Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
23 October 2025, 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 October 2025, 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"  (gelezen 10331 keer)

Gert1

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #30 Gepost op: 08 January 2012, 23:45:14 »
Ik denk dat het ongeluk op zich al triest genoeg was, dus laten we nou alsjeblieft niet 50 jaar na dato elkaar in de haren gaan vliegen over dergelijk zaken! Zowel, dan zie ik me genoodzaakt - uit piƫteit met de nabestaanden - een slotje op dit draadje te doen.

mvg,
Gert

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2012, 00:03:56 »
Sorry Gert, dat is zeker de bedoeling niet. Als jong NS'ertje, toen werkzaam in de werkplaats Maastricht, kan ik mij nog goed herinneren dat de verslagenheid onder het personeel enorm was. Ik kan je verzekeren dat, gekluisterd aan de radio, het onderhoud die dag maar minimaal was.
Uit mijn, daarna langdurige, carriere als machinist heb ik een tik overgehouden. Mijn haren gaan rechtovereind staan als er, direct beschuldigend naar iemand gewezen wordt zonder alle feiten te kennen.
Nogmaals sorry en voor mij einde discussie.
Dolf.

Tim89

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • ***** ***** * 11
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2012, 00:28:13 »
Erg indrukwekkende documentaire...
Nederlands Tijdperk IV

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2012, 08:23:23 »
In een eerdere post van mij over Sobat Kras heb ik een vergissing gemaakt door namen en personen te verwisselen.
Mijn oprechte excuses voor deze trieste vergissing.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2012, 08:58:39 »
Ik vond het een zeer respectvolle, objectieve documentaire. Misschien met wat kleine onvolkomenheden die de 'kenner' zal zien als verkeerde intepretaties (zoals het ATB verhaal) maar ik denk dat dit verslag zeker recht doet aan de nabestaanden.

Bessel
RETROBAHN A.G.

Romeo373

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2012, 10:24:21 »
Ik heb mij bebaseerd op de officiƫle uitkomsten van het onderzoek, de gevoelens van de nabestaande van de andere machinist en kennis van de achtergronden van deze machinist. Hij hoort inderdaad helaas ook tot de slachtoffers. Dat doet daaraan echter niets af. Dit is een forum, waar (model-)spoortechnische zaken plegen te worden geperfectioneerd. Dat staat meer dan geheel los van de trieste, menselijke aspecten.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #36 Gepost op: 09 January 2012, 10:30:29 »
Maar het heeft 50 jaar na dato heel weinig zin om het weer over de schuldvraag te beginnen, of niet dan? ::)
Indrukwekkende docu.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #37 Gepost op: 09 January 2012, 10:41:25 »
Documentaire ook gezien op RTV Utrecht. Ik ben blij voor de nabestaanden dat zij naar een plek kunnen om de slachtoffers te herdenken. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Ik vond de de documentaire best mooi gemaakt.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Romeo373

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #38 Gepost op: 09 January 2012, 10:57:40 »
Met mijn opmerking begin ik niet over de schuldvraag, als dat beginnen is, moet je over de hele ramp niet meer beginnen, wat mij betreft trouwens OK.
Ik heb mij ook afgevraagd wat er zou zijn gebeurd indien de machinisten meer geluk hadden gehad en hadden overleefd, of is dat ook te heftig?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #39 Gepost op: 09 January 2012, 11:26:39 »
Het is vooral zinloos. We weten wat er is gebeurd, maar we weten niet waarom het sein werd gemist en die waaromvraag had bepaald hoe het verder was gegaan. Je kunt dus alleen maar speculeren op basis van een andere speculatie op basis van ....

Het mooie van de documentaire was nou juist dat alle aandacht uitging naar de gevolgen voor betrokkenen en dat men dat niet heeft laten overschaduwen door al te diep op de schuldvraag in te gaan, of het nou om de spoorbeheerder of de machnist ging.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #40 Gepost op: 09 January 2012, 11:35:56 »
Overigens geeft die discussie wel de huidge tijdgeest weer... er zal en moet een schuldige aangewezen worden. (wat ik daarvan vindt is een andere vraag)
Ook een mooi tijdsbeed in de documantaire vond ik om te zien hoe snel er al weer treinen langs de plek des onheils reden. De wrakken werden zo snel mogelijk aan de kant geschoven en de dagelijkse routine werd weer opgepakt. Vrij onderkbaar tegenwoordig waar eerst alles onderzocht, opgemeten, gefotografeerd, gedocumenteerd en opgeruimd wordt voor dat er maar gedacht wordt aan treinen rijden.

No dress rehearsel, this is our life.

Romeo373

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #41 Gepost op: 09 January 2012, 11:44:53 »
Henk,

Ik ben het volkomen met je eens. Ik zou dit ook niet hebben gesteld, indien het geen onderdeel van een REactie was.

Gr. Romeo

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #42 Gepost op: 09 January 2012, 11:51:47 »
Het is vooral zinloos. We weten wat er is gebeurd, maar we weten niet waarom het sein werd gemist en die waaromvraag had bepaald hoe het verder was gegaan. Je kunt dus alleen maar speculeren op basis van een andere speculatie op basis van ....

Dat zou ik willen nuanceren. Het 'waarom' is wel degelijk erg belangrijk. Net zoals bij de Tenerife-ramp de schuld voor een deel bij KLM-gezagvoerder Veldhuyzen van Zanten lag, speelden er veel meer factoren mee.

Als gevolg van de Tenerife-ramp zijn de regels in de luchtvaart radicaal veranderd; als gevolg van Harmelen is er haast gemaakt met ATB. Passeren van een stoptonend sein is niet te voorkomen, dus moet je de technologie aanpassen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #43 Gepost op: 09 January 2012, 12:04:06 »
Lees nou even wat er staat Peter en waar dat een reactie op was. Niemand haalt het in zijn hoofd te beweren dat het achterhalen van oorzaken nuttig kan zijn om maatregelen te kunnen nemen en dat dat intertijd ook is gebeurd, alleen hadden we het daar niet over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #44 Gepost op: 09 January 2012, 12:32:06 »
Hallo Peter,

Nog een nuancering of beter: een onderscheid:

Het maakt een groot verschil, of je door mist, een dode hoek of wat dan ook een sein mist, of dat je je ook niet realiseert, dat het (voor-)sein x bij km y gepasseerd is (wegbekendheid!), temeer na na dat sein een lange bocht in het spoor begint.

Gr. Romeo
« Laatst bewerkt op: 09 January 2012, 12:42:46 door Romeo373. Reden: aanvulling »