Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving Roco 1189 krokodil door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:07
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door spoorijzer
Vandaag om 11:29:57
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:44:06
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 10:41:31
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:00:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 09:10:08
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door VAM65
Vandaag om 09:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:31:14
Locatie van foto gezocht door Benelux795
Vandaag om 08:12:32
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:28:55
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 01:34:15
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
07 December 2025, 23:23:05
Cranicher Altbahn door NS264
07 December 2025, 22:53:07
Molenbaan (werktitel) door NS264
07 December 2025, 22:43:42
Bahnstrecke 5867 door NS264
07 December 2025, 22:41:59
  

Auteur Topic: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen  (gelezen 6635 keer)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Duitse sein advies
« Reactie #15 Gepost op: 11 July 2015, 21:13:42 »
Goede avond,

In mijn 1e reactie was ik er ook bij vergeten te zeggen dat ik N-spoor heb. Maar dat maakt in mijn ogen de situatie niet anders ;) .

Door de 2 foto's heb ik wel een andere vraag. Wat betekenen die driehoekjes en wat is het verschil tussen de ''punt'' omhoog en omlaag? De seinen hier hebben ze ook alleen kunnen ze niet aan.

Inmiddels zijn de 2 inrijseinen geplaatst, maar voorlopig nog buiten dienst. En nu kom ik er zojuist achter dat ik geen topic op het forum heb  :o .

MVG, hielke1501

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« Reactie #16 Gepost op: 12 July 2015, 09:40:26 »
Die met de punt omhoog (foto 2) is een Ersatzsignal.
Als dat brandt mag een machinist zonder schriftelijke toestemming een gestoord of stoptonend sein voorbij rijden.
Het wordt bijvoorbeeld gebruikt als door een storing een sein niet uit de stand stop kan komen, maar de trein het op zich wel veilig kan passeren.

Met de punt omlaag (foto 1) is het Vorsichtsignal. Grosso modo voor hetzelfde doel, maar dan moet de machinist op zicht rijden. Bij het Ersatzsignal geldt alleen een snelheidsbeperking in de aansluitende wisselstraat en hoeft niet op zicht te worden gereden.

Normaal wordt of het ene of het andere op een sein gebruikt. Maar in seinenwalhalla Keulen, zijn er seinen waar ze beiden zijn aangebracht (goed zichtbaar vanaf de perrons van het Hbf).

Huub
« Laatst bewerkt op: 12 July 2015, 10:13:22 door hubertus »

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« Reactie #17 Gepost op: 12 July 2015, 13:44:43 »
Ook in Duitsland kennen ze pijlen onder de seinen/borden die wijzen naar het spoor waarvoor ze gelden.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2015, 13:52:02 »
De driehoekige witte lampen punt omhoog = Ersatzsignal. Brandt 90 seconden. Doven de lampjes voordat het eerste treindeel het sein gepasseerd is mag men doorrijden. (M.a.w. de machinist moet het seinbeeld hebben waargenomen.) Sein brand continue.
Die witte punt naar beneden en knipperend: Gegengleis. Oftewel linkerspoor. Na het laatste wissel max. 100 km/u.

Gele driehoek knipper is inderdaad roz.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2015, 14:28:42 »
Gegengleis is ook met de punt naar boven (het zijn dezelfde lampen als het Ersatzsignal, maar dan knipperend) of een diagonale lichtstreep.
De betreffende foto zou dan ook een Gegengleisfahrt-Ersatzsignal kunnen zijn, maar de tekst van het bericht duidt er op dat het gewoon een Ersatzsignal betreft.

Pijlen die wijzen naar het spoor waarvoor ze gelden ken ik voor Duitsland niet. Geen idee welke je daarmee bedoelt.

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2015, 22:11:10 »
Witte driehoek punt naar boven bij beide beelden is correct. Mijn fout. Pijlen moet ik even opzoeken.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Advies gevraagd plaatsing Duitse seinen
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2015, 22:36:01 »
Die had ik inderdaad niet aan gedacht.
Maar ze worden niet gebruikt bij hoofdseinen waar het in dit draadje om gaat.