Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 48017 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Bij deze wil ik gaan beginnen aan mijn 3e kit die ik een tijd geleden had aangeschaft. Het betreft hier een locomotief die eerst in gebruik is geweest door de geallieerden en na de oorlog is overgenomen door de NS om hier nog een aantal jaren dienst te doen. Dit is echter niet lang geweest voor deze loc, aangezien ze in 1951 is afgevoerd en in 1954 in het spoorwegmuseum is terecht gekomen.

De locomotief is in die zin bijzonder omdat de Longmoor de 1000e locomotief was die voor het Britse leger naar het europese continent werd verscheept. Een speciale herdenkingsplaat, bevestigd op de voetplaat, herinnert hier aan.

Als ik het zo vergelijk met de foto's, dan is de kit aardig kloppend en is de locomotief zeer eenvoudig te bouwen zonder al die moeilijke aanpassingen die ik bij de NS 3300 en de NS 3900 aan het maken ben. Daarnaast is de loc zeer sober uitgevoerd en tot nu toe ben ik dan ook (voorzichtig) optimistisch ;D Als het werkelijk zo blijkt te zijn, dan is deze loc een fluitje van een cent om te bouwen, aangezien juist die aanpassingen altijd zoveel tijd vergen. Goed, de tijd zal het leren.

Allereerst maar eens een foto van de doos:



Dan een foto van de echte gefotografeerd in Utrecht in 1967:


Bron: Utrechts Archief

Zoals je op de doos kan zien zijn er 2 uitvoeringen te bouwen. De ene is de Longmoor in originele conditie en de andere is de aangepaste versie voor Nederland met o.a. de langere schoorsteen. Zelf neig ik naar de originele versie aangezien ik die net wat stoerder vind, maar ik vraag me af of hij zo ook gereden heeft in Nederland of dat hij direct is omgebouwd? Daarnaast is het eigenlijk een hele saaie loc en zorgen juist die speciale herdenkingsplaten voor dat beetje 'extra' kleur.

Goed, aankomende donderdag ga ik het chassis in elkaar solderen en dan is het project officieel van start ;D

Sommigen zullen denken waarom ik niet eerst eens 1 project afmaak, maar ik vind het juist lekker om eens af te kunnen wisselen. Daarnaast pik ik de projecten altijd wel op, dus het komt allemaal wel af en het hoeft niet zo snel :P
« Laatst bewerkt op: 18 december 2011, 16:07:45 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Als je een vroege variant wil met korte schoorsteen, kun je er ook grote windleiplaten op zetten, of kleine windleiplaatjes naast de schoorsteen. De NS is er druk mee aan het experimenteren geweest, voor ze besloten de schoorstenen te verlengen. Volgens mij staan er in de recentste Waldorp wel afbeeldingen. En anders moet je internet even afstruinen, er is een Engels boek over deze locs. Austerities 4-8-0 and 4-10-0 heet het volgens mij.
Dit soort oplossingen heeft deze specifieke loc niet meer rond gereden, dus het hangt er van af hoe purististisch je wil zijn...  ;)

Enneh, heb je niet nog een 3300 en een 3900 liggen waar je aan bouwt....  :P
« Laatst bewerkt op: 18 december 2011, 16:13:37 door NS8714 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Dat van die windleiplaten klopt volgens mij niet, da's een NS 4000 Austerity ;D Maar wat ik bedoel is of ie ook zoals ie origineel geleverd was (dus in de Britse uitvoering) ook in Nederland gereden heeft?

Enne heb jij niet nog 1 of ander boos indo gebeuren waarop je je kan afreageren? :P
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Volgens mij werden 5000'den ook met proefwindleiplaten (3x woordwaarde) uitgerust, maar ik heb de afbeeldingen niet bij de hand.
Mijn vermoeden is dat deze locs inderdaad ook in WD-uitvoering in Nederland hebben gereden.

Eelco

*die maar eens verder gaat met het boze indo-gebeuren*

 ;D

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Tom,

Dat van die windleiplaten klopt wel. In de laatste "Waldorp" staat een foto van WD 73664 / NS5004 met kleine windleiplaten naast de (korte) schoorsteen.
Om jouw vraag te beantwoorden: Ja, hij heeft ook in oorspronkelijke uitvoering in Nederland gereden. Eerst in dienst van het War Department; later vanaf januari 1946 in dienst van de NS, te leen van het War Department (vanaf eind 1946 zijn ze overgegaan in eigendom van NS). In 1946 en daarna zijn modificaties aangebracht, waaronder de verlengde schoorsteen.

Bronnen:
- De Nederlandse Stoomlocomotieven van R.C. Statius Muller, A.J Veenendaal jr en H. Waldorp
- Allied Military Locomotives of the Second World War van R. Tourret

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 18 december 2011, 16:54:17 door TonM »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Thanx! Aan jou heb ik tenminste wat ;D :P

Nou mooi, dan wordt het de originele uitvoering...
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Eerst maar eens zien of de geleverde info tot een compleet model leidt....  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Klaar! :P


Bron: Andries.
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Die zou ik niet als voorbeeld nemen:
- Nummer is te groot, verkeerd lettertype en moet wit zijn i.p.v. geel
- Ik heb nog geen foto gezien van de originele uitvoering met NS-beschildering en nummer. In de originele uitvoering hadden ze nog het WD-nummer en -logo (ze waren immers nog in bruikleen), soms met het NS-nummer er in het klein bijgeschilderd.

Grtz,
Ton

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
of het moet zo'n in België opgeknapt exemplaar zijn... die werden naar belgische normen opgeleverd (dus oa grote zwierige gele cijfers) Of dat met de 5000'en ook gebeurd is weet ik niet, er waren in elk geval wel 4300'en daar opgelapt.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Die dingen die in België werden behandeld, kregen een soort geschilderde nummerplaat met het nummer erin en "NS" erbuiten het ovaal. Heb ik wel gezien van de serie 4300 (4479), maar nooit van een 5000.

Grtz,
Ton

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
En anders moet je internet even afstruinen, er is een Engels boek over deze locs. Austerities 4-8-0 and 4-10-0 heet het volgens mij.
Vermoed dat je deze bedoeld: "Austerity 2-8-0s & 2-10-0s" door J.W.P. Rowledge.
Plaatje en eventueel een mogelijkheid om het te kopen, vind je hier: http://www.biblio.com/9780711017092
Op bladzijde 139 vind je deze ( groter) prent van de  WD 2-10-0 No 73755 Longmoor te Utrecht Lunetten op 5-11-1969

Ook staat er een afbeelding in van een loc met windleiplaten, gefotografeerd in Juni 1946 te Leeuwarden. Maar dan gaat het volgens het boekje om de NS 2-8-0 No 4444
Op blz. 61 staat nog een prent, volgens het boekje van de NS N0 4482, welke inderdaad van die kleine leiplaten langs de schoorsteen had zitten.

Boekje is dus een aanrader.   ;D
Gerrit F

Van de draad af....

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Zo, de afgelopen tijd eens bezig geweest met de kit. Als eerste ben ik naar Leen geweest om het chassis door middel van een chassis building jig in elkaar te zetten. Doordat het zo gezellig was ben ik er iets te laat aan begonnen, waardoor ik niet kon testen of het chassis nu goed in elkaar zat (ik moest toch ook een keer naar huis ;D). Nu is een 3 assig locje veel makkelijker uit te lijnen dan een 5 assige loc, dus dat leverde nog wel even wat uitdenken op. Het resultaat is een ongelofelijk soepel lopende loc, alleen zitten de voorste aslagers een fractie te hoog, waardoor de voorste wielen de grond net niet raken. Hiervoor moet ik dus nog even terug.

Wat betreft de kit zelf, het chassis van de tender zit in elkaar. Voor het eerst heb ik ook een kit waarbij de tender zowel van voor naar achter als van links naar rechts loodrecht is (in tegenstelling tot de 3900 en de 3300 die ik heb ;D). Da's dus wel eens een keer lekker bouwen en aangezien het witmetaal is, zit het zo in elkaar geplakt! Hè, wat is solderen toch heerlijk om te doen!

Dan de rest. Ik begrijp nu waarom de kit te koop stond. Het is een oudere kit en de gieting van de witmetalen delen was gewoon ronduit slordig en soms ontbraken er ook kleine delen. Niks wat ik niet zelf kan maken gelukkig, maar toch. Daarnaast heeft al het witmetaal ongelofelijk veel nabewerking nodig, waardoor het bouwen tot nog toe er nog niet van is gekomen.

Wat ik gemerkt heb is dat de handigheidjes die je ontwikkelt bij het bouwen, ook snel weer vergeten zijn als je het niet regelmatig doet. Dat betekent hier ook dat ik soms weer even moet denken, hoe deed ik dat ook alweer? Enfin, het meeste is nu schoongemaakt en kan verwerkt worden. Tijd om te gaan bouwen dus.

Omdat het een oude kit is, is de bouwhandleiding heel summier en ook nog eens gekopiëerd waardoor wat dingen moeilijk leesbaar zijn. Dus, eerst uitzoeken wat waar hoort en dan beginnen. Het leuke is dat de loc op foto's heel kaal lijkt, maar ondertussen stampvol details zit. al met al een loc met een hoop verborgenheden, maar juist des te leuker om er een mooi en goed rijdend model van te maken! Weer een leuk project er bij. (y)

(foto's worden vanmiddag geplaatst).
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Nouja, vooruit, omdat je zo'n enthousiaste bouwer bent:







Benieuwd hoe ver deze loc komt...  ;)

Maar even zonder gekheid, ik ben benieuwd naar de foto's!


Eelco
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2012, 11:37:00 door NS8714 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Tom, als je slechte of defecte onderdelen hebt van je kit, dan kun je altijd d.m.v. het invulformulier aan DJH vragen om vervangende exemplaren. Ik had de cabine van mijn LNER J10 vernield, en kreeg na een paar weken netjes en gratis de onderdelen voor de nieuwe cabine opgestuurd.  (y)

Leen.