Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
28 maart 2024, 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
28 maart 2024, 15:06:14
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 47821 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Ik ben benieuwd. Kan niet wachten tot het ding rijdend is te zien, heb daar toen zoveel aandacht aan besteed, dat moet gewoon goed gaan. Maar het blijft een mooie imposante loc zo met die 5 drijfwielen...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Aaargh, meer dan een jaar in het stof! Heb je al een soldeerstation, ruimte, tijd, zin? Ben zo benieuwd...
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Ik heb het afgelopen jaar wel wat anders aan mijn hoofd gehad   :P
Maar bedankt voor het afstoffen. Wat in het vat zit, verzuurt niet  ;)

Eelco

(Of wil je 'm nu stiekem terug hebben....  ;D )

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing e...
« Reactie #183 Gepost op: 01 maart 2015, 15:15:56 »
Dat wel natuurlijk, maarre ontspanning door inspanning hè ;D

Naoorlogs stoom mag hier niet meer in huis komen haha ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Het is eigenlijk niet te geloven, maar via via ben ik toch weer bezig met een DJH NS 5000 (niet van mij overigens). De loc is gebouwd door Philotrain en echt prachtig gespoten. Maar, rechtuit rijdt de loc keurig, maar de ellende begint in de bogen. 5 gekoppelde assen is niet niks en om dat echt goed te laten rijden is een hoop aandacht nodig. Desalniettemin zijn er een aantal aanpassingen die gedaan kunnen worden, die direct invloed hebben op de rijvaardigheid.

In het frame zitten aslagers gesoldeerd. Dat is er natuurlijk voor om te zorgen dat alle assen op gelijke hoogte komen te zitten. Da's prima, maar er zit wel 1 nadeel aan. Aan de buitenzijde van de aslagers zitten dikke ringen. Die zijn heel handig om de aslagers te solderen, maar beperken later de zijdelingse uitslag van de wielen. Wat hier verstandig is om meteen te doen, is de binnenste 3 aslagers in ieder geval vlak te vijlen, gelijk aan het frame. Zo win je direct aan bewegingsvrijheid en kan de loc door krappere boogstralen (net getest, de loc komt nu net door Fleischmann R:415). Ook zal het gedrag op de wissels beter worden.

De aslagers van de voorste en de achterste as heb ik niet afgevlakt, dit om 'waggelen' van de loc te voorkomen. Echter, en dat bedenk ik me nu, de aslagers bij het machinistenhuis (dus van de achterste as) kunnen ook afgevlakt worden, mocht er teveel heen en weer geschommel zijn, dan kan dat altijd opgelost worden met vulringetjes. Let op, als de loc klaar is kan dit niet meer, dus eigenlijk maar direct bij het bouwen verwerken, dat scheelt enorm veel gepruts en gedoe achteraf (believe me, I know, ik heb hier een gebouwd model liggen en het is praktisch onmogelijk om er goed bij te kunnen).

Dan nog iets en dat is heel belangrijk, de voorste aslagers moeten niet vlak gemaakt worden en gelijk gemaakt worden met het frame. Deze as bevindt zich tussen de schuifbeweging van de loc en als er teveel speling is, raakt het drijfwerk in de knoop. Dit is een enorm lastige plek, waarbij het noodzakelijk is zoveel mogelijk ruimte tussen de koppelstangen en de schuifbeweging te houden. Dus, de voorste as moet beperkt worden in de bewegingsvrijheid!

Da's meteen een mooie brug naar het drijfwerk. Probeer de leibanen iets naar buiten te plaatsen (of te buigen). Dit zorgt ervoor dat de voorste as met de koppelstang niet tegen de heen en weer bewegende kruiskop komt. Hetzelfde geldt voor de koppelstang. Probeer deze tussen de wielen lichtelijk naar buiten te verbuigen, dit komt de rijeigenschappen enorm te goede, want de koppelstang komt op die manier niet overal meer tegen aan. Het drijfwerk heeft heel veel afstelling nodig, gewoon veel aandacht geven in de beginfase en je hebt er daarna enorm veel profijt van. Enorm veel aandacht is in dit geval, ga er even een uurtje goed voor zitten (heus geen dagen of weken). Het mantra hier is: testen, testen, testen. Bij elke wijziging weer even door een boog halen of over een wissel laten gaan en kijken waar het volgende pijnpunten zit. Zo stap voor stap alles elimineren en je krijgt een steeds beter rijdende loc.

Het drijfwerk an zich heeft ook aandacht nodig en de reden is eenvoudig. Als je de koppelstangen en drijfstangen op de krukpennen plaatst, moet de boel door middel van een ringetje worden vastgesoldeerd (niet de drijf- en koppelstangen natuurlijk, maar wel dat borgringetje). Echter, dat is best een dikke ring. Als de overtollige lengte van de krukpennen dan zijn afgeknipt, moet er nog gevijld worden. Al gauw wordt er gestopt met vijlen bij die borgring. Maar, die is vrij dik. Bij het draaien van de wielen komen die uitstekende borgringen tegen de rest van het drijfwerk aan, waardoor de boel weer in de knoop zit en de loc niet rijdt. Probeer deze afsluiting van de krukpennen zo dun mogelijk te vijlen. De koppelstangen moeten natuurlijk wel goed vast zitten, maar om storingen tegen te gaan is het handig om dit zo smal mogelijk te maken, dit verbeterd het rijgedrag ook echt enorm, met name in de bogen.

Waar je nu tegenaan zult lopen in de bogen is het remwerk. In de bogen schuren de koppelstangen langs de remmen. Die zaten eerst goed, maar doordat de wielen meer zijdelingse speling hebben, kunnen ze dus verder naar binnen, waardoor de koppelstangen ineens blijven haken achter de remmen. Dit is ff puzzelen. In de uiterste buitenste stand moet er net voldoende ruimte zijn voor de wielen, zodat ze niet tegen de remmen aankomen, in de uiterste binnenste stand moeten de koppelstangen niet tegen de remmen aankomen. Dus: de remmen zelf zo dun mogelijk vijlen, elke 10e millimeter is er 1. Daarna het remwerk zo inkorten aan de bovenzijde (waar ze bevestigt zijn aan het frame), dat ze wijd genoeg staan om de wielen genoeg ruimte te geven, maar dicht genoeg op het frame om de koppelstangen er niet tegenaan te laten komen. Dat is even uitzoeken, maar als dat geëlimineerd is, dan zal ook dat weer de rijeigenschappen enorm te goede komen.

Nu de wielen meer zijdelings kunnen uitslaan, de remmen goed zijn afgesteld, de leibanen iets verder naar buiten staan en de drijf- en koppelstangen bevestigt zijn met een minimale afsluiting, blijft er nog 1 vrij eenvoudig ding over en dat is het voorloopwiel. Er zitten 2 trappetjes aan de zijkant van de voetplaat waar de voorloopwielen in de bogen continu tegen aan komen, waardoor de boel ontspoort. Bevestig deze trappen iets naar buiten, waardoor de loc veel beter door de bogen kan. Ook hier geldt weer: testen, testen, testen.

Het klinkt als een enorme ingreep en eerlijk gezegd, nu ik er achteraf mee bezig ben is het een onwaarschijnlijke rotklus die bijna niet te doen is, doordat alles al vast en in de weg zit. Tijdens he bouwen is het echter een fluitje van een cent en het levert je zoveel rijplezier op. Gewoon doen dus.

Zal binnenkort even wat foto's uploaden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
En hoe loopt hij nu?
Heb je er nog om gedacht dat het middelste wiel geen flens heeft?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2018, 15:30:34 door St00mboy »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Work in progress, ben er nog mee bezig. Maar, de eerste resultaten zijn veelbelovend en laten al direct verbetering zien!

Verder alles goed met jou en Annelies? Long time no see :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ja hoor, prima, net een uur terug van vakantie (en dan zie ik dit ineens  :o ).

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Haha, kijk, zo kan het gaan. Welkom terug Leen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Ik heb hier slapeloze nachten van gehad. Doordat de loc al gebouwd was, was het een crime om de boel aan te passen. Het drijfwerk zat behoorlijk in de weg en je beschadigt alles tijdens het vijlen. Dus ben ik er nog maar eens goed voor gaan zitten en heb nu het drijfwerk met pijn en moeite verwijderd. Dat doe je echt maar 1 keer. Omdat het gedeeltelijk uit witmetaal bestaat, verbuigt er hier en daar nog wel eens wat. Dat betekent dat het misschien nog een keer terug gebogen kan worden, maar dat was het dan ook. Voorzichtigheid geboden dus.

Ook heb ik de wielen losgemaakt van de koppelstangen. Dit om ze zometeen goed opnieuw te kunnen spuiten.

Nu is het een kwestie van schoonmaken, in de thinner en dan alles opnieuw een likje verf geven. Daarna moet er uiterst voorzichtig worden opgebouwd, de ringetjes weer op de krukpennen worden gesoldeerd (zonder flux, anders moet je alles weer schoonmaken) en daarna afstellen totdat het vlekkeloos rijdt. Ik ben ontzettend benieuwd...

Hier een foto van hoe de boel er nu bij ligt:



Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 22:08:55 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Als het Romford wielen zijn, pas dan wel op met thinner vanwege de isolatiering in de geïsoleerde wielen.  :o

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Ja, het zijn oude romford wielen. Hmmm, eens kijken of ik daar iets beters op kan verzinnen.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Ik heb natuurlijk bogen met een minimum straal van 60cm, dus die van mij loopt prima. Inderdaad de eerste as moet zo weinig mogelijk zijdelinge speling hebben en liefst de vierde as. Dat zal bij de jouwe waarschijnlijk niet kunnen omdat de as met de aandrijving ook geen zijdelingse speling mag hebben. Ik heb gebruik gemaakt van een Portescap aandrijving, daarbij hoeft de as niet in zijn zijdelingse beweging beperkt te worden.

... opgebouwd, de ringetjes weer op de krukpennen worden gesoldeerd (zonder flux, anders moet je alles weer schoonmaken) en daarna afstellen totdat het vlekkeloos rijdt. Ik ben ontzettend benieuwd...
ik heb hier geen problemen mee. Ik neem een klein stukje dun papier. uit een schrift of zo, 80g papier is eigenlijk al te dik, Met een dikke naald een gaatje prikken en op de krukpen schuiven, Daarna kun je het ringetje weer solderen. Als het klaar is, scheur ik het stukje papier weg. Voor het solderen gebruik ik daar 0.5mm harskern voor. Ik weet niet hoe dik die ringetjes van jouw zijn, maar ik vijl de soldeer daarna er niet helemaal van af maar laat een klein beetje soldeer op de kop, anders gaan de ringen weer los.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Ha Meino,

In dit geval blijft de originele aandrijving er in (hij is tenslotte niet van mij), dus ik ben benieuwd hoeveel zijdelingse speling deze aankan. Nu is het tandwiel behoorlijk dik, dus die kan wel iets heen en weer schuiven. En anders zullen er toch vulringetjes op de as moeten totdat het geheel weer goed loopt. Maar goed, dat is een kwestie van testen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe krap de boogstralen bij de eigenaar zijn, maar het was geloof ik niet heel ruim. Hopelijk heeft de loc zo voldoende aan bewegingsvrijheid gewonnen. Ik snap veel bouwers overigens wel, dit is geen gemakkelijke loc om goed rijvaardig te krijgen. Maar goed, als je het dan voor elkaar hebt, dan heb je ook wel een bijzonderheid op de baan.

Nu maar verder met testen, kan de boel straks opnieuw gespoten worden.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Tom

als je de originele aandrijving behoudt, dan is dat de Anchoridge D11 motor. Je weet dat die motor niet geschikt voor DCC is, een van de koolborstels is met het chassis verbonden. Ik heb geprobeerd om een Anchoridge motor om te bouwen en beide koolborstels te isoleren, maar dat is mij niet gelukt. Ik hoop dat de eigenaar dat weet. Verder is het best een klusje om de motor weer goed af te stellen met de juiste speling tussen worm en wormwiel (er is geen gearbox. Maar dat heb je natuurlijk al gezien.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg