Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."  (gelezen 56075 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Gepost op: 30 december 2011, 08:46:20 »
Het bouwdraadje voor Eelco
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2011, 13:03:59 »
Tsja, en zo heb je dan een bouwdraadje om mee te doen met de Eurospoor 2012 diorama-wedstrijd. Ik liep al tijden rond met het idee een diorama te gaan bouwen en mijn vrouw leek het wel leuk de scenery ter hand te nemen. En zo werd 'Sic transit N.I.S.' bedacht.

Het diorama combineert twee (voor mij) interessante zaken: De Nederlandsch Indische Spoorweg Maatschappij en vergane glorie. Daarover later wat meer. Dit is puur de openingspost.

Een leuke uitdaging wordt het op tijd in Nederland krijgen van het diorama. Wij wonen namelijk in Denemarken... maar dat zien we tegen die tijd wel.

Eelco (en Pauline)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2012, 10:45:56 »
Goed, aangezien het verleden mijn lust en mijn leven is, hierbij een korte geschiedenis van het breedspoor van de Nederlandsch Indische Spoorwegmaatschappij. Gelardeerd met voorwerpen uit mijn collectie.

In 1864 gaat de eerste schep in de grond voor de eerste spoorlijn in Nederlands Indie, Semarang - Tangung. Deze lijn wordt aangelegd met de in Europa toegepaste spoorbreedte van 1435mm. Gaandeweg worden er ook spoorlijnen aangelegd op Kaapspoor (1067mm). Uiteindelijk worden de meeste spoorlijnen in Nederlands Indie aangelegd met kaapspoor. Omdat het kaapspoor in Nederlands Indie wordt gezien als normaalspoor, worden de 1435mm spoorlijnen van de NISM aangeduid als breedspoor.

Het NISM breedspoor is altijd een wat vreemde eend in de bijt van de spoorwegen in Nederlands Indie gebleven. Het netwerk liep grofweg van Semarang naar Yogyakarta, een deel van het trace kende een derde rail om het ook geschikt te maken voor kaapspoor-materieel.

Het oudste breedspoormaterieel bestond voornamelijk uit B1 locomotieven, zoals gebouwd door Beyer Peacock, zoals hier loc 29 te Solo:



Later zijn er ook grotere sneltreinmachines gebouwd van het type 2C zoals de hier afgebeelde NIS 123 'J.P. de Bordes' met een fraaie breedspoorsneltrein:



In 1913 vierde de NISM haar 50 jarig jubileum. Er werden weinig activiteiten ontplooid maar wel werd deze fraaie penning gemaakt in zilver en brons:



Het 75-jarig bestaan in 1938 werd niet gevierd. In een krantenartikel uit 1938 dat ik heb, wordt alleen het 75-jarig bestaan even aangestipt maar dan alleen binnen het verhaal van de crisis van de jaren '30. Er was simpelweg geen geld voor het vieren van een jubileum.

Jubilea van het personeel werden uiteraard wel gevierd. Bij het bereiken van een bepaald jubileum werd onder andere een fraaie oorkonde uitgereikt. En dan geen lullig A4'tje, maar eentje van ongeveer 40x50 cm. Mijn exemplaar is nog blanco, dus ik kan mijn eigen naam nog invullen...



De crisisjaren gingen voorbij en de NIS keek weer hoopvol naar de toekomst. Het breedspoornet zou ingrijpend vernieuwd worden. Eerst werd geprobeerd een aantal 3700'den van de NS over te nemen. De NS wilde alleen een paar 3500'den kwijt, maar omdat de NIS wist van de problemen met deze locs (scheurende frameplaten), werden de onderhandelingen stopgezet.

De NIS besloot in 1939 vijf nieuwe stoomlocs bij Werkspoor te bestellen. Het moesten gestroomlijnde 2C locs worden, gebaseerd op de 3700'den van de NS. Daarnaast werden bij Beijnes vier gestroomlijnde dieselelektrische 3-wagenstellen besteld.

Dat waren de laatste hoogtijdagen van het NIS breedspoor.

In mei 1940 werd Nederland veroverd door Duitsland. Als gevolg hiervan werd de order voor de vijf stoomlocs (waar Werkspoor nog niet aan begonnen was) geannuleerd. Beijnes was al wel aan de dieseltreinstellen begonnen. Na de Duitse inval werden de motoren van deze stellen verborgen. Na de oorlog kwamen de motoren terecht in de locomotieven van de serie 2000. Het casco van een reeds gebouwd stel stond tot 1947 bij Haarlem weg te roesten.

De definitieve ondergang werd ingezet door de Japanse verovering van Nederlands Indie in 1942. Zij besloten al snel tot eeen standaardisering van het spoorwegnet. De breedspoorlijnen van de NIS werden versmald tot kaapspoor. Het materieel dat hierdoor niet meer gebruikt kon worden, werd verzameld in Semarang en Yogyakarta. Er zijn nog plannen geweest om de breedspoorlocs naar Mantsjoerije (een vazalstaat van Japan) te verschepen, maar uiteindelijk heeft geen enkele breedspoorloc Java verlaten.

Na de oorlog is er niks meer gedaan met het breedspoormaterieel. Het materieel dat in Semarang stond is vrij snel 'verdwenen'. Het materieel dat in Yogyakarta stond, is nog langer aanwezig geweest. In de jaren '70 stond er op het werkplaatsterrein in Yogyakarta nog een lange rij breedspoorlocs weg te roesten. Onder andere een paar B1 machines en enkele rangeerlocomotieven.

Daar zijn helaas erg weinig foto's van gemaakt. Ik ken er drie en daarvan kan ik er maar eentje plaatsen. Anders krijg ik ruzie met een fotograaf die ik graag te vriend hou:



Hier staat B1 loc 25 weg te roesten. Foto door Rob Dickinson, 12 mei 1976. In de jaren daarna is het terrein opgeruimd en zijn alle resterende breedspoorlocs verdwenen. En daarmee een bijzonder hoofdstuk in de spoorweggeschiedenis van Indonesie en Nederlands Indie. Nouja, bijna dan. Op een sokkel tegenover een Technische school in Yogyakarta staat het onderstel van loc NIS 107 (de ketel is van een onbekende kaapspoorloc):



Goed, tot zover de geschiedenis. Volgende keer: wat komt er nu precies op mijn diorama? Raden mag, maar ik denk dat 't wel duidelijk is...  ;)

Eelco



Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2012, 11:17:59 »
Kijk, dit is nou een intressant thema!
Dat op tijd in NL krijgen is niet zo moeilijk hoor.
Volgens mij komen wij een week voor Eurospoor terug uit Zweden.
Dus mocht het nodig zijn, rijden we wel een stukkie om met de
Grand. Maarre.... Ga bouwe jonguh!

vrgr Steef
Mvh Steef

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2012, 13:05:31 »
Ja baas, ben al begonnen, baas!  ;D

We zullen wel eens kijken of het omrijden nodig is, maar in elk geval dank voor het aanbod. Ik hou het in gedachten!  (y)

Eelco

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2012, 11:09:44 »
Omdat er zo massaal geraden is naar het thema van het diorama (Dansk humor...  ;D ), hierbij een korte vervolg post. Het plan is om de laatste NIS locomotieven in de jaren '70 te Yogyakarta in model te gaan maken. Met hier en daar eeen par dichterlijke vrijheden.

Om te beginnen nog twee situatiefoto's uit de jaren '70 met wegroestend materieel. Ik heb eerder gezegd dat ik ze niet kon plaatsen ivm het te vriend houden van een fotograaf, maar ze geven te goed weer wat ik in gedachten heb. Ze komen van een DVD met Indonesische stoom.





De locomotieven bevonden zich bij wat nu Yogyakarta Lempujangan is, de oude NIS werkplaats. De maker van bovenstaande foto's wist dankzij google earth de locatie van de rij locomotieven terug te vinden:



Ter hoogte van de gele lijn stonden ze. Merk op dat er wel iets veranderd is. Het witte gebouwtje op de foto's, bijvoorbeeld, is niet meer terug te zien op google earth. De oude NIS ringloods is nog wel aanwezig!

Voor het diorama ga ik een vrije interpretatie maken van de situatie in de jaren '70. Een plantekening volgt nog. En ja, ik ben ook al begonnen met het bouwen van een locje:



Dit is een oefenmodelletje, bedoeld om als goed onderhouden NIS 29 in de vitrine te komen. Maar de oefening kan geen kwaad omdat er minstens twee van dit soort locjes verwaarloosd en wel op het diorama komt.

Eelco

« Laatst bewerkt op: 05 januari 2012, 11:12:54 door NS8714 »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2012, 11:51:21 »
Het plan is om de laatste NIS locomotieven in de jaren '70 te Yogyakarta in model te gaan maken. Met hier en daar eeen par dichterlijke vrijheden.

Eelco,

Is het geen grotere uitdaging om juist een stukje koloniaal verleden na te maken? De pot met roestverf kun je dan achterwege laten, maar daat staat tegenover dat je dan wel uit mag gaan pluizen welke kleurtjes de locs en eventuele te bouwen wagentjes hebben gehad. Bovendien: er zijn al her en der wat baantjes met vergane glorie (sloperijen, slooplocs) of exotische vervallen spoorweg (onlangs nog in RailMagazine) als thema, maar een spic en span koloniaal diorama met het Indisch breedspoor als voorbeeld zijn er volgens mij nog niet zo veel. Overigens moet je dat 'spic en span' van de jaren '30 met een korrel zout nemen, onderhoud was toen ook al aardig problematisch vanwege gebrek aan geld en opgeleid personeel.  ;)

Even nog over de nooit geleverde dieselstellen: zijn hier nog tekeningen van? Ben wel benieuwd wat men in gedachten had qua concept en vormgeving.

Uiteraard is het jouw dio, dus bepaal je uiteindelijk zelf je koers. Succes met de bouw, ben benieuwd naar je vorderingen en gebruikte technieken. Ik ga je draadje zeker volgen!

Groeten, Geoffrey

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2012, 12:06:30 »
Hoi Geoffrey,

Dank voor het meedenken. Dat koloniale diorama komt ook nog wel. Ik ben daarvoor een beetje afhankelijk van het archief van Jan de Bruin. Locomotieven bouwen gaat nog wel (al staat mijn SS 1006 nog steeds in de steigers) maar het plan is nog altijd om een (gedeeltelijke) Eendaagsche Express te bouwen voor achter de SS 1006. Bouwtekeningen, fotomateriaal, etc. komt tzt mijn kant op en dan kan ik bouwen. Kleurtjes van het materieel is geen groot probleem. Locs waren bij de SS zwart met geblauwd stalen ketels, bij de NIS ook zwart, later een soort olijfgroen. Materieel was eerst teak (beetje zoals de NCS rijtuigen), later groen/wit.

En voor wat betreft materieelonderhoud kun je er rustig van uitgaan dat 't tot 1942 wel snor zat. Goedkope arbeidskrachten zat toen...  ;)

Ik heb voor dit thema gekozen omdat het van alles heeft wat mij aanspreekt: vergane glorie, de gemiste kans om een breedspoorloc naar Ambarawa over te brengen (ik heb een zwak voor die B1 machientjes), even afwijken van mijn streven om een glanzende koloniale trein te bouwen. Of het 't publiek op EU12 ook aanspreekt, zal dan wel blijken. Maar het allerbelangrijkste, het is voor mij een oefening in model- en scenerybouw. Dit gaat voor mij de allereerste keer worden dat ik iets als dit ga doen.

Eelco

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2012, 13:25:31 »
Dansk humor... Djävulska förbannade Danska!  ;D

Ben benieuwd naar het vervolg, vergane glorie in onze voormalige
kolonië.. Het meeste werk is dan het materieel? Ach, de avonden
zijn in Denemarken langer dan hier (qua daglicht)  ;)

Hälsinger från Holland! Steef
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2012, 15:02:56 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2012, 14:14:12 »
Mooi spul dat Indonesische!!!! :o Ik kan niet wachten op het eindresultaat.
Andre

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2012, 18:35:16 »
Je bent vastgevroren??? Het volk wenst voer...

vrgr Steef
Mvh Steef

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2012, 20:22:00 »
Hahaha, het volk heeft niks te wensen. Werken moet het!  ;)

Maar even zonder gekheid, het is inderdaad even stil maar achter de schermen beweegt het wel. Ik verwacht volgend weekeinde weer wat onderdelen om verder te bouwen aan het locje en ik heb dan ook eindelijk mijn boeken weer om eens te kijken naar eeen acceptabele diorama-inrichting qua gebouwtjes.

Eelco

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #12 Gepost op: 08 februari 2012, 22:06:09 »
Zo, even een kleine update. Ik heb eindelijk mijn boeken weer, dus ik ben een leuke omgeving voor de rij slooplocs aan het verzinnen. Verder ligt er een gefreesd pasarrijtuig (als dio-aanlkeding) op assemblage te wachten. Alleen de indeling van het diorama wil nog niet echt vlotten. Ik zal binnenkort eens een paar ideeen laten zien.

Van het bouwfront het nieuws dat de eerste slooploc bijna klaar is:



Niet echt een supermodel, maar dat maakt niet uit. De volgende zal beter gaan, want oefening baart immers kunst (er komen twee van dit soort locjes op het dio). De boel staat wat scheef omdat frame en opbouw nog los van elkaar staan.
Schoorsteen, koppelstangen en rookkastdeur ontbreken nog maar verder is de loc af. Het is weer even lekker bouwen op een eigen plekje. De tender wacht nog op wielen die helaas nog niet leverbaar waren. Op de achtergrond schemeren de wielen voor de volgende slooploc, een C-tenderloc.

Het grappige is dat het weliswaar een breedspoorloc is, maar dat het tussen mijn eerder gebouwde SS 326 en SS 1006 in aanbouw (kaapspoorlocs) toch een klein, tenger machientje is. Ik zal daar tzt ook eens een foto van laten zien.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 22:09:07 door NS8714 »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #13 Gepost op: 09 februari 2012, 07:12:16 »
Je bent in ieder geval zoet bezig. Word een leuk
klein locje, ben ook benieuwd naar je rijtuig.

vrgr Steef
Mvh Steef

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: EU12 Diorama: Eelco "Sic transit N.I.S."
« Reactie #14 Gepost op: 09 februari 2012, 08:53:23 »
Ik zal proberen vanavond ook de tenderopbouw op de foto te zetten. De tender is 3-assig maar ik heb nu maar 1 asje. De andere twee staan nog in bestelling bij GM&S.

Het meeste werk voor het diorama gaat in hetzelfbouwen van de slooplocs zitten. Op het moment ben ik van plan vier locs te bouwen: twee B1 locomotieven, een C tenderloc en een C locomotief met sleeptender. Als ik dan nog fut over heb komt er misschien nog een onderstel van een 2C locomotief.

Dat pasarrijtuig is deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=27138.0 samen met een paar goederenwagentjes moet die het 'moderne' PNKA materieel gaan verbeelden. Eigenlijk hoort daar dan ook nog een grote dieselloc bij. Maar of die er gaat komen...

Het is in elk geval nog steeds leuk om te doen...  ;D

Eelco