Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 16:21:57
Minder wissels door R1954
Vandaag om 16:20:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 16:15:05
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:56:38
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 15:49:20
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 15:46:50
The Summer of 69 door tijgernootje
Vandaag om 15:45:31
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tijgernootje
Vandaag om 15:34:46
Au bord de la Cèze door tijgernootje
Vandaag om 15:31:48
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:17:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 15:06:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 15:04:55
27 september Afscheid ICR door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:01:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:57:08
Plaatdikte van een rangeerbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:37:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:23:39
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:19:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 14:12:01
Mooi weer om buiten te spelen door tijgernootje
Vandaag om 14:06:21
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 13:48:21
trix vraagje door henk
Vandaag om 13:00:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
Vandaag om 12:28:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:40
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 11:35:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:22:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:32:57
Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad? door MOVisser
Vandaag om 10:29:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:27:01
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 10:21:13
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 10:06:03

Auteur Topic: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen  (gelezen 6470 keer)

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« Gepost op: 23 December 2011, 14:04:56 »
Hallo allemaal,
Al bouwend aan mijn  baan (Tp 3, DB, dus ongeveer 1965-1970) ben ik ook Seinen aan het plaatsen. Nu zat ik me af te vragen of iemand weet of altijd alle uitrijsporen van een goederengedeelte van een station voorzien waren van aparte uitrijseinen (Hp0/2), of dat er oko wel eens een sein voor meerdere sporen werd gebruikt. eventueel deze per stuk weer af te schermen met een SH11 wartesignal. Een alternatief is mogelijk aale uitrijsporen voor goederenn te voorzien van een Sh0/SH1 Schutzsignal. Ik heb al gekeken in allerlei "handboeken", (zoals http://www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DB.pdf)) maar kom er niet echt uit.
Graag jullie advies.
Mvg
Nico
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 22:45:04 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Duitse sein advies
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2011, 14:46:50 »
Er werden inderdaad ook Gruppenausfahrsignale (dus één uitrijsein voor een groep of bundel sporen) gebruikt, ook tegenwoordig bestaan deze nog. Zie ook http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik#Gruppenausfahrsignale (punt 25) en http://www.uni-stuttgart.de/vwi/lupse/KAP_23.HTM.

Edit: in Bad Bentheim hebben de sporen 4 - 6 ook een gemeenschappelijk uitrijsein en elk spoor een eigen rangeersein (dwergsein). Vanaf het perron heel mooi te zien.

Groetjes, Bart
« Laatst bewerkt op: 23 December 2011, 14:54:59 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2011, 14:51:09 »
As je van een spoor een trein wilt laten vertrekken naar een ander station dan heb je daar een sein voor nodig. Dat kun je doen door ieder spoor van een sein (Hp0/Hp1/Hp2) te voorzien, of met een groepsuitrijsein dat voor meerdere sporen geldt of door een combinatie daarvan (bijvoorbeeld de centrale sporen met een eigen sein en de goederensporen met een groepsuitrijsein)

Daarnaast kun je de sporen voorzien van een spersein (Sh0/Sh1). Bij een hoofdbaan heeft ieder spoor een spersein, bij een nebenbahn geen enkel. En daar zijn dan ook weer tussenvarianten van.

Ik zou zeggen: verzin iets wat je leuk vindt en als je onzeker bent over je oplossing, dan gooi je die hier in de groep. Krijg je vanzelf feedback.

Veel plezier!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Lokpaint

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2011, 14:59:28 »
Hoi

Bij een groepsein is een rangeersignaal voor ieder spoor dat hieronder valt echter wel verplicht.

Het Wartezeichen geldt alleen voor rangeerritten, en is dus niet van toepassing bij een groepsignaal

bart
« Laatst bewerkt op: 23 December 2011, 15:03:36 door Lokpaint »

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2011, 15:16:19 »
 (y) Heey Nico,

Niet zo onzeker zijn!
(sorry, ik ben ook geen "echte" deskundige) De door jou geschetste oplossing is volgens mij correct: "Gruppenausfahrsignal" gecombineerd met die beruchte W-borden (maar dan wel met de Sh1-lampjes...) Bij het grote voorbeeld is deze oplossing duidelijk goedkoper, dan het plaatsen van een volwaardig sein voor elk afzonderlijk spoor ( ??? in model maakt het niet zoveel uit... :-\ )
Denk er hoogstens aan: "Gruppenausfaht" wordt vanuit de CVL geregeld, dus éérst komt dat sein op 'veilig', DAARNA pas komt de opdracht Sh1...
(als je een 'tentoonstellingsbaan' bouwt is dat een belangrijk item, want menigeen zal ook naar dat detail kijken...)

Succes, maar vooral PLEZIER!!!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2011, 15:45:57 »
Bij een groepsein is een rangeersignaal voor ieder spoor dat hieronder valt echter wel verplicht.

Op dit moment wel, maar eerder waren er op nebenbahnen wel degelijk stations met een gruppenausfahrtsignal zonder sperseinen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2011, 15:58:59 »
Kijk, na een paar uurtjes toch weer stuk verder!
Een Hp0/Hp2 uitrijsein (groepsuitrijsein; dubbelvleugel) en enkele sperseinen (Sh0/Sh1). Leuk als variatie ipv een heel rijtje Hp0/H2. Of 't goedkoper is?????
Groet,
nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2011, 16:03:03 »
Waarschijnlijk wel iets goedkoper, want bij een rijtje Hp0/Hp2-seinen komen er normaal gesproken ook nog sperseinen voor elk spoor bij.  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2011, 16:20:01 »
 (y) Bert, ga je mond uitschrobben met zeep!  ;)
Je hebt gelijk... Je moet in feite alle uitrijsporen dekken met een hoofdsein, dat ook Hp00 kan tonen... Daarom is waarschijnlijk ooit die constructie van "Gruppenausfahrt" samen met W-borden bedacht...

Nico: Je hebt het helemaal begrepen  (y)  Welkom in de grote boze Modelbouwerswereld... ;)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

hielke1501

• Offline Offline
Re: Duitse sein advies
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2015, 11:35:31 »
Goede morgen,

Het is lang geleden dat er gebruik is gemaakt van dit topic maar ik heb ook advies nodig over de duitse seinen. De volgende situatie doet zich voor:

Ik heb 2 doorgaande sporen (hoofdbaan) en 2 doodlopende sporen voor de tankplaat. Het is de bedoeling dat bij de 2 hoofdsporen inrijseinen komen te staan en bij de 2 tanksporen, 2 sperseinen komen te staan. Het probleem waarmee ik zit is dat een inrijsein aan de rechterkant komt te staan en de andere aan de linkerkant van het linker spoor komt te staan.

In de volgende tekening heb ik de geplande situatie getekend.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

MVG, hielke1501

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2015, 13:13:32 »
Hallo Hielke,

Wat is nou het probleem; dat inrijsein 'links-van-het-spoor"? Volgens mij mág dat ook in Duitsland gewoon ;) Het is hóóguit een situatie, die wegbekendheid vereist vanwege die Sh 0, die vanaf de hoofdbaan dan natuurlijk óók zichtbaar is (maar dáár is immers die dwingende eis van 'wegbekendheid' voor... ::) )

Je kunt natuurlijk als je toch liever de seinen "rechts van het spoor" hebt een seinbrug plaatsen: daar bestaan hele mooie modellen van (maar ze hebben een prijskaartje en/of vereisen enig modelbouwtalent...) De site van Ebert is een goed startpunt
Zoek anders in Google-afbeeldingen maar op "Signalausleger" of "Signalbrücke".
Bij Drehscheibe staat deze hele mooie van een 1:1 exemplaar

In model dus grofweg zoiets: http://www.ralf-bueker.de/Signalbruecke_Buekerfeld_Einfahrt_ost_06.jpg

Kortom: volgens mij heb je de seinen correct geplaatst, zéker als je Ep. 3 of 4 rijdt; ook begin Ep.V kan dit zonder meer. Over de huidige toestand durf (met die Ks-signale) niets te zeggen  :-\

Groeten van Frans
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 14:13:05 door Wes Kraaijeveld. Reden: Op verzoek link verwerkt in tekst »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 July 2015, 15:42:55 »
Het ligt er een beetje aan wat je wilt en hoe realistisch het moet zijn.
Duitsland kent een vrij strikt onderscheid tussen treinbewegingen en rangeerbewegingen.
Zoals je het nu hebt, kun je geen treinbeweging beginnen vanaf de doodlopende sporen. Daarvoor zijn alleen sperseinen onvoldoende en moet er minimaal nog een hoofdsein worden toegevoegd.
Seinen staan in Duitsland rechts van het spoor, behalve op de vrije baan langs het linkerspoor, dan staan ze links van het spoor. Als de seinplaatsing afwijkt van deze regel, wordt er aan de "goede" kant een Schachbrettafel geplaatst. Maar er zijn uitzonderingen op die regel. Bijvoorbeeld in het station van Winden (Pfalz). In het station staat het uitrijsein links van het spoor, maar rechts staat geen Schachbrettafel.

Huub

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 July 2015, 16:49:11 »
Goede middag,

Bedankt voor jullie reactie's. Waar het mij om gaat is dat het spersein en het inrijsein aan diezelfde kant staan maar voor een ander spoor bedoeld zijn. Zoals Frans al zegt (daar is de wegbekendheid voor) maar ja, ik wil het toch graag duidelijk hebben.

Ik ben tot nu toe geen seinbrug in N-spoor tegengekomen en in zelfbouw ben ik niet zo'n kei, al zou ik het graag willen.

Wat betreft de bewegingen:
-de treinen op de hoofdbaan zijn echte treinbewegingen. Deze stoppen daar alleen als het station nog niet vrij is of
 als de wissel in een foute stand staat.
-de treinen van en naar de dieselsporen zijn ook een rangeerbeweging maar gaan via de hoofdsporen wegens de
 ruimte. Bovendien geeft dat de doorgaande treinen een reden om te moeten stoppen  ;) .

MVG, hielke1501

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 July 2015, 17:11:17 »
Sorry, ik had er overheen gelezen dat het inrijseinen betreft.
Dan is het goed zoals je het hebt aangegeven.
Ik zou als het kan de inrijseinen meer naar rechts, wat verder van de wissels plaatsen.
Is wat meer conform de werkelijkheid en je hoeft je dan ook geen zorgen meer te maken betreffende onduidelijkheid.

Hier nog twee aardige voorbeelden. De eerste foto de regel, inrijsein links van het linkerspoor aan de vrije baan.
De tweede foto, sein rechts van het linkerspoor (in dit geval een spersein) met links van het spoor een Schachbrettafel.

Huub

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 July 2015, 19:03:31 »
 :-[ Oeps Hielke, dat N-spoor zag ik niet; dan is "Ebert" inderdaad géén optie ;D), maar verder zoals Hubertus zegt...

Suces!
Frans