Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:39:53
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:56:19
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door ruud de b
Vandaag om 12:55:50
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:29:37
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:23:49
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:44:06
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 09:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:27
Locatie van foto gezocht door Benelux795
Vandaag om 08:12:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:28:55
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
  

Auteur Topic: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen  (gelezen 6645 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« Gepost op: 23 December 2011, 14:04:56 »
Hallo allemaal,
Al bouwend aan mijn  baan (Tp 3, DB, dus ongeveer 1965-1970) ben ik ook Seinen aan het plaatsen. Nu zat ik me af te vragen of iemand weet of altijd alle uitrijsporen van een goederengedeelte van een station voorzien waren van aparte uitrijseinen (Hp0/2), of dat er oko wel eens een sein voor meerdere sporen werd gebruikt. eventueel deze per stuk weer af te schermen met een SH11 wartesignal. Een alternatief is mogelijk aale uitrijsporen voor goederenn te voorzien van een Sh0/SH1 Schutzsignal. Ik heb al gekeken in allerlei "handboeken", (zoals http://www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DB.pdf)) maar kom er niet echt uit.
Graag jullie advies.
Mvg
Nico
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 22:45:04 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Duitse sein advies
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2011, 14:46:50 »
Er werden inderdaad ook Gruppenausfahrsignale (dus één uitrijsein voor een groep of bundel sporen) gebruikt, ook tegenwoordig bestaan deze nog. Zie ook http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik#Gruppenausfahrsignale (punt 25) en http://www.uni-stuttgart.de/vwi/lupse/KAP_23.HTM.

Edit: in Bad Bentheim hebben de sporen 4 - 6 ook een gemeenschappelijk uitrijsein en elk spoor een eigen rangeersein (dwergsein). Vanaf het perron heel mooi te zien.

Groetjes, Bart
« Laatst bewerkt op: 23 December 2011, 14:54:59 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Duitse sein advies
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2011, 14:51:09 »
As je van een spoor een trein wilt laten vertrekken naar een ander station dan heb je daar een sein voor nodig. Dat kun je doen door ieder spoor van een sein (Hp0/Hp1/Hp2) te voorzien, of met een groepsuitrijsein dat voor meerdere sporen geldt of door een combinatie daarvan (bijvoorbeeld de centrale sporen met een eigen sein en de goederensporen met een groepsuitrijsein)

Daarnaast kun je de sporen voorzien van een spersein (Sh0/Sh1). Bij een hoofdbaan heeft ieder spoor een spersein, bij een nebenbahn geen enkel. En daar zijn dan ook weer tussenvarianten van.

Ik zou zeggen: verzin iets wat je leuk vindt en als je onzeker bent over je oplossing, dan gooi je die hier in de groep. Krijg je vanzelf feedback.

Veel plezier!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Lokpaint

  • Gast
Re:Duitse sein advies
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2011, 14:59:28 »
Hoi

Bij een groepsein is een rangeersignaal voor ieder spoor dat hieronder valt echter wel verplicht.

Het Wartezeichen geldt alleen voor rangeerritten, en is dus niet van toepassing bij een groepsignaal

bart
« Laatst bewerkt op: 23 December 2011, 15:03:36 door Lokpaint »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Duitse sein advies
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2011, 15:16:19 »
 (y) Heey Nico,

Niet zo onzeker zijn!
(sorry, ik ben ook geen "echte" deskundige) De door jou geschetste oplossing is volgens mij correct: "Gruppenausfahrsignal" gecombineerd met die beruchte W-borden (maar dan wel met de Sh1-lampjes...) Bij het grote voorbeeld is deze oplossing duidelijk goedkoper, dan het plaatsen van een volwaardig sein voor elk afzonderlijk spoor ( ??? in model maakt het niet zoveel uit... :-\ )
Denk er hoogstens aan: "Gruppenausfaht" wordt vanuit de CVL geregeld, dus éérst komt dat sein op 'veilig', DAARNA pas komt de opdracht Sh1...
(als je een 'tentoonstellingsbaan' bouwt is dat een belangrijk item, want menigeen zal ook naar dat detail kijken...)

Succes, maar vooral PLEZIER!!!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Duitse sein advies
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2011, 15:45:57 »
Bij een groepsein is een rangeersignaal voor ieder spoor dat hieronder valt echter wel verplicht.

Op dit moment wel, maar eerder waren er op nebenbahnen wel degelijk stations met een gruppenausfahrtsignal zonder sperseinen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Duitse sein advies
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2011, 15:58:59 »
Kijk, na een paar uurtjes toch weer stuk verder!
Een Hp0/Hp2 uitrijsein (groepsuitrijsein; dubbelvleugel) en enkele sperseinen (Sh0/Sh1). Leuk als variatie ipv een heel rijtje Hp0/H2. Of 't goedkoper is?????
Groet,
nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Duitse sein advies
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2011, 16:03:03 »
Waarschijnlijk wel iets goedkoper, want bij een rijtje Hp0/Hp2-seinen komen er normaal gesproken ook nog sperseinen voor elk spoor bij.  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Duitse sein advies
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2011, 16:20:01 »
 (y) Bert, ga je mond uitschrobben met zeep!  ;)
Je hebt gelijk... Je moet in feite alle uitrijsporen dekken met een hoofdsein, dat ook Hp00 kan tonen... Daarom is waarschijnlijk ooit die constructie van "Gruppenausfahrt" samen met W-borden bedacht...

Nico: Je hebt het helemaal begrepen  (y)  Welkom in de grote boze Modelbouwerswereld... ;)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Duitse sein advies
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2015, 11:35:31 »
Goede morgen,

Het is lang geleden dat er gebruik is gemaakt van dit topic maar ik heb ook advies nodig over de duitse seinen. De volgende situatie doet zich voor:

Ik heb 2 doorgaande sporen (hoofdbaan) en 2 doodlopende sporen voor de tankplaat. Het is de bedoeling dat bij de 2 hoofdsporen inrijseinen komen te staan en bij de 2 tanksporen, 2 sperseinen komen te staan. Het probleem waarmee ik zit is dat een inrijsein aan de rechterkant komt te staan en de andere aan de linkerkant van het linker spoor komt te staan.

In de volgende tekening heb ik de geplande situatie getekend.



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

MVG, hielke1501

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Duitse sein advies
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2015, 13:13:32 »
Hallo Hielke,

Wat is nou het probleem; dat inrijsein 'links-van-het-spoor"? Volgens mij mág dat ook in Duitsland gewoon ;) Het is hóóguit een situatie, die wegbekendheid vereist vanwege die Sh 0, die vanaf de hoofdbaan dan natuurlijk óók zichtbaar is (maar dáár is immers die dwingende eis van 'wegbekendheid' voor... ::) )

Je kunt natuurlijk als je toch liever de seinen "rechts van het spoor" hebt een seinbrug plaatsen: daar bestaan hele mooie modellen van (maar ze hebben een prijskaartje en/of vereisen enig modelbouwtalent...) De site van Ebert is een goed startpunt
Zoek anders in Google-afbeeldingen maar op "Signalausleger" of "Signalbrücke".
Bij Drehscheibe staat deze hele mooie van een 1:1 exemplaar

In model dus grofweg zoiets: http://www.ralf-bueker.de/Signalbruecke_Buekerfeld_Einfahrt_ost_06.jpg

Kortom: volgens mij heb je de seinen correct geplaatst, zéker als je Ep. 3 of 4 rijdt; ook begin Ep.V kan dit zonder meer. Over de huidige toestand durf (met die Ks-signale) niets te zeggen  :-\

Groeten van Frans
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 14:13:05 door Wes Kraaijeveld. Reden: Op verzoek link verwerkt in tekst »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Duitse sein advies
« Reactie #11 Gepost op: 11 July 2015, 15:42:55 »
Het ligt er een beetje aan wat je wilt en hoe realistisch het moet zijn.
Duitsland kent een vrij strikt onderscheid tussen treinbewegingen en rangeerbewegingen.
Zoals je het nu hebt, kun je geen treinbeweging beginnen vanaf de doodlopende sporen. Daarvoor zijn alleen sperseinen onvoldoende en moet er minimaal nog een hoofdsein worden toegevoegd.
Seinen staan in Duitsland rechts van het spoor, behalve op de vrije baan langs het linkerspoor, dan staan ze links van het spoor. Als de seinplaatsing afwijkt van deze regel, wordt er aan de "goede" kant een Schachbrettafel geplaatst. Maar er zijn uitzonderingen op die regel. Bijvoorbeeld in het station van Winden (Pfalz). In het station staat het uitrijsein links van het spoor, maar rechts staat geen Schachbrettafel.



Huub

 

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Duitse sein advies
« Reactie #12 Gepost op: 11 July 2015, 16:49:11 »
Goede middag,

Bedankt voor jullie reactie's. Waar het mij om gaat is dat het spersein en het inrijsein aan diezelfde kant staan maar voor een ander spoor bedoeld zijn. Zoals Frans al zegt (daar is de wegbekendheid voor) maar ja, ik wil het toch graag duidelijk hebben.

Ik ben tot nu toe geen seinbrug in N-spoor tegengekomen en in zelfbouw ben ik niet zo'n kei, al zou ik het graag willen.

Wat betreft de bewegingen:
-de treinen op de hoofdbaan zijn echte treinbewegingen. Deze stoppen daar alleen als het station nog niet vrij is of
 als de wissel in een foute stand staat.
-de treinen van en naar de dieselsporen zijn ook een rangeerbeweging maar gaan via de hoofdsporen wegens de
 ruimte. Bovendien geeft dat de doorgaande treinen een reden om te moeten stoppen  ;) .

MVG, hielke1501

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Duitse sein advies
« Reactie #13 Gepost op: 11 July 2015, 17:11:17 »
Sorry, ik had er overheen gelezen dat het inrijseinen betreft.
Dan is het goed zoals je het hebt aangegeven.
Ik zou als het kan de inrijseinen meer naar rechts, wat verder van de wissels plaatsen.
Is wat meer conform de werkelijkheid en je hoeft je dan ook geen zorgen meer te maken betreffende onduidelijkheid.

Hier nog twee aardige voorbeelden. De eerste foto de regel, inrijsein links van het linkerspoor aan de vrije baan.
De tweede foto, sein rechts van het linkerspoor (in dit geval een spersein) met links van het spoor een Schachbrettafel.

Huub

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Duitse sein advies
« Reactie #14 Gepost op: 11 July 2015, 19:03:31 »
 :-[ Oeps Hielke, dat N-spoor zag ik niet; dan is "Ebert" inderdaad géén optie ;D), maar verder zoals Hubertus zegt...

Suces!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...