Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Hendrik Jan
Vandaag om 11:33:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
Draaischijf digitaal aansturen. door C_Jabaaij
Vandaag om 11:25:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:23:56
Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 11:15:30
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 10:38:15
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56

Auteur Topic: Dijkhuizen in H0, semi digitaal  (gelezen 15649 keer)

p-kokkie

• Offline Offline
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Dijkhuizen in H0, semi digitaal
« Gepost op: 18 December 2011, 21:30:26 »
Hallo allemaal!

Nou... het moet er dan maar eindelijk eens van komen. Na diverse verhuizingen en jaren van oponthoudt heb ik dan toch een begin gemaakt met de bouw van een serieuze baan in H0. Een mooie ruimte in de kelder is onlangs vrijgekomen en meet 3 x 5 meter.

In deze topic wil ik een ieder uit de doeken doen hoe ik te werk ga. Ik ga er van uit dat ik in elke modelbouw valkuil ga lopen en dat er fout op fout gemaakt zal worden... maar dat geeft niet, want van je fouten kun je alleen maar leren.

Ik zal een beschrijving geven van wat ik voor ogen heb met mijn baan.

Allereerst ben ik van plan om met een Multimuis te gaan rijden, digitaal dus. Dit was eerst niet de bedoeling maar toen ik de NS TEE van Roco kocht met dat mooie geluid erin was ik meteen om, wat is dat prachtig! Het aantal digitale treinen is sindsdien ook al behoorlijk uitgebreidt en ik heb tevens mijn zelgebouwde Plan U laten digitaliseren bij Wentink in Apeldoorn (met geluid).

Op mijn baan komt een wat groter stadsstation (naam nog niet bekend) en aan de andere zijde een dorpsstation genaamd Dijkhuizen, dit naar de spoordijk die achter het dorp langsloopt.

Wat de bebouwing betreft heb ik ook een doelstelling, veel grote industriele gebouwen, en veel "moderne architectuur" uit de vorige eeuw. Dan moet men denken aan architecten als Dudok, F.L. Wright, Oud en van Ravesteyn. Alles een beetje in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid dus.

Ik pin mij niet vast op een bepaald tijdperk. Het zou dus maar zo kunnen dat er een Diesel 5 naast een Koploper op het station staat.

In de titel van dit topic staat semi digitaal, dat heeft even wat uitleg nodig waarschijnlijk. Het is dus de bedoeling dat de treinen digitaal gaan rijden via de Multimuis van Roco. Echter de wissels gaan gewoon omgezet worden met knopjes/schakelaars die in de frontlijst van de baan verwerkt gaan worden. Ik moet dus straks gewoon met de trein meelopen en voor de trein uit de wissels gaan bedienen. Zo blijft het m.i. ook nog een beetje bespeelbaar allemaal. En trouwens, ik ben nogal een digibeet en de Multimuis kan ik nog bevatten maar daarboven is het voor mij allemaal aba-cadabra ???. Als ik toch die schitterende digitale banen op Rail, Eurospoor en Rijswijk zie... hoe krijgen ze het voor elkaar?

Wat betreft de updaten van dit draadje, het kan zijn dat er dagelijks iets komt en dan zo ineens een hele poos niets, dat heeft allemaal te maken met het drukke gezinsleven en de eigen zaak. We zullen het wel zien hoe het gaat lopen, maar voorlopig staat hier wel het eerste berichtje!

Groeten uut Dijkhuizen.

Pascal
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
Re:Dijkhuizen in H0, semi digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2011, 21:47:30 »
Hallo Pascal,

Allereerst welkom op het forum !

Ben benieuwd wat je gaat bouwen. Ik lees nogal wat overeenkomsten met waar ik mee bezig ben.

Enne , foto´s zijn altijd welkom.

Gr.

Ferry

frank002

• Offline Offline
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2011, 08:04:13 »
Hoi Pascal,

Dit zou mijn verhaal kunnen zijn.
Alleen heb ik nog minder verstand van een Roco multimuis en slechts een digitale trein en is de ruimte nog niet beschikbaar en zal het voorlopig moeten doen met een bergvliering waar je net op kunt lopen.
Ik ga dit zeker volgen.

Succes
Frank

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 December 2011, 08:46:12 »
Goede morgen Pascal.

Welkom bij de club der wijzen. ;D
Hier kunnen we elkaar toch mooi vooruit helpen.
Het verhaal van Frank is ook mijn verhaal, alleen met dat verschil, dat ik heel veel materiaal en ook voldoende tijd en zeer veel zin heb. (y)
Maaaaar er is een ding wat ik niet heb en dat is ruimte. >:( Wat er niet is, kan misschien nog wel komen in de toekomst. ;)
Dus voorlopig hou ik mij maar bezig met zelf- en ombouw van modellen en BNLS uiteraard. :D
Maar ik ben zeer benieuwd hoe je het e.e.a. gaat aanpakken.
Vanuit Twente heel veel succes toegewenst. (y)

mvg,
vrijbuiter55.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2011, 11:54:38 »
Je bent niet de enige die net begint met digitaal. Dat heb ik inmiddels ook gedaan! Ik loop tevens tegen een aantal problemen op. Voel je niet bezwaard vragen over je multimouse te stellen. Er zwerven genoeg experts rond die je het antwoord op je vraag kunnen geven. (Helaas ben ik ik dus geen expert zoals ik al zei.) In ieder geval, welkom op het forum! Beneluxspoor.net is een handige vraagbaak voor alle problemen met modelspoor. Dat heb ik in het verleden al positief opgemerkt.
Andre
« Laatst bewerkt op: 19 December 2011, 12:14:19 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

p-kokkie

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 December 2011, 23:03:19 »
Hallo allemaal,

Vannavond lekker aan het prutsen geweest en meteen liep ik tegen een probleempje aan.
Het zakkende spoortje naar het schaduwstation (nivo -1) liep niet lekker, de testwagon liep vast tegen de de rest van de baan (nivo 0). Maar even de decoupeerzaag erlangs en het probleem is al weer opgelost. Nu alleen de sporen van de "zig-zag" aansluiten voor dat de rest van de spoordijk er op gaat. Ik zal binnenkort proberen een fototje te plaatsen.

Ik heb trouwens gekozen voor Piko A-rails, prachtig stukje rails, dat is wel iets anders dan een aantal jaren geleden!

Voor nu, een fijne dag verder.

Groeten uut Dijkhuizen.

Pascal
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

Arno V

• Offline Offline
  • Na-aper 1 en 2e klas!
« Reactie #6 Gepost op: 19 December 2011, 23:55:14 »
Citaat
ik heb tevens mijn zelgebouwde Plan U laten digitaliseren bij Wentink in Apeldoorn (met geluid).

En dat willen we natuurlijk wel eens even zien op Youtube haha.  (y)

Hoe heb je deze gebouwd? Plots of eigen bouwsel?

p-kokkie

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2011, 07:36:28 »
@ Arno V

http://www.youtube.com/watch?v=DL-DSA3_SPk

Niks geplot of geprint of ander modern spul, gewoon de zaag in twee Fl. Plan V's zetten en lekker plakken, oldschool dus!

Groeten uut Dijkhuizen.

Pascal

Arno V

• Offline Offline
  • Na-aper 1 en 2e klas!
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2011, 10:08:59 »
U vraagd wij draaien??? ;D

Mooi gedaan zeg!

Groet, Arno

p-kokkie

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2011, 10:59:27 »
Even een vraagje tussendoor.

Ik kreeg de tip om de Multimuis van Roco op diverse plaatsen aan de baan aan te sluiten om zo de toevoer te waarborgen.

Klopt dit en om de hoeveel meter kan ik dan het best een aansluiting maken? Ringleiding of iets dergelijks?

Tevens wil ik weten of ik mij moet houden aan plus en min, want m.i. maakt het niet uit hoe het stekkertje naar de baan toe in de booster wordt geprikt, klopt dit of hebben juliie een andere mening?

Groeten uut Dijkhuizen.

Pascal

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2011, 11:27:48 »
Hoi Pascal,

Zelf heb ik de booster (de MM is aangesloten op de Booster, toch?) aangesloten op de ringleiding, als je dat ding zo mag noemen. Een tweetal draden, die onder de baan lopen en echt op zoveel mogelijk punten met de rails verbonden is. Zeker bij de 'wisselstraten' heeft ongeveer elk spoor zijn eigen aansluitingen. Overigens heb ik de aansluiting tussen booster en rails voorzien van een adapterstekkertje, weliswaar afwijkend formaat van de adapter van de booster, om de booster ook op mijn testspoor aan te kunnen sluiten. Wat het plus/min gedoe, volgens mij komt er wisselstroom op de baan te staan. Het plus/min gedeelte is daarmee opgeheven. De decoder zet het dan weer om in gelijkstroom voor de lok. Maar ook hier spreekt de leek, met een semi digibaan  :D

Groet uit Wagensheim

Michel

GW

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2011, 11:31:02 »
Hi Pascal,

Ik zou om de meter een aansluiting solderen.

En ja, rood en bruin moeten altijd aan dezelfde kant zitten. Of de ene nou links en de andere rechts zict maakt niet uit, maar je keus moet consequent op je baan worden doorgevoerd.

Bijvoorbeeld Bruin op de Binnenrails.

EDIT: heheh... dat kan net zo goed de Buitenrails zijn, zie ik net, verzin zelf een ezelsbruggetje, als je maar consequent aansluit!

Gerard
« Laatst bewerkt op: 20 December 2011, 11:32:57 door Gerard Wassink »

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2011, 11:33:04 »
Pascal,
Als je je centrale op diverse plaatsen aan je baan wilt aansluiten moet je de polariteit wel degelijk in de gaten houden.
Ik heb zelf alles via de IB aangesloten en ook een ringleiding aangelegd van waar alle aansluitingen (ong. om de meter) met een constante polariteit met de rails zijn verbonden.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #13 Gepost op: 20 December 2011, 11:42:10 »
Hi Pascal,

Ik zou om de meter een aansluiting solderen.

En ja, rood en bruin moeten altijd aan dezelfde kant zitten. Of de ene nou links en de andere rechts zict maakt niet uit, maar je keus moet consequent op je baan worden doorgevoerd.

Bijvoorbeeld Bruin op de Binnenrails.

EDIT: heheh... dat kan net zo goed de Buitenrails zijn, zie ik net, verzin zelf een ezelsbruggetje, als je maar consequent aansluit!

Gerard

Blauw op je buitenrails  ;D

Zelf heb ik zwart op de binnenrail en rood op de buitenrail. Als je de bedrading van je ringleiding op eenzelfde manier ophangt kan je je al wat minder vergissen.

Groet,
Michel

p-kokkie

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 December 2011, 11:44:20 »
Dat lijkt me heel duidelijk allemaal zo.

Alvast vriendelijk bedankt voor de informatie zover, daar kan ik wat mee!

Groet uut Dijkhuizen.

Pascal