Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:39:53
Welke decoder is dit?
door
Boterberg
Vandaag
om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:59:02
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 12:56:19
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht
door
ruud de b
Vandaag
om 12:55:50
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:29:37
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:26:28
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:49
Line-up foto's van modellen
door
fissy
Vandaag
om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven!
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:44:06
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
Vandaag
om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:10:06
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:10:08
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
VAM65
Vandaag
om 09:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:51:27
Locatie van foto gezocht
door
Benelux795
Vandaag
om 08:12:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 07:28:55
Roco AC modellen
door
Mug
Vandaag
om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
07 December 2025, 23:36:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen (gelezen 6643 keer)
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 731
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
«
Gepost op:
23 December 2011, 14:04:56 »
Hallo allemaal,
Al bouwend aan mijn baan (Tp 3, DB, dus ongeveer 1965-1970) ben ik ook Seinen aan het plaatsen. Nu zat ik me af te vragen of iemand weet of altijd alle uitrijsporen van een goederengedeelte van een station voorzien waren van aparte uitrijseinen (Hp0/2), of dat er oko wel eens een sein voor meerdere sporen werd gebruikt. eventueel deze per stuk weer af te schermen met een SH11 wartesignal. Een alternatief is mogelijk aale uitrijsporen voor goederenn te voorzien van een Sh0/SH1 Schutzsignal. Ik heb al gekeken in allerlei "handboeken", (zoals
http://www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DB.pdf
)) maar kom er niet echt uit.
Graag jullie advies.
Mvg
Nico
«
Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 22:45:04 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Bart Donker
Offline
Berichten: 2581
RhB
Re:Duitse sein advies
«
Reactie #1 Gepost op:
23 December 2011, 14:46:50 »
Er werden inderdaad ook Gruppenausfahrsignale (dus één uitrijsein voor een groep of bundel sporen) gebruikt, ook tegenwoordig bestaan deze nog. Zie ook
http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik#Gruppenausfahrsignale
(punt 25) en
http://www.uni-stuttgart.de/vwi/lupse/KAP_23.HTM
.
Edit: in Bad Bentheim hebben de sporen 4 - 6 ook een gemeenschappelijk uitrijsein en elk spoor een eigen rangeersein (dwergsein). Vanaf het perron heel mooi te zien.
Groetjes, Bart
«
Laatst bewerkt op: 23 December 2011, 14:54:59 door Bart Donker
»
Gelogd
Groetjes, Bart
Edgar
Offline
Berichten: 4025
Re:Duitse sein advies
«
Reactie #2 Gepost op:
23 December 2011, 14:51:09 »
As je van een spoor een trein wilt laten vertrekken naar een ander station dan heb je daar een sein voor nodig. Dat kun je doen door ieder spoor van een sein (Hp0/Hp1/Hp2) te voorzien, of met een groepsuitrijsein dat voor meerdere sporen geldt of door een combinatie daarvan (bijvoorbeeld de centrale sporen met een eigen sein en de goederensporen met een groepsuitrijsein)
Daarnaast kun je de sporen voorzien van een spersein (Sh0/Sh1). Bij een hoofdbaan heeft ieder spoor een spersein, bij een nebenbahn geen enkel. En daar zijn dan ook weer tussenvarianten van.
Ik zou zeggen: verzin iets wat je leuk vindt en als je onzeker bent over je oplossing, dan gooi je die hier in de groep. Krijg je vanzelf feedback.
Veel plezier!
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Lokpaint
Gast
Re:Duitse sein advies
«
Reactie #3 Gepost op:
23 December 2011, 14:59:28 »
Hoi
Bij een groepsein is een rangeersignaal voor ieder spoor dat hieronder valt echter wel verplicht.
Het Wartezeichen geldt alleen voor rangeerritten, en is dus niet van toepassing bij een groepsignaal
bart
«
Laatst bewerkt op: 23 December 2011, 15:03:36 door Lokpaint
»
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2188
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Duitse sein advies
«
Reactie #4 Gepost op:
23 December 2011, 15:16:19 »
Heey Nico,
Niet zo onzeker zijn!
(sorry, ik ben ook geen "echte" deskundige) De door jou geschetste oplossing is volgens mij correct: "Gruppenausfahrsignal" gecombineerd met die beruchte W-borden (maar dan wel met de Sh1-lampjes...) Bij het grote voorbeeld is deze oplossing duidelijk goedkoper, dan het plaatsen van een volwaardig sein voor elk afzonderlijk spoor (
in model maakt het niet zoveel uit...
)
Denk er hoogstens aan: "Gruppenausfaht" wordt vanuit de CVL geregeld, dus éérst komt dat sein op 'veilig', DAARNA pas komt de opdracht Sh1...
(als je een 'tentoonstellingsbaan' bouwt is dat een belangrijk item, want menigeen zal ook naar dat detail kijken...)
Succes, maar vooral PLEZIER!!!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Edgar
Offline
Berichten: 4025
Re:Duitse sein advies
«
Reactie #5 Gepost op:
23 December 2011, 15:45:57 »
Citaat van: Lokpaint op 23 December 2011, 14:59:28
Bij een groepsein is een rangeersignaal voor ieder spoor dat hieronder valt echter wel verplicht.
Op dit moment wel, maar eerder waren er op nebenbahnen wel degelijk stations met een gruppenausfahrtsignal zonder sperseinen.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 731
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Duitse sein advies
«
Reactie #6 Gepost op:
23 December 2011, 15:58:59 »
Kijk, na een paar uurtjes toch weer stuk verder!
Een Hp0/Hp2 uitrijsein (groepsuitrijsein; dubbelvleugel) en enkele sperseinen (Sh0/Sh1). Leuk als variatie ipv een heel rijtje Hp0/H2. Of 't goedkoper is?
?
Groet,
nico
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Bart Donker
Offline
Berichten: 2581
RhB
Re:Duitse sein advies
«
Reactie #7 Gepost op:
23 December 2011, 16:03:03 »
Waarschijnlijk wel iets goedkoper, want bij een rijtje Hp0/Hp2-seinen komen er normaal gesproken ook nog sperseinen voor elk spoor bij.
Groetjes, Bart
Gelogd
Groetjes, Bart
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2188
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Duitse sein advies
«
Reactie #8 Gepost op:
23 December 2011, 16:20:01 »
Bert, ga je mond uitschrobben met zeep!
Je hebt gelijk... Je moet in feite alle uitrijsporen dekken met een hoofdsein, dat ook Hp00 kan tonen... Daarom is waarschijnlijk ooit die constructie van "Gruppenausfahrt" samen met W-borden bedacht...
Nico: Je hebt het helemaal begrepen
Welkom in de grote boze Modelbouwerswereld...
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
hielke1501
Offline
Berichten: 340
Re: Duitse sein advies
«
Reactie #9 Gepost op:
11 July 2015, 11:35:31 »
Goede morgen,
Het is lang geleden dat er gebruik is gemaakt van dit topic maar ik heb ook advies nodig over de duitse seinen. De volgende situatie doet zich voor:
Ik heb 2 doorgaande sporen (hoofdbaan) en 2 doodlopende sporen voor de tankplaat. Het is de bedoeling dat bij de 2 hoofdsporen inrijseinen komen te staan en bij de 2 tanksporen, 2 sperseinen komen te staan. Het probleem waarmee ik zit is dat een inrijsein aan de rechterkant komt te staan en de andere aan de linkerkant van het linker spoor komt te staan.
In de volgende tekening heb ik de geplande situatie getekend.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
MVG, hielke1501
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2188
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Duitse sein advies
«
Reactie #10 Gepost op:
11 July 2015, 13:13:32 »
Hallo Hielke,
Wat is nou het probleem; dat inrijsein 'links-van-het-spoor"? Volgens mij mág dat ook in Duitsland gewoon
Het is hóóguit een situatie, die wegbekendheid vereist vanwege die Sh 0, die vanaf de hoofdbaan dan natuurlijk óók zichtbaar is (maar dáár is immers die dwingende eis van 'wegbekendheid' voor...
)
Je kunt natuurlijk als je toch liever de seinen "rechts van het spoor" hebt een seinbrug plaatsen: daar bestaan hele mooie modellen van (maar ze hebben een prijskaartje en/of vereisen enig modelbouwtalent...) De site van Ebert is een goed startpunt
Zoek anders in Google-afbeeldingen maar op "Signalausleger" of "Signalbrücke".
Bij Drehscheibe staat
deze
hele mooie van een 1:1 exemplaar
In model dus grofweg zoiets:
http://www.ralf-bueker.de/Signalbruecke_Buekerfeld_Einfahrt_ost_06.jpg
Kortom: volgens mij heb je de seinen correct geplaatst, zéker als je Ep. 3 of 4 rijdt; ook begin Ep.V kan dit zonder meer. Over de huidige toestand durf (met die Ks-signale) niets te zeggen
Groeten van Frans
«
Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 14:13:05 door Wes Kraaijeveld. Reden: Op verzoek link verwerkt in tekst
»
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re: Duitse sein advies
«
Reactie #11 Gepost op:
11 July 2015, 15:42:55 »
Het ligt er een beetje aan wat je wilt en hoe realistisch het moet zijn.
Duitsland kent een vrij strikt onderscheid tussen treinbewegingen en rangeerbewegingen.
Zoals je het nu hebt, kun je geen treinbeweging beginnen vanaf de doodlopende sporen. Daarvoor zijn alleen sperseinen onvoldoende en moet er minimaal nog een hoofdsein worden toegevoegd.
Seinen staan in Duitsland rechts van het spoor, behalve op de vrije baan langs het linkerspoor, dan staan ze links van het spoor. Als de seinplaatsing afwijkt van deze regel, wordt er aan de "goede" kant een Schachbrettafel geplaatst. Maar er zijn uitzonderingen op die regel. Bijvoorbeeld in het station van Winden (Pfalz). In het station staat het uitrijsein links van het spoor, maar rechts staat geen Schachbrettafel.
Huub
Gelogd
hielke1501
Offline
Berichten: 340
Re: Duitse sein advies
«
Reactie #12 Gepost op:
11 July 2015, 16:49:11 »
Goede middag,
Bedankt voor jullie reactie's. Waar het mij om gaat is dat het spersein en het inrijsein aan diezelfde kant staan maar voor een ander spoor bedoeld zijn. Zoals Frans al zegt (daar is de wegbekendheid voor) maar ja, ik wil het toch graag duidelijk hebben.
Ik ben tot nu toe geen seinbrug in N-spoor tegengekomen en in zelfbouw ben ik niet zo'n kei, al zou ik het graag willen.
Wat betreft de bewegingen:
-de treinen op de hoofdbaan zijn echte treinbewegingen. Deze stoppen daar alleen als het station nog niet vrij is of
als de wissel in een foute stand staat.
-de treinen van en naar de dieselsporen zijn ook een rangeerbeweging maar gaan via de hoofdsporen wegens de
ruimte. Bovendien geeft dat de doorgaande treinen een reden om te moeten stoppen
.
MVG, hielke1501
Gelogd
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re: Duitse sein advies
«
Reactie #13 Gepost op:
11 July 2015, 17:11:17 »
Sorry, ik had er overheen gelezen dat het inrijseinen betreft.
Dan is het goed zoals je het hebt aangegeven.
Ik zou als het kan de inrijseinen meer naar rechts, wat verder van de wissels plaatsen.
Is wat meer conform de werkelijkheid en je hoeft je dan ook geen zorgen meer te maken betreffende onduidelijkheid.
Hier
nog twee aardige voorbeelden. De eerste foto de regel, inrijsein links van het linkerspoor aan de vrije baan.
De tweede foto, sein rechts van het linkerspoor (in dit geval een spersein) met links van het spoor een Schachbrettafel.
Huub
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2188
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Duitse sein advies
«
Reactie #14 Gepost op:
11 July 2015, 19:03:31 »
Oeps Hielke, dat N-spoor zag ik niet; dan is "Ebert" inderdaad géén optie
), maar verder zoals Hubertus zegt...
Suces!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen