Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 10:03:09
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:55:24
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
  

Auteur Topic: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland  (gelezen 31417 keer)

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2012, 21:45:13 »
In een oud nummer van De Koppeling is te lezen dat in de werkplaats van Nymburk in Tsjechoslowakije een Sik gevonden werd. De lokomotor was geheel crème geverft en van Tsjechische nummerplaten voorzien.
Een paar andere vondsten die beschreven worden: elektrische treinstellen 605, 613, 614, 813 en Pec 8506 in de Engelse zone van Oostenrijk.
En in een werkplaats in Oost-Berlijn: rijdbaar onderstation Blauwkapel en diverse onderdelen van andere onderstations.

Martijn

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2012, 22:28:17 »
De Sik (meerdere trouwens) staan gewoon in Tsjechische boeken over diesellocomotieven, onder een Tsjechoslowaaks nummer.
Een lok had No. 60.  Komt dat niet bekend voor?
Voor de Tsjechoslowaken in ieder geval niet
Was gewoon de aanduiding voor de max. snelheid, wanneer de Sik in een goederentrein werd meegenomen, en dan als wagon gold.
Hoe kun je je vergissen !

PS Let even op:  het boek is modern, dus Tsjechisch.  De tijd na de oorlog bestond Tsjechië niet, maar was het Tsjechoslowakije.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2012, 23:22:41 »
Er loopt op dit forum ook een draadje over de NS 3700 mogelijk in koreaanse dienst (n.a.v. dit model van artitec): http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34954.95;wap2

ons medeforumlid Sobat Kras kwam hierin met een leuk overzicht, dat ook hier te vinden is.
Jeroen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2012, 08:55:02 »
De tijd na de oorlog bestond Tsjechië niet, maar was het Tsjechoslowakije.

Voor de oorlog bestond Tsjechie ook niet. Tsjechie bestaat pas sinds 1993. Raar idee dat er een generatie opgroeit die Tsjecho-Slowakije niet als land kent, behave uit de geschiedenisboeken....

Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar er is ook een 8100 terug gekomen uit Tsjecho-Slowakije. deze had als nummer 214.0500. Zie ook het boek van Henken over deze serie, pagina 128.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #34 Gepost op: 17 februari 2012, 11:21:32 »
Voor de oorlog bestond Tsjechie ook niet. Tsjechie bestaat pas sinds 1993. Raar idee dat er een generatie opgroeit die Tsjecho-Slowakije niet als land kent, behave uit de geschiedenisboeken....

Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar er is ook een 8100 terug gekomen uit Tsjecho-Slowakije. deze had als nummer 214.0500. Zie ook het boek van Henken over deze serie, pagina 128.

In het bekende "Geschiedkundig overzicht der stoomlocomotieven van de Nederlandse spoorwegmaatschappijen over de periode 1839 - 1958" van N.J. van Wijck Jurriaanse (het ultieme nummertjesboek) staan alle in het buitenland teruggevonden stoomlocs vermeld, met hun vindplaats, inclusief een landkaart.

Dirk

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2012, 11:51:39 »
Da's hardstikke leuk allemaal, maar het topic werkt niet. Ik zie nergens foto's alleen maar verwijzingen. Heel leuk allemaal, maar voor degenen die de boeken niet hebben totaal nutteloos. Ik zal proberen het nog 1 keer uit te leggen, dit topic is gestart om zoveel mogelijk beeldmateriaal te verzamelen in 1 topic van verdwaald of verdwenen Nederlands materieel, door welke oorzaak dan ook tot om en nabij 1960. Het mooie zou zijn als er op deze manier nieuwe plaatjes naar boven komen, maar dat is geen vereiste. Als je dan iets zegt of uitlegt, doe dan een scan van dit onderwerp met bronvermelding indien mogelijk. Het topic is bedoeld om ons allemaal wijzer te maken, maar ook om als het eventueel mogelijk is de geschiedenis aan te vullen. Voor mij bezorgt het ook een soort van schatgraversgevoel, op zoek gaan naar dingen die je nog niet wist en dan kijken of je de onderste steen boven kan halen.

Goed, moest even mijn frustraties van me af praten over het topic wat ik zelf gestart heb. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk mag je hier ook schriftelijke informatie delen, maar probeer zoveel mogelijk daar ook een visuele ondersteuning bij te geven (want om eerlijk te zijn is dit voor de grote gemene deler een topic waar snel afgehaakt wordt, het is namelijk totaal oninteressant op deze manier en eerlijk gezegd, ondanks dat het mijn interesse heeft, haak ik hier op deze wijze ook al snel af).
Spoor 0 adept

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #36 Gepost op: 17 februari 2012, 12:09:05 »
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.
Foto's zijn uiterst zeldzaam en het is een illusie dat daar veel van bovenkomt, zeker als je het auteursrecht eerbiedigt. De belangrijkstebron zijn nu net de boeken die worden genoemd. Ze zijn trouwens allemaal in de NVBS Bibliotheek in Amersfoort voorhanden en (eventueel tweede hands)  ook wel in de winkel te koop.

En ga nu niet zeggen dat je geen NVBS lid bent. Op zich geen enkel probleem, maar als je informatie (incl. beeldmateriaal) zoekt, moet je er iets voor doen.

Ik denk dat veel mensen wel geïnteresseerd zijn in de informatie die bovenkomt.
Wat allemaal niet wil zeggen dat "nieuw" beeldmateriaal niet heel erg welkom zou zijn.

Dirk

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #37 Gepost op: 17 februari 2012, 12:32:40 »
Voor wie van plaatjes houdt: ik vond deze serie foto's uit 2001 over de ET 25 201, ook interieurfoto's. Wellicht is de link al in dit draadje gepost, maar ik kon hem niet zo snel vinden: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/216410/kategorie/deutschland~triebzuege~sonstige.html

Grappig detail: de fotograaf heeft ook een aantal foto's van de 252 in de loods in Delitschz geschoten onder de noemer: 'unbekannter Triebwagen'. De link met de ET 25 201 heeft hij dus zelf niet gelegd.  :)
Boomshanka!

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #38 Gepost op: 17 februari 2012, 12:44:36 »
Voor wie er over denkt wat originele transfers op zijn nieuwe Artitec rijtuigen te plakken, hier wat historisch verantwoorde nummertjes, met dank aan modelspotter:

C12c rijtuigen in de DDR bij de DR:
6410 -> 400-407 -> 50 50 02-25 058-5 (1973+)
6413 -> 400-508 -> 50 50 02-25 026-2 (1971+)
6422 -> 400-408 -> 50 50 02 25 021-3 (1971+)
6472 (gelast) -> 400-509 (->Reko). 

C12c rijtuigen in Polen bij de PKP:
6412 -> Cx 019 244 -> Bx -> 50 51 22-20 150-0 (1972+)
6417 -> Cx 019 946 -> Bx -> 50 51 22-20 152-6 verbouwd tot dienstwagen (19??+)
6451 -> Cx 019 461 -> Bx -> 50 51 20-20 157-7 (1978+)
6467 -> Cx 019 238 -> Bx -> 50 51 21-20 151-9 (1972+)
6480 -> Cx 019 945 -> Bx -> 50 51 22-20 151-8 (1971+)
Onbekend -> Cx 019 248 -> Bx (1963+)

“Ovaleramers” Cd10 rijtuigen in de DDR bij de DR:
7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)
7220 -> 204-303 -> dienstwagen 820-644 -> 60 50 99-08 616-3 (19??+)

Nb. de 204-301 was ex-NS ABd7555.
+ = afgevoerd

Dirk

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #39 Gepost op: 17 februari 2012, 12:44:40 »
???????????????

Dirk, luister. Even kort, dit is een verzameltopic onder de noemer 2 weten/hebben meer dan 1. In MIJN topic heb ik gevraagd om hier alles wat al bekend is te verzamelen alsmede misschien dingen die hier nog niet getoond zijn. Misschien zijn er wel meer mensen (ooit) mee bezig (geweest)? Een mooi voorbeeld is het voorbeeld van Sobat Kras, die hier een lijst uitgetypt heeft over welke loc zich waar heeft bevonden na de oorlog m.b.t. tot de NS 3700. Voor mij en voor veel anderen ook bleek later, was dit een lijst die onbekend was, maar nu door dit forum wel bekender is geworden. Dus er kunnen wel degelijk dingen naar voren komen die (zonder dat je lid bent van de blijkbaar zaligmakende NVBS :P) nog niet bekend waren voor een breed publiek.

Dat geldt hetzelfde voor foto's. Je weet niet half wat mensen in hun privécollectie hebben en er duiken nog steeds foto's op van loc's of rijtuigen waar voorheen niks over bekend was (soms zelfs kleurenfoto's van bijvoorbeeld een NS 1700 of NS 3900!). En weet je, dat is nog steeds allemaal buiten de NVBS om, maar bijvoorbeeld door speurwerk van mensen van (bijvoorbeeld) dit forum.

Dan nog wat anders. Het auteursrecht, da's een mooie ;). Laten we dan de boel maar helemaal stoppen, want dan mag je ook niks overtypen of overnemen vanuit boeken of andere informatiebronnen. Maar blijkbaar geldt er hier op het forum een soort van gedoogbeleid, aangezien er zo vaak hier iets op het forum geplaatst wordt met tekst en uitleg (foto's) er bij. De eis is over het algemeen bronvermeldingen, Ik ben dan ook niet roomser als de paus, maar ik verlang wel bronvermeldingen.

Dan nog even over de NVBS. IK BEN GEEN LID. In Litouwen zijn ze ook geen lid, in Polen ook niet en zo kan ik de rest van de wereld ook wel opnoemen. Wat ik hiermee wil zeggen is dit; ik ben op eigen initiatief een mailwisseling opgestart in het (zeer gebrekkige Google-)litouws met een organisatie uit Litouwen die zicht bezig houdt met in dit geval smalspoor stoomtreinen. Echter, men is zeer welwillend en ze zijn zich aan het verdiepen in de NS 3700 om daar enige informatie, hetzij gegevens, hetzij foto's, van naarboven te krijgen. Dat kost tijd, want het is net opgestart, ze hebben me namen emailadressen gegeven waar ik nog eens wat meer informatie kon opvragen en zelf zijn ze ook aan het rondkijken. Die mensen daar hebben echt geen weet van het NVBS.

Dus, dit doe ik op eigen initiatief, in gebrekkig litouws, soms met handen en voeten, maar ik ben er wel zonder de NVBS mee bezig. Het kan me niet schelen of ze het bij de NVBS als eens gedaan hebben, ik bewandel een andere weg en dan misschien (hopelijk) niet de platgetreden paden. Ik ga er van uit dat ik niks wijzer wordt, maar alles wat meer is, is meegenomen (en zal ook hier op het forum komen).

Dus om kort te gaan, ik doe er iets voor zonder dat ik NVBS lid ben en zonder dat ik elk boek zelf op de plank moet hebben/heb staan. Ik neem aan dat dit voor meerdere mensen geldt, die ook geïnteresseerd zijn, maar die ook niet elk naslagwerk in hun bezit hebben.

Dus, iedereen die wat heeft, die het kan delen en die het wil delen op een manier die verantwoord is, graag. Dit IS een verzameltopic en hopelijk komt er iets nieuws bovendrijven ;D
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2012, 12:55:29 door Tomasso »
Spoor 0 adept

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2012, 13:00:11 »
Hallo Tomasso

Prima initiatieven !
Waar ik alleen nieuwsgierig naar ben: Weet men inmiddels in Delischz dat het een oud Nederlands treinstel betreft
M.A.W heeft men daar eigenlijk ook contacten liggen ?

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2012, 13:03:12 door v140 »
Gr. Ron

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2012, 13:20:24 »

7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)

Deze is wel bijzonder, zijn daar foto's van bekend?

@Ron: Die ET 25 201 is volgens mij al lang gesloopt.

Eelco (wel NVBS-lid, vooral om in het Nederlands Indische spoorwegfotoarchief te kunnen neuzen... ;-) )

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #42 Gepost op: 17 februari 2012, 13:29:55 »
Ik begrijp alle opwinding niet.

Ik wil alleen maar beweren dat er veel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in de feiten NAAST de plaatjes, en dat je denk ik veel mensen teleurstelt als je alleen plaatjes wilt tonen, hoe zeer die ook mij zullen boeien.


Verder juich ook ik je initiatief alleen maar toe.

Ook heb ik willen zeggen dat er op dit gebied al het een en ander is verricht door anderen
en dat veel daarvan bij de NVBS voorhanden is voor wie dat interesseert, ook in boeken die allang uitverkocht zijn. Ik zeg niet dat je lid moet worden, het lijkt me alleen een voor de hand liggende weg om daar  eens te gaan kijken als je werkelijk geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp. Eventueel wil ik je wel introduceren.

En wat het auteursrecht betreft, dat geldt NIET voor FEITEN, maar wel voor foto's en citaten, ook op het internet. Je kunt dus wel feiten citeren maar niet de letterlijke tekst die iemand ooit heeft geschreven.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #43 Gepost op: 17 februari 2012, 13:33:38 »
Deze is wel bijzonder, zijn daar foto's van bekend?

@Ron: Die ET 25 201 is volgens mij al lang gesloopt.

Eelco (wel NVBS-lid, vooral om in het Nederlands Indische spoorwegfotoarchief te kunnen neuzen... ;-) )

Bij mijn weten niet.

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #44 Gepost op: 17 februari 2012, 13:35:14 »
@Tomasso:

Vooral ingaan op het voorstel van Dirk:

Ik zeg niet dat je lid moet worden, het lijkt me alleen een voor de hand liggende weg om daar  eens te gaan kijken als je werkelijk geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp. Eventueel wil ik je wel introduceren.

Alleen al het foto-archief is een grote snoepwinkel... Laat staan de bibliotheek en de eigen boekenwinkel...  :)