Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 15:32:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:16:56
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
  

Auteur Topic: Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?  (gelezen 5120 keer)

Bob Vermeulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #15 Gepost op: 24 January 2012, 05:40:12 »
Hallo,

Met N kan je het zelfde als met HO en zoals al gezegt het is wat kleiner. Het argument van je kunt niet detaileren is niet terecht.
Zelf heb ik een N baan en zie onderstaande foto voor detailering.





veel succes met je beslissing

Bob 
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #16 Gepost op: 24 January 2012, 09:26:09 »
Beslissing is genomen, maar voor details: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2449.0.html

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #17 Gepost op: 24 January 2012, 10:35:09 »
Haha wat een dilemma..
Jullie laten mij op deze manier wel weer twijfelen.

(@robert en bob wat hebben jullie prachtige banen, Klopt dat je qua baanbouw eigenlijk dezelfde mogelijkheden hebt. Kleiner maar wel meer ruimte te besteden hebt. Maar waar ik op doelde is eigenlijk de details van de treinen zelf etc).

Waar ik beetje mee worstel is dat met N-spoor heb je minder ruimte nodig om een redelijk grote baan te maken, en het bouwen van bouwpakketten lijkt me ook vrij lastig. Het is met H0 soms al priegelwerk, Wat zijn daar de meningen over? En waar ik beetje bang voor ben is dat ik het niet meer mooi ga vinden omdat het zo klein is. Wat ook eerder is aangegeven in dit topic. H0 oogt wat echter zeg maar.(puur gevoel op t moment)

Gert1

  • Gast
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #18 Gepost op: 24 January 2012, 11:07:47 »
Tip: Ga over een paar weken eens op Rail in Houten of op Ontraxs in Utrecht kijken naar alle fraaie banen in verschillende schalen die daar te zien zijn en neem daarna je beslissing.

mvg,
Gert

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #19 Gepost op: 24 January 2012, 11:19:05 »
Ja, ik ben ook voor half 0, ik heb ooit eens spoor S gezien, dat is nu helemaal niet meer in de mode!
Als er ooit eens mooi rijdend materieel voor zou komen.. ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #20 Gepost op: 24 January 2012, 11:35:25 »
H0 oogt wat echter zeg maar.(puur gevoel op t moment)

h0 is wat tastbaarder kan je zo zeggen. De tip die Gert geeft is wel een goede, al blijf je wel twijfelen. Ondanks mijn h0 verzameling neig ik ook nog steeds te kiezen voor andere schalen. On30 vind ik ook geweldig, wel weer een stukkie groter. Of TT ware het niet dat er veel duits spul tussen zit. Maar ook die schaal is lekker tastbaar, hetgeen ik wel mis bij N.
Maar dan zie ik de banen, o.m. van Bob, Jeroni, of.... dat gepriegel, en dat lonkt dan ook weer.
dus blijf ik maar bij mijn h0 baantje, wat soms veel te groot is voor thuis, maar waar wel lekker detailwerk plaats kan vinden.

Groet,
Michel

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #21 Gepost op: 24 January 2012, 11:36:05 »
En waar ik beetje bang voor ben is dat ik het niet meer mooi ga vinden omdat het zo klein is.
Ik vind N juist zo mooi omdát het kleiner is. Ik ben een sportvlieger en gebruik vaak spoorlijnen als navigatiemiddel, en merk dat ik het kleine juist fascinerend vindt: overzicht. 'Playing Train God', zou je kunnen zeggen... Uiteraard kan ik niet te lang naar beneden kijken, maar soms...
--------------------------------------
Pieter

Gert1

  • Gast
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #22 Gepost op: 24 January 2012, 12:00:04 »
Ja, ik ben ook voor half 0, ik heb ooit eens spoor S gezien, dat is nu helemaal niet meer in de mode!
Als er ooit eens mooi rijdend materieel voor zou komen.. ;D

Als schaal S je ding is, dan zou ik zeker hier eens kijken: http://www.trainweb.org/crocon/sscale.html

Uiteindelijk blijft de keuze voor je schaal iets heel persoonlijks.
Ik had het makkelijk: 45 jaar geleden koos mijn vader schaal H0 en hoewel ik van drie- naar tweerail ben geswitcht ben ik die schaal altijd trouw gebleven.

mvg,
Gert

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #23 Gepost op: 24 January 2012, 13:52:44 »
N = uit h0 = in.
Spoor 0 adept

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #24 Gepost op: 24 January 2012, 14:25:40 »
Nog iets om te overwegen: hoe belangrijk vind je een juiste maatvoering? De Koploper van Märklin is een mooi model, maar eigenlijk net iets te kort. Want hoewel de schaal h0 en dus officieel 1:87 is, is de maat in de lengte 1:93,5.

Nou is dat op zich al een verbetering ten opzichte van vroeger, toen treinstellen en rijtuigen in de lengte 1:100 waren. De Sprinter en Plan V van Fleischmann, de ICR van Märklin en Lima en de Koploper van Lima zijn daar voorbeelden van. En de DDM/DD-AR en IRM van Rivarossi trouwens ook.

Tegenwoordig kun je allerlei Nederlands spul in echt 1:87 krijgen, maar vaak zijn het (nog) kleine oplages. En je hebt nog meer ruimte nodig: twaalf bakken ICRm met een 1700-locomotief is bijna vier meter lang.

In N zijn rijtuigen en treinstellen juist wel goed op lengte.

Maar goed, dit is een detail en misschien vind je het niet zo belangrijk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #25 Gepost op: 24 January 2012, 16:06:36 »
Met N kan je het zelfde als met HO en zoals al gezegt het is wat kleiner. Het argument van je kunt niet detaileren is niet terecht.

Als N spoorder ben ik het helemaal met Bob eens: Je kunt prima detailleren in schaal N.
Soms krijg ik wel eens het idee dat je juist bij kleinere schaal een meer levensechte baan kunt neerzetten. Immers: hoe groter, hoe meer details je moet toevoegen voordat het echt echt lijkt...!  ::)

Ook is het bij kleinere schalen vaak eenvoudiger om de echte verhoudingen te handhaven. Dat geldt bijv. voor de lengtes van het rollend materieel, maar ook voor landschap. Probeer met h0 eens een verhoudingsgewijs juiste berg boven de tunnelportalen te bouwen in de ruimte die een gemiddelde modelspoorder ter beschikking heeft.  :-\
Hieronder een foto van een bergje op mijn N baan:



Laat je niet beïnvloeden door modetrends op dit terrein ('X is uit, Y is in'). ;)
Bepaal gewoon zelf wat je mooi en haalbaar vindt. Goed rondkijken helpt zeker.
Succes met je keuze!

Groets, Hans

Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #26 Gepost op: 24 January 2012, 16:55:51 »
Nu heb je al heel erg mooie banen gezien zeg, ik wist het wel.  (y)



Groeten,
Patrick

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #27 Gepost op: 24 January 2012, 18:22:30 »
Schaal is een kwestie van smaak. Nederlandse modellen zijn beter verkrijgbaar in H0 dan in N.Hele mooie modellen zijn wel weer als kleinserie verkrijgbaar in schaal 0 en dan kan je nog meer detailleren.
Met N rijdt de trein meer in het landschap en qua ruimte: Ikzelf bouw het station van Hellendoorn na in N dit is een relatief klein eindstationnetje dat bij mij op drie modules gebouwd wordt en al gauw 3.75m inneemt(alleen het station dus), heb ik nog geen rijlengte er voor of een schaduwstation/fiddle yard meegerekend

Tip: begin klein met een module of diorama en maak dat helemaal af.Ik spreek uit ervaring want al die grote banen komen nooit klaar en gaan vaak vervelen.Kleine baantjes kan je heel goed detailleren

groet,
Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #28 Gepost op: 24 January 2012, 19:53:14 »
Als N spoorder doe ik er nog een schepje bovenop... ;D
met -N-kan ook "alles"!
Alles hangt af wat jij wilt en wat je denkt te kunnen gaan (willen)beheersen wat betreft de/het modelbouw/en....
het is en blijft keuzes maken...that's life.... 8)
bij mij is dat dus het landschap....








Jos

natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Willem B

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #29 Gepost op: 24 January 2012, 20:10:25 »
dat zijn mooie huisjes.
zijn eigen fabricaat op van faller?