Ik heb dit topic geopend naar aanleiding van het topic wat over de C12c gaat, die onder andere naar Polen is verdwenen in de tweede wereldoorlog. Matthijs had daar een foto gepost van een stalen D in actieve dienst bij de Poolse spoorwegen in 1946 die mij bijzonder intrigeerde.
Wat betreft deze stalen D, ik weet van niks want ik heb de foto gejat van Matthijs :P Maar goed, de duitsers hebben hier ongetwijfeld de hand in gehad.
Hopelijk komt er nog veel moois naar voren!
Succes!
Tom. (y)
Bij dezen dan, ze staan ook op mijn flickr-account dus velen zullen ze al kennen. Maar om hier een fotografisch overzicht te krijgen, plaats ik ze hier:
Eelco
gaaf, wist niet dat dat thaise ding nog bestond!
Fraai!!
Ik moet ergens een scan hebben van een van de locs in ROD uitvoering.
Zal dit weekend eens zoeken.
Dirk
Ik ben benieuwd. Van deze locs in ROD uitvoering zullen niet veel foto's bekend zijn?
Eelco
KLopt hoor, ik acht het op zich niet zo onrealistisch dat er Nederlandse locs in Korea terecht zijn gekomen. Ik betwijfel het alleen of ze er ook echt gereden hebben...
En in Litouwen hebben ze dat wel.
Lang leve google translator (en nu maar hopen dat ze het snappen...).In Litouwen lopen ze zich nu waarschijnlijk af te vragen waarom ze door een Nederlander gevraagd worden of ze dingen willen weten over 3700 motoren die ze hebben gekregen na de tweede ruzie ;D
ik acht het op zich niet zo onrealistisch dat er Nederlandse locs in Korea terecht zijn gekomen. Ik betwijfel het alleen of ze er ook echt gereden hebben...
het verhaal van de sik snap ik nog steeds niet, is deze al gesloopt of teruggegeven aan de ns of had tsjechie em zelf nagebouwd
vr. gr. robin
En natuurlijk de bagagewagen die een paar jaar terug is teruggehaald uit Roemenie en nu in het spoorwegmusem staat te rotten en de ZHESM-bak in Klosterfeld.
Eelco
En in de DDR een compleet treinstel opgebouwd uit bakken NS Mat 36,
[...] Tsjecho-Slowakije [...] Er is ander NS materieel dat uit dat land is teruggekeerd.
De tijd na de oorlog bestond Tsjechië niet, maar was het Tsjechoslowakije.
Voor de oorlog bestond Tsjechie ook niet. Tsjechie bestaat pas sinds 1993. Raar idee dat er een generatie opgroeit die Tsjecho-Slowakije niet als land kent, behave uit de geschiedenisboeken....
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar er is ook een 8100 terug gekomen uit Tsjecho-Slowakije. deze had als nummer 214.0500. Zie ook het boek van Henken over deze serie, pagina 128.
7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)
Deze is wel bijzonder, zijn daar foto's van bekend?
@Ron: Die ET 25 201 is volgens mij al lang gesloopt.
Eelco (wel NVBS-lid, vooral om in het Nederlands Indische spoorwegfotoarchief te kunnen neuzen... ;-) )
Ik zeg niet dat je lid moet worden, het lijkt me alleen een voor de hand liggende weg om daar eens te gaan kijken als je werkelijk geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp. Eventueel wil ik je wel introduceren.
“Ovaleramers” Cd10 rijtuigen in de DDR bij de DR:
7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)
7220 -> 204-303 -> dienstwagen 820-644 -> 60 50 99-08 616-3 (19??+)
Dirk
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt. (y)
Jeroen
Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?
(http://forum.modelarstwo.info/attachments/holender1-jpg.56041/)Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.Als ik naar de linker bak kijk (bakovergang, smalle deur, 4 ramen, brede deur, minimaal 1 raam, niet zijnde een toiletraam), dan komen er slechts twee type bakken in aanmerking: een CDk van een mat'36 tweetje of een Bk van een diesel-III. Als ik naar de bak uiterst links kijk, waarvan slechts een klein stukje zichtbaar is, dan lijkt daar een klapraampje aanwezig te zijn en geen deur. Helaas biedt dat geen uitkomst: zowel de CDo (mat'36) als mCD (diesel-III) hadden daar een klapraampje zitten... Het verschil is wel op te maken uit de grootte van de ramen en de afstand daartussen: de ramen van de CDk waren kleiner en zaten dichter op elkaar dan die van de Bk. Iemand die daar een uitspraak over durft te doen?
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/ (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/)) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.
Hahahaha! Nee hoor, ze hadden nog wat van ons te goed na wat ze in WO II hebben gedaan voor Nederland ;)
Helemaal politiek correct is dat natuurlijk niet, maar dat is je vergeven ;)
Ik ben bekend met het lot van de Vrije Polen, ik ben bekend met de communistische Polen, ik ben bekend met wat het land in WO II heeft moeten doorstaan.
Soms hoop ik dat er nog het een en ander uit die landen naar Nederland komt, zover nog niet gesloopt.Als er dan een Mat'40-II opduikt sponsor ik gelijk.
Dromen mag, toch?
Andre
Dat je het topic nog wist te vinden! Nice ;D
Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk
(http://www.alk.nl/files//tmp/600x0-omslag%20Hummel%20voorkant.jpg) | Binnenkort verschijnt bij uitgeverij De Alk in de NVBS boekenreeks het boek Hummel Hummel-Zügen en zo - de zoektocht naar het in de Tweede Wereldoorlog weggevoerde spoorwegmaterieel. Zie: http://www.alk.nl/?action=viewArt&cid=120&aid=768&lid=1&next=1 |
In een oud nummer van De Koppeling is te lezen dat in de werkplaats van Nymburk in Tsjechoslowakije een Sik gevonden werd. De lokomotor was geheel crème geverft en van Tsjechische nummerplaten voorzien.
Oh, dat weet ik allemaal wel ;)