Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Kraantje van Wim Mesu  (gelezen 42144 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #105 Gepost op: 18 January 2012, 23:49:25 »
Moet je persé een servo gebruiken? Misschien het voordeel dat er al een vertraging in zit. Het valt me op dat op de veel aangeboden mini helicopters (bijvoorbeeld van Picoooz) prachtig kleine motoren zitten, bijvoorbeeld voor de aandrijving van de hekrotor. Zoiets past altijd, dan alleen de vertraging nog.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
    • Dwangrail.nl
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #106 Gepost op: 19 January 2012, 08:12:48 »
Hoi Ivo,

Bij deze servo's zit de sturing en decoder al ingebouwd, dus dit scheelt ook weer ruimte.
Maar ik ga toch eerst een andere kraanloc van de schelde bouwen.
Het kraantje van Wim is leuk, deze is nog leuker :)

Deze heeft dus ook op het terrein van de schelde rondgereden.
in model is deze ongeveer 5,5 cm lang, ter vergelijking: de oersik is ongeveer 7 cm lang


kitje van Backwoods miniatures, foto genomen in Birmingham bij aanschaf van de kit.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #107 Gepost op: 19 January 2012, 08:28:30 »
Wat een lollig ding.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #108 Gepost op: 19 January 2012, 08:30:50 »
Pracht ding, er schijnt er zelfs nog ééntje in India werkzaam te zijn. Ik herinner me een foto van 'Willy' in 'Op de rails'.

EDIT: kijk eens
onderaan de eerste pagina. Ben je wel erg Tp2  (y) .
« Laatst bewerkt op: 19 January 2012, 08:38:15 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #109 Gepost op: 19 January 2012, 12:04:42 »
Hallo,
Nog iets qua maatvoering.
Voor het geval je met de kraan wil gaan rijden, de kraancabine en onderstel passen niet binnen het normale trein-profiel, maar is dus groter.
Vooral hoger. Dat komt door de stoomketels die, volgens geruchten, eerst als hulp-ketels voor schepen, besteld waren.

Arjen en Gert:
De ouwe hap die vroeger bij De Schelde werkte, ik spreek over de jaren '70 van de vorige eeuw, hadden het wel eens over de "Willy".
Ik wist niet hoe dat ding er uit zag, tot ik net de link van Gert opende. Wat leuk.
Je zou hem zo willen gaan kopen. Gr. Wim M

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #110 Gepost op: 24 January 2012, 22:50:25 »
Kan ik je verleiden Wim?



Kraantje van machinebouwer P.Smit Jr. Dordrecht I geen idee wat het ding hier aan het doen is (kade uitdiepen wellicht?) maar meestal te vinden aan de Handelskade van Dordrecht om kolen en erts over te laden. En ook een keer bij de ingang van de spoorweghaven. Zoals hier.



Mooi kraantje.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #111 Gepost op: 25 January 2012, 21:36:48 »
Als je me tekeningen van het origineel bezorgt...houdt ik me aanbevolen. Ik hou wel van die dingen.
In mijn jeugd in Zeeland bij de Deltawerken werden die dingen nog volop gebruikt. Prachtig. Ik kon er uren naar kijken.

Ik heb wel een redelijke tekeningen van een M.U.Z. kraan, die bij de Afsluitdijk werden gebruikt. Ook heel leuk.

Ik heb ook nog een paar andere kranen al behoorlijk ver in de ontwikkeling. Maar eerst de Oersik en de Nedtrain 700.

Trouwens de omzet van kranen mag ook wel wat naar boven, want iedereen vindt het prachtig maaaaar dan stokt het. Ik ben er echt jaren mee bezig om één model op te zetten en dan heb ik nauwelijks het geld, wat ik er in steek, terug.
Ach ja, 't is crissis, zegt men. Groeten, Wim M
   

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #112 Gepost op: 25 January 2012, 21:47:15 »
Ik heb een tekening van zo'n kraanbakje. Gebouwd bij P.Smit.
Tekening staat in het boek "De ouwe werf van Cornelis Smit
naar Cornelis Verolme" Orgineel is in het Maritiem museum
Rotterdam te kopieren beneden in de bibliotheek.

vrgr Steef
Mvh Steef

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #113 Gepost op: 25 January 2012, 22:18:59 »
Dag Wim, zo'n MUZ is een stukje groter denk ik. Ook een mooi ding.

Tsja, ik vrees dat je dit echt moet doen omdat je het leuk vind. Mij heb je in ieder geval heel blij gemaakt met je schelde kraan. Ik hoop dat je daar wat aan hebt. :)

@Steef, zie PB.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #114 Gepost op: 31 January 2012, 23:57:16 »
 8)Even voorstellen: Speedy - staat voor Robert Jan.
Aangestoken door het messing virus, volg ik meerdere topics. Zelf nog maar een maand of 3 actief aan het bouwen met messing. Was een gok om de kraan aan te schaffen.
Maar niets dan lof. Instructieblad 1 bijna voltooid. 2 avonden bouwen, ik ben er helemaal beduusd van.
MK of Philotrain verbleekt bij het detail en bouwvriendelijk opzetten van een instructie.
Er volgt ook van mijn kant nog wel het een en ander, naar mate de kraan meer body krijgt.
Maar een avond is snel voorbij.

Succes allemaal.

Groente, (y)Speedy

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #115 Gepost op: 01 February 2012, 07:59:23 »
Trouwens de omzet van kranen mag ook wel wat naar boven

Daarom de meest Hollandsche aller vragen; kost zo'n kraantje?
No dress rehearsel, this is our life.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #116 Gepost op: 01 February 2012, 18:05:50 »
Hallo, Kijk op pagina 2 van deze Topic, 3e bericht van onderaf.
Buitenkansje:
Ik heb ook nog een paar setjes waar een kleinigheidje mee loos is.
Bijvoorbeelde een knik in een onderdeel van de etsplaat. Gevoelig spul. Verder helemaal o.k. Voor 20 er af, stuur ik ze op.
PB me vrijblijvend voor meer details, als je een idee heb.
Mvrgr Wim M

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #117 Gepost op: 01 February 2012, 19:51:50 »
Niemand ??? het buitenkansje.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #118 Gepost op: 01 February 2012, 19:53:13 »
Hallo Wim,
Aangekomen bij het bevestigen van de buffers, wil ik deze verend uitvoeren.
In hoeverre wijken deze af in vergelijking met ander rijdend materieel. Zijn ze in de maat (verend) en in messing ergens te verkrijgen? Ik heb er wel een boel liggen maar deze zijn iets te groot. Buffer schotels zijn te groot, Steel te lang en breed.
Misschien vijlen, maar dan krijg ik ze niet verend in de bufferplaat.
Wie heeft er een oplossing.

Groente allemaal

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #119 Gepost op: 02 February 2012, 00:05:58 »
Hallo,
Betreffende buffers ben ik even in m'n archief gedoken.
Bij De Schelde zaten er oorspronkelijk geen buffers op de kraan, wel dik hout. Zie alle "boorputjes" in de bufferets platen.
De buffer zijn er bij de S.H.M. opgezet, dacht ik. Zie foto in Hoorn genomen.
 
Vergrootbaar door er op te klikken.

De bufferschotels kunnen dus wel iets groter dan in het set. Verder heb ik geen ervaring met verende buffers op de kraan. Gr Wim M