Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Kraantje van Wim Mesu  (gelezen 42080 keer)

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #135 Gepost op: 16 February 2012, 23:05:57 »
Heb al het nodige, maar zoek je wat speciaals?
Gerrit F

Van de draad af....

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #136 Gepost op: 17 February 2012, 17:22:52 »
(Off topic) @ Gerrit , Ik heb een paar foto's , maar er is inderdaad niet veel te vinden van deze locjes . ik heb er 2 in aanbouw.

(On topic ) Ook ik ben nog niet met het kraantje begonnen , omdat ik ook al met teveel andere dingen bezig ben.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 15 April 2012, 01:15:43 »
Zo weer eens dit draadje tot leven wekken.

Afgelopen beurs in Houten bij Wim Mesu een bouwpakket van het kraantje gekocht en daarmee de afgelopen week mee aan de slag gegaan.
Hieronder zie je het resultaat.

Er zitten nog geen ramen in omdat ik nog niet erg tevreden ben met de kleur en hem waarschijnlijk nog zal overspuiten.
De bekabeling heb ik gemaakt van 0,35mm fosforbrons omdat ik het gepriegel met dunne draadjes niet zag zitten. Het voordeel is dat alle "kabels" onder alle omstandigheden goed strak staan.
Zoals al eerder is opgemerkt, de passing van de diverse onderdelen is van de bekende Mesu-kwaliteit en is optimaal.
Het etswerk is buitengewoon goed.
Het model is naar mijn mening zeker niet geschikt voor een beginner ook vanwege de vele minuscule onderdeeltjes.
Ik had sinds kort een nieuwe temperatuur geregelde Weller soldeerbout (80W) aangeschaft en kon me nu lekker uitleven.
Een heerlijk boutje, klein licht en supersnel op temperatuur. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Nog een kleine tip bij het solderen van messing modellen: Omdat je soms onderdelen alleen maar goed in positie kan houden met je vingers (geen ruimte voor klemmetjes e.d.) levert dat bij tijd en wijle behoorlijk pijnlijke momenten op. Plak een pleistertje op je vingertop en het lijden is over  :)

Groet, Gerrit

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #138 Gepost op: 15 April 2012, 01:16:20 »
Jammie  (y)

stig

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 15 April 2012, 01:38:37 »
Netjes hoor! En, fijn werken he, een goede kit!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #140 Gepost op: 15 April 2012, 01:41:11 »
Citaat van: stig
...fijn werken he, een goede kit!

Wanneer brengt Wim een DE-III....  :'( :'(

WimM

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 16 April 2012, 23:13:00 »
Hallo,
De markt is al te veel verzadigd door MK's Diesel III's.
Je zou diepgetrokken neuzen met geëtste schorten/onderstellen en messing gegoten draaistellen misschien nog wel kunnen slijten.
Maar dieptrekken kan ik (nog) niet (heb geen pers) en aangezien men er ook niet voorbetalen wil, een aantal klanten daar gelaten, is het voorlopig niet in de picture. Ik heb wel de know how en er zijn wel bruikbare persen voor de prijs van een draaibank te koop. Maar dan moet je er ook nog de tijd voor hebben. En die heb ik ook al te weinig.

Maar terug naar de stoomkraan.
Snel gebouwd, Gerrit, en het ziet er goed uit.
Dat groen kan wel als je het sterk verouderd en vervuild. Het groen lijkt dan verschoten.

Geen beginnersmodel, zeg je. ??
Het is zeker ook geen moeilijk te bouwen model, zeker na al die moeite die ik er aan besteed heb om hem zo in elkaar te kunnen fietsen.
Wat is eigenlijk de definitie van een beginners model!!
Het ontbreken van veel kleine onderdeeltjes?
Hebben beginners dan niet een beetje geduld om gewoon alles op zijn plaats te schuiven en vast te zetten. Zeker als je ziet hoe snel alles in elkaar gaat.
Of is het onbreken van een uitgebreide bouwbeschrijving het criterium. Dat is ook bij dit bouwpakket toch zeker niet zo.
Wat is er dan zo moeilijk aan het bouwpakket?

Een beginner is, volgens mij, juist iemand die bijvoorbeeld begint met solderen, zonder eerst minimaal schoon te maken.
Moeilijk te bouwen modellen (en dus geen beginnersmodellen) waren vroeger de bouwsets van de 1500 en de 2400 van onze landelijke bekendheid P. en de Wadloper bijv. van Modelloco/DJH met die niet goed gezette kap. Er zijn er genoeg van die sets voor langere tijd in de kast gezet (om weer moed te verzamelen om er mee verder te gaan.) Dat waren zeer zeker geen beginnersmodellen.

Dat brengt me op het volgende punt; de gebakken vingertoppen  :-[
Bij de bovengenoemde moeilijke sets, ben ik een echte uitvinder van allelei terplekke gemaakte klemmetjes en hulpstukjes geworden. Van paperclipsdraad gebogen, werken echt goed. Zitten ze vast dan knip je ze gewoon weg na gedane arbeid. Maar de meeste zijn best nog geschikt voor hergebruik en heb ik nog steeds. Ik zal eens een foto van die dingen maken dan kun je zien wat ik bedoel. Komt nog.
Dus voor mij zeker geen gebakken vingers.  Mvrgr Wim M

stig

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 16 April 2012, 23:42:56 »
Het is een beetje dubbel, want om mee te werken is de Kraan van Wim, zeer gemakkelijk te bouwen. Alles past zo goed, dat een beginner bijna geen ruimte heeft om fouten te maken. Je moet er wel even voor gaan zitten, anders is dit gewoon niet je hobby. Maar het resultaat van gedane arbeid, weerspiegelt echt geen beginnersmodel, maar een TOP model! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #143 Gepost op: 17 April 2012, 09:20:39 »
Moeilijk te bouwen modellen (en dus geen beginnersmodellen) waren vroeger de bouwsets van de 1500 en de 2400 van onze landelijke bekendheid P. en de Wadloper bijv. van Modelloco/DJH met die niet goed gezette kap. Er zijn er genoeg van die sets voor langere tijd in de kast gezet (om weer moed te verzamelen om er mee verder te gaan.) Dat waren zeer zeker geen beginnersmodellen.

Slik... nu sla je alle hoop dat ik ooit mn 1500 afgebouwd krijg met een klap de grond in Wim :(

;) Maar inderdaad, het is geen makkelijk model, na ruim een jaar heb ik eindelijk een perfect lopend onderstel. Ik moet een volgende Houten maar eens buurten en wat van dit leuke frobelspul aanschaffen als extra oefening voor ik met de kap aanvang.

Enne Karst : waarom Wim dan niet een DE-5 vragen?  :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

WimM

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 17 April 2012, 12:05:58 »
Hallo,

Citaat: Slik... nu sla je alle hoop dat ik ooit mn 1500 afgebouwd krijg met een klap de grond in Wim

Eerlijk gezegd ben ik destijds ook als weinig geoefend bouwer aan de 1500 begonnen. Ik heb hem ook wel eens een tijd  in de kast gezet. Het is meer een feit van hoe snel ben je weer optimistisch om door te gaan na het niet lukken, uit elkaar halen en schoonmaken. Doorzettingvermogen dus. En soms gebruikmaken van slimme hulpmiddelen. Ik zal ook van mijn resultaat eens een foto zetten.
Om deze loc goed door bochten te laten lopen moet je het draaistel rond de voorste as helemaal vol stoppen met lood anders komt hij de boch niet door.

Terug naar de kraan: bij mijn set is bijna alles met pennetjs in gleuven op de goede positie te positioneren. Dit heeft soms wel een nadeel omdat je ter plekken van deze verbinding moet vlakvijlen en soms wel 2 tot 3 keer overnieuw moet oversoderen, omdat er wat zichtbaar was gebleven.
Mvrgr Wim   

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 17 April 2012, 15:04:40 »

Moeilijk te bouwen modellen (en dus geen beginnersmodellen) waren vroeger de bouwsets van de 1500 en de 2400 van onze landelijke bekendheid P. en de Wadloper bijv. van Modelloco/DJH met die niet goed gezette kap.      
;D ;D

Deze beginner heeft in 1992 als eerste messing model de 2400 gebouwd en een paar jaar later de 1500. Nog zonder fosforzuur of ander vloeimiddel, maar wel met enige soldeerervaring van elektronica.

mvg,
Ivo

P.S., de 2400 is niet echt moeilijk, de 1500 misschien, maar jouw 2000 is heerlijk om te bouwen.
mvg,
Ivo

*