Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
NS264
Vandaag
om 20:35:32
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
booster vraag
door
bellejt
Vandaag
om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi
door
phdirk
Vandaag
om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc?
door
Biesje
Vandaag
om 19:05:02
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Molenbaan (werktitel)
door
ruudns
Vandaag
om 12:13:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Smeren motor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Smeren motor (gelezen 4598 keer)
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Smeren motor
«
Gepost op:
26 June 2006, 13:59:54 »
Een korte vraag, waar waarschijnlijk een hoop verschillende reacties op komen
:
Hoe smeren jullie de lok's en zorg je ervoor dat ze netjes zacht zoemend hun rondjes draaien?
-- Paul
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
alex1403
Offline
Berichten: 24
Re: Smeren motor
«
Reactie #1 Gepost op:
26 June 2006, 16:40:33 »
Ik smeer mijn locomotief pas als hij schoongemaakt is.
Een druppeltje olie op alle draaiende delen. Niet te weinig maar zeker niet te veel.
Daarbij zorg ik ook voor weinig stof en andere narigheid op de sporen.
Een goede reinging van de motor heeft bij mij ook geholpen!!
gr alex
Gelogd
1:160 bij regen | 1:22,5 bij zonneschijn
rail4marcel
Offline
Berichten: 5278
Re: Smeren motor
«
Reactie #2 Gepost op:
26 June 2006, 16:51:07 »
Ik smeer nooit een locomotief. En heb ook bijna geen problemen. Ten minste met de nieuwe locomotieven.
Marcel.
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
Black Widow
Offline
Berichten: 19
Re: Smeren motor
«
Reactie #3 Gepost op:
26 June 2006, 22:01:41 »
Smeren inderdaad alleen na schoonmaken, anders ga je vuil zitten verspreiden in je motortje.
Smeren hoeft eigenlijk alleen op de lagertjes door een in een druppeltje olie gedoopt tandenstokertje tegen de lagertjes aan te houden en het motortje te laten draaien.
Blijf in ieder geval ver uit de buurt van je koolborstels, die dingen doen alles met de olie wat je niet wilt
Grtn Coert
Gelogd
"Everytime I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain."
Weerd
Offline
Berichten: 1280
Re: Smeren motor
«
Reactie #4 Gepost op:
26 June 2006, 22:43:59 »
Ik smeer de draaiende delen alleen in met dunne olie wanneer dat bij onderhoudsbeurten nodig is. In principe eens per drie of vier jaar. Of wanneer een loc op de modulebaan rijdt en anderen zeggen:"Je moet er maar eens naar kijken, want hij piept!" , dan is het weer eens nodig vanwege vele draaiuren.
Het hangt ook van de tractiesoort af. Bij vele gesloten tandwielhuizen stopt de fabrikant er al vet in, waardoor jaren lang niet meer naar om hoeft te kijken. Maar ik zelf rijdt graag met Nederlands stoom (DJH) , dat vraagt veel vaker smeeronderhoud.
Gerard
Gelogd
pipo
Gast
Re: Smeren motor
«
Reactie #5 Gepost op:
27 June 2006, 00:45:33 »
Op een ander forum las ik dat een handige jongen zijn Märklin motoren niet hoeft te smeren omdat hij zelf lagertjes inbouwd.
http://www.marklinforum.nl/viewtopic.php?t=680
Pfff zo iets zou ik ook wel willen maar met mijn linker handen krijg ik dat niet voor elkaar :-|
Hermanus
«
Laatst bewerkt op: 05 July 2006, 02:03:11 door Hermanus
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26681
Re: Smeren motor
«
Reactie #6 Gepost op:
27 June 2006, 09:14:04 »
Die handige jongen was voorheen ook actief op Beneluxrail.
En hij heeft wel een voorsprong op de meesten van ons, want hij is instrumentmaker. Heeft dus ook de beschikking over gereedschap waar wij alleen maar van kunnen dromen.
Los daarvan kun je je afvragen wat het inbouwen van kogellagertje echt oplevert. Als het resultaat alleen maar is dat je nooit meer hoeft te smeren, dan vind ik het nogal hoog gegrepen. Bovendien moeten de tandwielen toch nog gesmeerd worden, dus wat is nou eigenlijk de winst?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
JvH
Offline
Berichten: 58
Re: Smeren motor
«
Reactie #7 Gepost op:
27 June 2006, 09:47:38 »
Hoi Klaas,
De winst bestaat uit het niet meer vervuilen van de koolborstels. Dat is wat ik uit het hele verhaal lees.
Groeten Jack
Gelogd
Black Widow
Offline
Berichten: 19
Re: Smeren motor
«
Reactie #8 Gepost op:
27 June 2006, 18:48:57 »
Maar dan slijten je koolborstels wel nog steeds en moet je ze nog steeds regelmatig vervangen. Daarbij dus ook nog je collector schoon maken en uitkijken dat je geen slijpsel in je kogellagertjes krijgt. M.a.w. leuk dat hij het kan, maar ik zie er ook de meerwaarde niet van in.
Grtn Coert
Gelogd
"Everytime I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain."
Christoph
Offline
Berichten: 3054
Re: Smeren motor
«
Reactie #9 Gepost op:
31 July 2006, 22:01:22 »
De locomotieven smeren, alleen als ze erom vragen is mijn stelling
.
De meeste locomotieven krijgen veel te veel olie waardoor de olie gaat plakken als ze wat langer stil staan, zoals bij mij over het algemeen.
Bij teveel olie zal ook je modelbaan (sporen) sneller vies zijn omdat de locs teveel olie ook weleens willen verliezen en dit komt dan precies op de rail terecht.
Groeten,
Christoph
Gelogd
Davy
Gast
Re: Smeren motor
«
Reactie #10 Gepost op:
31 July 2006, 23:35:31 »
Pas smeren wanneer een loc begint te piepen. Dan even helemaal nakijken en schoonmaken en net zoveel smeren tot dat het piepen weg is. En als dat betekent twee druppeltjes olie dan so be it.
Gelogd
Christoph
Offline
Berichten: 3054
Re: Smeren motor
«
Reactie #11 Gepost op:
01 August 2006, 17:44:29 »
Zoals Davy omschrijft is correct
, echter houd er rekening mee dat de olie eerst moet zijn verdeelt
om de asjes. Hierdoor is het beter eerst even een rondje of wat te rijden voor het oordeel komt dat de loc nog piept.
Groetjes,
Christoph
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Smeren motor
«
Reactie #12 Gepost op:
01 August 2006, 17:56:18 »
Citaat
Die handige jongen was voorheen ook actief op Beneluxrail
Jah dat is Johan van Blausee met hout. Die mis ik inderdaad. Dat is inderdaad een
Kei
in het bouwen en ombouwen.
Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Smeren motor