Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
  

Auteur Topic: DDM 2/3 van Märklin  (gelezen 78937 keer)

Struktonice

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Flickr
DDM 2/3 van Märklin
« Gepost op: 24 January 2012, 05:08:32 »
Op de site van Märklin.nl zag ik een aangename verrassing (y):
de DDM staat voor dit jaar gepland. Zie http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Set+dubbeldeksrijtuigen.&nr=43598&picname=43598.jpg
De prijs is € 269,95 voor een 4-delige set! (zonder binnenverlichting)
Wat ik mij nu afvraag is waarom er gekozen zou zijn voor een schaal van 1:93,5?
Afgezien van het verschil in schaal en het aantal rijtuigen (4 tov 3) ben ik ook benieuwd naar wat aspirant kopers de keuze laat bepalen? Zelf ben ik zeer enthousiast over wat Artitec qua detailering weet te produceren maar de technische problemen (w.o. het rijgedrag op wisselstroomrails) die ik lees doen mij twijfelen. Met gemotoriseerde uitvoeringen van Artitec heb ik zelf geen ervaringen omdat deze tot nu toe niet binnen mijn tijdperk en "modelspooromgeving" passen.

Reacties zijn zeer welkom!

Mario
« Laatst bewerkt op: 24 January 2012, 06:28:43 door Struktonice »
Met vriendelijke groet,

Mario

Youtube: http://www.youtube.com/user/hoogm05

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2012, 06:38:24 »
Hallo

Ik dacht dat het antwoord hier ergens bij staat . Ik heb geen zin om alle pagina's er voor door te lezen .

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41843.msg660005.html#new

gr Jos

Helaas fout gegaan maar het staat in het neurenbergdraadje onder marklin-trix
« Laatst bewerkt op: 24 January 2012, 12:30:31 door roco »

Struktonice

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Flickr
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2012, 06:59:21 »
Hallo

Ik dacht dat het antwoord hier ergens bij staat . Ik heb geen zin om alle pagina's er voor door te lezen .

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41843.msg660005.html#new

gr Jos

Dank voor je reactie, Jos. Ik wil het ook best, hetgeen waar je met de link naar verwijst, gaan doorlezen, alleen als ik die aanklik kom ik bij deze topic terecht  ???
Met vriendelijke groet,

Mario

Youtube: http://www.youtube.com/user/hoogm05

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2012, 08:45:41 »
Dat is een stukje geschiedenis Mario. Het gaat om de lengteschaal, ofwel ingekorte rijtuigen die verder 1:87 zijn. Dat was vroeger normaal voor vrijwel alle merken, zeker als het om rijtuigen met een standaardlengte van 26,9 meter ging. In de jaren zestig was inkorten tot slechts 1:100 van dergelijke lange rijtuigen en verder keurig op schaal al heel bijzonder. De meeste merken hebben sindsdien een ontwikkeling doorgemaakt naar echt 1:87 lengteschaal, soms met een tussenstap van 1:93 daaromtrent, maar Märklin zit voorlopig nog klem bij 1:93. De reden die ze opgeven is meestal dat langere rijtuigen niet door r1 zouden kunnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Struktonice

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Flickr
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2012, 10:02:52 »
Dat is een stukje geschiedenis Mario. Het gaat om de lengteschaal, ofwel ingekorte rijtuigen die verder 1:87 zijn........

Hartelijk dank Henk voor deze uiteenzetting!
Wat ik mij afvraag of dat een in de praktijk merkbaar verschil is als je de twee schaalgrotes niet naast elkaar hebt staan of is het een "gevoelskwetie"?
Met vriendelijke groet,

Mario

Youtube: http://www.youtube.com/user/hoogm05

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2012, 10:18:32 »
Uiteraard zie je het verschil als beide schaallengtes naast elkaar staan. T.o.v. 1:87 is een 1:93,5 rijtuig ongeveer 1,5 cm korten en een 1:100 rijtuig bijna 4 cm korter.

Maar het is inderdaad een gevoelskwestie of je je hier aan stoort.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Struktonice

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Flickr
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2012, 10:31:29 »
Uiteraard zie je het verschil als beide schaallengtes naast elkaar staan. T.o.v. 1:87 is een 1:93,5 rijtuig ongeveer 1,5 cm korten en een 1:100 rijtuig bijna 4 cm korter.

Maar het is inderdaad een gevoelskwestie of je je hier aan stoort.

Jeroen 

Oké, dank je.
Het is lijkt dus niet aantrekkeljk om de twee schaalgrotes door elkaar te laten rijden, hoewel de verschillen tussen Artitec en Märklin minder opvallend zullen zijn dan met Rivarossi.
Met vriendelijke groet,

Mario

Youtube: http://www.youtube.com/user/hoogm05

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2012, 10:34:30 »
Ik ga wel de Artitec en Marklin versie op 1 baan laten rijden. Ik ben er benieuwd hoe de modellen worden.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2012, 10:35:48 »
Daarbij komt dat dit DD-AR is gelet op de digitale bestemmingsdisplays terwijl Artitec DDM is. Ik weet niet of daar nog lengteverschil in zit, kan me niet voorstellen overigens.

Dapper van Märklin om er mee te komen!

Grtz,

Niels

Struktonice

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Flickr
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2012, 11:10:58 »
Daarbij komt dat dit DD-AR is gelet op de digitale bestemmingsdisplays terwijl Artitec DDM is. Ik weet niet of daar nog lengteverschil in zit, kan me niet voorstellen overigens.

Dapper van Märklin om er mee te komen!

Grtz,

Niels

Dapper inderdaad. Voor Artitec wellicht een (aanzienlijke?) tegenvaller aangezien deze nu met een geduchtere concurent te maken krijgt!
Met vriendelijke groet,

Mario

Youtube: http://www.youtube.com/user/hoogm05

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2012, 11:18:59 »
Nee, er zit geen verschil in de baklengtes tussen DDM-1 en DDM-2/3 (DD-AR) in het echie.

Ik denk ook dat Artitec een flinke tik van marklin te verduren krijgt. DD-AR is meer bekend bij het grote publiek t.o.v. DDM-1 en de marklin past qua lengte goed bij de Koploper van dezelfde fabrikant. Artitec zou er heel slim aan doen om nu als de gesmeerde bliksem die DDM-1 te produceren, want hoe langer zij gaan wachten, des te meer overstappers er zullen zijn naar marklin/trix.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2012, 11:22:55 »
Misschien moet artitec er ook niet zo lang over doen  ::)
Marklin/trix stopt gewoon alle andere productie en ramt ze er tussendoor
of dat dan weer ten goede komt van de kwaliteit  :P

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2012, 11:23:22 »
Ik denk dat ze dat zelf ook wel willen.. ;D

Laten ze maar wat aan de prijs doen, heb ik meer aan...

JK in H0

  • A.K.A. Jasper
  • Offline Offline
  • Berichten: 129
  • NS jaren '90
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2012, 11:23:45 »
Nee, er zit geen verschil in de baklengtes tussen DDM-1 en DDM-2/3 (DD-AR) in het echie.

Ik denk ook dat Artitec een flinke tik van marklin te verduren krijgt. DD-AR is meer bekend bij het grote publiek t.o.v. DDM-1 en de marklin past qua lengte goed bij de Koploper van dezelfde fabrikant. Artitec zou er heel slim aan doen om nu als de gesmeerde bliksem die DDM-1 te produceren, want hoe langer zij gaan wachten, des te meer overstappers er zullen zijn naar marklin/trix.

Jeroen

Als ze nu gaan produceren bij Artitec,krijg je het gevaar dat er 'foutjes' in het model komen. Voor de prijs van de Artitec-DDM, verwacht ik in ieder geval wel een behoorlijk accuraat model.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing...

Struktonice

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Flickr
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2012, 11:24:21 »
Nee, er zit geen verschil in de baklengtes tussen DDM-1 en DDM-2/3 (DD-AR) in het echie.

Ik denk ook dat Artitec een flinke tik van marklin te verduren krijgt. DD-AR is meer bekend bij het grote publiek t.o.v. DDM-1 en de marklin past qua lengte goed bij de Koploper van dezelfde fabrikant. Artitec zou er heel slim aan doen om nu als de gesmeerde bliksem die DDM-1 te produceren, want hoe langer zij gaan wachten, des te meer overstappers er zullen zijn naar marklin/trix.

Jeroen

Met nog het naar mijn mening aanzienlijke prijsverschil van 3 (Artitec) tegen 4 (Matrix) delige set.
Met vriendelijke groet,

Mario

Youtube: http://www.youtube.com/user/hoogm05