Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:54:44
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: voor- en nadelen van verschillende types rails?  (gelezen 14412 keer)

MaVe

• Offline Offline
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #30 Gepost op: 15 January 2012, 12:11:27 »
Ik had eerst alleen Piko A-gleis ( Wat ik een prima en betaalbaar type rails vind ) echter dermate veel problemen
gehad met de Piko wisselaandrijvingen dat ik iig de wissels eruit heb getrokken en er rocoline wissels in heb gegooid.

Ik wilde geen ondergrondse aandrijvingen gebruiken op mijn eerste eigen baan en van vroeger thuis weet ik dat de roco's
ontzettend betrouwbaar zijn. Mogelijk zouden er aan het eind van dit jaar nieuwe aandrijvingen van Piko komen?

De combi piko - roco bevalt me prima, alleen moet je wel de speciale railassen gebruiken om het hoogteverschil weg te werken.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 15 January 2012, 12:18:06 »
Hallo Frederik;

Ik heb al gezegd dat ik niet zo technisch ben, het materiaal dat ik heb stamt overwegend uit het analoge tijdperk. Dat van dat digitale, ik weet het niet .... ben bang dat me dat helemaal boven de pet gaat. Een probleem met de wissels is dat er enkele wissels zijn waar ik als de zaak eenmaal staat niet meer [goed] bij kan  :-\ derhalve vindt ik het wel een risico, de baan krijgt een U-vorm en ik ben nu met de eerste poot bezig, de rest staat nog niet daardoor ka ik nog overal bij.

Hoi MaVe;

Ik heb nog het oude Roco-nikkelzilverspul, loopt prima maar is niet meer te krijgen, Roco-line geeft als gezegd problemen met mijn reeds wat ouder materieel, derhalve aanvulling met Piko.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2012, 12:23:07 door ddv »

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 15 January 2012, 12:28:51 »
Hoi,

Je kunt ook Peco code 100 overwegen.

zie website Peco :

http://www.peco-uk.com/page.asp?id=c100

Zorg ervoor dat op moeilijk bereikbare plaatsen goed en betrouwbaar railmateriaal ligt. Je zult zien dat anders het daar als eerste problemen geeft.
( iets met Murphy  ::)   )

Succes

Ferry

ddv

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 15 January 2012, 12:35:10 »
Ik ga eens op die Peco-site neuzen !

ddv

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 17 January 2012, 02:08:29 »
Hoi ;

Ik heb geneusd leuk spul, maar ik heb hier ook een draadje over Peco gevonden waar ik kon lezen dat m.n. de wissels ook geen jubelstemming oproepen :'(

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #35 Gepost op: 17 January 2012, 11:09:25 »
Sorry, da's dus echt onzin.... vertel mij dan wat er mis is met de wissels van Peco. Zonder mijn eigen mening en ervaring met dit spul is het zo dat zo'n beetje de hele Fremo community bij zowel de Europese tak alswel de Amerikaanse tak Peco code 75 gebruiken. Als er mensen zijn die kritisch zijn  dan vindt je die daar wel, en tot nu toe gebruiken zij allemaal dit railmateriaal.

Dus; niks mis mee hoor ;)  Het probleem wat men bedoeld zal waarschijnlijk zijn dat je met de wat oudere flenzen van rollend materieel problemen gaat krijgen bij Peco. Maar dat ligt niet aan Peco maar aan de wielen die buiten de NEM normen vallen.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 17 January 2012, 12:27:45 »
Als ik ddv goed interpreteer is hij al tot de conclusie gekomen dat hij code 100 wil/moet gebruiken.
De reden hiervoor ligt niet bij de voor- en nadelen van de diverse rail systemen maar bij de wielen van zijn materieel.
Als je besluit om niets aan de wielen te doen is de enige keus code 100 gebruiken.
Ik heb er totaal geen ervaring mee maar dan zou ik het lekker bij Piko houden vanwege de prijs.
Voor de wisselaandrijving op moeilijk bereikbare plekken zou ik dan ondervloerse aandrijvingen gebruiken. Ik lees hier regelmatig dat de Conrad aandrijvingen redelijk betrouwbaar zijn.

Zelf heb ik mijn twee loks met "verkeerde wielen" (een Hamo 1200 en een Lima 1300) voorlopig terzijde gesteld.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 17 January 2012, 17:40:35 »
Op mijn baan ratelt een oude Trix Express hondekop over de bielzen van de nieuwe Fleischmann profi rails, op de oude en Lima rails geen probleem. Het is een naar 2 railsysteem omgebouwd model en ik weet dat ik de wielen moet afdraaien of vervangen, maar dat ratelen deed het bij mijn vader vroeger ook altijd en die herinnering heeft ook wel wat. Met wissels, overwegen etc. heeft de trein geen problemen, dus laat ik het maar zo. De trein rijdt maar heel af en toe, voor een speciale tocht mag die soms uit het Modelspoorwegmuseum, dus de rails zal er niet te zeer van slijten.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 17 January 2012, 19:01:20 »
Hoi;

Over het Peco railsysteem lees ik positieve dingen en het ziet er ook goed uit, alleen de wissels[aandrijvingen] daar lees ik in het draadje toch e.e.a. over waar ik niet écht blij van wordt, dan is Piko met aandrijvingen van Conrad i.d.d. een optie.

Mijn probleem is dat ik te veel materiaal heb met grote wielflenzen om deze ter zijde te stellen, dus ik moet wel naar code 100!. 

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #39 Gepost op: 17 January 2012, 20:44:26 »
Peco heeft ook code 100 en dat noemen ze "Streamline" en zit in de blauwe doosjes. Bij Peco hoef je niet de aandrijvingen van hun te gebruiken maar kun je ook bv Conrad nemen. Eventueel kun je dan het veertje in de wissel vewijderen maar dat hoeft niet.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 17 January 2012, 21:11:12 »
Code 75 heet ook streamline, dus niet alleen op de naam afgaan...
Reinier

ddv

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 17 January 2012, 21:25:25 »
Hoi Ronald;

Inderdaad waren in het draadje over Peco die veertjes overwegend de bron van ergernis, ik overweeg nu jullie dat aandragen om waar nodig motortjes van Conrad o.i.d. te gaan gebruiken [kan ik er ook mooi van onder de baan bij] en dan moet ik Ernest gelijk geven dat ik dan ook gewoon mijn Piko spul kan blijven gebruiken en geen extra kosten hoef te maken.
Neemt niet weg dat ik als [oude] beginner weinig kaas heb gegeten van dergelijke zaken, het klinkt al snel moeilijk maar ik zal hier zeker het nodige vinden om me wegwijs te maken. Dat is juist het mooie van dit forum dat men elkaar kan helpen en advies kan geven ! (y)  

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 17 January 2012, 21:52:41 »
Geloof me, ik ben ook geen super techneut.
Maar al doende leer je.
Ik ben een aantal jaren geleden na meer dan 20j stilstand opnieuw met de hobby begonnen en heb me ondertussen het digitale redelijk eigen gemaakt (naar mijn eigen maatstaven dan,  ;).
Een lok digitaliseren is minder ingewikkeld dan je denkt en met geduld gaat dat beslist lukken.
Ik lees in je "even voorstellen" dat je digitaal t.z.t. overweegt. Laat dat vooral niet los want het biedt echt veel voordelen.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 18 January 2012, 01:52:07 »
Voor zover het mij betreft ben ik momenteel al blij als ik de zaak analoog aan het draaien krijg  ::), ik heb nogal wat ouder rijdend materiaal uit een eerdere aanloop die door allerlei omstandigheden [zoals bij de meesten van ons] is vastgelopen en na jaren nu weer is opgepakt [vandaar ook het vele materiaal met de wat te grote wielflenzen]. Een U met een tussen verbinding om rond te komen is de bedoeling, een poot daarvan is nu in bewerking en ik hoop dit jaar in elk geval met de tafels "rond" te komen zodat ik kan rijden. Een goede keuze van de rails is voor mij daarbij van belang m.n. omdat ik op bepaalde plaatsen wissels krijg te liggen waar ik bij een storing niet meer zo goed bij kan, hiervoor lijken de Conrad aandrijvingen mij i.d.d. een oplossing maar ik moet op alle gebieden nog veel leren en dit draadje van Ulco heeft mij weer aan het denken gezet of ik wel goed bezig ben ik wordt hier steeds wat wijzer.  
« Laatst bewerkt op: 18 January 2012, 01:55:01 door ddv »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 18 January 2012, 07:40:03 »
Probeer toch altijd een oplossing te vinden om overal bij te kunnen, de wet van Murphy leert ons dat een trein daar strand waar het het moeilijkst is deze te bereiken. Uit eigen ervaring weet ik dat dit gebeurt en heb op mijn eigen baan ook hier en daar uitneembare stukken gemaakt zodat ik er (met een beetje moeite) toch bij kan. De motortjes van Conrad (prima zaak overigens) zijn inderdaad van onderaf bereikbaar, maar een ontspoorde trein of beschadigde wisseltong wordt dan toch een probleem.