BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => We bouwen een diorama => Topic gestart door: Johan Vermij op 30 december 2011, 08:46:20
-
Het bouwdraadje voor Eelco
-
Tsja, en zo heb je dan een bouwdraadje om mee te doen met de Eurospoor 2012 diorama-wedstrijd. Ik liep al tijden rond met het idee een diorama te gaan bouwen en mijn vrouw leek het wel leuk de scenery ter hand te nemen. En zo werd 'Sic transit N.I.S.' bedacht.
Het diorama combineert twee (voor mij) interessante zaken: De Nederlandsch Indische Spoorweg Maatschappij en vergane glorie. Daarover later wat meer. Dit is puur de openingspost.
Een leuke uitdaging wordt het op tijd in Nederland krijgen van het diorama. Wij wonen namelijk in Denemarken... maar dat zien we tegen die tijd wel.
Eelco (en Pauline)
-
Goed, aangezien het verleden mijn lust en mijn leven is, hierbij een korte geschiedenis van het breedspoor van de Nederlandsch Indische Spoorwegmaatschappij. Gelardeerd met voorwerpen uit mijn collectie.
In 1864 gaat de eerste schep in de grond voor de eerste spoorlijn in Nederlands Indie, Semarang - Tangung. Deze lijn wordt aangelegd met de in Europa toegepaste spoorbreedte van 1435mm. Gaandeweg worden er ook spoorlijnen aangelegd op Kaapspoor (1067mm). Uiteindelijk worden de meeste spoorlijnen in Nederlands Indie aangelegd met kaapspoor. Omdat het kaapspoor in Nederlands Indie wordt gezien als normaalspoor, worden de 1435mm spoorlijnen van de NISM aangeduid als breedspoor.
Het NISM breedspoor is altijd een wat vreemde eend in de bijt van de spoorwegen in Nederlands Indie gebleven. Het netwerk liep grofweg van Semarang naar Yogyakarta, een deel van het trace kende een derde rail om het ook geschikt te maken voor kaapspoor-materieel.
Het oudste breedspoormaterieel bestond voornamelijk uit B1 locomotieven, zoals gebouwd door Beyer Peacock, zoals hier loc 29 te Solo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM_29_te_Solo_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM_29_te_Solo_2.jpg)
Later zijn er ook grotere sneltreinmachines gebouwd van het type 2C zoals de hier afgebeelde NIS 123 'J.P. de Bordes' met een fraaie breedspoorsneltrein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM_123_JP_de_Bordes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM_123_JP_de_Bordes.jpg)
In 1913 vierde de NISM haar 50 jarig jubileum. Er werden weinig activiteiten ontplooid maar wel werd deze fraaie penning gemaakt in zilver en brons:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nis_50jaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nis_50jaar.jpg)
Het 75-jarig bestaan in 1938 werd niet gevierd. In een krantenartikel uit 1938 dat ik heb, wordt alleen het 75-jarig bestaan even aangestipt maar dan alleen binnen het verhaal van de crisis van de jaren '30. Er was simpelweg geen geld voor het vieren van een jubileum.
Jubilea van het personeel werden uiteraard wel gevierd. Bij het bereiken van een bepaald jubileum werd onder andere een fraaie oorkonde uitgereikt. En dan geen lullig A4'tje, maar eentje van ongeveer 40x50 cm. Mijn exemplaar is nog blanco, dus ik kan mijn eigen naam nog invullen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM076.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM076.jpg)
De crisisjaren gingen voorbij en de NIS keek weer hoopvol naar de toekomst. Het breedspoornet zou ingrijpend vernieuwd worden. Eerst werd geprobeerd een aantal 3700'den van de NS over te nemen. De NS wilde alleen een paar 3500'den kwijt, maar omdat de NIS wist van de problemen met deze locs (scheurende frameplaten), werden de onderhandelingen stopgezet.
De NIS besloot in 1939 vijf nieuwe stoomlocs bij Werkspoor te bestellen. Het moesten gestroomlijnde 2C locs worden, gebaseerd op de 3700'den van de NS. Daarnaast werden bij Beijnes vier gestroomlijnde dieselelektrische 3-wagenstellen besteld.
Dat waren de laatste hoogtijdagen van het NIS breedspoor.
In mei 1940 werd Nederland veroverd door Duitsland. Als gevolg hiervan werd de order voor de vijf stoomlocs (waar Werkspoor nog niet aan begonnen was) geannuleerd. Beijnes was al wel aan de dieseltreinstellen begonnen. Na de Duitse inval werden de motoren van deze stellen verborgen. Na de oorlog kwamen de motoren terecht in de locomotieven van de serie 2000. Het casco van een reeds gebouwd stel stond tot 1947 bij Haarlem weg te roesten.
De definitieve ondergang werd ingezet door de Japanse verovering van Nederlands Indie in 1942. Zij besloten al snel tot eeen standaardisering van het spoorwegnet. De breedspoorlijnen van de NIS werden versmald tot kaapspoor. Het materieel dat hierdoor niet meer gebruikt kon worden, werd verzameld in Semarang en Yogyakarta. Er zijn nog plannen geweest om de breedspoorlocs naar Mantsjoerije (een vazalstaat van Japan) te verschepen, maar uiteindelijk heeft geen enkele breedspoorloc Java verlaten.
Na de oorlog is er niks meer gedaan met het breedspoormaterieel. Het materieel dat in Semarang stond is vrij snel 'verdwenen'. Het materieel dat in Yogyakarta stond, is nog langer aanwezig geweest. In de jaren '70 stond er op het werkplaatsterrein in Yogyakarta nog een lange rij breedspoorlocs weg te roesten. Onder andere een paar B1 machines en enkele rangeerlocomotieven.
Daar zijn helaas erg weinig foto's van gemaakt. Ik ken er drie en daarvan kan ik er maar eentje plaatsen. Anders krijg ik ruzie met een fotograaf die ik graag te vriend hou:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM_25_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM_25_1.jpg)
Hier staat B1 loc 25 weg te roesten. Foto door Rob Dickinson, 12 mei 1976. In de jaren daarna is het terrein opgeruimd en zijn alle resterende breedspoorlocs verdwenen. En daarmee een bijzonder hoofdstuk in de spoorweggeschiedenis van Indonesie en Nederlands Indie. Nouja, bijna dan. Op een sokkel tegenover een Technische school in Yogyakarta staat het onderstel van loc NIS 107 (de ketel is van een onbekende kaapspoorloc):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIS_107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIS_107.jpg)
Goed, tot zover de geschiedenis. Volgende keer: wat komt er nu precies op mijn diorama? Raden mag, maar ik denk dat 't wel duidelijk is... ;)
Eelco
-
Kijk, dit is nou een intressant thema!
Dat op tijd in NL krijgen is niet zo moeilijk hoor.
Volgens mij komen wij een week voor Eurospoor terug uit Zweden.
Dus mocht het nodig zijn, rijden we wel een stukkie om met de
Grand. Maarre.... Ga bouwe jonguh!
vrgr Steef
-
Ja baas, ben al begonnen, baas! ;D
We zullen wel eens kijken of het omrijden nodig is, maar in elk geval dank voor het aanbod. Ik hou het in gedachten! (y)
Eelco
-
Omdat er zo massaal geraden is naar het thema van het diorama (Dansk humor... ;D ), hierbij een korte vervolg post. Het plan is om de laatste NIS locomotieven in de jaren '70 te Yogyakarta in model te gaan maken. Met hier en daar eeen par dichterlijke vrijheden.
Om te beginnen nog twee situatiefoto's uit de jaren '70 met wegroestend materieel. Ik heb eerder gezegd dat ik ze niet kon plaatsen ivm het te vriend houden van een fotograaf, maar ze geven te goed weer wat ik in gedachten heb. Ze komen van een DVD met Indonesische stoom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Yogya_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Yogya_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Yogya_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Yogya_2_1.jpg)
De locomotieven bevonden zich bij wat nu Yogyakarta Lempujangan is, de oude NIS werkplaats. De maker van bovenstaande foto's wist dankzij google earth de locatie van de rij locomotieven terug te vinden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lempujangan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lempujangan.jpg)
Ter hoogte van de gele lijn stonden ze. Merk op dat er wel iets veranderd is. Het witte gebouwtje op de foto's, bijvoorbeeld, is niet meer terug te zien op google earth. De oude NIS ringloods is nog wel aanwezig!
Voor het diorama ga ik een vrije interpretatie maken van de situatie in de jaren '70. Een plantekening volgt nog. En ja, ik ben ook al begonnen met het bouwen van een locje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NISM29.jpg)
Dit is een oefenmodelletje, bedoeld om als goed onderhouden NIS 29 in de vitrine te komen. Maar de oefening kan geen kwaad omdat er minstens twee van dit soort locjes verwaarloosd en wel op het diorama komt.
Eelco
-
Het plan is om de laatste NIS locomotieven in de jaren '70 te Yogyakarta in model te gaan maken. Met hier en daar eeen par dichterlijke vrijheden.
Eelco,
Is het geen grotere uitdaging om juist een stukje koloniaal verleden na te maken? De pot met roestverf kun je dan achterwege laten, maar daat staat tegenover dat je dan wel uit mag gaan pluizen welke kleurtjes de locs en eventuele te bouwen wagentjes hebben gehad. Bovendien: er zijn al her en der wat baantjes met vergane glorie (sloperijen, slooplocs) of exotische vervallen spoorweg (onlangs nog in RailMagazine) als thema, maar een spic en span koloniaal diorama met het Indisch breedspoor als voorbeeld zijn er volgens mij nog niet zo veel. Overigens moet je dat 'spic en span' van de jaren '30 met een korrel zout nemen, onderhoud was toen ook al aardig problematisch vanwege gebrek aan geld en opgeleid personeel. ;)
Even nog over de nooit geleverde dieselstellen: zijn hier nog tekeningen van? Ben wel benieuwd wat men in gedachten had qua concept en vormgeving.
Uiteraard is het jouw dio, dus bepaal je uiteindelijk zelf je koers. Succes met de bouw, ben benieuwd naar je vorderingen en gebruikte technieken. Ik ga je draadje zeker volgen!
Groeten, Geoffrey
-
Hoi Geoffrey,
Dank voor het meedenken. Dat koloniale diorama komt ook nog wel. Ik ben daarvoor een beetje afhankelijk van het archief van Jan de Bruin. Locomotieven bouwen gaat nog wel (al staat mijn SS 1006 nog steeds in de steigers) maar het plan is nog altijd om een (gedeeltelijke) Eendaagsche Express te bouwen voor achter de SS 1006. Bouwtekeningen, fotomateriaal, etc. komt tzt mijn kant op en dan kan ik bouwen. Kleurtjes van het materieel is geen groot probleem. Locs waren bij de SS zwart met geblauwd stalen ketels, bij de NIS ook zwart, later een soort olijfgroen. Materieel was eerst teak (beetje zoals de NCS rijtuigen), later groen/wit.
En voor wat betreft materieelonderhoud kun je er rustig van uitgaan dat 't tot 1942 wel snor zat. Goedkope arbeidskrachten zat toen... ;)
Ik heb voor dit thema gekozen omdat het van alles heeft wat mij aanspreekt: vergane glorie, de gemiste kans om een breedspoorloc naar Ambarawa over te brengen (ik heb een zwak voor die B1 machientjes), even afwijken van mijn streven om een glanzende koloniale trein te bouwen. Of het 't publiek op EU12 ook aanspreekt, zal dan wel blijken. Maar het allerbelangrijkste, het is voor mij een oefening in model- en scenerybouw. Dit gaat voor mij de allereerste keer worden dat ik iets als dit ga doen.
Eelco
-
Dansk humor... Djävulska förbannade Danska! ;D
Ben benieuwd naar het vervolg, vergane glorie in onze voormalige
kolonië.. Het meeste werk is dan het materieel? Ach, de avonden
zijn in Denemarken langer dan hier (qua daglicht) ;)
Hälsinger från Holland! Steef
-
Mooi spul dat Indonesische!!!! :o Ik kan niet wachten op het eindresultaat.
Andre
-
Je bent vastgevroren??? Het volk wenst voer...
vrgr Steef
-
Hahaha, het volk heeft niks te wensen. Werken moet het! ;)
Maar even zonder gekheid, het is inderdaad even stil maar achter de schermen beweegt het wel. Ik verwacht volgend weekeinde weer wat onderdelen om verder te bouwen aan het locje en ik heb dan ook eindelijk mijn boeken weer om eens te kijken naar eeen acceptabele diorama-inrichting qua gebouwtjes.
Eelco
-
Zo, even een kleine update. Ik heb eindelijk mijn boeken weer, dus ik ben een leuke omgeving voor de rij slooplocs aan het verzinnen. Verder ligt er een gefreesd pasarrijtuig (als dio-aanlkeding) op assemblage te wachten. Alleen de indeling van het diorama wil nog niet echt vlotten. Ik zal binnenkort eens een paar ideeen laten zien.
Van het bouwfront het nieuws dat de eerste slooploc bijna klaar is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2609_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2609_1.jpg)
Niet echt een supermodel, maar dat maakt niet uit. De volgende zal beter gaan, want oefening baart immers kunst (er komen twee van dit soort locjes op het dio). De boel staat wat scheef omdat frame en opbouw nog los van elkaar staan.
Schoorsteen, koppelstangen en rookkastdeur ontbreken nog maar verder is de loc af. Het is weer even lekker bouwen op een eigen plekje. De tender wacht nog op wielen die helaas nog niet leverbaar waren. Op de achtergrond schemeren de wielen voor de volgende slooploc, een C-tenderloc.
Het grappige is dat het weliswaar een breedspoorloc is, maar dat het tussen mijn eerder gebouwde SS 326 en SS 1006 in aanbouw (kaapspoorlocs) toch een klein, tenger machientje is. Ik zal daar tzt ook eens een foto van laten zien.
Eelco
-
Je bent in ieder geval zoet bezig. Word een leuk
klein locje, ben ook benieuwd naar je rijtuig.
vrgr Steef
-
Ik zal proberen vanavond ook de tenderopbouw op de foto te zetten. De tender is 3-assig maar ik heb nu maar 1 asje. De andere twee staan nog in bestelling bij GM&S.
Het meeste werk voor het diorama gaat in hetzelfbouwen van de slooplocs zitten. Op het moment ben ik van plan vier locs te bouwen: twee B1 locomotieven, een C tenderloc en een C locomotief met sleeptender. Als ik dan nog fut over heb komt er misschien nog een onderstel van een 2C locomotief.
Dat pasarrijtuig is deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=27138.0 samen met een paar goederenwagentjes moet die het 'moderne' PNKA materieel gaan verbeelden. Eigenlijk hoort daar dan ook nog een grote dieselloc bij. Maar of die er gaat komen...
Het is in elk geval nog steeds leuk om te doen... ;D
Eelco
-
Zo, het resultaat van een uurtje of twee knutselen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2612_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2612_1.jpg)
Even op de plaat als B loc met 2-assige tender, voor het beeld. Jammer dat de twee missende asjes er nog nit zijn. Maar het ziet er niet verkeerd uit, vind ik zelf. Was even ploeteren om de bovenrand van de tender een slagje te geven (zelfde als de 1700 tenders dat hadden), maar het is redelijk gelukt. Morgenavond verder, kijken of ik de boel af kan ronden.
Eelco
-
irritant he, die tenders met omgekruld randje. Hoe heb je t uiteindelijk gedaan?
-
Begint al smoel te krijgen. Zo'n randje vraagt om een hulpje.
Vanuit de modelscheepsbouw gebruikte ik mestal een buigmal.
Een simpel stuk rond in de geschatte straal. Je kunt ook een
bout/draadeind nemen en die in een abs buisje steken tegen
beschadegingen op je abs/styreen.
vrgr Steef
-
Ik heb 't voor elkaar gekregen door het bovenste randje styreen voor de tenderopbouw heel dun in te krassen met m'n mes, daarna voorzichtig omgebogen. Eerst tussen mijn vingers, daarna om de rand van mijn snijplank. Als de krul goed genoeg was naar mijn idee, heb ik de holle zijde ingesmeerd met secondelijm. Geen idee of 't houdt, maar 't ziet er nu redelijk geslaagd uit. En ik mag het nog twee keer doen bij andere tenders, dus ik ga nog oefening genoeg krijgen... ;)
Het was wel even lekker rechttoe rechtaan bouwen verder. Ik heb de smaak weer helemaal te pakken. Als deze loc klaar is en de volgende in de stiigers staat, zal ik ook de SS 1006 weer eens uit de loods trekken om daar wat verder aan te rommelen.
-
Ohja, de 'moderne' dieseltractie waar ik het eerder over had, zou dan zo'n loc moeten worden: http://www.internationalsteam.co.uk/java/ford/display.htm?small=ford09&large=Java&number=485
Apart geval, een CC dieselloc met een twee-assig loopdraaistel ertussen... ;D Lijkt mij vooral een kwestie van een Flm 1200 draaistel combineren met een draaistelletje dat ik nog in de rommeldoos heb liggen.
-
ah, een CC200... die wil ik ook hebbe. 1200 slopen is wel een aardig idee... ik had al wat maten van dat ding, thuis es kijken.
-
Voordeel van die loc is dat het een redelijk vierkante bak is. Nadeel is dan weer de schuin lopende fronten.
Leuke uitdaging, zullen we maaar zeggen... ;D
Volgens mij is er een club in Indonesie bezig een van de laatste exemplaren van deze serie te redden voor een museum. http://www.irps.or.id/about-2/ Ze zijn er ook in geslaagd een van de eerste E-locs te redden: http://www.irps.or.id/friends/sahabat-bonbon/ De loc staat nu onder de enorme perronkap van station Tanjung Priuk.
-
http://www.youtube.com/watch?v=XSZ2hcZBKf4
lekker geluidje he? Zover ik weet is het een redelijk standaard amerikaanse loc, ik zou voor zo'n ding zowaar van mn geloof kunnen vallen en eens wat proberen met geluidsdecoders. Het is een flink ding in 1:66 dus er zou ook een redelijke speaker in moeten passen.
-
Dat is heavy metal on wheels!
Goed. Die gaat er dus komen. Punt.
ik zou voor zo'n ding zowaar van mn geloof kunnen vallen en eens wat proberen met geluidsdecoders. Het is een flink ding in 1:66 dus er zou ook een redelijke speaker in moeten passen.
Hm. Ik herinner me een MP3 speler en een trein met papegaaien op de zijkanten en vrolijke marsmuziek... ;D
-
Klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2621_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2621_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2627.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2627.jpg)
Tenminste, de schoorsteen ontbreekt nog. Even puzzelen hoe die te fabriceren. De gewichten op de drijfwielen en de frontbufferbalk komen op het allerlaatste moment als frame en loc aan elkaar geplakt worden. Zoals eerder gezegd is het noodgedwongen nog even een B locje met 2-assige tender.
Na het nemen van de foto's drong tot me door dat ik het natuurlijk niet kon maken om open machinstenhuis als dit, leeg te latenn. Dus is er ook nog een stukje ketel/vuurkist ingezet. Geen appendages natuurlijk. Want koper en natuurlijk als eerste verdwenen toen de locs terzijde werden gesteld... ;)
Ik ben niet ontevreden. Dit is het allereerste model dat ik echt helemaal zelf in elkaar heb gerommeld. En vermoedelijk het eerste model ooit van een dergelijk Nederlands Indisch locje.
Op naar nummer twee!
Eelco
-
Beste Eelco,
Dat ziet er mooi uit! :P
Andre
-
Dankje, Andre (y)
Het geeft wel een kick om dit zo te zien, na een paar avondjes knutselen. Ik zit alleen nog even met de schoorsteen. Ik heb het eerder met een stapeltje uit 2mm styreen gesneden rondjes gedaan. Maar die waren toen gefreesd, met een schaar wordt dat een stuk moeilijker rond te krijgen. Dus dat wordt nog even puzzelen.
Eens zien wat ik van de volgende maak. Ik heb er zin in.
-
Ik mag dit graag zien. Je hebt mij ook meteen op een idee gebracht.
Weer wat voor op de module. *noteert druk op het lijstje wat toch al lang genoeg was*
Die schoorsteen, waarom verwarm je geen abs holpijp en roert dit
taps uit? Dat heb ik ook met de uitstortpijpen van de vattentorn gedaan.
Het is even tobben, maar uiteindelijk heb je wel het gewenste resultaat.
vrgr Steef
-
Da's inderwaad wel een tip. Styreenpijp heb ik helaas niet voorhanden, maar ik zal eens kijken hoe de verkrijgbaarheid van dat spul in Denemarken is. Ik speelde met de gedachte een gesloopte pen van wit plastic (deed me al erg aan styreen denken) te bewerken.
Op wat voor idee heb ik je gebracht?
-
Hey Eelco,
Wijs locje (y) Mooi die Nederlandse en Engelse invloeden. En rijdt het ook nog een beetje, want het ziet er uit alsof het chassis ook van styreen is? Voor de rest heel mooi met al die details. En welk kleurtje wordt ie?
T.
-
Rijdt voor geen meter. ;D Maar dat heeft twee redenen: a) het is toch een slooploc en b) dan moet ik zelf rails gaan bouwen. Want in deze schaal kan ik voor kaapspoorlocs gewoon standaard H0 rails gebruiken. Dit is een breedspoorloc.
Misschien als ik me ooit nog eens enorm verveel, dat ik me daar aan ga wagen. Maar voor dit diorama maar niet. Als het lukt om een CC 200 dieselloc te bouwen, gaat die in principe wel gemotoriseerd worden.
Eelco
PS: mijn SS 1006 wordt ook een model zonder motor omdat het zuiver een vitrinemodel wordt. Ook hier geldt: als ik ooit tijd, zin en gelegenheid in overvloed heb, dan komt er nog wel eens een baan met rijdend Nederlands Indisch materieel.
-
Een oude schrootbak, zo'n Zweedse. Net voor zijn sloop!
Barst van de foto's van dat soort loc's..
Je hebt genoeg internet winkels voor modelspoor in Denemarken.
Heb er toevallig drie weken terug nog een locje besteld.
vrgr Steef
-
Hoi Eelco,
interessant thema, deze gaan we maar even in de gaten houden.
kan ik mooi de concurrentie een beetje in de gaten blijven houden. ;D
Romar
-
Haha, altijd leuk, een beetje concurrentie. Ik zal jou ook maar eens in de gaten gaan houden... ;)
-
Zo, de 'kiel' van de NIS 156 is gelegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2636.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2636.jpg)
Een avondje frommelen heeft twee frameplaten opgeleverd. En zes wielen van een Piko br38 waarbij het lastig bleek de wielen van de asjes te scheiden. Want kunststof spaken en een zeshoekige bevestiging van de asjes... Maar het is zonder al teveel kleerscheuren gelukt om er een langer asje tussen te zetten.
En alvast begonnen aan de Belpaire vuurkist (ook een restje van de zelfde Br38):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2640_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2640_2.jpg)
Nog een extra laagje styreen er over en hij kan erop. Nu eerst eens gaan kijken hoe breed het geval moet worden. Morgen weer verder.
Eelco
-
Hee Eelco,
Hoe heb je de vorm van die vuurkist zo mooi afgerond gekregen? Ik begrijp dat de oorspronkelijke vuurkist van Piko's BR 38 al een goede basisvorm heeft, maar die dunne plasticplaat zit er mooi omheen gevouwen. Kwestie van eerst verwarmen en dan vouwen of heb je de plaat gewoon 'koud' verwerkt met veel lijm?
Groeten, Geoffrey
-
Koud er omheen gevouwen met veel lijm. En wat vastplakkende vingertoppen... ;D
-
Update voor vanavond. Omdat ik op de werkspoorfabrieksfoto zag dat er gaten in het frame horen, heb ik die meteen maar uitgesneden. Is wat meer werk, maar een loc waarbij het frame zo duidelijk zichtbaar is, verdient dat wel. Verder de vuurkist afgemaakt en geprobeerd het profiel ervan uit de voorzijde van het machinstenhuis te snijden zodat het er mooi in zou passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2644_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2644_1.jpg)
Niet dus. Morgen gaat er een stukje van de vuurkist af en plak ik 'm gewoon tegen een recht front van het machinstenhuis. Beetje gerommel dus vanavond, maar wel leerzaam. Wordt vervolgd!
-
Een avondje snijden levert dit op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2645_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2645_2.jpg)
Het machinistenhuis is klaar, maar voor het dak er op gaat nog even een minimaal interieur bouwen. Daarna door met de ketel en waterbakken...
-
Zit ik net even naar de verhoudingen tussen de NIS 29 en mijn nieuwe bouwsel te kijken, besef ik me opeens dat de NIS 29 eigenlijk een verhoogde tenderopbouw hoort te hebben. En ik ben voor mijn model uitgegaan van de oorspronkelijke hoogte...
Nouja, dat is iets voor het volgende B1 locje. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat weten... ;D
Toch apart om een verschillend aantal locs in 1:66,6 te hebben. Naast de NIS 29 is de SS 1006 een reus. Maar naast de loc in aanbouw is de SS 1006 dan weer wat kleiner. Ik zal tzt eens een fotootje maken van al het 1:66,6 materieel bij elkaar.
-
Als je er nu niks over had geschreven...
Nu zien we het natuurlijk allemaal en zul je dus opnieuw moeten beginnen. ;D ;D
Romar
-
Ik ben volkomen eerlijk en open... ;D
En mocht er een gek zijn die ook een NIS locje wil bouwen, dan is hij/zij nu gewaarschuwd... ;)
-
Zo, weer een beetje verder. Gisteravond kon ik weinig doen, bij gebrek aan ketelmateriaal. UIteindelijk vond ik vandaag een stukje plasticpijp met de juiste diameter. Ketelbeplating in styreen er omheen, met een stuk open waar die ontbreekt zoals op de foto van het origineel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2652.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2652.jpg)
Het machinistenhuis heeft een eenvoudig interieur gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_2653.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_2653.jpg)
Ik zag net dat de ketel wat scheef staat. Eens zien of dat een beetje te corrigeren/weg te smokkelen is met de waterbakken. Komend weekeinde wordt druk, dus vermoedelijk even geen tijd om te klussen.
Eelco
-
Je bouwt hem van foto's Eelco?
vrgr Steef
-
Ik bouw deze op basis van een tekening in het boek 'stoomtractie op java en sumatra' door J.J.G. 'onbetrouwbare gegevens' Oegema, een fabrieksfoto en een opname van de loc in 1976. Met andere woorden: het is hier en daar flink gokken...
-
door J.J.G. 'onbetrouwbare gegevens' Oegema
;D
vrgr Steef
-
Nou, het lachen verging me wel toen ik de loc en tender van de SS 1006 voor het eerst achter elkaar zette. De loc bouwde ik aan de hand van Oegema, de tender aan de hand van originele tekeningen. Laat ik zeggen dat het niet helemaal overeen kwam... ;D
-
Pfff, vrouwe Styreen is een wispelturige dame. Je kunt dagenlang je lage lusten op haar botvieren, ze doet dan alles wat je wilt. Maar soms heeft ze van die momenten dat ze alles vertikt. Zoals vanavond. De tenderbakken zijn met veel pijn en moeite gevormd en het dak laat zich vooralsnog alleen met plakband in de juiste kromming vastzetten op het machinstenhuis. Eens zien hoe hard 't morgen allemaal weer terugveert....
En dan is mijn voorraadje lijm ook op. Vrijdag pas weer verse lijm. Het Deense equivalent heb ik nog niet gevonden helaas. Foto's volgen morgen.
-
En toen was de lijm inderdaad op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2684_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2684_1.jpg)
Een waterbak zit er op. De andere moet tot het weekeinde wachten. Dan volgen ook de laatste details als remblokken, cilinders, dom, schoorsteen, etc. En dan is er weer een slooploc af.
Even vooruit lopend, de volgende wordt of de C variant van de eerder gebouwde B1, of iets anders. Afhankelijk van wat ik aan materiaal kan vinden.
Eelco
-
...en het dak laat zich vooralsnog alleen met plakband in de juiste kromming vastzetten op het machinstenhuis. Eens zien hoe hard 't morgen allemaal weer terugveert....
De syrene genaamd Styrene laat zich getweeën echter wel temmen; men neme een plastic buis á de helft van de dakronding, men legge daar twee plaatjes van ruim het formaat van het dakje op, vooraf bevochtige men de beide contact makende zijden styreen ruimschoots met lijm of weekmaker (bv. thinner, wel risico) en buige dat over de buis. Eerst vasttapen om de positie vast te leggen, daarna met flink veel tape elke mm2 strak om de buis heen vastzetten. Na droging van de lijm bekomt men een enkelgekromd dakje.
Aangezien het wispelturig materiaal blijft verdient het voorkeur voor het afwikkelen van de tape het hele pakketje in bijna kokend water te houden, dan 'zet' zich de materiaalspanning naar de nieuwe situatie. Bij afwikkelen van de tape zal je duidelijk worden waarom de plastic buis relatief klein moest zijn; de zaak veert alsnog een eind terug.
-
Een goeie tip, dankjewel!
Het dak veerde overigens niet terug, 24 uur in vorrm gehouden dankzij de plakband en wat extra lijm deden het vooralsnog goed...
Eelco
-
Dat wordt weer een geinig ding Eelco! Maarre, als ik zoveel aan het bouwen was, dan zou het nooit een slooploc worden maar moest en zou het persé rijden :P Anyway, wel leuk om Indospoor tot leven te zien komen...
-
Dank je, Tom!
De grap is dat er eigenlijk helemaal niet zoveel werk in gaat zitten. Als je goed kijkt zie je dat het nog redelijk slordige modellen zijn. Hier en daar staat wat scheef, details ontbreken of zijn globaal nagemaakt. En je ziet er niks van als alles onder een laaag voortwoekerend groen staat te roesten... ;D
Ik zie het een beetje als oefening. Als ik dit rijtje slooplocs af heb, wil ik me eens op een Nederlandse stomer richten die wel kan rijden. Een 6000 bijvoorbeeld. Of nog een 1700...
Eelco
-
Zo, weer verder.
Het gaat alleen langzaam met al die detailmeuk: jaloezieen achter het raam van het machinistenhuis, handgrepen, cilinders, het duurt allemaal wat langer. Maar het begint af te raken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2697.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2697.jpg)
-
Goed bezig (y) , maar nog steeds jammer dat er niks aangedreven gaat rondtuffen. Of zijn dit vingeroefeningen?
-
Voor slooplocs vind ik het zonde die tijd en moeite er in te steken, los nog even van de bizarre spoorbreedte/schaal die ik dan voor de rails moet gaan gebruiken. Als het lukt komt er ook een dieselloc op het dio, daar is het wel de bedoeling van dat deze kan rijden...
Zoals eerder gezegd is dit wel een vingeroefening om op een later moment eens een NS-stomer te bouwen. Misschien een SS 800, of de tot weerstandswagen omgebouwde loc uit de serie NS 2000... Maar dat is toekomstmuziek, eerst die rij slooplocs maaar eens af... ;D
-
Het word een leuk ding, ben nu al zeer benieuwd naar de
verweerde uitstraling. Ik weet het, geduld... ;)
vrgr Steef
-
Eelco,
Afgelopen maandag was Adriaan van Dis in het programma De Wereld Draait Door te gast. Aanleiding was een serie programma's over Indonesië. En in een filmfragment dat werd getoond, is een restant van een stoomlokomotief op Sumatra te zien (http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/88005) en even doortikken naar 2:35 minuten.
Martijn
Het is een driedelige serie. Zondag 4 maart de eerste aflevering.
-
Ohja, die ken ik wel. In het boek van Jan de Bruin staat die volgens mij ook. Hij heeft een paar loks gelokaliseerd en gefotografeerd. Wel een lekkere roestbak. Dat wordt nog even flink experimenteren om dat in model zo te kleuren...
-
Het detailwerk vordert langzaam maar gestaag en ik kon de verleiding niet weerstaan de eerste twee slooplocs naast elkaar te zetten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2699.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2699.jpg)
En ja, die tenderloc ziet er wel erg groot uit naast de andere, maar dat heeft twee redenen: het B1-locje was relatief klein van omvang, de tenderloc was redelijk groot. Je ziet het ook op de foto's uit 1976. Zie ook dit fotootje ter vergelijk met een eerder gebouwd kaapspoorlocje uit Nederlands Indie (zelfde schaal):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2704_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2704_3.jpg)
-
Oeh ja, die tenderloc lijkt wel monsterlijk! Ik zou bijna denken dat je in twee verschillende schalen hebt zitten bouwen.
Wa's da eigenlijk voor knoepert met rood drijfwerk op de achtergrond? Toevallig oorlogsbuit met kaalslagtender? ;)
Groeten, Geoffrey
-
Ik heb ze beiden gebouwd op basis van het boek van 'onbetrouwbare gegevens' Oegema, dus als de maten fout zijn, dan zijn ze bij allebei de locs fout... Maar als je op pagina 1 kijkt, zie je een rijtje slooplocs en die tenderlocs springen er echt uit.
Enne, dat zwart/rode gevaarte is een 52'er met steifrahmentender van Trumpeter.
Eelco
-
Jawel, ik ben er nog. Na even een welverdiende pauze (gevuld met familie en literatuur in de vorm van een paar Rechter Tie boeken), gisteren weer begonnen met bouwen. Ik heb me nu op een pasarrijtuig gestort om de modernere Indonesische spoorwegen te vertegenwoordigen.
Omdat ik geen bouwbeschrijving heb anders dan het draadje van Floris waarin hij bezig is met zo'n bak, is het een aardige puzzel. Voeg daarbij dat een draaistel bestaat uit bijna zestig friemeltjes styreen, soms van een mm2 groot, dan kun je zeggen: Jij bent gek... Tenminste, dat zei mijn vrouw toen ze zag waar ik ruim een uur mee bezig was geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2711.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2711.jpg)
Welgeteld een zijde van het draaistel... ;D En dan is deze nog niet eens helemaal af, er moeten nog wat kleine details op... En dan heft de wagon ook nog een interieur...
Het draaistel ligt op de foto overigens op een een voorganger, een zgn 'java-draaistel', hiervan heb ik er ook een paar in elkaar ge-autistiseerd voor een paar toekomstige bakken van de Eendaagsche Express.
Eelco
-
Hm, draaistel ziet er veelbelovend uit. Keep up the good work!
Groeten, Geoffrey
-
Hee Eelco,
Hier een link naar een PDF van een zeer interessante Hartmann locomotieven catalogus uit 1910 met daarin meerdere (smalspoor) locomotieven voor NL Indie en ook een voor de N.I.S.
http://digital.slub-dresden.de/fileadmin/data/120574128/120574128_tif/jpegs/120574128.pdf
gr Arnoud
-
(y)
Geweldig Arnoud! Leuk om door te bladeren, mooi overzicht.
Oh, en qua diorama nog even wachten. Is hier de afgelopen tijd erg druk geweest. Ik ben sowieso twee avonden kwijt aan lessen Deens... Maar binnenkort weer een update.
Eelco
-
Hum, tegenvaller. Komende tijd even geen mogelijkheid voor modelbouw omdat ik gisteren tijdens het koken een stuk van de top van mijn linker middelvinger heb afgesneden... (y) :-X
Foto's op aanvraag beschikbaar... ;D
-
Getver...
-
Zal wel een gevalletje 'bad karma' zijn gezien een paar posts van afgelopen week... ;D
-
Wat een ongelofelijk mooie draaistellen trouwens... (y)
-
Ja, die zijn mooi he? Kost wat gepriegel, maar dan heb je.... Nouja, jij weet natuurlijk alles van gepriegel... ;D
-
Ja, en hoe je het moet verpesten ;D Maarre het loont altijd de moeite, heb je tenminste wat om naar te kijken. Ben zooooooooooooo benieuwd naar het diorama... Oh ja, succes met je vinger ;D Maar met een vrouw in het ziekenhuis denk ik dat je eerste klas geholpen kan worden lijkt me...
-
Oh ja, succes met je vinger ;D Maar met een vrouw in het ziekenhuis denk ik dat je eerste klas geholpen kan worden lijkt me...
Mijn vrouw is pathologe, ik hoop dat zij me nog heeeeeeel lang niet op tafel krijgt... ;D ;D ;D
-
;D
-
Hooguit een vingertopje...... :P
-
;D ;D
-
Hum, tegenvaller. Komende tijd even geen mogelijkheid voor modelbouw omdat ik gisteren tijdens het koken een stuk van de top van mijn linker middelvinger heb afgesneden... (y) :-X
Beetje een slap excuus Eelco... Neem aan dat je voor dat K-klusje nu ook
switcht naar je rechter middelvinger...... Dus is bouwen geen enkel probleem.
;D
-
Zo, het is even stil geweest. Maar ik ben er nog en ik heb 2x goed nieuws en 1x slecht nieuws. En een gevalletje 'dat overkomt mij niet'...
Om maar eens even met het goede nieuws te beginnen. Mijn vingertop is weer geheeld. Hij is nu iets vlakker en de nagel ziet er een beetje anders uit. Maar zelfs het gevoel is weer terug (y) Daarnaast is de pasarbak waar ik aan bouwde ook bijna af.
Het slechte nieuws is dat ik Eurospoor niet ga redden. Ik ben de afgelopen maanden druk met andere dingen geweest (bijvoorbeeld twee avonden taalonderwijs per week) en het diorama is daardoor gezakt op de prioriteitenlijst. Ik ga er natuurlijk wel mee door. Er liggen weer een paar wielen te wachten op een nieuwe slooploc-uitmonstering, er wordt een goederenwagentje gefreesd voor me en als ik het aandurf ga ik eens kijken wat ik aan stoere dieselloc in elkaar kan frotten.
Goed, de pasarbak tot nu toe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2802_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2802_1.jpg)
Voorzien van een fraai interieur, bestaande uit priegelbankjes. Ik was zo stom om na een avondje knutselen alles binnen handbereik van mijn oudste te laten liggen. Die besloot papa de volgende ochtend even te helpen... Het middengedeelte van de bak trof ik aan vol klodders secondenlijm met willekeurig daar in gelegde bankjes en diverse andere losse onderdelen. De schade bleek mee te vallen, papa kreeg net geen hartaanval en zoonlief is niet uit huis geplaatst door het meldpunt kindermishandeling... ;D
In elkaar is dit te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2801_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2801_1.jpg)
Een bijzondere uitvoering, want links is een oud Javadraaistel te zien en rechts de nieuwe versie.
Dus: ik ben er nog en ik bouw weer!
Eelco
-
Dan maar een jaartje wachten, haasten heeft ook geen zin.
Toch ga je wel lekker zo, sprogundervisning til din smag?
Hilsner fra Pijnacker ;)
-
Sprogundervisning går fint, det er meget spændende at tale dansk med Polakker, Amerikaner og Afrikaner. De har alle utrolig dårlige accenter... ;D
Maar inderdaad, wat in 't vat zit verzuurt niet. Die pasarbak bouwt wel lekker, af en toe goed puzzelen want ik heb alleen een stapel gefreesde onderdelen, drie of vier foto's van Floris' versie en verder is het gokken. Maar gaat heel aardig, hoop 'm dit weekeinde af te hebben.
Eelco
-
En? Weekend is allaaaaaaaaaaaaaaaaaang voorbij.
Ben wel zeer benieuwd! ;)
-
Ohja, dat was 't weekeinde dat ik op het strand heb gelegen met drie mooie vrouwen, sushi, sandwiches zalm en een wijntje... ;D
Nou, vooruit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2810_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2810_1.jpg)
Deuren zitten er nog niet in ivm schilderwerk, er mist nog een lange strook styreen langs het hele dak om de naad tussen dak en bak weg te werken. De benodigde dikte bleek onvoldoende voorradig in mijn voorraad, gelukkig volgende week weer in NL...
-
't Klinkt alsof het afzien is in DK... ze hebben toch wel Plasticard van Woodland bij de plaatselijke modelbouwboer? Of moet het allemaal worden ingevlogen vanuit NL? ;)
Mooie bak trouwens. Belooft wat.
Groeten, Geoffrey
-
Het is afzien qua prijzen... Voorbeeldje: een eenvoudig start-airbrushje, dat in NL 15 euro kost, kost hier omgerekend 30 euro. En dat is dan nog een aanbieding... ;D
-
Leuk hè, die Deense Kroon? Mooi afschrikmiddel voor iedereen die roept dat Nederland beter af is met de gulden. ;)
Klein beetje off topic: gelden die hoge prijzen in DK voor alles wat uit het buitenland komt (zoals Deense modellen van Roco of Märklin) of alleen voor 'echte' importgoederen zoals de snuisterijen van Amerikaanse producenten zoals Walthers?
-
Qua modellen weet ik 't niet zeker, maar qua auto's bijvoorbeeld zeker weten. Om een idee te geven: wij (okay, mijn vrouw) kochten in 2009 een Skoda Octavia voor 20.000 euro. Die hebben we geimporteerd in DK, dat kostte bijna 10.000 euro. Maar dat bij elkaar was nog goedkoper dan een vergelijkbare auto kopen in DK...
Het zijn de belastingen die het 'm hier doen. 20% BTW standaard op alles. En dan afhankelijk van het product ook nog een scala aan heffingen...
Maar, het moet gezegd, de salarissen zijn er hier dan ook naar... ;D
-
Op-het-strand-gelegen-met-drie-mooie-vrouwen...
Ja! Dus! En?! Slap excuus, dat doe ik over twee weken wel in Middelfart.
Met één mooie vrouw die voor drie telt ;).
Het word een schoon rijtuigie! (y)
ff ot, de modeltreinen zijn niet goedkoper. Soms iets duurder, de Roco en
Märklins. Aan de andere kant zijn Heljan en Hobbytrade besteld in Denemarken
met verzend kosten juist weer wel goedkoper dan in Nederland. Je moet wel
even zoeken voor een betaalbare e-shop. Maar ze zijn er genoeg. Ga zelf
in de vakantie drie shops bezoeken.
-
Vooralsnog is het enige dat ik van plan ben in DK te kopen aan modelspoor een door Hobbytrade aangekondigde salonwagen. Maar ik zal eens gaan kijken wat ik aan treintjes voor een goeed prijs kan vinden (y)
(drie vrouwen ja, mijn eega, onze dochter en een vriendin van mijn eega met haar gezin.. ;D )
-
De twee gebouwde locjes gaan binnenkort hun eerste verflaag krijgen. Voor het roesten heb ik hier en daar al bruikbare tips gekregen. Allleen de basiskleur weet ik nog niet zeker. Ik was van plan om ze een matzwarte basiskleur te geven om daar vervolgens de verroesting op los te laten. Beetje afgaande op de foto's op pagina 1 moet dat een redelijk resultaat geven.
-
Nou, de twee afgebouwde locjes in hun zwarte basislaag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2935_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2935_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2936_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2936_2.jpg)
Vanavond eens kijken wat voor roest-effecten ik kan bereiken.
-
Dat begint al ergens op te lijken. (y)
-
Ik doe m'n best ;)
Roest verven gaat nog wat worden, wordt een eerste keer. En maar een enkele poging, want verf verwijderen en opnieuw beginnen gaat niet lukken met deze styreenlocjes...
Eelco
-
(y)
-
Hoi Eelco,
Het verven is niet zo lastig, - alleen de juiste kleuren ;D
Ik heb hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42910.msg686720.html#msg686720) Revel 84 matt gebruikt als basis, en daar 382 (zijdeglans overigens) tegen aan gebrushed. Volgende stappen zouden met poeders zijn, om enige roest weer te geven.
Roestig aan proberen. De basis ziet er goed uit (y)
Groet,
Michel
-
Ik heb hier revell 83 en 85 liggen, ik wilde gaan werken met een combinatie van de twee en wat zwart, en dan met een afgeknipt kwastje of een stukje schuurspons gaan tamponneren. Maar eerst even oefenen op een oud bakkie.
-
Wat een geinige locjes heb je gebouwd! Dat spul uit Indonesie/voormalig Nederlands Indie krijgt steeds meer mijn bekoring.
Andre
-
Tis leuk spul inderdaad, je bent alleen volslagen aangewezen op je eigen creativiteit als zelfbouwer. Maar dat heeft natuurlijk ook wel z'n charme. En dit zijn nog maar twee locjes, er komen er nog anderhalf... ;D
-
Ik heb hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42910.msg686720.html#msg686720) Revel 84 matt gebruikt als basis, en daar 382 (zijdeglans overigens) tegen aan gebrushed.
Hoe krijg je zo'n dunne was met airbrushen? gewoon heel sterk verdunnen?
Ik heb afgelopen weekeinde een locje behandeld, maar ben niet tevreden. Te oranje, te grote vlekken. Zal proberen het even bij te werken met het zelfde matte zwart als er op de loc zit. Daarna maar een poging met de airbrush.
-
pastelpoeder wil ook weleens werken. Paar kleuren roestachtige pastel door elkaar verpoeieren op een schuurpapiertje, dat poeier dan gewoon in de natte verf strooien
-
Is ook een optie idd, zal eens zien waar ze dat hier verkopen...
-
neem wel goede pastel, die niet voor de helft uit kalk bestaat zoals de goedkope rommel, dat geeft altijd een witte waas.
-
Hoe krijg je zo'n dunne was met airbrushen? gewoon heel sterk verdunnen?
De tweede laag heb ik gedry-brushed. Sorry voor de onduidelijkheid. :-[ wat Floris zegt geeft het ook moi weer, je krijgt dan van die roestplakken, super. Bij een goede schilderwinkel (waar ze ook schildersdoeken verkopen) hebben ze vaak goede pastels. Vaak ook wel prijzig per kleurstaafje, maar wel goede kwaliteit.
Groet,
Michel
-
Duidelijk, ik ga een nieuwe poging wagen (y)
-
Probeer niet in één keer te groots aan te pakken. Het mooiste effect krijg je in het klein begint. Wiel voor wiel, watertank voor watertank. Dan kan je je ook meer concentreren op de details, als bij de klinknagels. Ook goede voorbeeldfoto's (zoals je avatar) kunnen daarbij helpen.
De tankwagen, in de link die ik je gaf, heeft een donkere basiskleur, waarop ik verder gegaan ben met andere kleuren. De basiskleur was alles dekkend, de drybrush nadien ging meer per onderdeel.
Groet,
Michel
-
Zo, na een modelbouwdipje toch maar weer eens verder. Ik had nog een paar gefreesde goederen- en personenbakkies liggen. Na een bezoekje aan Floris die nog wat onderstelletjes in schaal 00 had liggen, kan ik nu eens beginnen aan het betere plakwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3041_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3041_1.jpg)
Na twee uur werk, waarvan een uurtje plakken en een uurtje info verzamelen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3044_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3044_3.jpg)
En even anachronistisch achter een SS locje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3043_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3043_2.jpg)
Ik zie nu net overigens wel dat ik een vrij stomme fout heb gemaakt. Maar ik zeg niks, er komen twee van dit soort bakkies. Als ze naast elkaar staan mogen jullie raden wat de fout is... ;D
Eelco
-
Het lijkt erop dat de bovenbouw gedraaid op het onderstel zit. Dit is leken praat overigens.
Mooi lokje trouwens, eigenbouw?
Groet,
Michel
-
Locje, de SS326, is een bouwsel op basis van wat door Floris gefreesd styreen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26136.0 Mijn allereerste min of meer zelfbouwlocje.
Zometeen nog een goederenwagenupdate.
-
Zoals hiervoor gezegd: een kleine update na wederom twee uurtjes knutselen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3050_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3050_3.jpg)
Wagentje één is bijna af. Paar kleine details moeten nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3048_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3048_6.jpg)
Samen met wagentje twee in aanbouw (ja, is scheef. Bak staat nog los op het onderstel.. ;) ). Uiteindelijk worden dit twee Indonesische standaard goederenwagentjes. Reden mee in vrijwel elke trein.
Eelco
-
Vanmorgen wat minder tijd, maar toch nog even een remkraan voor wagentje 1 geknutseld en de bak van nr 2 verder gebouwd. Dit keer éérst het balkon erop gezet voor ik dezelfde fout als met wagentje 1 zou maken...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3052_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3052_1.jpg)
En weer even lekker anachronistisch achter de SS326. Begint er leuk uit te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3051_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3051_3.jpg)
De bedoeling is dat tzt een CC200 voor deze wagentjes en de pasarbak komt te staan.
Eelco
-
Tjonge, anachronistisch zeg :P Maarre, lekker dat je zo kan bouwen en leuk dat het zo vordert. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als het af is. Hoe dan ook, dat styreen bouwen blijft aan me trekken, heb alleen nog nooit iets er mee gedaan. Nou ja, binnenkort ga ik het zelf ook ervaren :) Voor nu kijk ik bij jou ff de kunst af (y)
-
Vertel, waar ga je je aan wagen? Goederenbakkie, coupémeuk?
-
Ergens in maart of april aan station Veenendaal Centrum. Uit styreen ;D Ga op de club beginnen met modules voor OHMB.
-
Zozo, ik ben benieuwd (y)
-
Anywayzzz, het is jouw draadje, dus geen geleuter over deze onzin. Maarre was wel even benieuwd, hoe verhoud het zich op de lange termijn, blijft het zoals je het gebouwd hebt, of trekt styreen achteraf nog wel eens krom? Zie dat namelijk wel eens bij modellen en vraag me dan altijd af of het aan het bouwsel of aan de bouwer ligt zeg maar...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Thom, het wordt wel spannend in het midden van NL.
Rhenen, Ede-Wageningen, Veenendaal-centrum, Bennekom en Wageningen SS.
Ik verwacht elkaar te kunnen vinden om een stukje NL rond 1920 te kunnen realiseren.
Groet, Hans
-
Toekomstmuziek Hans, maar komt vast goed :D Wel is het zo dat dit zeker af komt, in tegenstelling tot mijn eigen bouwsels die zich over de era's heen slepen. Het gaat namelijk uit van de Modelspoorclub Veenendaal, ik ben hooguit de initiatiefnemer. Desalniettemin gaat het aansluiten op ohmb, want dat zijn de normen die we aan willen houden. Dus alles aan elkaar knutselen moet mogelijk zijn (y)
Sorry Eelco, nu mag jij weer vanuit mijn grenzeloze goedheid je eigen draadje gebruiken ;D
(Ga wel een eigen topic starten...)
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Hee Tom , dat is leuk?
Als je serieus bent word het geweldig leuk (y)
-
Ben je alweer aan het knutselen Eelco?
-
Leuter lekker verder in mijn draadje hoor, no problemo.
Ik ga zo weer verder bouwen, eerst even orde in de chaos na de ochtendspits. En voor wat betreft de houdbaarheid van styreenbouwsels op de lange termijn... Tsja, mijn SS326 is binnenkort alweer drie jaar oud en nog geen last van loslatende onderdelen. Je zou het eens aan Dilz moeten vragen, die bouwt al honderd jaar in styreen. Al kan ik zijn antwoord wel raden:
"Ja, soms gaan er dingen loszitten maar dat ziet er dan wel weer lekker afgeragd en kloekerig uit dus laat ik 't maar zo. Heb wel meer te doen dan ouwe meuk opknappen..."
oid... ;D
-
Da's Floris idd... :P
-
En daar zijn we weer....
Wagentje twee is lekker onderweg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3055_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3055_1.jpg)
En tussen de werkzaamheden door, staat ook dit wagentje in de steigers:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3057_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3057_2.jpg)
Een vrij standaard personenwagentje van de PNKA. Weliswaar niet bedoeld voor op dit NIS diorama, maar ik zat zo lekker in de bouw-modus.. ;D Dit wagentje krijgt het jasje zoals het dit droeg bij de stadstram te Surabaya:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Surabaya_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Surabaya_1.jpg)
(bron: www.internationalsteam.co.uk)
Nog even een overzicht van de werkzaamheden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3059.jpg)
Tot de volgende update!
Eelco
-
Zo, de goederenbakkies zijn klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3060_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3060_1.jpg)
En de andere zijde om te laten zien wat ik bij de eerste nou fout heb gedaan...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3063_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3063_5.jpg)
De schuifdeuren bewegen naar links, van het balkon vandaan. Maar toen ik de eerste deur er op had zitten, bleek dat ik 'm naar de verkeerde kant liet schuiven. Nouja, klein detail. En inderdaad, de wagens hebben nog geen dak. Maar daar moet ik dit weekeinde eerst eens een flink blik bier voor leegtrekken. Dak wordt nl. van blik.
En tot slot nog even een klein beetje verder aan het tramwagentje dat ik heb voorzien van een lekker minimalistisch interieurtje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3064_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3064_2.jpg)
Tot zover mijn bouwavonturen van deze week. Ik hoop me na het weekeinde weer te melden!
Eelco
-
EU 12 wordt nu EU 13 diorama?? :P
Eric
-
Wie weet, hangt een beetje van de bouwsnelheid af. En of er een EU13 wedstrijd komt. Maar voor nu is het gewoon lekker een bouwdraadje, want wedstrijd of niet: dat diorama komt er wel. :)
-
Worden mooi bakkies Eelco. Is weer net even anders.
Net als dat rijtuigje, dat tramlocje op de foto. Is dat ook ex.NL?
-
Bij mijn weten is dat Indonesische zelfbouw en zijn ze niet afkomstig van een of andere Nederlands Indische tramweg. Ook geen idee verder waar en wanneer ze gebouwd zijn, maar ze waren alomtegenwoordig in de jaren zeventig. Ik stel me zo voor dat ze in de jaren vijftig zijn gebouwd om de oude afgeleefde Hollandsche meuk te vervangen.
Tis weer even lekker bouwen, voordeel van werkzoekend zijn ;)