Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul  (gelezen 97234 keer)

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #150 Gepost op: 27 december 2016, 19:14:42 »
De Grand Central Belge hebben ook het eerste station van Wijlre gebouwd. In 1908 verbouwd met aanbouw voor het bedieningstoestel en in 1959 vervangen door het huidige nog bestaande gebouw.

Gr. Bert.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #151 Gepost op: 24 februari 2017, 22:41:11 »
Helaas niet echt veel nieuws en veel fotos niet gelukt.
Ik had een afbeelding van een bord  met daarop een gevaarteken met daaronder op een  onderbord spoorwerkzaamheden geplaatst op de deur met ernaast nog een wegwerkzaamheden bord.
Dit diende ter info dat er bij eijs aan het spoor/ballast werd gewerkt.
Reden donderdags wordt er vaker gereden nou,mits mogelijk is.
Afgelopen dinsdag oude ballast en stuk vuile gras verwijderd,een klusje wat toch wat even tijd in beslag.
Daarnaast wou ik nog rails nog ingestrooid hebben,echter ik moest eerst houtlijm verdunnen en mengen,dus liet ik wat bergen(!!!)ballast op rails liggen bij ejjs.



Dus donderdag eerst koffie al klaargezet (dit is taak van die eerste op locatie is/aankomt),hoefde nog maar stekker ingestoken te worden´en koffie is dan klaar.
Ondertussen nog  wat gras ingestrooid,bijverven en toen was het al bijna rond de klok van 19 uur,op weg naar station kerkrade,ondertussen kwam al ander clublid hoefde ik niet af te sluiten.
We hebben 1 clublid die komt helemaal uit sibbe ,die gaat met bus naar valkenburg en dan verder met trein naar kerkrade station,we hebben een rooster gemaakt de ene week gaat clublid a hem ophalen van station  dan weer clublid b enzovoort
Bij terugkomst stond er  treintjes op de baan en de vliegende hamburger deed zijn naam eer aan,want hij vloog over de ballastberg  heen . ;D ;D ;D ;D ;D ;D :laugh:
Zeg ik ook nog zo mooi tja borden niet gelezen van de ns infraploeg betreffende spoorwerkzaamheden.
Uiteindelijk ballast wat platter gemaakt zodat er nog met  diverse niet thuis horende treinen gereden kon worden.



koffietijd



Er waren al eens plannen om de 3 besturingskastjes van wijlre bij elkaar te zetten,dus niet iedere bak zijn eigen kastje meer,het bleek dat dit ook erg kwetsbaar was zo van  hoe ligt de wissel, heeft mijn collega sein op rood of zo.
We waren al enige tijd het wachten dat de aannemer het zou maken,maar wachten enzovoort.
Dus 2de kerstdag  (!!!!) was me het vervelen  en  familie bezoek was al weg, ben ik dus lekker gaan amuseren in clublokaal even wat in elkaar gezet.

De planning is dat dit voorlopig dienst zal moeten doen totdat wijlre zijn nieuwe besturingskast krijgt (mogelijk 2018)
En jawel de aannemer heeft een andere houder gemaakt voor de bedieningskastje,

Zeg het maar huub (aannemer) je had gewoon een voorbeeld nodig.
Hier bij laat ik het groet dennie
Ow ja wij hebben GEEN open dag tijdens de nmf dagen 25/26 maart 2017,echter dit zal ingehaald worden op andere dag/weekend.


 


« Laatst bewerkt op: 25 februari 2017, 11:00:36 door dennie »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #152 Gepost op: 28 februari 2017, 21:41:23 »
Duidelijk toch? dat er spoorwerkzaamheden aan de gang zijn.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #153 Gepost op: 14 april 2017, 06:44:02 »
Momenteel lopen  nog de laatste extra  kabel aansluitwerkzaamheden aan schin op geul en hebben we nog last van kinderziektes bij sommige zelf gebouwde relais/aansturingsprintplaat.
Er wordt gebruik gemaakt van 12 volt schakelspanning,waarbij moet aangemerkt worden als een relais niet die 12 volt krijgt maar slechts 10.5 volt schakelen de relais niet om,soms komt dat door dat kabel fout anderzeits kan dit komen door te hoge /lage waarde weerstand in de aansturingsprint zitten.
De treindetectie is in bedrijf en waar trein staat is blok ook echt bezet op bedieningspaneel en kun je sein van vorige blok niet vrijgeven totdat trein blok verlaten heeft.
Er wordt nou gewerkt aan de relais die de rijspanning omzetten/omdraaien als een wissel omgelegd wordt.
Wat moet nog verder gebeuren
*voorsein post 13 moet nog van motor voorzien worden
*flodderoverweg aki moet rustiger knipperen
*overweg station is al voorzien met servo moet nog in bedrijf komen en afgesteld worden
*Aftakking s.o.g. naar heerlen bekabelen en motor sein (2x) aanluiten
Van scenery is het trekdraden plaatsen en bovenleiding plaatsen
Tevens mogelijk dat alle we seinaandrijving (bemo) gaan vervangen door servos moeten dat nog beslissen en uitproberen,reden hiervoor is dat sommige aandrijving toch hangen blijven.
Mocht er iemand idee hebben voor een bepaalde type servo die goed geschikt zijn sein aandrijving laat maar wat horen.
Tevens is donderdag een rijdag geworden,wat soms weleens wat gekke combinatie op het spoor laat voorkomen.mocht er open dag zijn of tentoonstelling dan wordt er met materiaal wat er ook echt in dat tijdvak thuishoort gereden.geniet ervan zou ik zeggen.
groet dennie
 
 ha wat een rust.

wat was dat voor snelheidsduivel

aha een 151 met kort staaltrein

materiaal in keerlus wacht op vrijgave

de trein op voorgrond stond eerst een andere loc ervoor echter de loc wou niet rijden


ja op wagon staat anoniem reclame

tja ns 2200 in trek duw combinatie







zo dat het wel weer en groet dennie
« Laatst bewerkt op: 14 april 2017, 17:37:39 door dennie. Reden: foto fout »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #154 Gepost op: 20 juni 2017, 03:51:22 »
Een update vanuit het zuiden ,niet veel te berichten maar toch.
Herinnert u zich nog de flodder overweg,project is gestart  zaten we nog in de kelder in haanrade

Daarna kwamen de standaard aki s op die plaats

Wegens tijdgebrek zijn deze aki in gebruik gebleven op de baan ,echter de juiste aki  voor die tijdsperiode zijn nou geplaatst

Ik moet zeggen alle respect die zoiets kan maken.Dus giel (maker aki )het is zeer goed gelukt. (y) (y)
Het enige wat nou nog erbij moet komen zijn die waarschuwingsborden jaren 1970 met tekst wacht tot rood licht gedoofd is  er kan nog een trein komen.
O ja opa flodder heeft al zeker 2x aanrijding met trein gehad waarvan 1 x lag hij onder trein en 1x kreeg hij vleugels en vloog van baan op grond.
Dit moet nog werkend worden gemaakt zodra trein aankomt  dat opa flodder opzij klapt,
Een mogelijkheid is om het hoofdsein te integreren met opa flodder, dus zeg maar komt sein op rijden te staan dan klapt opa flodder weg, wordt het sein op stand stop gezet dan terug op rails.
Tevens zijn de voorseinen ook aangesloten geworden 1 voorsein ( net voor dit hoofdsein voor post 13 staat) geplaatst,deze reageert op het sein bij het station



En het andere is natuurlijk het voorsein die bij  het hoofdsein bij wachtpost 13 hoort.
Ik moet zeggen een helm voor onder de baan zou wel aan te raden zijn want dat bespaart toch au of asperientjes.
Ook de aannemer is bezig geweest met schakelpaneel wijlre te beschriften

Is helaas wat slecht te zien op foto.
Ook is uit voorzicht wat plexiglas geplaatst geworden op de keerlus thanks huub.


Nog leuk detailfoto van seinhuis

rest fotos zijn van rijdag donderdag,en ik moet wel zeggen je hebt wagons erbij  die  zijn licht en blijven op de rails en wagons die toch behoorlijk zwaar zijn maar toch het spoor bijster raken.
Ik vindt het wel grappig hoor je een treindienstleider zeggen he hoe kan dat trein rijdt door en dan blijkt het sein niet op rood te staan. :-\ ;)


Heer walter nog bedankt voor die wagon,rijd goed





groet dennie
n.b. vorig weekend heben we  uitgeholpen op de servicepost harles en terlinden van limburgs mooiste (fietstocht)
was zeer gezellig
De werkzaamheden aftakking heerlen schin op geul zijn ook nog gaande
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2017, 14:13:34 door dennie. Reden: tekst aanvulling »

Forever Rocofan

  • Online Online
  • Berichten: 2394
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #155 Gepost op: 20 juni 2017, 05:24:46 »
Hoi Dennie,

Heel gaaf dat de Flodders ook aanwezig zijn op de overgang bij Schin op Geul. Kun je ook een foto plaatsen waarop de auto van de Flodders met Kees, Toet en Henkie ? beter te zien is ?

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #156 Gepost op: 20 juni 2017, 13:35:32 »
hoi ruud
ik heb geen betere  foto met de flodder deze auto is van clublid giel.
Ik heb de vraag door gestuurt naar giel en hopelijk heeft hij betere foto.
Op onze website (en Facebook) mbcmiljoenenlijn onder kopje bouwverslag en dan flodders staan ook nog 2 fotos van betreffende auto en figuren
groet dennie

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #157 Gepost op: 21 juli 2017, 18:04:10 »
forever roco fan ik plaats de fotos bij mini-update van de clubbaan

Geachte reiziger vanwege uitgelopen spoorwerkzaamheden geen treinverkeer tussen wijlre en schin op geul.
Die tekst wou ik op een onderbord geplaatst hebben onder een werkzaamhedenbord.
Maar totaal vergeten,.
Er is besloten geworden om de peko code 75 rails op te breken (mijn lievelingswerkzaamheden) en er code 100 rails voor in de plaats te leggen.
Dit omdat sommige wagons/locs te hoge flenzen hebben en problemen met de rails.
Het blijkt bij 3 bakken verkeerde spoor de code 75) ligt.
Afgelopen dinsdag eerste stukjes eruit en nieuwe ervoor in de plaats.


Onze aannemer  (op foto) is al bezig spoor te richten en vastzetten/spijkeren
En af toe donderdags  tref je een groene (rookt nog net niet ) kikker op wielen aan


Komend weekend (is toch slecht weer gemeld) worden de andere 2 module bakken de sporen verwisseld en dinsdag weer nieuw gelegd.
Er zal nog 1 bak bijgebouwd worden  (komt tussen bordessein en bocht waar stoomloc in begraven ligt)maar zolang we de muur nog niet mogen verwijderen (uitbreiding clubruimte) kan deze bak nog niet  (op)gebouwd worden.
De reden dat er nog een bak bijkomt is dat als de baan in u vorm staat opgesteld, de enige uitgang bij keerlus eijs/richting simpelveld is,
Degene die dit stuk (keerlus) bedient moet dus steeds weg van bedienpost ,persoon langs laten en weer terug op bedienpost gaan.
Nog wat fotos van flodderweg.
Je ziet dat led van aki fel is dat wordt later nog aangepast.




Tot zover maar weer.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2017, 02:37:03 door dennie »

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #158 Gepost op: 21 juli 2017, 19:25:23 »
Hoezo modelbouw tijd vanwege slecht weer? Volgens L1 morgen mooi en warm weer en in Kirchrao is WMC!
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #159 Gepost op: 21 juli 2017, 20:00:24 »
Rik werken aan de modelspoor kun je altijd doen als je zin hebt.
Aan de eigen module-baan die nou weer bij mij thuis staat werk ik soms ook nachts rond 2 uur(s ochtends) aan,na de middagdienst.
Nou zaterdagavond en zondag is toch regen voorspeld.
En wmc interesseert me niet. laat   andere maar ervan  genieten ,trouwens heb je  kaartprijzen en consumptieprijzen op locatie gezien,daar koop ik toch liever een wagon of loc voor.
Ik kan wel tijdens de bouwavond (dinsdag en donderdag) gaan frezen,maar dat zijn flinke stukkken dat gedaan moet worden en lastige hoeken bij te komen,kabels los solderen perronrand erg dicht in  buurt.
Je wil echt niet in zon herrie zitten,vandaar dat ik het weekend doe,dan mag de aannemer dinsdag met herleggen zich amuseren.
O ja de overweg bij schin op geul dacht dat het stationsstraat heet wordt niet met bemo aandrijving gedaan maar mogelijk met servo,testen lopen al.
groet dennie

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #160 Gepost op: 21 juli 2017, 20:23:52 »
Veel plezier
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #161 Gepost op: 27 januari 2018, 18:12:34 »
Normaal plaats ik weleens update van de baanbouw,echter de laatste maanden lukt het niet meer
Komt door te weinig tijd  en verlichting in clubruimte laat wat te wensen over of de sd kaarten worden niet herkend door computer.
Maar nu eerst nog wat slechter nieuws.
Nadat we op vorige locatie (grupellostraat) weg moesten omdat er toch een huurder voor gevonden was,vonden we dankzij gemeente een andere clubruimte.
Weliswaar aan krappe kant maar toch de baan kon opgezet worden en kon er  gewerkt en gereden worden.
Het had wel een grote nadeel omdat maar 1toegang /deur was mochten we geen open dag houden .
Afgelopen week kregen we van de veteraanclub te horen dat er een koper samen met wethouder was geweest.
Het merkwaardige is wij (modelspoorvereniging ) wisten niks van verkoop en de verantwoordelijke wethouder is heel slecht bereikbaar of ziek of bespreking of vakantie.
Concreet betekent  dit  dus  dat we op zoek moeten naar nieuwe ruimte als de gemeenteraad op 9 maart akkoord gaat met de verkoop,of de gemeente geeft ons andere ruimte.
groet dennie
We hebben bezoek gehad van len de vries van railmagazine en hij heeft fotos gemaakt van baan en zal ter zijner tijd een reportage in railmagazine verschijnen

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #162 Gepost op: 07 februari 2018, 18:08:24 »
Misschien eens zorgen dat binnen de club een budget vrijgemaakt kan worden om een pand te huren, want steeds van de gemeente afhankelijk te zijn werkt echt niet.
Jullie zullen echt moeten zorgen voor geld, want anders zie ik het vrij somber in voor de baan.

En ja, ik spreek uit ervaring.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #163 Gepost op: 10 april 2018, 10:17:50 »
Jos/ns 1607 
Van gemeente willen wij ook niet afhankelijk zijn  echter gemeente (bepaalde wethouder) geeft die belofte af als jullie uit de ruimte moeten zorgt gemeente voor wat anders.
Kijk maar naar de campus vlak voor verkiezing wordt er opeens in gewerkt en wordt gebouw veilig verklaard,nou na de verkiezing is het taboe om ernaar te vragen wordt je van kastje naar muur gestuurd.
Naast contributie doet onze vereniging ook mee met limburgs mooiste wielertour 2 serviceposten onderhouder/verzorgen die dag,dit krijgen we ook betaald.
Ander goed nieuws.
We hebben nieuwe ruimte gevonden en dat is geworden in het oude cbs gebouw in heerlen.
Circa 240 m2 en we moeten alleen wat nog sloop werkzaamheden uitvoeren en paar muurtjes laten verdwijnen.
Wanneer we om gaan volgt nog.
Open dag kan daar ook makkelijk gehouden worden want daar zijn tenminste nooduitgangen ,iets wat op de lambertistraat niet was.
Voor wie de railmagazine krijgt leest ja dat was onze clubbaan die erin stond,len de vries was te gast bij  ons in december ..
Onze verenigingsplanning is volgt
Verhuizen dit zal voor (dacht) 1 mei moeten op last van boete 5000 euro als pand niet leeg is
open dag(en) inplannen.
Meedoen met fremo dag in oktober organisatie vereniging each
We hebben een uitnodiging gekregen van eurospoor maar hier kunnen we niet aan deelnemen dit heeft te maken ander evenement
groet dennie

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #164 Gepost op: 04 mei 2018, 19:44:11 »
Update uit het zuiden.
We zijn verhuisd naar carbon 6 in het oude cbs gebouw.
Voordat we de baan konden opzetten moesten nog 3 dubbelzijdige gipswanden verwijderd worden .
En er werd wel eens een lief woordje gezegd
Wat was er loos,de gipsplaten waren circa 4,5 meter lang bij 1 meter breed en moesten de kelder in,mooi en aardig.
Ware het niet dat in de lift maar 1 plaat gebogen paste,en dat waren wel een aantal platen dat naar beneden moest.
Afgelopen dindag was het puzzeldag,ja ook modelspoor kan puzzelen zijn.
En werd de baan opgezet,en hoe vaak we de bakken niet in handen hebben gehad (mag joost weten) voor het een beetje past.
Zo staat het nu.



overgangs bak in plaats van bocht




We moeten 1 grote bocht bijbouwen.

Die komt waar het gele spandoek hangt en in  de werkplaats is men druk bezig met bocht uit leggen /proberen en bak in elkaar zetten

En er moet nog een kleine bocht in komen tussen bak 15 en bak 16

Het inderdaad nog een beetje  krap maar je kunt er langs lopen.
De draaischijf bij schin op geul komt er alleen tijdens de bouwavond aan hier wordt nog aan gewerkt

Omdat er voorlopig niet gereden kan worden zijn de werkzaamheden aan het halve kruiswissel bij wijlre weer opgepakt geworden.


Ik moet wel zeggen spijkers zaten er genoeg in railbedding/kurk.
Zodra de bakken uitgelijnd zijn kan de nieuwe dezelfde type wissel weer ingebouwd worden.
De bak wat vroeger de bocht was tussen bak 11 en bak 12 is nou vervangen door een rechte bak,hier hoeft alleen railbekabeling op,aansturing/motor van  voorsein en wat afwerking en dan kan bak in dienst komen
Er zijn nog andere ruimtes die later in gebruik worden genomen ,momenteel is dit nou even opslag totdat alles ingeruimd is
1 ruimte is gepland voor een n spoorbaan
1 ruimte voor de bouw van marklin baan
1 ruimte voor de veldbaan
1 ruimte is voor andere ho  baan



Het leuke is we hebben direkt zicht op het mijnmuseum en onder ons (etage dieper) komt kantoor zlsm
Dit was het voor nou,de clubavonden blijven gewoon op dinsdag en donderdag van 19 tot 22 uur.
We zitten in het rode vleugel gedeelte,ik meen dat het oostvleugel 0101 0120 is.
Bezoekers dienen op volgende te letten.
De ingang van parkeerplaats ligt aan de cbs weg,staat groot bord carbon 6,bij slagboom pinpas invoeren en parkeren,ingang van vleugel is bij trappenhuis.
Mocht deur dicht zijn even het telefoonnummer wat ophangt bellen en deur wordt opgemaakt.
Bij verlaten parkeerplaats vraag naar een kortingskaart anders kost het parkeren  je 6 euro
groet dennie
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2018, 11:25:19 door dennie »