Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 17:07:18
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Karben
Vandaag
om 17:03:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort
door
marco
Vandaag
om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:37:38
Zolderbaan 2025
door
Ronald69
Vandaag
om 15:27:30
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 15:19:49
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W?
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:59:24
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Thijs1271
Vandaag
om 10:10:28
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Jan Wiegerinck
Vandaag
om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Huup
Vandaag
om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:43:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
cv2 aanrijspanning.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: cv2 aanrijspanning. (gelezen 1149 keer)
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
cv2 aanrijspanning.
«
Gepost op:
17 January 2012, 18:39:30 »
Ik kan in cv2 aanrijspanning ingeven/veranderen.
De instel mogelijkheden zijn van 1 tot 10.
Klopt het dan als ik zeg hoe hoger het getal in deze cv hoe meer aanrijspanning?
Gelogd
groetjes Dion
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4564
Nederland 1949-1963 in h0
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #1 Gepost op:
17 January 2012, 19:12:17 »
Nee, het is de startsnelheid. Hoe hoger het getal, hoe hoger de snelheid is waarmee de loc
begint
te rijden.
Marco
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #2 Gepost op:
17 January 2012, 23:14:48 »
Maar zeggen we nu eigelijk allebij het zelfde?
Hoe hoger de aanrijspanning - hoe hoger de snelheid waarmee de loc begint te rijden.
Gelogd
groetjes Dion
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #3 Gepost op:
18 January 2012, 07:57:34 »
De spanning op de rails bij digitaal rijden is altijd hetzelfde, De "lengte/duur van de puls" zal waarschijnlijk wijzigen. Dus bij het aanrijden of afremmen wordt de spanning niet hoger of lager maar blijft wisselen tussen -18 Volt en +18 Volt blokspanning zie deze link:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Ik hoop dat Klaas geen bezwaar heeft tegen plaatsing in het forum.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2012, 08:01:54 door Rob Bogers
»
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
henk
Offline
Berichten: 22525
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #4 Gepost op:
18 January 2012, 08:07:53 »
Het gaat dan ook om de spanning die de decoder naar de motor stuurt, dat zal Dion wel snappen denk ik. Het woord aanrijspanning is een beetje typisch, gezien het feit dat decoders met pulsbreedte sturen, maar als je die vergelijking doorzet dan gaat het om de spanning die de decoder op de laagste snelheidstrap levert. Vooral oudere typen motoren komen pas bij een wat hogere spanning op gang en met cv2 kun je de decoder daarop instellen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #5 Gepost op:
18 January 2012, 09:37:35 »
@Henk, inderdaad dat is mijn duidelijk/is mij bekent.
Het probleem is het afstellen(zoals je noemt) van de wat oudere locomotieven die ik heb. Bij het aanrijden wat schokkering en of net niet goed willen aanrijden en stilvallen.
Zet de aanrijvertraging hierdoor ook meestal lager en dat helpt een klein beetje. Alleen dat geeft niet altijd het mooie effect van langzaam optrekken.
Gelogd
groetjes Dion
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4564
Nederland 1949-1963 in h0
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #6 Gepost op:
18 January 2012, 19:54:51 »
Dion,
We hadden het i.d.d. over hetzelfde. Het is alleen zo dat als je CV2 (flink) wat hoger zet bij een oude motor, de daadwerkelijke snelheid waarmee de loc wegrijdt, wat lager is dan dan bij een loc met een moderne motor. Die kan er dan als de brandweer vandoor gaan.
Je kunt het probleem met het onder controle krijgen/houden van oudere motoren ook oplossen door aan de CV's te sleutelen die zorgen voor de frequentie waarmee de motor wordt aangestuurd, en waarmee de mate van de lastregeling die wordt uitgeoefend op de motor, wordt ingesteld. Bij ESU zijn dit CV 53, 54 en 55.
Hieronder vind je een link met waardes per motor. Evt. zul je die moeten omrekenen en omzetten naar andere CV's indien je een ander merk gebruikt dan ESU.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Basis%20CV%20waardes%20voor%20bekende%20motoren.pdf
.
Succes!
Marco
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
«
Reactie #7 Gepost op:
18 January 2012, 20:16:46 »
Dank je Marco,
Zal de link eens goed bekijken.
Gelogd
groetjes Dion
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
cv2 aanrijspanning.