Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 15:32:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:16:56
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
  

Auteur Topic: Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?  (gelezen 5109 keer)

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Gepost op: 22 January 2012, 16:13:51 »
Ik heb momenteel een startsetje van roco H0 en een koploper van trix.
Had een klein baanontwerp gezien om te maken omdat ik maar weinig ruimte heb.
Maar ik begin nou steeds meer te twijfelen of ik niet moet overstappen op N.

Nou wat betreft spoor N ben ik niet echt op de hoogte. Zitten er nadelen aan?
Betreft digitaal, heb je dan dezelfde mogelijkheden als met H0?
Wat zijn jullie meningen hierover? Ik ben daar erg benieuwd naar.

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2012, 16:28:39 »
Ik las ook over schaal TT, Maar op internet beetje zitten rondneuzen..Maar vind er weinig terug.
Ik wil dan ook vooral met nederlands materieel gaan rijden ALS ik zou overstappen op een andere schaal.
Weet iemand hier meer over?

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2012, 16:43:47 »
In schaal N is er veel te krijgen, ook Nederlands spul - maar toch wat minder dan in H0. Wil je veel mogelijkheden om te rijden met meerdere treinen op meerdere sporen en is de ruimte beperkt, dan is N zeker een uitkomst. Ga je voor detail en is de treinenloop meer een bijkomstigheid zou ik toch H0 overwegen, het is dus zaak om eerst even goed te bedenken wat je wensen en verwachtingen zijn.  SUCCES !

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2012, 16:44:47 »
Nederlands in TT is beperkt, alhoewel er wel 3D-modellen in TT bestaan,
met spoor N kan digitaal net zoveel als in HO, alles is alleen kleiner,
ikzelf verzamel van alles, maar het meeste wat ik heb is N :)

Mvg,

tis
********

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2012, 16:44:53 »
Hoi Jonathan,

Om met steekhoudende argument te komen denk ik dat je wat meer moet vertellen, bijvoorbeeld over hoeveel ruimte je dan ter beschikking hebt in meters (L * B) en wat je doel is voor je treinbaan. (Lees, lange treinen rijden, rangeren, bergen, etc). Wil je aan zelfbouw doen?


TT is betrekkelijk klein, maar er bestaat wel steeds meer belangstelling voor. In dit Engelstalige wikipedia artikel staan onderaan de external links die naar bedrijven wijzen die TT produceren.
http://en.wikipedia.org/wiki/TT_scale
Jeroen

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2012, 13:20:02 »
Thx voor alle reactie's.
Denk inderdaad dat TT zal afvallen vooral omdat het nederlands materieel niet veel aanwezig is.

De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is: (B) 190 (D) 130
Dus dat is niet groot. En zou graag ook willen rangeren,
qua treinen wil ik toch ook met een koploper etc kunnen rijden.
Nu ik dit typ besef ik eigenlijk dat ik beter op N-spoor kan overstappen toch? of toch niet?

Gert1

  • Gast
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2012, 13:25:47 »
Ik zou bij je overweging ook je toekomstplannen betrekken.
Nu heb je misschien niet zo veel ruimte, maar dat kan over een paar jaar wel anders zijn.
Je zou dus ook nog een bescheiden H0-baan kunnen maken met de mogelijkheid die in de toekomst nog eens uit te breiden.

Stap je nu over op N-schaal, dan verlies je toch een flink deel van je in H0 geïnvesteerde geld, terwijl je wellicht over een paar jaar wel degelijk de ruimte hebt voor een wat uitgebreidere H0-baan.

mvg,
Gert

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2012, 13:35:40 »
Helemaal met Gert eens! Daarbij moet je je afvragen of je zometeen met 'een koploper' wilt rijden of ook met een 1600 met dertien ICR's er achter... Een koploper krijg je nog wel natuurgetrouw op een kleine tafel in H0, de 1600 met rijtuigen al snel wat minder.

Ik vind persoonlijk N te klein om de huisjes en dergelijk zelf te kunnen maken. H0 is wat dat betreft een fijne schaal, maar hier zal ook zeker meespelen wat je gewend bent. Ook ik heb de twijfel gehad die jij schrijft maar ben tot op de dag van vandaag blijk dat ik bij H0 ben gebleven. Inmiddels is de beschikbare ruimte groter maar zoals bij elke modelspoorder het geval is: de ruimte is altijd (net) te klein.... (geldt ook vast voor N  ;D) En dat is meteen het leuke: het moet toch passen, dus moet je creatief zijn.

Grtz,

Niels

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2012, 13:43:33 »
En als je-zoals Gert zegt- over enige tijd uitzicht hebt op meer ruimte zou kunnen overwegen om nu een paar modules te bouwen.
Dan kun je rangeren en ze t.z.t. inpassen in een grotere lay-out.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2012, 13:48:37 »
Voor wat betreft de digitale moegleijkehd van n en ho geldt dat wat er in Ho kan ook in n kan of gaat komen.
Nu al zijn er usa n loks met meer geluidsmogelijkheden dan de doorsnee ho lok in europa.
Is een kwestie van wachten totdat de europese fabrikanten dat ook gaan doen.
NL materieel in TT is er inderdaad weinig, wel levert Kuehn fraaie loks =voor zeer fraaie prijzen. Een mooie E103 is er al voor 125 euro! Sets van 4 wagons 87 euro etc,
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2012, 14:08:46 »
Een advies kan ik niet geven, maar wel mijn redenen om voor H0 te kiezen.

Ik ben in het verre verleden eens overgestapt op N spoor, maar ben daarna weer terug gegaan naar H0 om de volgende redenen:
Ik vindt het optisch te klein en krijg daarom het gevoel dat ik op een grote afstand naar het spul sta te kijken.
Op tentoonstellingen staan er soms op zich prachtige N banen, maar het spreekt mij gewoon minder aan.
Ben tegenwoordig vooral een zelfbouwer (loc's, wagons en gebouwen) en vindt daarom H0 voor mijzelf beter geschikt.

TT zou een prachtige schaal zijn als er wat meer keus van (nederlanse modellen) zou zijn.

Als je zo weinig ruimte hebt kan je het wat meer zoeken in iets van een rangeer baan. Daar zijn ook prachtige voorbeelden van te vinden.
Een prachtig voorbeeld van een baan op beperkte ruimte in H0 vindt ik b.v. deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26573.0.html

Nogmaals het is een persoonlijke mening en je zal voor jezelf moeten uitmaken wat voor jou het beste is.

Succes, Gerrit

Willem B

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2012, 19:38:08 »
ik zit zelf ook nog te twijfelen tussen N en HO.
Heb ruimte voor 3,5 m bij 3,5 meter. Heb echter nog niets gekocht alleen nog een "oude  marklin die zijn meters maakt.
Ben eerst rustig aan in het inlezen van alle stukken

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2012, 19:57:25 »
Als je toch met N verder gaat, bewaar dan toch je H0 spullen. Toen ik veel meer ruimte kreeg (65 vierkante meter) en de H0 baan van mijn vader overnam heb ik het N spoor hoog in de bergen aangelegd en door de schaalverhouding geeft dat een fraai effect. Nu heb ik dus een grote H0 baan met N in de bergen.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2012, 20:11:21 »
Het is maar net waar jezelf de lat legt,wil je een rijdersbaan met lange treinen.N spoor
Of ga je voor een baan met een rangeerterreintje en veel details.HO.

Zelf rijdt ik N spoor omdat ik trajecten wil met ruime bochten en een ruim station.
Kwa aankleding met bergen ect kun in n spoor alles natuurlijk wat ruimer opzetten.
Kijk maar eens in de laatste pagina's van mijn draadje dan krijg je wel het idee wat ik bedoel.
Wij kunnen je natuurlijk allen adviseren maar de keuze zul je toch zelf moeten maken.
Daarbij zijn vanzelfsprekend weinig mensen objectief,want hun eigen maatvoering vinden ze altijd het prettigst.
Succes!!!


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2012, 01:06:29 »
echt iedereen bedankt voor de reactie's!
Dat heeft me echt verder geholpen.
Ook met het oog op de toekomst inderdaad,
heb ik toch besloten toch voor H0 te kiezen. en ook wat betreft detail, rangeren etc.
Het is toch allemaal wat mooier met H0. Dan voorlopig maar een kleine baan bouwen
totdat ik misschien beschikking heb op een grotere ruimte..