Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 22:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 22:57:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Modelwensen 2026 door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:28:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:05:45
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:57:18
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:21
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 21:30:34
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
  

Auteur Topic: Oriënt-express per. 1900-1914  (gelezen 3529 keer)

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • goederentransport in 1:160
Oriënt-express per. 1900-1914
« Gepost op: 30 December 2011, 15:46:13 »
beste forumleden

ik ben opzoek naar het type trekpaard van deze beroemde trein.
de gevonden info over de samenstelling van de trein spreekt elkaar op sommige punten tegen.
over de rijtuigen heb ik alles wel gevonden maar over de ingezette loc rond de jaren net voor de eerste wereldoorlog niet.
wie heeft info, anders dan de nu gevonden 18.1 DRG (die is zeker later)

groet, en alvast dank voor uw reactie.
bernard
« Laatst bewerkt op: 30 December 2011, 17:08:29 door Focus2 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Oriënt-expres per. 1900-1914
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2011, 16:28:30 »
Deze trein heeft destijds diverse routes gereden. Hierdoor hebben veel verschillende locomotiefseries de eer gehad hiervoor als trekpaard op te mogen treden. Vaak waren het de nieuwste en snelste locomotieven, maar als deze niet beschikbaar waren, kwamen natuurlijk ook andere voor de trein. De Orient Express reed door vele landen en werd dientengevolge ook door veel spoorwegmaatschappijen gereden. Welk gebied heb je voor ogen, Bernhard?

Over Franse spoorwegen kan ik je weinig vertellen, evenals over de Zwitserse. Anderen kunnen hierover zeker veel meer te vertellen.
In Baden reed hoogstwaarschijnlijk een IVf (Br. 182) de trein; In Württemberg inderdaad de C (Br. 181); voor het Beierse deel is een S 3/6 (Br. 184) een optie of een S 3/5 (Br. 174).
In de Dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije zal de Reihe 310 wel voor de trein gestaan hebben.
Je moet zelf even uitzoeken welke loc's in de schaal N beschikbaar zijn. Ik heb, als H0-Bahner, daar een minder goed beeld van.

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 31 December 2011, 09:43:37 door Basilicum »

mallet96

  • Gast
Re:Oriënt-expres per. 1900-1914
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2011, 16:46:14 »
Beste Bernard,

Thuis heb ik een boek over de Pullmann-rijtuigen, waarbij ook de Orient Express aan bod komt. Ik zal hierin moeten kijken of er ook aangegeven wordt welke loks ervoor gereden hebben. Ben nu op mijn werk (zover er wat te doen is), maar zal er snel op terug komen.

Groet,

Marcel

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • goederentransport in 1:160
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2011, 21:33:14 »
@marcel: ik hoop dat je hierin wat kunt vinden en ben benieuwd naar je bevindingen.
nog even als aanvulling: het gaat me met name om de periode tot aan de 1ste wereldoorlog

alvast dank voor de reactie(s).
@basilicum: dank voor je info. n-spoor heeft inderdaad iets beperkter programma, maar ik denk zelf aan een BR18.1xx of een Würterberger C de passende loc zal zijn, en die zijn ooit gemaakt of komt er aan (Hobbytrain)

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2011, 22:08:59 »
Hoi Bernard,

Mocht je het boek "Orient-Express, Glanzzeit, Niedergang un Wiedergeburt eines Luxuszug" van Werner Soelch te pakken krijgen, vanaf blz. 159 staat goed beschreven welke locs in welke landen ervoor gehangen hebben. Mocht het niet lukken om het boek ergens op te duikelen moet je maar eens PB-en.

gr. Twinkie

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2011, 09:43:25 »
De Baureihe 181, Württembergische C... Dat zijn natuurlijk dezelfde machines, maar in verschillende tijdperken. Je noemt bewust de jaren 1900 - 1914. Omdat de DR(G) pas in 1920 werd opgericht, valt de DRG-versie van deze loc automatisch af.
Waarom kies je niet voor een Bayerische S 3/6? Is de Württembergische C technisch beter?

Groet,
Basilicum

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2011, 15:26:04 »
Volgens mij hadden de treinen van de ciwl geen eigen loks maar werden de loks gebruikt van de spoorweg maatschappij
van het land waar de trein op dat moment onderweg was.
Dus ik denk dat elke franse,duitse, oosterijks-hongaarse lok uit die periode er voor kan als deze maar snel en sterk genoeg is om zo'n trein te trekken. dus b.v. een bayerische  s2/6  of een pruisische s9 c.q een würtembergische type c  (bij drg 18.1)
of de oosterijkse kkStB 380  (golsdorf 380)

groet

jan schut
 

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • goederentransport in 1:160
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2012, 11:29:02 »
@allen:
dank voor de geleverde informatie.
ik wens u alle goeds voor het 'nieuwe' spoorjaar 2012.

bernard-focus2


MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2012, 15:04:13 »
Gd Bernard,

Interessant topic. Alleen over het Duitse en Oostenrijkse deel kan ik wat schrijven.
De site dbtrains.com (tp II-III) verwijst een enkele keer naar tp I. De locomotieven waren meestal de betere Länderbahn locomotieven.1 Je kan ervan uitgaan dat de (latere) DRG Baureihen 12 t/m 18 voor jou geschikt zijn. Alleen de Bayerische S 2/5 (DRG 14.1) wordt expliciet genoemd.2
De Duitse wiki heeft een mooi artikel over de routes en perioden.3 Het Franse deel werd exploiteert door de ‘Chemin de Fer de l’Est’ en de ‘Reichseisenbahnen in Elsaß-Lothringen’. De tractie van de Est staat op de Franse wiki.4 Welke locs hiervan het beste voldoen weet ik echter niet.

Noot 1 t/m 4: Bronnen.

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2012, 18:02:31 »
Beste Mhs84, bernard-focus2

in de wiki  bron 3 scroll naar beneden  en voila  daar hebben we de antwoorden
hiermee kunne we wat mee

   Chemin de Fer de l’Est: Est 3100 (Achsfolge 2'C, ab 1907)
    Reichseisenbahnen in Elsaß-Lothringen: Elsaß-Lothringische S 9 (ab 1908) und Elsaß-Lothringische S 12 (ab 1909)
    Großherzoglich Badische Staatseisenbahnen: Badische IV f (ab 1908)
    Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen: Württembergische C (ab 1909)
    Königlich Bayerische Staatseisenbahnen: Bayerische S 3/6 (ab 1908), von 1907 bis 1910 zeitweise auch Bayerische S 2/6
    k.k. österreichische Staatsbahnen: kkStB 310 (ab 1911), kkStB 109 (ostwärts von Wien, bereits ab 1902 als StEG 36.5)
    Königlich ungarische Staatsbahnen: MÁV-Baureihe 327 (ab 1912)
    Königlich rumänische Eisenbahnen: CFR-Baureihe 231 (Achsfolge 2'C1', ähnlich Bay S 3/6, ab 1913)
    Serbische Staatsbahnen: SDŽ 151 bis 156 (Achsfolge 1'C1', ab 1912, spätere JŽ 04)
    Bulgarische Staatsbahnen: BDŽ-Baureihe 09 (Achsfolge 2'C1', 1912 als Einzelexemplar speziell für den Orient-Express geliefert),   
     BDŽ-Baureihe 27 (Achsfolge 1'D, ab 1911)
    Orientbahn: CFO-Nummern 58-60 (Achsfolge 2'C, ab 1908), CFO-Nummern 71-74 (Achsfolge 1'C1', ab 1911)

groet

jan :)