Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
  

Auteur Topic: TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"  (gelezen 10000 keer)

Gert1

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #30 Gepost op: 08 January 2012, 23:45:14 »
Ik denk dat het ongeluk op zich al triest genoeg was, dus laten we nou alsjeblieft niet 50 jaar na dato elkaar in de haren gaan vliegen over dergelijk zaken! Zowel, dan zie ik me genoodzaakt - uit piëteit met de nabestaanden - een slotje op dit draadje te doen.

mvg,
Gert

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2012, 00:03:56 »
Sorry Gert, dat is zeker de bedoeling niet. Als jong NS'ertje, toen werkzaam in de werkplaats Maastricht, kan ik mij nog goed herinneren dat de verslagenheid onder het personeel enorm was. Ik kan je verzekeren dat, gekluisterd aan de radio, het onderhoud die dag maar minimaal was.
Uit mijn, daarna langdurige, carriere als machinist heb ik een tik overgehouden. Mijn haren gaan rechtovereind staan als er, direct beschuldigend naar iemand gewezen wordt zonder alle feiten te kennen.
Nogmaals sorry en voor mij einde discussie.
Dolf.

Tim89

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • ***** ***** * 11
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2012, 00:28:13 »
Erg indrukwekkende documentaire...
Nederlands Tijdperk IV

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2012, 08:23:23 »
In een eerdere post van mij over Sobat Kras heb ik een vergissing gemaakt door namen en personen te verwisselen.
Mijn oprechte excuses voor deze trieste vergissing.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2012, 08:58:39 »
Ik vond het een zeer respectvolle, objectieve documentaire. Misschien met wat kleine onvolkomenheden die de 'kenner' zal zien als verkeerde intepretaties (zoals het ATB verhaal) maar ik denk dat dit verslag zeker recht doet aan de nabestaanden.

Bessel
RETROBAHN A.G.

Romeo373

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2012, 10:24:21 »
Ik heb mij bebaseerd op de officiële uitkomsten van het onderzoek, de gevoelens van de nabestaande van de andere machinist en kennis van de achtergronden van deze machinist. Hij hoort inderdaad helaas ook tot de slachtoffers. Dat doet daaraan echter niets af. Dit is een forum, waar (model-)spoortechnische zaken plegen te worden geperfectioneerd. Dat staat meer dan geheel los van de trieste, menselijke aspecten.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #36 Gepost op: 09 January 2012, 10:30:29 »
Maar het heeft 50 jaar na dato heel weinig zin om het weer over de schuldvraag te beginnen, of niet dan? ::)
Indrukwekkende docu.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #37 Gepost op: 09 January 2012, 10:41:25 »
Documentaire ook gezien op RTV Utrecht. Ik ben blij voor de nabestaanden dat zij naar een plek kunnen om de slachtoffers te herdenken. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Ik vond de de documentaire best mooi gemaakt.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Romeo373

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #38 Gepost op: 09 January 2012, 10:57:40 »
Met mijn opmerking begin ik niet over de schuldvraag, als dat beginnen is, moet je over de hele ramp niet meer beginnen, wat mij betreft trouwens OK.
Ik heb mij ook afgevraagd wat er zou zijn gebeurd indien de machinisten meer geluk hadden gehad en hadden overleefd, of is dat ook te heftig?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #39 Gepost op: 09 January 2012, 11:26:39 »
Het is vooral zinloos. We weten wat er is gebeurd, maar we weten niet waarom het sein werd gemist en die waaromvraag had bepaald hoe het verder was gegaan. Je kunt dus alleen maar speculeren op basis van een andere speculatie op basis van ....

Het mooie van de documentaire was nou juist dat alle aandacht uitging naar de gevolgen voor betrokkenen en dat men dat niet heeft laten overschaduwen door al te diep op de schuldvraag in te gaan, of het nou om de spoorbeheerder of de machnist ging.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #40 Gepost op: 09 January 2012, 11:35:56 »
Overigens geeft die discussie wel de huidge tijdgeest weer... er zal en moet een schuldige aangewezen worden. (wat ik daarvan vindt is een andere vraag)
Ook een mooi tijdsbeed in de documantaire vond ik om te zien hoe snel er al weer treinen langs de plek des onheils reden. De wrakken werden zo snel mogelijk aan de kant geschoven en de dagelijkse routine werd weer opgepakt. Vrij onderkbaar tegenwoordig waar eerst alles onderzocht, opgemeten, gefotografeerd, gedocumenteerd en opgeruimd wordt voor dat er maar gedacht wordt aan treinen rijden.

No dress rehearsel, this is our life.

Romeo373

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #41 Gepost op: 09 January 2012, 11:44:53 »
Henk,

Ik ben het volkomen met je eens. Ik zou dit ook niet hebben gesteld, indien het geen onderdeel van een REactie was.

Gr. Romeo

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #42 Gepost op: 09 January 2012, 11:51:47 »
Het is vooral zinloos. We weten wat er is gebeurd, maar we weten niet waarom het sein werd gemist en die waaromvraag had bepaald hoe het verder was gegaan. Je kunt dus alleen maar speculeren op basis van een andere speculatie op basis van ....

Dat zou ik willen nuanceren. Het 'waarom' is wel degelijk erg belangrijk. Net zoals bij de Tenerife-ramp de schuld voor een deel bij KLM-gezagvoerder Veldhuyzen van Zanten lag, speelden er veel meer factoren mee.

Als gevolg van de Tenerife-ramp zijn de regels in de luchtvaart radicaal veranderd; als gevolg van Harmelen is er haast gemaakt met ATB. Passeren van een stoptonend sein is niet te voorkomen, dus moet je de technologie aanpassen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #43 Gepost op: 09 January 2012, 12:04:06 »
Lees nou even wat er staat Peter en waar dat een reactie op was. Niemand haalt het in zijn hoofd te beweren dat het achterhalen van oorzaken nuttig kan zijn om maatregelen te kunnen nemen en dat dat intertijd ook is gebeurd, alleen hadden we het daar niet over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

  • Gast
Re:TV documentaire "50 jaar Treinramp Harmelen"
« Reactie #44 Gepost op: 09 January 2012, 12:32:06 »
Hallo Peter,

Nog een nuancering of beter: een onderscheid:

Het maakt een groot verschil, of je door mist, een dode hoek of wat dan ook een sein mist, of dat je je ook niet realiseert, dat het (voor-)sein x bij km y gepasseerd is (wegbekendheid!), temeer na na dat sein een lange bocht in het spoor begint.

Gr. Romeo
« Laatst bewerkt op: 09 January 2012, 12:42:46 door Romeo373. Reden: aanvulling »