Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: perronnummering  (gelezen 3514 keer)

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
perronnummering
« Gepost op: 06 April 2007, 16:59:56 »
Ik zit met misschien een ingewikkeld probleempje. Ik wil graag de perrons nummeren maar het stationsgebouw staat niet direct naast de perronsporen.
Tussen de perronsporen en het stationsgebouw liggen 5 doodlopende opstelsporen.


Nou is mijn vraag: Welke nummers krijgen de perrons? Gewoon spoor 1 en 2 of spoor 6 en 7? Alvast bedankt :)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: perronnummering
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2007, 17:24:19 »
Ik denk dat jou perron sporen 6 en 7 gaan worden en de kopspoortjes die uit spoor 2 vertakken dan 20, 21 en 22.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: perronnummering
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2007, 18:57:22 »
Dit is de situatie in kwestie. Let niet op de rommel  ;D

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: perronnummering
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2007, 19:30:50 »
Ik denk ook gewoon spoor 6 en 7, Fermon.

algemeen
Zo'n situatie komt volgens mij weinig in grootspoor voor  ??? Iemand die een vergelijkbaare situatie weet  ???

Groet Marc

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: perronnummering
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2007, 21:51:50 »
Vergelijkbare situatie, maar dan met ook doorgaande sporen in Eindhoven. Tussen het stationsgebouw (centrum) en de perrons liggen ook diverse sporen. Toch beginnen ze bij de perrons te tellen. Spoor 1 t/m 6 aan de perrons, spoor 7 buiten de overkapping aan de ene kant, 8 tot/met 14 en verder aan de andere kant. Dit is alweer van enkele jaren terug, misschien is het in tussentijd verandert.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: perronnummering
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2007, 22:04:13 »
volgens is het gewoon spoor 1 en 2. Het nummeren van sporen
zoals 21, 22 etc doet men volgens mij alleen als het om hetzelfde
station gaat maar wanneer een deel fysiek een andere richting
heeft zoals Amsterdam Amstel.

Overigens, ik zou het station plaatsen daar waar je de trafo hebt staan
en dat kopspoor als goederenspoor gebruiken  :P
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: perronnummering
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2007, 10:30:36 »
Kijk ook eens op www.sporenplan.nl
Daar vind je interessante voorbeelden van hoe ze in het grootbedrijf omgaan met de nummering van de sporen. Kijk b.v. eens naar Dordrecht, Zwolle, Nijmegen en Maastricht. De meest ludieke dingen kom je tegen.

[niet de perrons worden genummerd, maar de sporen]
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: perronnummering
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2007, 10:37:33 »
De schets en foto komen niet met elkaar overeen.
De engelse wisselverbinding naar spoor 1 volgens de schets is niet juist..
Op de foto wordt spoor 1 afgetakt van spoor 2 voorbij de aftakking met spoor 3.

En ja, voor de rest wat de precieze spoornummering nu is......
Dat laat ik aan andere over  ;)

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: perronnummering
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2007, 11:14:37 »
In deze situatie zou ik kiezen voor 6 en 7a 7b om dat bij 7 een wissel in zit zo dat men meer treinen kan verwerken.

Cor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: perronnummering
« Reactie #9 Gepost op: 07 April 2007, 11:44:37 »
De schets en foto komen niet met elkaar overeen.
De engelse wisselverbinding naar spoor 1 volgens de schets is niet juist..
Op de foto wordt spoor 1 afgetakt van spoor 2 voorbij de aftakking met spoor 3.

Ja, dat klopt, maar de schets is de situatie zoals het in de toekomst moet worden.

@marco: de trafo verplaatsen wordt een lastig geval i.v.m. de snoeren. En ik wil het stationsgebouw houden op de plaats waar het nu staat, want ik wil daar een stationsplein creeëren.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: perronnummering
« Reactie #10 Gepost op: 07 April 2007, 12:55:44 »
In Duitsland kom je het wel eens tegen dat het stationsgebouw zover van het (ingebruik zijnde) perron af ligt. Vaak ligt er dan een het stations gebouw een perron dat of niet meer in gebruik is of nog door een zijlijntje gebruikt word. Dat soort dingen heb ik in iedergeval gezien tussen Hamm(Westf.) en Bielefeld alleen hoe daar de sporennummering is weet ik zo even niet.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: perronnummering
« Reactie #11 Gepost op: 17 April 2007, 14:51:11 »
Zo'n situatie komt volgens mij weinig in grootspoor voor  ??? Iemand die een vergelijkbaare situatie weet  ???

Alle grotere stations kennen dit verschijnsel. Uit mijn hoofd: Utrecht, Amsterdam en Haarlem. De sporen die niet aan een perron grenzen worden gebruikt om doorgande treinen te laten passeren.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: perronnummering
« Reactie #12 Gepost op: 17 April 2007, 17:05:06 »
Het is redelijk simpel in principe.
Het eerste spoor wat je tegenkomt als je het stationsgebouw uitkomt is spoor 1. Vandaar tel je dan gewoon door. De sporen langs het eilandperron worden dan 8 en 9, want je moet de opstelsporen rechts van het stationsgebouw ook meetellen.
Sporen die naast het stationsgebouw liggen, worden als laatste geteld want die kom je pas tegen als je a.h.w. de hele wereld rond geweest bent en dan weer bij het stationsgebouw uitkomt. Zie bijv. spoor 15 en 20 in Dordrecht.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: perronnummering
« Reactie #13 Gepost op: 17 April 2007, 17:26:11 »
Dat is duidelijk. :) Wat als er nu een spoor wordt verwijderd (en dus niet vervangen) Wordt dan alles hernummerd? Lijkt me niet, toch?