Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
  

Auteur Topic: Programmeren Digirails DR4018 en DR4010  (gelezen 70645 keer)

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #135 Gepost op: 19 maart 2012, 21:37:33 »
Dit dit draadje is mij volledig ontgaan.
Bij deze wil ik mijn medeleven betuigen en het antwoord afwachten.

Bedankt voor de antwoorden.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #136 Gepost op: 02 maart 2013, 17:14:13 »
Ik zal dit draadje weer eens openen want ook ik heb heel veel moeite gehad om de DR4018 te programmeren. Dat lag nu eens niet aan die decoder of aan de handleiding daarvan; wel aan de handleiding van mijn IB.
Want ik wilde de DR4018 via POM programmeren maar ik kon dat niet vinden op mijn IB. Dat heeft me zo'n 2 uur trial en error gekost totdat ik ergens in dit draadje las dat het op een plek zit waar je het niet zou verwachten. En inderdaad, toen heb ik het gevonden. Ik heb een simpel 3-lichts ledsein en dat wil ik via de DR4018 aansturen. Dus waarde 7 in CV47 gezet (= 4x NS drielichtsein met cijferbak); alleen zal dat voor iets anders bedoeld zijn. Ik kreeg de ledjes wel aangestuurd maar anders dan mijn bedoeling was. Ook geen ramp, het ging me eigenlijk alleen om het rode en groene licht dus toen waarde 2 in CV47 gezet (= 16x permanent aan/uit schakelaar). Dat ging goed totdat een los draadje van het sein ergens contact mee maakte en toen was het rode ledje kapot. Eigen domme schuld dus ik bestel wel weer een nieuwe. Dit was toch maar een probeersel.

Het enige wat mij niet gelukt is, is het programmeren via het programmeerspoor. Ik heb op Out 1 een weerstand gezet tussen 1 en C. Eerst van 1000 Ohm en daarna van 2000 Ohm (meer keuzes had ik ook niet). Dat werkte dus niet. Nu las ik later dat iemand daar een lampje tussen had gezet. Kan het zo simpel zijn? Ik moet dat nog uitproberen.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #137 Gepost op: 03 maart 2013, 12:01:44 »
Dat lag nu eens niet aan die decoder of aan de handleiding daarvan; wel aan de handleiding van mijn IB.

Freek het staat toch echt in de handleiding dus daar lag het niet aan. Ik had daar geen 2 uur voor nodig om het te vinden  ;D
En zo onlogisch staat het niet. Staat gewoon in het menu DCC waarin je uit de verschillende programmeermethodes kan kiezen.
Het had alleen handiger geweest als Uhlenbrock de algemeen gehanteerde term POM ook gebruikt had ipv alleen de kreet "hoofdbaan programmeren". Gevalletje letterlijk vertalen en gebruiken. Als ze POM gebruikt hadden had je het waarschijnlijk zo gevonden  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #138 Gepost op: 03 maart 2013, 16:49:31 »
Eric, ik heb het achteraf ook wel gelezen maar dat is al weer een paar dagen geleden. En als je het dan net nodig hebt, dan weet je het niet meer te vinden. Ik had het ook onder de Instellingen verwacht en niet bij het Programmeren zelf.

Die twee uur ben ik ook voornamelijk bezig geweest om de DR4018 via het programmeerspoor aan de praat te krijgen, maar dat is me dus nog niet gelukt.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #139 Gepost op: 17 maart 2013, 11:52:55 »
Hallo allemaal,

Ik ben al twee dagen bezig met het programmeren van mijn DR4018, maar ook ik krijg het niet voor elkaar.
Nu lees ik hier over het programmeren met bijvoorbeeld een Intellibox of een Twincenter, maar ik heb een ECoS. Ik heb de 4018 aangesloten voor POM, zoals de handleiding vermeldt. Wanneer ik de ECoS opnieuw heb opgestart en ik het knopje op de 4018 indruk, gaat de LED een paar seconden aan en dooft dan weer. Als ik de CV's wil schrijven krijg ik ook een FOUT melding.

Is er iemand die ook een ECoS heeft i.c.m. de DR4018? Ik begrijp er namelijk helemaal niets van.. Vind het ontzettend ingewikkeld en die handleiding is niet echt voor beginners geschreven, vind ik :-[

Gr,
Johan

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #140 Gepost op: 17 maart 2013, 12:01:39 »
ik heb hetzelfde probleem, zie enkele draadjes naar beneden maar dan voor de intellibox.

Weet niet of je je ecos op hoofdspoor kan zetten, bij mij werkt het niet, maar wellicht bij ju wel, via daar kun je via POM programmeren.

verder zouden de stappen hetzelfde moeten zijn.

Denk dat je via DCC moet programeren dit lukte ook met een loc van een vriend.
terwijl hij marklin reed, snap jij het nog?

Wat wil je programmeren, adres van wisseltoevoeging?
Want dan is het ecos aan en helemaal opgestart konopje op de decoder, en je eerste wissel overhalen (nr 1)
dan heb je als het goed is wissel 1t/m 8 te pakken

Zeg als het goed is


ik heb hem zelf laten programmeren door digirails.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #141 Gepost op: 17 maart 2013, 12:16:39 »
Hallo Mark,

Met de ECoS kan ik zowel in PROG als in POM programmeren. Heb beiden al geprobeerd, maar het lampje dooft na een paar seconden weer. Echt enorm frustrerend dit! Hiervoor gebruikte ik een Switchpilot van ESU en daar had ik geen problemen mee.

Ik programmeer eveneens via het het scherm: PROG DCC. Het maakt allemaal geen verschil. Ik wil graag twee dwergseinen schakelen via de DR4018. Maar ik begin te geloven dat ik beter de Switchpilot er weer tussen kan zetten. Er staat duidelijk vermeld dat je bij uitgang 1 een gloeilampje moet aansluiten zodat de centrale een bevestiging ontvangt. Ik heb er inmiddels al twee gloeilampjes aangehangen, zonder resultaat. Ik vraag mij alleen af of deze lampjes moeten gaan branden? Ze doen namelijk niets.. Ontvangt de centrale dan wel een bevestiging?

Gr,
Johan

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #142 Gepost op: 17 maart 2013, 12:24:57 »
Met POM (hoofdspoor) krijg je geen bevestiging, op het prog spoor wel daarvoor is de belasting. Echt zien branden doe je hem niet, de decoder geeft alleen een kleine puls naar de centrale.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #143 Gepost op: 17 maart 2013, 12:33:01 »
Hallo Timo,

Dank voor je antwoord. Ik heb de decoder nu op de programmeer uitgang aangesloten, maar ook hier gebeurt er niets. Het LEDje brandt maar een paar seconden. De SIGNAL en POWER uitgang van de decoder zijn aangesloten op de programmeer uitgang. Hij blijft echter constant FOUT aangeven.

Heb jij enig idee wat er fout gaat?

Gr,
Johan

tinus

  • Online Online
  • Berichten: 1538
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #144 Gepost op: 17 maart 2013, 12:36:20 »
De decoder staat af fabriek op adres 1 .
Ben je ook begonnen met dit adres?

Tinus.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #145 Gepost op: 17 maart 2013, 12:37:18 »
Als het lampje uitgaat nadat je er op gedrukt hebt, komt er of 1) een wisselcommando binnen ( Koploper ? Wisselstraat sturing oid ??? ) of 2) gaat de voedingsspanning weg of 3) wordt er opnieuw op het knopje gedrukt.

Heb het voor de zekerheid nog even geprobeerd ( met een MultiMaus, de rest van m'n apparatuur zit nog in kratten ;) )

En dan volgense de procedure die Timo hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51424.msg826205.html#msg826205 beschrijft.  Werkt prima, ledje gaat niet uit totdat ik een wissel schakel of weer op het knopje druk....

En.... voor POM programmeren is er GEEEN !! lampje op de uitgangen nodig...

@tinus,

Dit doet voor het programmeren niet ter zake....

Grtzz,

Karst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #146 Gepost op: 17 maart 2013, 12:43:52 »
Ik heb zelf de decoder helaas niet maar volgens mij moet het ledje blijven branden. Stuur je net per ongeluk een wissel commando?

probeer eens:
sluit signal en power aan op prog uitgang van je centrale
plaats een belasting op uitgang 1
ga naar programmeren op het programmeerspoor op je centrale, cv modus
druk het knopje in tot de led brand
blijft hij nu branden?
probeer een cv te lezen of te schrijven

lukt dit?
dan signal en power aan de hoofdbaan uitgang van je centrale en knopje indrukken tot het ledje dooft.

Wat nog kan als het ledje wel blijft branden maar de centrale fout is dat de buffer van de decoder nog niet geladen is. Probeer dan een aantal keer te lezen of schijven achter elkaar.


Timo
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2013, 12:50:58 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #147 Gepost op: 17 maart 2013, 12:49:46 »
Hallo Karst,

Ik maak geen gebruik van Koploper, ik druk het knopje niet nogmaals in en de ECoS blijft gewoon aanstaan. Toch gaat het lampje na een paar seconden uit ??? Heb dus ook geen idee wat ik dan fout doe :'(

De SIGNAAL en POWER uitgang zijn aangesloten op de programmeeruitgang van de ECoS.
Wanneer ik dan op het knopje druk, gaat deze ongeveer 3-4 seconden branden en dan weer uit.
Op uitgang 1 heb ik dus al twee gloeilampjes aangesloten, maar dit helpt niets..

Gr,
Johan


Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #148 Gepost op: 17 maart 2013, 12:52:14 »
Hallo Timo,

Dat is exact wat ik al tig keer heb geprobeerd, maar het lampje blijft gewoon niet branden..

Gr,
Johan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #149 Gepost op: 17 maart 2013, 12:54:01 »
Programmeerspoor programmeren kan problemen opleveren, omdat je nooit zeker weet wanneer de centrale de power er af gooit om te gaan programmeren...

Zo doet de IB-IR dat al als je 'Progmode' kiest ( klik ), de MultiMaus als je het CV nummer intoetst, Lenz heeft nooit spanning op het programmeerspoor staan totdat er geprogrammeerd wordt ( kan dus alleen met 'externe' voeding !! bij Lenz ) Hoe Ecos en CSx het doen, geen Idee. Gaan we de komende week wel achterkomen ;)

Maar in het algemeen: POM ( en de decoder aansluiten op de RAIL !!! uitgang, NIET op het programmeerspoor) werkt het meest zeker. Dan staat er continue power op de baan en en ben je zeker dat er geen spanningsonderbrekingen zijn.

Heb echter zelf wel eens gemerkt, dat wanneer er RailCom enabelde loks op het spoor staan, het lampje zomaar dooft...

Grtzz,

Karst