Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:55:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 09:52:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 07:53:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
  

Auteur Topic: perronnummering  (gelezen 3508 keer)

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
perronnummering
« Gepost op: 06 April 2007, 16:59:56 »
Ik zit met misschien een ingewikkeld probleempje. Ik wil graag de perrons nummeren maar het stationsgebouw staat niet direct naast de perronsporen.
Tussen de perronsporen en het stationsgebouw liggen 5 doodlopende opstelsporen.


Nou is mijn vraag: Welke nummers krijgen de perrons? Gewoon spoor 1 en 2 of spoor 6 en 7? Alvast bedankt :)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: perronnummering
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2007, 17:24:19 »
Ik denk dat jou perron sporen 6 en 7 gaan worden en de kopspoortjes die uit spoor 2 vertakken dan 20, 21 en 22.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: perronnummering
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2007, 18:57:22 »
Dit is de situatie in kwestie. Let niet op de rommel  ;D

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: perronnummering
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2007, 19:30:50 »
Ik denk ook gewoon spoor 6 en 7, Fermon.

algemeen
Zo'n situatie komt volgens mij weinig in grootspoor voor  ??? Iemand die een vergelijkbaare situatie weet  ???

Groet Marc

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: perronnummering
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2007, 21:51:50 »
Vergelijkbare situatie, maar dan met ook doorgaande sporen in Eindhoven. Tussen het stationsgebouw (centrum) en de perrons liggen ook diverse sporen. Toch beginnen ze bij de perrons te tellen. Spoor 1 t/m 6 aan de perrons, spoor 7 buiten de overkapping aan de ene kant, 8 tot/met 14 en verder aan de andere kant. Dit is alweer van enkele jaren terug, misschien is het in tussentijd verandert.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: perronnummering
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2007, 22:04:13 »
volgens is het gewoon spoor 1 en 2. Het nummeren van sporen
zoals 21, 22 etc doet men volgens mij alleen als het om hetzelfde
station gaat maar wanneer een deel fysiek een andere richting
heeft zoals Amsterdam Amstel.

Overigens, ik zou het station plaatsen daar waar je de trafo hebt staan
en dat kopspoor als goederenspoor gebruiken  :P
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: perronnummering
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2007, 10:30:36 »
Kijk ook eens op www.sporenplan.nl
Daar vind je interessante voorbeelden van hoe ze in het grootbedrijf omgaan met de nummering van de sporen. Kijk b.v. eens naar Dordrecht, Zwolle, Nijmegen en Maastricht. De meest ludieke dingen kom je tegen.

[niet de perrons worden genummerd, maar de sporen]
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: perronnummering
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2007, 10:37:33 »
De schets en foto komen niet met elkaar overeen.
De engelse wisselverbinding naar spoor 1 volgens de schets is niet juist..
Op de foto wordt spoor 1 afgetakt van spoor 2 voorbij de aftakking met spoor 3.

En ja, voor de rest wat de precieze spoornummering nu is......
Dat laat ik aan andere over  ;)

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2832
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: perronnummering
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2007, 11:14:37 »
In deze situatie zou ik kiezen voor 6 en 7a 7b om dat bij 7 een wissel in zit zo dat men meer treinen kan verwerken.

Cor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: perronnummering
« Reactie #9 Gepost op: 07 April 2007, 11:44:37 »
De schets en foto komen niet met elkaar overeen.
De engelse wisselverbinding naar spoor 1 volgens de schets is niet juist..
Op de foto wordt spoor 1 afgetakt van spoor 2 voorbij de aftakking met spoor 3.

Ja, dat klopt, maar de schets is de situatie zoals het in de toekomst moet worden.

@marco: de trafo verplaatsen wordt een lastig geval i.v.m. de snoeren. En ik wil het stationsgebouw houden op de plaats waar het nu staat, want ik wil daar een stationsplein creeëren.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: perronnummering
« Reactie #10 Gepost op: 07 April 2007, 12:55:44 »
In Duitsland kom je het wel eens tegen dat het stationsgebouw zover van het (ingebruik zijnde) perron af ligt. Vaak ligt er dan een het stations gebouw een perron dat of niet meer in gebruik is of nog door een zijlijntje gebruikt word. Dat soort dingen heb ik in iedergeval gezien tussen Hamm(Westf.) en Bielefeld alleen hoe daar de sporennummering is weet ik zo even niet.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: perronnummering
« Reactie #11 Gepost op: 17 April 2007, 14:51:11 »
Zo'n situatie komt volgens mij weinig in grootspoor voor  ??? Iemand die een vergelijkbaare situatie weet  ???

Alle grotere stations kennen dit verschijnsel. Uit mijn hoofd: Utrecht, Amsterdam en Haarlem. De sporen die niet aan een perron grenzen worden gebruikt om doorgande treinen te laten passeren.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: perronnummering
« Reactie #12 Gepost op: 17 April 2007, 17:05:06 »
Het is redelijk simpel in principe.
Het eerste spoor wat je tegenkomt als je het stationsgebouw uitkomt is spoor 1. Vandaar tel je dan gewoon door. De sporen langs het eilandperron worden dan 8 en 9, want je moet de opstelsporen rechts van het stationsgebouw ook meetellen.
Sporen die naast het stationsgebouw liggen, worden als laatste geteld want die kom je pas tegen als je a.h.w. de hele wereld rond geweest bent en dan weer bij het stationsgebouw uitkomt. Zie bijv. spoor 15 en 20 in Dordrecht.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: perronnummering
« Reactie #13 Gepost op: 17 April 2007, 17:26:11 »
Dat is duidelijk. :) Wat als er nu een spoor wordt verwijderd (en dus niet vervangen) Wordt dan alles hernummerd? Lijkt me niet, toch?