Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland  (gelezen 36677 keer)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #45 Gepost op: 17 February 2012, 13:41:10 »
Kwam het volgende nog tegen: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5476397

Martijn Haman heeft er ook een stukje: http://www.martijnhaman.nl/stalend_hoyerswerda.htm over op zijn site. Alleen deze foto's komen uit 2011.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #46 Gepost op: 21 February 2012, 11:47:36 »
“Ovaleramers” Cd10 rijtuigen in de DDR bij de DR:
7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)
7220 -> 204-303 -> dienstwagen 820-644 -> 60 50 99-08 616-3 (19??+)
Dirk

Foutje: dit waren geen Ovaleramers, maar voorloorlogse Bolkoppen, toen ook wel Stroomlijnrijtuigen genoemd.

Dirk

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #47 Gepost op: 21 February 2012, 13:51:46 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.  (y)

Jeroen
We're all riders on this train.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #48 Gepost op: 21 February 2012, 14:17:36 »
Volgens mij is dat allemaal allang geregeld/geschikt/afgeschreven.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #49 Gepost op: 21 February 2012, 15:05:53 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.

Er zijn al zoveel stalen D's bewaard gebleven, waarom veel tijd en moeite steken in nog zo'n bakbeest die bovendien zo te zien in vrij trieste staat verkeert? Zonde van de tijd en het geld...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #50 Gepost op: 22 February 2012, 15:41:18 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.  (y)

Jeroen

Ach ja, nog eentje.
Wie betaalt -- om te beginnmen -- de transportkosten en de stalling ?
Nee hoor, meer dan genoeg Stalen D's bewaard.

Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?


Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #51 Gepost op: 22 February 2012, 15:46:33 »
Dat is inderdaad wel wat spoorwegmaterieel waard.

Maar laten we wel zijn, wat de Polen in WO II hebben betekend voor de geallieerden (en hoe die zijn 'beloond' voor hun inzet) is nauwelijks bekend...

Eelco

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #52 Gepost op: 04 March 2012, 14:17:14 »
Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?

en het zuid-westen: oa Zeeuwsch-Vlaanderen.

Gr, Marc

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #53 Gepost op: 07 March 2012, 13:24:28 »


Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.

Martijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #54 Gepost op: 07 March 2012, 13:28:26 »
Prachtig! Leuk dat er nog van alles boven komt drijven. Wie weet wat onze Poolse vrienden nog meer tegen komen!

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #55 Gepost op: 07 March 2012, 13:50:24 »
[droommodus]Een rijvaardige 1700 8)en dan bedoel ik een stoom aangedreven variant :P[/droomodus]
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #56 Gepost op: 07 March 2012, 14:01:23 »
Haha, dat zou mooi zijn. Ooit ging het verhaal dat er nog een 3300 ofzo in Polen rondtufte in de jaren '70. Zou leuk zijn als dat met foto's bevestigd kon worden.

Eelco

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #57 Gepost op: 07 March 2012, 14:30:04 »
Een 3300 in de jaren '70? Reken er maar niet op. Ik heb nog nooit een aanwijzing gevonden dat er iets Nederlands heeft gereden bij de PKP qua stoomlocs. En al zou dat het geval zijn, als zelfs grotere series Pruisische locs in de jaren '60 buiten dienst werden gesteld zullen ze zeker geen 3300 in dienst hebben gehouden in de jaren '70. Hooguit kan zo'n ding als fabrieksloc zijn gebruikt, maar dat lijkt me sterk.

Ernst-Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #58 Gepost op: 07 March 2012, 14:37:13 »
Ik heb 't niet bedacht hoor... Maar goed, als historicus hoor ik uiteraard met bronvermelding voor dit verhaal te komen. En daar gaat 't nu even mank. Volgens mij heb ik 't in een oude Railhobby gelezen, begin jaren '90 in een artikel over de vernieuwing van het spoorwegmuseum. Misschien dat ik 'm nog heb.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #59 Gepost op: 08 March 2012, 12:57:45 »
Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.
Als ik naar de linker bak kijk (bakovergang, smalle deur, 4 ramen, brede deur, minimaal 1 raam, niet zijnde een toiletraam), dan komen er slechts twee type bakken in aanmerking: een CDk van een mat'36 tweetje of een Bk van een diesel-III. Als ik naar de bak uiterst links kijk, waarvan slechts een klein stukje zichtbaar is, dan lijkt daar een klapraampje aanwezig te zijn en geen deur. Helaas biedt dat geen uitkomst: zowel de CDo (mat'36) als mCD (diesel-III) hadden daar een klapraampje zitten... Het verschil is wel op te maken uit de grootte van de ramen en de afstand daartussen: de ramen van de CDk waren kleiner en zaten dichter op elkaar dan die van de Bk. Iemand die daar een uitspraak over durft te doen?

EDIT: van mat'36 weet ik dat er bakken in Polen beland zijn, als er dus nooit een diesel-III in Polen beland is, dan brengt dat ook de oplossing. :)
« Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 13:00:01 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271