eelco

En in de DDR een compleet treinstel opgebouwd uit bakken NS Mat 36, plus een fiks aantal Blokkendozen, C12c en houten rijtuigen.
Er is al veel over bekend sinds de val van de Muur, o.a. gepubliceerd in Op de Rails door Stationspotter.

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 28 januari 2012, 15:04:44
Nou, ik zou zeggen; laat dit draadje (als verzameldraad) maar uit z'n voegen barsten van de foto's!
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Gerben Stoffels op 28 januari 2012, 15:33:21
En in de DDR een compleet treinstel opgebouwd uit bakken NS Mat 36,

De ET25 201 Bedoel je?

Mvg, Gerben
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: en_voyage op 29 januari 2012, 00:51:38
Van dat electrische stel heeft een fotootje gestaan in een speciaalnummer van Railkroniek over Materieel '36 (uitgave uit begin jaren '90). Het stel zag er een beetje uit als een eierkopf van DB.

Onze Oostduitse vrienden hebben toch ook nog een dieselstel samengesteld uit bakken materieel ´36 en wat ze zelf nog aan bakken met oorlogsschade hadden staan? Iemand daar foto's van die publicabel zijn?

Groeten, Geoffrey
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: martijnhaman op 29 januari 2012, 09:58:50
[...] Tsjecho-Slowakije [...] Er is ander NS materieel dat uit dat land is teruggekeerd.

Wat betreft rijtuigen: in 1948 keerden uit Tsjecho-Slowakije de rijtuigen CSD Ba 6232 (NS AB 6232) en CSD Ca 6463 (NS C6463) terug. Beide rijtuigen bevonden zich zelfs nog in goede staat. De NS nummering was verdwenen en de Tsjechische nummers stonden met grote cijfers op de zijwanden geschilderd.

Martijn
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: timtrein op 29 januari 2012, 12:37:51
Er is een foto van een Sik in Haarlem met CSD-opschriften, teruggekeerd dus.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: martijnhaman op 16 februari 2012, 21:45:13
In een oud nummer van De Koppeling is te lezen dat in de werkplaats van Nymburk in Tsjechoslowakije een Sik gevonden werd. De lokomotor was geheel crème geverft en van Tsjechische nummerplaten voorzien.
Een paar andere vondsten die beschreven worden: elektrische treinstellen 605, 613, 614, 813 en Pec 8506 in de Engelse zone van Oostenrijk.
En in een werkplaats in Oost-Berlijn: rijdbaar onderstation Blauwkapel en diverse onderdelen van andere onderstations.

Martijn
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: maartenvanderburgt op 16 februari 2012, 22:28:17
De Sik (meerdere trouwens) staan gewoon in Tsjechische boeken over diesellocomotieven, onder een Tsjechoslowaaks nummer.
Een lok had No. 60.  Komt dat niet bekend voor?
Voor de Tsjechoslowaken in ieder geval niet
Was gewoon de aanduiding voor de max. snelheid, wanneer de Sik in een goederentrein werd meegenomen, en dan als wagon gold.
Hoe kun je je vergissen !

PS Let even op:  het boek is modern, dus Tsjechisch.  De tijd na de oorlog bestond Tsjechië niet, maar was het Tsjechoslowakije.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Jeronimos op 16 februari 2012, 23:22:41
Er loopt op dit forum ook een draadje over de NS 3700 mogelijk in koreaanse dienst (n.a.v. dit model van artitec): http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34954.95;wap2

ons medeforumlid Sobat Kras kwam hierin met een leuk overzicht, dat ook hier (http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=2295) te vinden is.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 17 februari 2012, 08:55:02
De tijd na de oorlog bestond Tsjechië niet, maar was het Tsjechoslowakije.

Voor de oorlog bestond Tsjechie ook niet. Tsjechie bestaat pas sinds 1993. Raar idee dat er een generatie opgroeit die Tsjecho-Slowakije niet als land kent, behave uit de geschiedenisboeken....

Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar er is ook een 8100 terug gekomen uit Tsjecho-Slowakije. deze had als nummer 214.0500. Zie ook het boek van Henken over deze serie, pagina 128.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 17 februari 2012, 11:21:32
Voor de oorlog bestond Tsjechie ook niet. Tsjechie bestaat pas sinds 1993. Raar idee dat er een generatie opgroeit die Tsjecho-Slowakije niet als land kent, behave uit de geschiedenisboeken....

Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar er is ook een 8100 terug gekomen uit Tsjecho-Slowakije. deze had als nummer 214.0500. Zie ook het boek van Henken over deze serie, pagina 128.

In het bekende "Geschiedkundig overzicht der stoomlocomotieven van de Nederlandse spoorwegmaatschappijen over de periode 1839 - 1958" van N.J. van Wijck Jurriaanse (het ultieme nummertjesboek) staan alle in het buitenland teruggevonden stoomlocs vermeld, met hun vindplaats, inclusief een landkaart.

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 17 februari 2012, 11:51:39
Da's hardstikke leuk allemaal, maar het topic werkt niet. Ik zie nergens foto's alleen maar verwijzingen. Heel leuk allemaal, maar voor degenen die de boeken niet hebben totaal nutteloos. Ik zal proberen het nog 1 keer uit te leggen, dit topic is gestart om zoveel mogelijk beeldmateriaal te verzamelen in 1 topic van verdwaald of verdwenen Nederlands materieel, door welke oorzaak dan ook tot om en nabij 1960. Het mooie zou zijn als er op deze manier nieuwe plaatjes naar boven komen, maar dat is geen vereiste. Als je dan iets zegt of uitlegt, doe dan een scan van dit onderwerp met bronvermelding indien mogelijk. Het topic is bedoeld om ons allemaal wijzer te maken, maar ook om als het eventueel mogelijk is de geschiedenis aan te vullen. Voor mij bezorgt het ook een soort van schatgraversgevoel, op zoek gaan naar dingen die je nog niet wist en dan kijken of je de onderste steen boven kan halen.

Goed, moest even mijn frustraties van me af praten over het topic wat ik zelf gestart heb. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk mag je hier ook schriftelijke informatie delen, maar probeer zoveel mogelijk daar ook een visuele ondersteuning bij te geven (want om eerlijk te zijn is dit voor de grote gemene deler een topic waar snel afgehaakt wordt, het is namelijk totaal oninteressant op deze manier en eerlijk gezegd, ondanks dat het mijn interesse heeft, haak ik hier op deze wijze ook al snel af).
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 17 februari 2012, 12:09:05
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.
Foto's zijn uiterst zeldzaam en het is een illusie dat daar veel van bovenkomt, zeker als je het auteursrecht eerbiedigt. De belangrijkstebron zijn nu net de boeken die worden genoemd. Ze zijn trouwens allemaal in de NVBS Bibliotheek in Amersfoort voorhanden en (eventueel tweede hands)  ook wel in de winkel te koop.

En ga nu niet zeggen dat je geen NVBS lid bent. Op zich geen enkel probleem, maar als je informatie (incl. beeldmateriaal) zoekt, moet je er iets voor doen.

Ik denk dat veel mensen wel geïnteresseerd zijn in de informatie die bovenkomt.
Wat allemaal niet wil zeggen dat "nieuw" beeldmateriaal niet heel erg welkom zou zijn.

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Pauldg op 17 februari 2012, 12:32:40
Voor wie van plaatjes houdt: ik vond deze serie foto's uit 2001 over de ET 25 201, ook interieurfoto's. Wellicht is de link al in dit draadje gepost, maar ik kon hem niet zo snel vinden: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/216410/kategorie/deutschland~triebzuege~sonstige.html (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/216410/kategorie/deutschland~triebzuege~sonstige.html)

Grappig detail: de fotograaf heeft ook een aantal foto's van de 252 in de loods in Delitschz geschoten onder de noemer: 'unbekannter Triebwagen'. De link met de ET 25 201 heeft hij dus zelf niet gelegd.  :)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 17 februari 2012, 12:44:36
Voor wie er over denkt wat originele transfers op zijn nieuwe Artitec rijtuigen te plakken, hier wat historisch verantwoorde nummertjes, met dank aan modelspotter:

C12c rijtuigen in de DDR bij de DR:
6410 -> 400-407 -> 50 50 02-25 058-5 (1973+)
6413 -> 400-508 -> 50 50 02-25 026-2 (1971+)
6422 -> 400-408 -> 50 50 02 25 021-3 (1971+)
6472 (gelast) -> 400-509 (->Reko). 

C12c rijtuigen in Polen bij de PKP:
6412 -> Cx 019 244 -> Bx -> 50 51 22-20 150-0 (1972+)
6417 -> Cx 019 946 -> Bx -> 50 51 22-20 152-6 verbouwd tot dienstwagen (19??+)
6451 -> Cx 019 461 -> Bx -> 50 51 20-20 157-7 (1978+)
6467 -> Cx 019 238 -> Bx -> 50 51 21-20 151-9 (1972+)
6480 -> Cx 019 945 -> Bx -> 50 51 22-20 151-8 (1971+)
Onbekend -> Cx 019 248 -> Bx (1963+)

“Ovaleramers” Cd10 rijtuigen in de DDR bij de DR:
7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)
7220 -> 204-303 -> dienstwagen 820-644 -> 60 50 99-08 616-3 (19??+)

Nb. de 204-301 was ex-NS ABd7555.
+ = afgevoerd

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 17 februari 2012, 12:44:40
???????????????

Dirk, luister. Even kort, dit is een verzameltopic onder de noemer 2 weten/hebben meer dan 1. In MIJN topic heb ik gevraagd om hier alles wat al bekend is te verzamelen alsmede misschien dingen die hier nog niet getoond zijn. Misschien zijn er wel meer mensen (ooit) mee bezig (geweest)? Een mooi voorbeeld is het voorbeeld van Sobat Kras, die hier een lijst uitgetypt heeft over welke loc zich waar heeft bevonden na de oorlog m.b.t. tot de NS 3700. Voor mij en voor veel anderen ook bleek later, was dit een lijst die onbekend was, maar nu door dit forum wel bekender is geworden. Dus er kunnen wel degelijk dingen naar voren komen die (zonder dat je lid bent van de blijkbaar zaligmakende NVBS :P) nog niet bekend waren voor een breed publiek.

Dat geldt hetzelfde voor foto's. Je weet niet half wat mensen in hun privécollectie hebben en er duiken nog steeds foto's op van loc's of rijtuigen waar voorheen niks over bekend was (soms zelfs kleurenfoto's van bijvoorbeeld een NS 1700 of NS 3900!). En weet je, dat is nog steeds allemaal buiten de NVBS om, maar bijvoorbeeld door speurwerk van mensen van (bijvoorbeeld) dit forum.

Dan nog wat anders. Het auteursrecht, da's een mooie ;). Laten we dan de boel maar helemaal stoppen, want dan mag je ook niks overtypen of overnemen vanuit boeken of andere informatiebronnen. Maar blijkbaar geldt er hier op het forum een soort van gedoogbeleid, aangezien er zo vaak hier iets op het forum geplaatst wordt met tekst en uitleg (foto's) er bij. De eis is over het algemeen bronvermeldingen, Ik ben dan ook niet roomser als de paus, maar ik verlang wel bronvermeldingen.

Dan nog even over de NVBS. IK BEN GEEN LID. In Litouwen zijn ze ook geen lid, in Polen ook niet en zo kan ik de rest van de wereld ook wel opnoemen. Wat ik hiermee wil zeggen is dit; ik ben op eigen initiatief een mailwisseling opgestart in het (zeer gebrekkige Google-)litouws met een organisatie uit Litouwen die zicht bezig houdt met in dit geval smalspoor stoomtreinen. Echter, men is zeer welwillend en ze zijn zich aan het verdiepen in de NS 3700 om daar enige informatie, hetzij gegevens, hetzij foto's, van naarboven te krijgen. Dat kost tijd, want het is net opgestart, ze hebben me namen emailadressen gegeven waar ik nog eens wat meer informatie kon opvragen en zelf zijn ze ook aan het rondkijken. Die mensen daar hebben echt geen weet van het NVBS.

Dus, dit doe ik op eigen initiatief, in gebrekkig litouws, soms met handen en voeten, maar ik ben er wel zonder de NVBS mee bezig. Het kan me niet schelen of ze het bij de NVBS als eens gedaan hebben, ik bewandel een andere weg en dan misschien (hopelijk) niet de platgetreden paden. Ik ga er van uit dat ik niks wijzer wordt, maar alles wat meer is, is meegenomen (en zal ook hier op het forum komen).

Dus om kort te gaan, ik doe er iets voor zonder dat ik NVBS lid ben en zonder dat ik elk boek zelf op de plank moet hebben/heb staan. Ik neem aan dat dit voor meerdere mensen geldt, die ook geïnteresseerd zijn, maar die ook niet elk naslagwerk in hun bezit hebben.

Dus, iedereen die wat heeft, die het kan delen en die het wil delen op een manier die verantwoord is, graag. Dit IS een verzameltopic en hopelijk komt er iets nieuws bovendrijven ;D
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: v140 op 17 februari 2012, 13:00:11
Hallo Tomasso

Prima initiatieven !
Waar ik alleen nieuwsgierig naar ben: Weet men inmiddels in Delischz dat het een oud Nederlands treinstel betreft
M.A.W heeft men daar eigenlijk ook contacten liggen ?

Gr. Ron
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 17 februari 2012, 13:20:24

7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)

Deze is wel bijzonder, zijn daar foto's van bekend?

@Ron: Die ET 25 201 is volgens mij al lang gesloopt.

Eelco (wel NVBS-lid, vooral om in het Nederlands Indische spoorwegfotoarchief te kunnen neuzen... ;-) )
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 17 februari 2012, 13:29:55
Ik begrijp alle opwinding niet.

Ik wil alleen maar beweren dat er veel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in de feiten NAAST de plaatjes, en dat je denk ik veel mensen teleurstelt als je alleen plaatjes wilt tonen, hoe zeer die ook mij zullen boeien.


Verder juich ook ik je initiatief alleen maar toe.

Ook heb ik willen zeggen dat er op dit gebied al het een en ander is verricht door anderen
en dat veel daarvan bij de NVBS voorhanden is voor wie dat interesseert, ook in boeken die allang uitverkocht zijn. Ik zeg niet dat je lid moet worden, het lijkt me alleen een voor de hand liggende weg om daar  eens te gaan kijken als je werkelijk geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp. Eventueel wil ik je wel introduceren.

En wat het auteursrecht betreft, dat geldt NIET voor FEITEN, maar wel voor foto's en citaten, ook op het internet. Je kunt dus wel feiten citeren maar niet de letterlijke tekst die iemand ooit heeft geschreven.

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 17 februari 2012, 13:33:38
Deze is wel bijzonder, zijn daar foto's van bekend?

@Ron: Die ET 25 201 is volgens mij al lang gesloopt.

Eelco (wel NVBS-lid, vooral om in het Nederlands Indische spoorwegfotoarchief te kunnen neuzen... ;-) )

Bij mijn weten niet.

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 17 februari 2012, 13:35:14
@Tomasso:

Vooral ingaan op het voorstel van Dirk:

Ik zeg niet dat je lid moet worden, het lijkt me alleen een voor de hand liggende weg om daar  eens te gaan kijken als je werkelijk geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp. Eventueel wil ik je wel introduceren.

Alleen al het foto-archief is een grote snoepwinkel... Laat staan de bibliotheek en de eigen boekenwinkel...  :)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Maarten.T op 17 februari 2012, 13:41:10
Kwam het volgende nog tegen: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5476397

Martijn Haman heeft er ook een stukje: http://www.martijnhaman.nl/stalend_hoyerswerda.htm over op zijn site. Alleen deze foto's komen uit 2011.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 21 februari 2012, 11:47:36
“Ovaleramers” Cd10 rijtuigen in de DDR bij de DR:
7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)
7220 -> 204-303 -> dienstwagen 820-644 -> 60 50 99-08 616-3 (19??+)
Dirk

Foutje: dit waren geen Ovaleramers, maar voorloorlogse Bolkoppen, toen ook wel Stroomlijnrijtuigen genoemd.

Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Thowra op 21 februari 2012, 13:51:46
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.  (y)

Jeroen
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 21 februari 2012, 14:17:36
Volgens mij is dat allemaal allang geregeld/geschikt/afgeschreven.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: JAB van Ree op 21 februari 2012, 15:05:53
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.

Er zijn al zoveel stalen D's bewaard gebleven, waarom veel tijd en moeite steken in nog zo'n bakbeest die bovendien zo te zien in vrij trieste staat verkeert? Zonde van de tijd en het geld...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 22 februari 2012, 15:41:18
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.  (y)

Jeroen

Ach ja, nog eentje.
Wie betaalt -- om te beginnmen -- de transportkosten en de stalling ?
Nee hoor, meer dan genoeg Stalen D's bewaard.

Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?


Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 22 februari 2012, 15:46:33
Dat is inderdaad wel wat spoorwegmaterieel waard.

Maar laten we wel zijn, wat de Polen in WO II hebben betekend voor de geallieerden (en hoe die zijn 'beloond' voor hun inzet) is nauwelijks bekend...

Eelco
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: ex-DR V100 op 04 maart 2012, 14:17:14
Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?

en het zuid-westen: oa Zeeuwsch-Vlaanderen.

Gr, Marc
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: martijnhaman op 07 maart 2012, 13:24:28
(http://forum.modelarstwo.info/attachments/holender1-jpg.56041/)

Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/ (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/)) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.

Martijn
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 07 maart 2012, 13:28:26
Prachtig! Leuk dat er nog van alles boven komt drijven. Wie weet wat onze Poolse vrienden nog meer tegen komen!
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Nederduitsemeester op 07 maart 2012, 13:50:24
[droommodus]Een rijvaardige 1700 8)en dan bedoel ik een stoom aangedreven variant :P[/droomodus]
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 07 maart 2012, 14:01:23
Haha, dat zou mooi zijn. Ooit ging het verhaal dat er nog een 3300 ofzo in Polen rondtufte in de jaren '70. Zou leuk zijn als dat met foto's bevestigd kon worden.

Eelco
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Ernst-Jan op 07 maart 2012, 14:30:04
Een 3300 in de jaren '70? Reken er maar niet op. Ik heb nog nooit een aanwijzing gevonden dat er iets Nederlands heeft gereden bij de PKP qua stoomlocs. En al zou dat het geval zijn, als zelfs grotere series Pruisische locs in de jaren '60 buiten dienst werden gesteld zullen ze zeker geen 3300 in dienst hebben gehouden in de jaren '70. Hooguit kan zo'n ding als fabrieksloc zijn gebruikt, maar dat lijkt me sterk.

Ernst-Jan
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 07 maart 2012, 14:37:13
Ik heb 't niet bedacht hoor... Maar goed, als historicus hoor ik uiteraard met bronvermelding voor dit verhaal te komen. En daar gaat 't nu even mank. Volgens mij heb ik 't in een oude Railhobby gelezen, begin jaren '90 in een artikel over de vernieuwing van het spoorwegmuseum. Misschien dat ik 'm nog heb.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Rudolfph op 08 maart 2012, 12:57:45
(http://forum.modelarstwo.info/attachments/holender1-jpg.56041/)Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/ (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/)) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.
Als ik naar de linker bak kijk (bakovergang, smalle deur, 4 ramen, brede deur, minimaal 1 raam, niet zijnde een toiletraam), dan komen er slechts twee type bakken in aanmerking: een CDk van een mat'36 tweetje of een Bk van een diesel-III. Als ik naar de bak uiterst links kijk, waarvan slechts een klein stukje zichtbaar is, dan lijkt daar een klapraampje aanwezig te zijn en geen deur. Helaas biedt dat geen uitkomst: zowel de CDo (mat'36) als mCD (diesel-III) hadden daar een klapraampje zitten... Het verschil is wel op te maken uit de grootte van de ramen en de afstand daartussen: de ramen van de CDk waren kleiner en zaten dichter op elkaar dan die van de Bk. Iemand die daar een uitspraak over durft te doen?

EDIT: van mat'36 weet ik dat er bakken in Polen beland zijn, als er dus nooit een diesel-III in Polen beland is, dan brengt dat ook de oplossing. :)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: dwem op 09 maart 2012, 11:32:00
Modelspotter stuurde mij een reactie die hij ook naar het Poolse forum stuurde:

"Der links abgebildete Zug ist ursprunglich einen aus drei Teilen bestehenden
Triebzug von der NS, einen DEIII. Sichtbar sind der Motorwagen (mCD) und der
kombinierte 2e u. 3e Klasse Führerstandwagen (BCk).
Meine Meinung nach können es den Triebzüge  DEIII 36, 38 oder 43 sein. Die
sind vermisst worden in Polen. (DEIII = Diesel-Elektrischer Dreiwagenzug)
Aber den DEIII 36 war in 1945-’46 auf ein Stückchen isoliertes Gleis gesetzt
und dort nach dem Kriege komplet verschrottet worden. Korrespondenz PKP-NS
habe ich.
Bleiben übrich also den DEIII 38 und 43.

Rechts vom DEIII stehen voll Elektrische Triebwagen der NS.
Der erste:  zwei kleine Fenster, danach vier Fenster u. ein doppelte Tür
wonach wieder vier, nicht zu sehen, Fenster, also einen BCk vom Tüp ElD2
300.
Vermisst in Polen sind BCk 307 und BCk 310.

Rechts davon:
Einen CDk vom Tüp ElD4 600. Vermisst in Polen sind CDk 624 und CDk 632."

 Dirk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 04 juni 2012, 10:34:21
Martijn Haman heeft weer een leuke oostblok-aanvulling op z'n website. Een C6400 in dienst bij de PKP! En nog een opname van een stalen D bij de PKP.

http://www.martijnhaman.nl/oostblok_p2.htm

Eelco

Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 20 oktober 2012, 12:13:57
*stofferdestof*

En Martijn Haman heeft weer een leuke oostblok-aaanvulling: een ex-HSM couperijtuig in dienst bij de DR: http://www.martijnhaman.nl/oostblok_p2.htm

Eelco
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 20 oktober 2012, 15:54:04
Die is toch maar goed bezig, die Martijn! Echt leuk om dat te zien! Nou hopen dat er ergens nog eens wat opduikt...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 20 oktober 2012, 15:57:53
Aan foto's of materieel? Foto's zullen vast nog wel boven komen drijven, maar materieel... Dat denk ik niet meer.
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 20 oktober 2012, 16:08:40
You never know. Zo vraag ik me af wat er met die C6400 is gebeurd...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 20 oktober 2012, 16:10:17
Gesloopt, kun je rustig van uitgaan...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 20 oktober 2012, 16:11:46
Voor straf alle polen terugsturen gloeiende gloeiende...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 20 oktober 2012, 16:17:25
Hahahaha! Nee hoor, ze hadden nog wat van ons te goed na wat ze in WO II hebben gedaan voor Nederland  ;)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 20 oktober 2012, 16:18:22
Dat wel natuurlijk, maarre, hoeven ze niet meteen alles te slopen...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Alexander op 20 oktober 2012, 16:34:17
@ Tomasso, dat doen ze ook niet. Bij heel veel stations in Polen staat een stoomloc als monument.
En ook staan er nog veel watertorens, en waterkranen voor stoomlocs op perrons.

Groeten, Alexander
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 20 oktober 2012, 16:34:58
 ;D
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Alexander op 20 oktober 2012, 16:46:59
Ja ja, het is weer bijna etenstijd !!   :P

Groeten, Alexander
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: 1200blauw op 20 oktober 2012, 18:11:57
Hahahaha! Nee hoor, ze hadden nog wat van ons te goed na wat ze in WO II hebben gedaan voor Nederland  ;)

Helemaal politiek correct is dat natuurlijk niet, maar dat is je vergeven  ;)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: zuylen op 20 oktober 2012, 19:04:00
Soms hoop ik dat er nog het een en ander uit die landen naar Nederland komt, zover nog niet gesloopt.
Dromen mag, toch?
Andre
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: roadster36 op 20 oktober 2012, 19:07:49
deze zou gaaf zijn alstie terug kwam
HSM-series D 1705-1714
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 20 oktober 2012, 19:36:48
Helemaal politiek correct is dat natuurlijk niet, maar dat is je vergeven  ;)

Hoezo zou dat niet politiek correct zijn, ik snapput even nie...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Gert Arkema op 21 oktober 2012, 17:40:43
Nee ik snap het ook niet. Gezien de inspanningen van de Polen om NL te bevrijden hadden ze van mij wel de hele serie 17/1800 mogen meenemen, die werden een paar jaar later toch allemaal verschnipperd.


En was er nog kans geweest dat er ééntje overbleef als denkmal.. ;)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: 1200blauw op 22 oktober 2012, 10:13:15
De Polen die Nederland hebben helpen waren de zgn Vrije Polen. Die waren in het communistische Polen van na de oorlog niet eens meer welkom! Als ze al terug mochten komen, dan was dat bepaald met tegenzin van het nieuwe regime. Generaal Sosabowski heeft zelfs zijn naoorlogse leven gesleten als fabrieksarbeider in Engeland... Waarom dus de communistische Polen spekken als beloning voor iets dat de Vrije Polen voor ons hebben gedaan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Sosabowski
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 22 oktober 2012, 10:18:52
Vrije Polen of Communistische Polen, het zijn allebei mensen. En allebei Polen. De daden van beiden stralen af op het land.

Ik ben bekend met het lot van de Vrije Polen, ik ben bekend met de communistische Polen, ik ben bekend met wat het land in WO II heeft moeten doorstaan.

Terug on topic: alles wat er aan NS materieel is achtergebleven achter het ijzeren gordijn is afgeschreven. Om eventueel terug te vinden spullen te gaan opeisen is onzinnig. Probeer het liever via een sympathieke manier, zoals het uitbreiden van een museumcollectie.

Ik verwacht niet dat er in het ex-oostblok andere dingen gevonden gaan worden dan foto's van ex-NS materieel in dienst van de spoorwegen aldaar. En eigenlijk vind ik dat net iets bijzonderder dan het rotte karkas van een oude NS-bak...
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: 1200blauw op 22 oktober 2012, 10:33:00
Ik ben bekend met het lot van de Vrije Polen, ik ben bekend met de communistische Polen, ik ben bekend met wat het land in WO II heeft moeten doorstaan.

Daar ging ik ook vanuit met mijn opmerking dat dat natuurlijk niet helemaal politiek correct was. Daarna vroeg je echter om uitleg, en die krijg je er dan vanzelfsprekend bij ;)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 22 oktober 2012, 10:39:13
Ook weer opgehelderd  (y)

Er schijnt trouwens nog ergens de NS 6105 in een Pools schuurtje te staan om een flatgebouw te verwarmen...  ;D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45800.0
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: prutser op 13 mei 2017, 11:01:44
Voor de geïnteresseerden:
Er staat in de RailMagazine van mei een artikel over vermist NS-stroomlijnmaterieel.

Stephan.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Tomasso op 13 mei 2017, 11:33:12
Dat je het topic nog wist te vinden! Nice ;D

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Henk Boshuyzen op 13 mei 2017, 13:32:10
Soms hoop ik dat er nog het een en ander uit die landen naar Nederland komt, zover nog niet gesloopt.
Dromen mag, toch?
Andre
Als er dan een Mat'40-II opduikt sponsor ik gelijk.
Voor de rest is het allemaal al ens gepasseerd.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: prutser op 13 mei 2017, 13:46:12
Dat je het topic nog wist te vinden! Nice ;D

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

De zoekfunctie van het forum is ondoorgrondelijk, meestal krijg ik met de meest logische zoektermen de meest onlogische resultaten maar deze keer wist het eens een relevant draadje uit de diepe krochten van het forum op te diepen.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: ingenium op 13 mei 2017, 18:30:49
Het is soms makkelijker van buitenaf via google het forum te doorspitten.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: roadster36 op 13 mei 2017, 22:26:15
triest ::) zit er ook vaak mee te kloten.
Ik sla mijn eigen topics op bij favorieten.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: ingenium op 13 mei 2017, 23:12:13
Jan, klik op je eigen profiel en zie:

(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/topics.jpg)

 ;D
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: prutser op 13 mei 2017, 23:22:44
En zo vinden we in dit draadje ook je "Verdwaald/Verdwenen Topics" terug  ;D
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Reinout van Rees op 15 mei 2017, 16:46:26
Zo, stapeltje niet-realteits-gerelateerde berichten uit dit serieus bedoelde topic verplaatst richting stationsplein (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74041.msg3221745110.html#msg3221745110).

Reinout-als-moderator
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: martijnhaman op 25 juli 2020, 11:15:32
(http://www.alk.nl/files//tmp/600x0-omslag%20Hummel%20voorkant.jpg)Binnenkort verschijnt bij uitgeverij De Alk in de NVBS boekenreeks het boek Hummel Hummel-Zügen en zo - de zoektocht naar het in de Tweede Wereldoorlog weggevoerde spoorwegmaterieel.
Zie: http://www.alk.nl/?action=viewArt&cid=120&aid=768&lid=1&next=1

Martijn
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: martijnhaman op 25 juli 2020, 11:19:02
En een foto van de eerder besproken ET25 201 (verbouwd uit mat'36) is hier te vinden: klik (https://www.ebay.de/itm/Altes-Foto-Lokomotive-BR-285-2-alt-ET-25-201/273830268393?hash=item3fc18e4de9:g:7AkAAOSwXetcc8GW)

Martijn
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: martijnhaman op 25 juli 2020, 17:28:36
Nog een paar bijdragen:

- locomotor NS 247 in Haarlem met ČSD opschriften in de NVBS-beeldbank: klik (https://www.nvbs.com/zoekresultaten/#/d/snr-images/SPNSP1023) (voor leden in groter formaat te zien). Het lijkt hier te gaan om een ander exemplaar dan eerder in dit draadje genoemd. De locomotor op de foto is niet crème en heeft geen nummerplaat.
In een oud nummer van De Koppeling is te lezen dat in de werkplaats van Nymburk in Tsjechoslowakije een Sik gevonden werd. De lokomotor was geheel crème geverft en van Tsjechische nummerplaten voorzien.

- een foto van rijtuig ČSD BA 6232 (bij ons beter bekend als AB8c NS 6232) in de NVBS-beeldbank: klik (https://www.nvbs.com/zoekresultaten/#/d/snr-images/NEG509-059) (voor leden in groter formaat te zien).

- een foto van de ČSD Ca 4-5412 op bladzijde 56 van De Erfenis. Dit is het doorgangsrijtuig NS Cd 7024.

Martijn
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2020, 12:25:17
Dat boek gaat hier zeker komen. Beetje een wrakke titel en weinig aansprekende omslag, maar vast interessant  (y)
Titel: Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Gert Arkema op 26 juli 2020, 13:06:55
Ben het met je eens Eelco, je taalgevoel erodeert niet. Het omslag is inderdaad wat karig en de titel van het boek laat fors ruimte voor uitstapjes. Misschien heeft het schatgraven van de samensteller van het boek wel evenveel (of weinig) opgeleverd als de topicstarter.

Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Floris Dilz op 26 juli 2020, 13:09:28
mja, omslag valt inderdaad wat tegen, had liever een foto van een van de noord-koreaanse 3700'en in volle vaart ergens bij pyongyang in 1980 gezien.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Pauldg op 26 juli 2020, 15:22:06
Zou een leuk Att diorama zijn. Aan de slag dus!  :D
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Floris Dilz op 26 juli 2020, 16:05:53
hehehe ja ja ja modelspoorbouw: verzin een plan en ga duimendraaiend zitten wachten tot floris t uitvoert, althans, das wel zoals driekwart de hobby bekijkt geloof ik. ;D
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Pauldg op 26 juli 2020, 16:08:17
Tja, ik heb hier geen 3700 om van een plank te trekken.

Overigens wel een Tatra T3 in nul en daar kan je ook wel iets mee in dit thema.... maar goed, we dwalen af!

Mvg  Paul
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Floris Dilz op 26 juli 2020, 16:28:55
ow, heb nog wel een 3700 met oorlogskreten liggen, zegmar zoals ie naar t oosten vertrokken is. Bouw die koreaanse baan maar vast, als ie bijna af is kom ik die loc wel es brengen. (y)
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: AB 7216 op 26 juli 2020, 17:24:49
Of een HSM D in Polen, of zelfs een NS Gaswagen, allemaal mogelijkheden.
Ben benieuwd of deze er ook in staan.

Groeten Arjen
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Peter Kleton op 26 juli 2020, 17:31:49
 Hallo.
Even zeuren hier. ;D
 Hadden de spoorwegen in Noord Korea ,  of hoe het toen in die jaren heette  dan normaal spoor ?
Ik dacht alleen  meterspoor of kaapspoor of mss  het Russische spoor  ?
Ik dacht niet dat je een 3700 kan omsporen ... 8)
 Peter
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2020, 17:50:14
Korea heeft normaalspoor, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Bij andere spoorbreedtes zouden de locs idd aangepast moeten worden. Met 2 buitenliggende cilinders is omsporen naar breed- of kaapspoor geen enkel probleem. Locs met binnenliggende cilinders zullen wat lastiger zijn.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Dpc Fo op 26 juli 2020, 19:16:24
Ligt er maar aan. Als je naar een breder spoor ombouwt, dan zijn die binnenliggende cilinders niet vervelend. Als je naar smaller spoor ombouwt juist wel, want die frameplaten moeten naar binnen en dan zitten die cilinders in de weg. Bij buitenliggende cilinders is versmallen juist makkelijk en verbreden weer niet. Over vier-cilinder locs zullen we het dan maar helemaal niet hebben :-)
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2020, 19:47:38
Voor een versmalling hoef je niks aan de frameplaten te doen.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Peter Kleton op 26 juli 2020, 19:59:04
Hoe dan ??
Leg eens uit ! ;)
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2020, 20:11:27
Sorry, ik zit te zwammen  ;D ik zat aan de door de japanners versmalde locs uit Nederlands Indië te denken. Maar ook daar moest idd het frame aangepast worden.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Floris Dilz op 26 juli 2020, 20:26:50
ja, daar ging t alleen maar om een paar centimeter.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Piet Groot op 26 juli 2020, 21:07:22
Er reden op Java ook normaalsporige locs, waarbij bij de constructie al rekening gehouden was dat ze versmald konden worden naar Kaaps spoor.

Henschel leverde overigens een eeuw geleden vierkante tramlocs die even breed waren voor normaalspoor als smalspoor.
Bekijk maar eens de bouwtekening van de nog bestaande loc Vrijland van de Geldersche Tramwegen voor 75 cm. spoor; wanneer je nieuwe assen met een andere spoorwijdte zou bestellen en de bestaande lagers op de frameplaten zou omdraaien, kom je een heel end.

Piet
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2020, 21:14:14
Joh? Java was kaapspoor, behalve een stuk NISM breedspoornet. En dat breedspoormaterieel was niet voorbereid op versmalling.

Edit: ik zie dat je je post hebt aangevuld. Welk breedspoormaterieel was voorbereid op versmalling naar kaapspoor? Als dat zo was, zouden de Japanners dat wel gedaan hebben.

Eelco
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Karben op 26 juli 2020, 21:36:15
Het loopt weer van het topic af.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Floris Dilz op 26 juli 2020, 21:45:36
bedankt voor je bijdrage Karben. ::)
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Piet Groot op 26 juli 2020, 21:58:18
Ik geef toch maar een antwoord binnen dit topic, je moet met versmalling blijven rekening houden.
De normaalsporige tramlocs NIS 101 - 107 konden worden omgespoord, no. 103 (B&R) is daadwerkelijk in 1919 versmald.
Zie Oegema blz. 104.


Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2020, 22:11:11
Ach ja,  dat is ook zo. Ten tijde van de bezetting zullen die wel niet meer gereden hebben.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Piet Groot op 26 juli 2020, 22:22:47
Op blz. 61 bij Oegema staat een lijst met 19 NIS 2C locomotieven van de serie 381 - 400 die tijdens de Japanse bezetting zijn versmald van Kaaps spoor naar meterspoor en afgevoerd naar Malakka, Thailand en Vietnam.
Zie ook blz. 210 voor de namen van de locomotieffabrieken en de fabrieksnummers.

Zie blz. 102 voor de 20 1C1 tenderlocs van de SS serie 1701 - 1721 die zijn versmald en naar Malakka of Thailand zijn verscheept.
Op blz. 213 zijn de fabrieken en de fabrieksnummers terug te vinden; let op, 4629 moet 4692 zijn.

Op blz. 115 wordt gesteld dat het breedspoormaterieel ( 1435 mm.)  gedeeltelijk via Semarang en Tanjung Periuk naar elders is verscheept. Het meeste zal heus wel elders op 1435 mm. in gebruik genomen zijn.

Piet
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2020, 22:25:31
Oh, dat weet ik allemaal wel  ;)
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Rob Ellerman op 26 juli 2020, 22:41:24
Ik heb het boek besteld en wacht het gewoon maar eens af... ;)

Rob
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Piet Groot op 27 juli 2020, 00:19:20
Oh, dat weet ik allemaal wel  ;)

Waarom heb je het dan niet hier vermeld? ;D
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Henk Boshuyzen op 12 september 2020, 16:56:46
Boek "Hummel Hummel Zuge en zo"  is hier inmiddels ook binnen.
Ziet er goed uit, er is een hoop informatie.
Ook deze schrijver loopt tegen het feit aan dat de geallieerde lijsten niet klopten.
NS nummers die niet bestonden dus daar moest naar gezocht worden.
Voorbeeld dat de NS 9047 genoemd werd in de lijsten als electro triebwagen.
Die bestond niet dus ga maar puzzelen.
Al met al heeft de auteur de lijsten goed weergegeven maar een opmerking is wel op zijn plaats.
De lijsten zijn in korte tijdvakken opgesteld, een vermelding "niet terug" wil dus niet zeggen dat de materieel eenheid bloijven vermist was.
Je moet alle tabellen wel bij elkaar leggen maar dan vind ik het een prima naslagwerk.
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: sneek op 12 september 2020, 20:19:33
Dat klinkt positief genoeg om het hier ook aan te schaffen  (y)
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Rob Ellerman op 12 september 2020, 20:46:49
Ik zit nog steeds met die titel. Ik mis in de inleiding (en verder op in het boek ook) een uitleg over wat er nou precies bedoeld werd met Hummel Hummel. ... 'en zo' snap ik ook nog niet maar misschien komt de auteur hier wel een keer de uitleg posten...  ;). Overigens vind ik het best wel een interessant boek.

Rob
Titel: Re: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
Bericht door: Eelco Storm op 12 september 2020, 21:07:43

Het klinkt voor mij als een werktitel die per ongeluk de officiele titel werd...