Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
Lima Plan E ral kleuren vraag door Karben
Vandaag om 17:03:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Zolderbaan 2025 door Ronald69
Vandaag om 15:27:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
  

Auteur Topic: cv2 aanrijspanning.  (gelezen 1149 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
cv2 aanrijspanning.
« Gepost op: 17 January 2012, 18:39:30 »
Ik kan in cv2 aanrijspanning ingeven/veranderen.

De instel mogelijkheden zijn van 1 tot 10.

Klopt het dan als ik zeg hoe hoger het getal in deze cv hoe meer aanrijspanning?
groetjes Dion

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4564
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2012, 19:12:17 »
Nee, het is de startsnelheid. Hoe hoger het getal, hoe hoger de snelheid is waarmee de loc begint te rijden.

Marco

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2012, 23:14:48 »
Maar zeggen we nu eigelijk allebij het zelfde?

Hoe hoger de aanrijspanning - hoe hoger de snelheid waarmee de loc begint te rijden.
groetjes Dion

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2012, 07:57:34 »
De spanning op de rails bij digitaal rijden is altijd hetzelfde, De "lengte/duur van de puls" zal waarschijnlijk wijzigen. Dus bij het aanrijden of afremmen wordt de spanning niet hoger of lager maar blijft wisselen tussen -18 Volt en +18 Volt blokspanning zie deze link:

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html Ik hoop dat Klaas geen bezwaar heeft tegen plaatsing in het forum.

Rob
« Laatst bewerkt op: 18 January 2012, 08:01:54 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2012, 08:07:53 »
Het gaat dan ook om de spanning die de decoder naar de motor stuurt, dat zal Dion wel snappen denk ik. Het woord aanrijspanning is een beetje typisch, gezien het feit dat decoders met pulsbreedte sturen, maar als je die vergelijking doorzet dan gaat het om de spanning die de decoder op de laagste snelheidstrap levert. Vooral oudere typen motoren komen pas bij een wat hogere spanning op gang en met cv2 kun je de decoder daarop instellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2012, 09:37:35 »
@Henk, inderdaad dat is mijn duidelijk/is mij bekent.

Het probleem is het afstellen(zoals je noemt) van de wat oudere locomotieven die ik heb. Bij het aanrijden wat schokkering en of net niet goed willen aanrijden en stilvallen.
Zet de aanrijvertraging hierdoor ook meestal lager en dat helpt een klein beetje. Alleen dat geeft niet altijd het mooie effect van langzaam optrekken.
groetjes Dion

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4564
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2012, 19:54:51 »
Dion,

We hadden het i.d.d. over hetzelfde. Het is alleen zo dat als je CV2 (flink) wat hoger zet bij een oude motor, de daadwerkelijke snelheid waarmee de loc wegrijdt, wat lager is dan dan bij een loc met een moderne motor. Die kan er dan als de brandweer vandoor gaan.

Je kunt het probleem met het onder controle krijgen/houden van oudere motoren ook oplossen door aan de CV's te sleutelen die zorgen voor de frequentie waarmee de motor wordt aangestuurd, en waarmee de mate van de lastregeling die wordt uitgeoefend op de motor, wordt ingesteld. Bij ESU zijn dit CV 53, 54 en 55.
Hieronder vind je een link met waardes per motor. Evt. zul je die moeten omrekenen en omzetten naar andere CV's indien je een ander merk gebruikt dan ESU.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Basis%20CV%20waardes%20voor%20bekende%20motoren.pdf.

Succes!

Marco

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:cv2 aanrijspanning.
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2012, 20:16:46 »
Dank je Marco,

Zal de link eens goed bekijken.
groetjes Dion