Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Hasenwald
Vandaag om 19:22:44
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland  (gelezen 31344 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2012, 17:19:25 »
Ach so.

Ben zo benieuwd hoe en of ik verder geholpen ga worden daar in Litouwen. Nou ja, het begin is er...
Spoor 0 adept

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2012, 19:46:05 »
Oostenrijk had ook heel wat tweedehandsjes waaronder wat NS spul
Ik heb een boekje Bahn im Bild 83 Fremde lokomotiven in Österreich
Daar staat een keurige lijst met de NSertjes
o.a. Mat 36 en Mat 40 maar die zijn al in 46 teruggegeven, interessanter is de benzine motorwagen OmC 1929 en een tram diesellocomotief NTM 101 die pas in 1958 terugkeerde.
Die NTM 101 heeft samen met OmC 1929 tot 1958 in St Pölten gestaan
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2012, 19:48:32 »
En natuurlijk de bagagewagen die een paar jaar terug is teruggehaald uit Roemenie en nu in het spoorwegmusem staat te rotten en de ZHESM-bak in Klosterfeld.

Eelco

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2012, 19:53:03 »
KLopt hoor, ik acht het op zich niet zo onrealistisch dat er Nederlandse locs in Korea terecht zijn gekomen. Ik betwijfel het alleen of ze er ook echt gereden hebben...

En in Litouwen hebben ze dat wel.

en nu komt het 1:87 model daar vandaan.

Dit is wel een interessant draadje.

Ik hoop dat hier nog veel foto's zullen komen
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2012, 22:43:23 »
Lang leve google translator (en nu maar hopen dat ze het snappen...).
In Litouwen lopen ze zich nu waarschijnlijk af te vragen waarom ze door een Nederlander gevraagd worden of ze dingen willen weten over 3700 motoren die ze hebben gekregen na de tweede ruzie ;D

ik acht het op zich niet zo onrealistisch dat er Nederlandse locs in Korea terecht zijn gekomen. Ik betwijfel het alleen of ze er ook echt gereden hebben...

Als ze daadwerkelijk in Noord-Korea terecht zijn gekomen lijkt het me niet eens zo heel onwaarschijnlijk dat ze gereden hebben. Dat er wat goedkope tweedehands-locs zoals de 3700-en gekocht worden kan nog, maar in dezelfde tijd zijn er ook drie Ol49-en voor Noord-Korea gebouwd. Die zijn natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar het toont wel aan dat er iets van toekomst gezien werd in "Europese" locomotieven. De rest van het Noord-Koreaanse locpark bestaat, volgens de paar fototjes die ik kan vinden uit toch wel iets grotere machines ;)
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2012, 23:11:32 door Matthijs.. Reden: beetje te vroeg verzonden. »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2012, 23:39:43 »
Er zijn dacht ik ook 52'ers naar Korea gegaan die ook niet gereden hebben daar. Dus dat zegt ook niet alles.

De Sik die na de oorlog in Tsjechië (?) is terechtgekomen is bekend?

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2012, 00:01:51 »
In het aangehaalde lijstje met gegevens over de Nederlandse locomotieven staat dat ze in 1951 en 52 naar Korea zijn gegaan. De Ol49 zijn geleverd in 1953. Als er daarvan drie nieuw aan Noord-Korea zijn geleverd neem ik aan dat die wel gereden zullen hebben. Maar kennelijk was er begin jaren 50 dus een behoefte aan locomotieven. En als ze net 18 locomotieven binnenhebben zullen ze daar heus wel even naar kijken ;)

Over 52'ers kan ik even niks vinden, maar iedere aanvulling hierop is welkom. Alle extra informatie is sowiezo welkom ;D

kraansik

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
  • ik blijf eeuwig van treinen houden
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2012, 12:07:09 »
het verhaal van de sik snap ik nog steeds niet, is deze al gesloopt of teruggegeven aan de ns of had tsjechie em zelf nagebouwd

vr. gr. robin

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2012, 14:19:36 »
het verhaal van de sik snap ik nog steeds niet, is deze al gesloopt of teruggegeven aan de ns of had tsjechie em zelf nagebouwd

vr. gr. robin

Ik meen dat wel vast staat dat er een Sik in het toenmalige Tsjecho-Slowakije is geweest.
Wat er mee is gebeurd schijnt niemand te weten.

Er is een behoorlijke kans dat hij is teruggekomen naar Nederland. Er is ander NS materieel dat uit dat land is teruggekeerd.

Belangrijk is om iets van de geschiedenis te weten: Direct in 1945 waren de Russiche Zone van Duitsland (de latere DDR) en Polen al communistisch, evenals  Estland Letland en Litauwen.  De oostelijke helft van Oostenrijk was ook een Sovjet Zone tot in de jaren 50 terwijl Tsjecho-Slowakije tot 1948 een democratisch land was en de NS "speurders" toeliet om materieel op te sporen.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2012, 14:24:37 »
En natuurlijk de bagagewagen die een paar jaar terug is teruggehaald uit Roemenie en nu in het spoorwegmusem staat te rotten en de ZHESM-bak in Klosterfeld.

Eelco

En in de DDR een compleet treinstel opgebouwd uit bakken NS Mat 36, plus een fiks aantal Blokkendozen, C12c en houten rijtuigen.
Er is al veel over bekend sinds de val van de Muur, o.a. gepubliceerd in Op de Rails door Stationspotter.

Dirk

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2012, 15:04:44 »
Nou, ik zou zeggen; laat dit draadje (als verzameldraad) maar uit z'n voegen barsten van de foto's!
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2012, 15:31:05 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gerben Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2012, 15:33:21 »
En in de DDR een compleet treinstel opgebouwd uit bakken NS Mat 36,

De ET25 201 Bedoel je?

Mvg, Gerben

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2012, 00:51:38 »
Van dat electrische stel heeft een fotootje gestaan in een speciaalnummer van Railkroniek over Materieel '36 (uitgave uit begin jaren '90). Het stel zag er een beetje uit als een eierkopf van DB.

Onze Oostduitse vrienden hebben toch ook nog een dieselstel samengesteld uit bakken materieel ´36 en wat ze zelf nog aan bakken met oorlogsschade hadden staan? Iemand daar foto's van die publicabel zijn?

Groeten, Geoffrey

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2012, 09:58:50 »
[...] Tsjecho-Slowakije [...] Er is ander NS materieel dat uit dat land is teruggekeerd.

Wat betreft rijtuigen: in 1948 keerden uit Tsjecho-Slowakije de rijtuigen CSD Ba 6232 (NS AB 6232) en CSD Ca 6463 (NS C6463) terug. Beide rijtuigen bevonden zich zelfs nog in goede staat. De NS nummering was verdwenen en de Tsjechische nummers stonden met grote cijfers op de zijwanden geschilderd.

Martijn

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #29 Gepost op: 29 januari 2012, 12:37:51 »
Er is een foto van een Sik in Haarlem met CSD-opschriften, teruggekeerd dus.