Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Charles_
Vandaag om 13:35:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 12:49:02
Oud model gangbaar maken door 1200blauw
Vandaag om 12:45:46
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 12:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
  

Auteur Topic: Faller Gasfabriek: wat is wat??  (gelezen 7176 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #15 Gepost op: 06 January 2012, 09:02:16 »
2 Vraagjes
1) gezien de grootte van de faller gasfabriek zijn 2 sporen misschien een beetje veel? Is het beter om 1 spoor aan te leggen?

2) In post werd aangegeven dat in Nederland de gasfabriek in de jaren 60 aan het uitsterven was. Wanneer gebeurde dat in Duitsland?
Groet,
Joost

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #16 Gepost op: 06 January 2012, 09:13:06 »
in Rotterdam had je zelfs een luchtspoor om de kolen aan te voeren(overdekt) ziehttp://www.vandeneijk.com/Album%20Old%20Rotterdam/Origineel%20Old-Rotterdam/slides/Weteringstraat,%20Gasfabriek%201907.html

gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #17 Gepost op: 06 January 2012, 21:04:41 »
Ik heb het artikel van Peter Denny gevonden. In grote stappen is het proces (in Groot Brittannië, maar ik neem aan in essentie overal hetzelfde) als volgt:
In een vat wordt de kolen verhit en komen gas en teer vrij. De teer werd afgevoerd. Het gas werd via een pomp (aangedreven door een stoommachine) verder geleid. Het gas ging door een condensator waar restanten van de teer werden verwijderd, gewassen in een tank met ammoniumoplossing en vervolgens door een "scrubber", een toren met cokes waar water doorsijpelde. Hier werden ammonia en ammonium er uit gehaald. Daarna werd het gas in tanks over lagen ijzeroxide geleid om het waterstofsulfide te verwijderen. Het ijzeroxide moest van tijd tot tijd worden verwijderd. Vervolgens werd het gas naar de gashouder getransporteerd. In elk geval in GB werd de teer vaak per spoor afgevoerd. Ook de andere "afvalstoffen" werden vaak weer gebruikt in allerlei andere industriële activiteiten, maar hoe die stoffen werden afgevoerd, weet ik niet. Ik vermoed dat een deel op zijn minst per spoor werd afgevoerd. Onderdelen als condensatoren, tanks, wassers zijn zoals ik al meldde, bij Hornby Skaledale te vinden. Op grond van de foto aan het begin van het bericht zitten ze denk ik niet in de Faller kit. Wat eventueel nog kan is dat ze in Duitsland dergelijke apparaten in een gebouw hadden staan in plaats van buiten.

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #18 Gepost op: 06 January 2012, 21:15:29 »
het scaldedale-gasfabriekje is best aardig ja, duidelijk een heel kleinschalig ding maar redelijk compleet. De scrubbers etc kun je vast ook bij je faller-ding zetten. Wat betreft spoorspul, ik zou er gerust 2 spoortjes bij leggen, maar niet helemaal een eigen loc ofzo. (als er een wagen verplaatst moest worden deden ze dat wel met t handje, of er werd een knol bij gehaald)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #19 Gepost op: 06 January 2012, 21:37:11 »
@ Floris,

Ik heb tekeningen gezien waar kaapstanders gebruikt werden om kolenwagens te verplaatsen.

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #20 Gepost op: 07 January 2012, 23:01:02 »
@ Floris & Hans   
Citaat
of er werd een knol bij gehaald

Zo'n eeuw geleden hadden ze in Engeland zelfs Olifanten voor dat doel!!! :o

Grtz
HansZ


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2012, 00:15:54 »
Interessant topic dit. Ik denk dat ik nu ook een vermoeden heb waarom hier in Purmerend de gasfabriek stond waar deze stond: namelijk vlak bij het station van Purmerend.

Het huisje horende bij de al veel eerder gesloopte fabrieksgebouwen heeft er tot de bouw van de pop- en cultuurbunker P3 gestaan... Zonde dat ík daar dan weer geen foto's van heb.

Ik ga wel eens luchtfoto's bekijken van het station en de omgeving: daar moet het geheel vast en zeker op staan, want het lag hooguit 300 meter verderop of zo.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2012, 00:33:21 »
De faller-gasfabriek een een nogal onduidelijk ding, eigenlijk veel te klein en nogal "ongeveer" zoals de meeste faller-industrie.


« Laatst bewerkt op: 08 January 2012, 00:40:59 door Hugo Baart »

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re:Faller Gasfabriek: wat is wat??
« Reactie #23 Gepost op: 08 January 2012, 00:43:56 »
De faller-gasfabriek een een nogal onduidelijk ding, eigenlijk veel te klein en nogal "ongeveer" zoals de meeste faller-industrie.



[/quote]

Je hebt gelijk dat de Faller fabrieken te klein zijn. Maar met een beetje fantasie heb ik de cementfabriek van Faller verbouwt tot een steenbrekerij. Dat niet alles klopt neem ik maar voor lief maar mij is het te doen om de sfeer die het object uitstraalt.
www.msgvalkenswaard.nl

Hugo