Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:41:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 16:38:37
waterwagens
door
FritsT
Vandaag
om 16:35:31
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 16:31:03
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:23:34
Project seaside Germany
door
Tjalling
Vandaag
om 15:36:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896
door
ArjanB
Vandaag
om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
TonM
Vandaag
om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
C12c rijtuig
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:10
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
erbink
Vandaag
om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:04:05
Au bord de la Cèze
door
Basmans
Vandaag
om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Lucien
Vandaag
om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
Rick
Vandaag
om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
MathynK
Vandaag
om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen
door
ArjanB
Vandaag
om 01:18:15
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
cv2 aanrijspanning.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: cv2 aanrijspanning. (gelezen 1207 keer)
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6054
stationsplein Baden-Baden
cv2 aanrijspanning.
«
Gepost op:
17 January 2012, 18:39:30 »
Ik kan in cv2 aanrijspanning ingeven/veranderen.
De instel mogelijkheden zijn van 1 tot 10.
Klopt het dan als ik zeg hoe hoger het getal in deze cv hoe meer aanrijspanning?
Gelogd
groetjes Dion
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4598
Nederland 1949-1963 in h0
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #1 Gepost op:
17 January 2012, 19:12:17 »
Nee, het is de startsnelheid. Hoe hoger het getal, hoe hoger de snelheid is waarmee de loc
begint
te rijden.
Marco
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6054
stationsplein Baden-Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #2 Gepost op:
17 January 2012, 23:14:48 »
Maar zeggen we nu eigelijk allebij het zelfde?
Hoe hoger de aanrijspanning - hoe hoger de snelheid waarmee de loc begint te rijden.
Gelogd
groetjes Dion
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #3 Gepost op:
18 January 2012, 07:57:34 »
De spanning op de rails bij digitaal rijden is altijd hetzelfde, De "lengte/duur van de puls" zal waarschijnlijk wijzigen. Dus bij het aanrijden of afremmen wordt de spanning niet hoger of lager maar blijft wisselen tussen -18 Volt en +18 Volt blokspanning zie deze link:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Ik hoop dat Klaas geen bezwaar heeft tegen plaatsing in het forum.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2012, 08:01:54 door Rob Bogers
»
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
henk
Offline
Berichten: 22567
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #4 Gepost op:
18 January 2012, 08:07:53 »
Het gaat dan ook om de spanning die de decoder naar de motor stuurt, dat zal Dion wel snappen denk ik. Het woord aanrijspanning is een beetje typisch, gezien het feit dat decoders met pulsbreedte sturen, maar als je die vergelijking doorzet dan gaat het om de spanning die de decoder op de laagste snelheidstrap levert. Vooral oudere typen motoren komen pas bij een wat hogere spanning op gang en met cv2 kun je de decoder daarop instellen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6054
stationsplein Baden-Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #5 Gepost op:
18 January 2012, 09:37:35 »
@Henk, inderdaad dat is mijn duidelijk/is mij bekent.
Het probleem is het afstellen(zoals je noemt) van de wat oudere locomotieven die ik heb. Bij het aanrijden wat schokkering en of net niet goed willen aanrijden en stilvallen.
Zet de aanrijvertraging hierdoor ook meestal lager en dat helpt een klein beetje. Alleen dat geeft niet altijd het mooie effect van langzaam optrekken.
Gelogd
groetjes Dion
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4598
Nederland 1949-1963 in h0
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #6 Gepost op:
18 January 2012, 19:54:51 »
Dion,
We hadden het i.d.d. over hetzelfde. Het is alleen zo dat als je CV2 (flink) wat hoger zet bij een oude motor, de daadwerkelijke snelheid waarmee de loc wegrijdt, wat lager is dan dan bij een loc met een moderne motor. Die kan er dan als de brandweer vandoor gaan.
Je kunt het probleem met het onder controle krijgen/houden van oudere motoren ook oplossen door aan de CV's te sleutelen die zorgen voor de frequentie waarmee de motor wordt aangestuurd, en waarmee de mate van de lastregeling die wordt uitgeoefend op de motor, wordt ingesteld. Bij ESU zijn dit CV 53, 54 en 55.
Hieronder vind je een link met waardes per motor. Evt. zul je die moeten omrekenen en omzetten naar andere CV's indien je een ander merk gebruikt dan ESU.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Basis%20CV%20waardes%20voor%20bekende%20motoren.pdf
.
Succes!
Marco
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6054
stationsplein Baden-Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #7 Gepost op:
18 January 2012, 20:16:46 »
Dank je Marco,
Zal de link eens goed bekijken.
Gelogd
groetjes Dion
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
cv2 aanrijspanning.