Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:33:00
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: perronnummering  (gelezen 3554 keer)

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
perronnummering
« Gepost op: 06 April 2007, 16:59:56 »
Ik zit met misschien een ingewikkeld probleempje. Ik wil graag de perrons nummeren maar het stationsgebouw staat niet direct naast de perronsporen.
Tussen de perronsporen en het stationsgebouw liggen 5 doodlopende opstelsporen.


Nou is mijn vraag: Welke nummers krijgen de perrons? Gewoon spoor 1 en 2 of spoor 6 en 7? Alvast bedankt :)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re: perronnummering
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2007, 17:24:19 »
Ik denk dat jou perron sporen 6 en 7 gaan worden en de kopspoortjes die uit spoor 2 vertakken dan 20, 21 en 22.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: perronnummering
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2007, 18:57:22 »
Dit is de situatie in kwestie. Let niet op de rommel  ;D

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: perronnummering
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2007, 19:30:50 »
Ik denk ook gewoon spoor 6 en 7, Fermon.

algemeen
Zo'n situatie komt volgens mij weinig in grootspoor voor  ??? Iemand die een vergelijkbaare situatie weet  ???

Groet Marc

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: perronnummering
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2007, 21:51:50 »
Vergelijkbare situatie, maar dan met ook doorgaande sporen in Eindhoven. Tussen het stationsgebouw (centrum) en de perrons liggen ook diverse sporen. Toch beginnen ze bij de perrons te tellen. Spoor 1 t/m 6 aan de perrons, spoor 7 buiten de overkapping aan de ene kant, 8 tot/met 14 en verder aan de andere kant. Dit is alweer van enkele jaren terug, misschien is het in tussentijd verandert.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: perronnummering
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2007, 22:04:13 »
volgens is het gewoon spoor 1 en 2. Het nummeren van sporen
zoals 21, 22 etc doet men volgens mij alleen als het om hetzelfde
station gaat maar wanneer een deel fysiek een andere richting
heeft zoals Amsterdam Amstel.

Overigens, ik zou het station plaatsen daar waar je de trafo hebt staan
en dat kopspoor als goederenspoor gebruiken  :P
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re: perronnummering
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2007, 10:30:36 »
Kijk ook eens op www.sporenplan.nl
Daar vind je interessante voorbeelden van hoe ze in het grootbedrijf omgaan met de nummering van de sporen. Kijk b.v. eens naar Dordrecht, Zwolle, Nijmegen en Maastricht. De meest ludieke dingen kom je tegen.

[niet de perrons worden genummerd, maar de sporen]
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: perronnummering
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2007, 10:37:33 »
De schets en foto komen niet met elkaar overeen.
De engelse wisselverbinding naar spoor 1 volgens de schets is niet juist..
Op de foto wordt spoor 1 afgetakt van spoor 2 voorbij de aftakking met spoor 3.

En ja, voor de rest wat de precieze spoornummering nu is......
Dat laat ik aan andere over  ;)

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2854
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: perronnummering
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2007, 11:14:37 »
In deze situatie zou ik kiezen voor 6 en 7a 7b om dat bij 7 een wissel in zit zo dat men meer treinen kan verwerken.

Cor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: perronnummering
« Reactie #9 Gepost op: 07 April 2007, 11:44:37 »
De schets en foto komen niet met elkaar overeen.
De engelse wisselverbinding naar spoor 1 volgens de schets is niet juist..
Op de foto wordt spoor 1 afgetakt van spoor 2 voorbij de aftakking met spoor 3.

Ja, dat klopt, maar de schets is de situatie zoals het in de toekomst moet worden.

@marco: de trafo verplaatsen wordt een lastig geval i.v.m. de snoeren. En ik wil het stationsgebouw houden op de plaats waar het nu staat, want ik wil daar een stationsplein creeëren.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re: perronnummering
« Reactie #10 Gepost op: 07 April 2007, 12:55:44 »
In Duitsland kom je het wel eens tegen dat het stationsgebouw zover van het (ingebruik zijnde) perron af ligt. Vaak ligt er dan een het stations gebouw een perron dat of niet meer in gebruik is of nog door een zijlijntje gebruikt word. Dat soort dingen heb ik in iedergeval gezien tussen Hamm(Westf.) en Bielefeld alleen hoe daar de sporennummering is weet ik zo even niet.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: perronnummering
« Reactie #11 Gepost op: 17 April 2007, 14:51:11 »
Zo'n situatie komt volgens mij weinig in grootspoor voor  ??? Iemand die een vergelijkbaare situatie weet  ???

Alle grotere stations kennen dit verschijnsel. Uit mijn hoofd: Utrecht, Amsterdam en Haarlem. De sporen die niet aan een perron grenzen worden gebruikt om doorgande treinen te laten passeren.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: perronnummering
« Reactie #12 Gepost op: 17 April 2007, 17:05:06 »
Het is redelijk simpel in principe.
Het eerste spoor wat je tegenkomt als je het stationsgebouw uitkomt is spoor 1. Vandaar tel je dan gewoon door. De sporen langs het eilandperron worden dan 8 en 9, want je moet de opstelsporen rechts van het stationsgebouw ook meetellen.
Sporen die naast het stationsgebouw liggen, worden als laatste geteld want die kom je pas tegen als je a.h.w. de hele wereld rond geweest bent en dan weer bij het stationsgebouw uitkomt. Zie bijv. spoor 15 en 20 in Dordrecht.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: perronnummering
« Reactie #13 Gepost op: 17 April 2007, 17:26:11 »
Dat is duidelijk. :) Wat als er nu een spoor wordt verwijderd (en dus niet vervangen) Wordt dan alles hernummerd? Lijkt me niet, toch?