Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 15:25:12
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
Freddy
Vandaag
om 15:23:34
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 15:16:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 15:07:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
AB 7216
Vandaag
om 15:03:30
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:51:33
Da's Daz 2
door
Alewijn
Vandaag
om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Alewijn
Vandaag
om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5
door
ruudns
Vandaag
om 14:32:24
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:07:10
Sankt Georgen.
door
william_2
Vandaag
om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:44:35
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:38:44
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:22:04
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein
door
sncf231e
Vandaag
om 13:18:21
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:06:15
Pendelbetrieb
door
Peter Schiffelers
Vandaag
om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG
door
Teoalessandro
Vandaag
om 12:29:54
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Frits C
Vandaag
om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 12:19:44
Aanpassing dressoirbaan
door
Syb030
Vandaag
om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:26:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:22:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Oriënt-express per. 1900-1914
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oriënt-express per. 1900-1914 (gelezen 3485 keer)
Focus2
n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
Offline
Berichten: 352
goederentransport in 1:160
Oriënt-express per. 1900-1914
«
Gepost op:
30 December 2011, 15:46:13 »
beste forumleden
ik ben opzoek naar het type trekpaard van deze beroemde trein.
de gevonden info over de samenstelling van de trein spreekt elkaar op sommige punten tegen.
over de rijtuigen heb ik alles wel gevonden maar over de ingezette loc rond de jaren net voor de eerste wereldoorlog niet.
wie heeft info, anders dan de nu gevonden 18.1 DRG (die is zeker later)
groet, en alvast dank voor uw reactie.
bernard
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2011, 17:08:29 door Focus2
»
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re:Oriënt-expres per. 1900-1914
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2011, 16:28:30 »
Deze trein heeft destijds diverse routes gereden. Hierdoor hebben veel verschillende locomotiefseries de eer gehad hiervoor als trekpaard op te mogen treden. Vaak waren het de nieuwste en snelste locomotieven, maar als deze niet beschikbaar waren, kwamen natuurlijk ook andere voor de trein. De Orient Express reed door vele landen en werd dientengevolge ook door veel spoorwegmaatschappijen gereden. Welk gebied heb je voor ogen, Bernhard?
Over Franse spoorwegen kan ik je weinig vertellen, evenals over de Zwitserse. Anderen kunnen hierover zeker veel meer te vertellen.
In Baden reed hoogstwaarschijnlijk een IVf (Br. 18
2
) de trein; In Württemberg inderdaad de C (Br. 18
1
); voor het Beierse deel is een S 3/6 (Br. 18
4
) een optie of een S 3/5 (Br. 17
4
).
In de Dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije zal de Reihe 310 wel voor de trein gestaan hebben.
Je moet zelf even uitzoeken welke loc's in de schaal N beschikbaar zijn. Ik heb, als
H0-Bahner
, daar een minder goed beeld van.
Groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 31 December 2011, 09:43:37 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
mallet96
Gast
Re:Oriënt-expres per. 1900-1914
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2011, 16:46:14 »
Beste Bernard,
Thuis heb ik een boek over de Pullmann-rijtuigen, waarbij ook de Orient Express aan bod komt. Ik zal hierin moeten kijken of er ook aangegeven wordt welke loks ervoor gereden hebben. Ben nu op mijn werk (zover er wat te doen is), maar zal er snel op terug komen.
Groet,
Marcel
Gelogd
Focus2
n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
Offline
Berichten: 352
goederentransport in 1:160
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2011, 21:33:14 »
@marcel: ik hoop dat je hierin wat kunt vinden en ben benieuwd naar je bevindingen.
nog even als aanvulling: het gaat me met name om de periode tot aan de 1ste wereldoorlog
alvast dank voor de reactie(s).
@basilicum: dank voor je info. n-spoor heeft inderdaad iets beperkter programma, maar ik denk zelf aan een BR18.1xx of een Würterberger C de passende loc zal zijn, en die zijn ooit gemaakt of komt er aan (Hobbytrain)
Gelogd
Twinkie
Offline
Berichten: 883
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2011, 22:08:59 »
Hoi Bernard,
Mocht je het boek "Orient-Express, Glanzzeit, Niedergang un Wiedergeburt eines Luxuszug" van Werner Soelch te pakken krijgen, vanaf blz. 159 staat goed beschreven welke locs in welke landen ervoor gehangen hebben. Mocht het niet lukken om het boek ergens op te duikelen moet je maar eens PB-en.
gr. Twinkie
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #5 Gepost op:
31 December 2011, 09:43:25 »
De Baureihe 18
1
, Württembergische C... Dat zijn natuurlijk dezelfde machines, maar in verschillende tijdperken. Je noemt bewust de jaren 1900 - 1914. Omdat de DR(G) pas in 1920 werd opgericht, valt de DRG-versie van deze loc automatisch af.
Waarom kies je niet voor een Bayerische S 3/6? Is de Württembergische C technisch beter?
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
JAN SCHUT
Offline
Berichten: 73
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #6 Gepost op:
31 December 2011, 15:26:04 »
Volgens mij hadden de treinen van de ciwl geen eigen loks maar werden de loks gebruikt van de spoorweg maatschappij
van het land waar de trein op dat moment onderweg was.
Dus ik denk dat elke franse,duitse, oosterijks-hongaarse lok uit die periode er voor kan als deze maar snel en sterk genoeg is om zo'n trein te trekken. dus b.v. een bayerische s2/6 of een pruisische s9 c.q een würtembergische type c (bij drg 18.1)
of de oosterijkse kkStB 380 (golsdorf 380)
groet
jan schut
Gelogd
Focus2
n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
Offline
Berichten: 352
goederentransport in 1:160
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2012, 11:29:02 »
@allen:
dank voor de geleverde informatie.
ik wens u alle goeds voor het 'nieuwe' spoorjaar 2012.
bernard-focus2
Gelogd
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #8 Gepost op:
01 January 2012, 15:04:13 »
Gd Bernard,
Interessant topic. Alleen over het Duitse en Oostenrijkse deel kan ik wat schrijven.
De site dbtrains.com (tp II-III) verwijst een enkele keer naar tp I. De locomotieven waren meestal de betere Länderbahn locomotieven.
1
Je kan ervan uitgaan dat de (latere) DRG Baureihen 12 t/m 18 voor jou geschikt zijn. Alleen de Bayerische S 2/5 (DRG 14.1) wordt expliciet genoemd.
2
De Duitse wiki heeft een mooi artikel over de routes en perioden.
3
Het Franse deel werd exploiteert door de ‘Chemin de Fer de l’Est’ en de ‘Reichseisenbahnen in Elsaß-Lothringen’. De tractie van de Est staat op de Franse wiki.
4
Welke locs hiervan het beste voldoen weet ik echter niet.
Noot 1 t/m 4: Bronnen.
Gelogd
JAN SCHUT
Offline
Berichten: 73
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #9 Gepost op:
01 January 2012, 18:02:31 »
Beste Mhs84, bernard-focus2
in de wiki bron 3 scroll naar beneden en voila daar hebben we de antwoorden
hiermee kunne we wat mee
Chemin de Fer de l’Est: Est 3100 (Achsfolge 2'C, ab 1907)
Reichseisenbahnen in Elsaß-Lothringen: Elsaß-Lothringische S 9 (ab 1908) und Elsaß-Lothringische S 12 (ab 1909)
Großherzoglich Badische Staatseisenbahnen: Badische IV f (ab 1908)
Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen: Württembergische C (ab 1909)
Königlich Bayerische Staatseisenbahnen: Bayerische S 3/6 (ab 1908), von 1907 bis 1910 zeitweise auch Bayerische S 2/6
k.k. österreichische Staatsbahnen: kkStB 310 (ab 1911), kkStB 109 (ostwärts von Wien, bereits ab 1902 als StEG 36.5)
Königlich ungarische Staatsbahnen: MÁV-Baureihe 327 (ab 1912)
Königlich rumänische Eisenbahnen: CFR-Baureihe 231 (Achsfolge 2'C1', ähnlich Bay S 3/6, ab 1913)
Serbische Staatsbahnen: SDŽ 151 bis 156 (Achsfolge 1'C1', ab 1912, spätere JŽ 04)
Bulgarische Staatsbahnen: BDŽ-Baureihe 09 (Achsfolge 2'C1', 1912 als Einzelexemplar speziell für den Orient-Express geliefert),
BDŽ-Baureihe 27 (Achsfolge 1'D, ab 1911)
Orientbahn: CFO-Nummern 58-60 (Achsfolge 2'C, ab 1908), CFO-Nummern 71-74 (Achsfolge 1'C1', ab 1911)
groet
jan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Oriënt-express per. 1900-1914