Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
Corné81
Vandaag
om 09:45:40
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0
door
Huup
Vandaag
om 09:38:52
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eelco Storm
Vandaag
om 09:21:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500
door
Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid
door
Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0
door
spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum
door
Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rosestraat in Sm/S
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rosestraat in Sm/S (gelezen 37920 keer)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10748
Re: Rosestraat in Sm/S
«
Reactie #90 Gepost op:
06 May 2014, 22:11:09 »
Goed idee Sven.
En voor die info is véél belangstelling denk ik zo.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re: Rosestraat in Sm/S
«
Reactie #91 Gepost op:
07 May 2014, 00:02:39 »
Geweldig al die verhalen, foto's uit archieven en vooral de zeer goed geslaagde modellen van Frans. Het zal een hele klus zijn om de beoogde RTM-baan op een dergelijk hoog niveau te realiseren. Er wordt overigens goed nagedacht over het geheel.
Van begin zomer 1953 tot eind zomer 1955 heb ik als jongetje van 9 à 12 jaar in Hellevoetsluis gewoond. Tijdens mijn verblijf in een gezondheidskolonie (Elim) op Schiermonnikoog waren mijn ouders, mijn broer en de kat van uit Groningen naar Hellevoetsluis verhuisd. Door een kennis van mijn ouders werd ik als 9 jarige in Groningen op de trein gezet. Die trein reed rechtstreeks naar Rotterdam Maasstation. In Gouda (waar al mijn familie woonde) stapte mijn moeder ook in de trein, want in Rotterdam was ik totaal onbekend. Het was een wereldstad in mijn ogen. Via de Maasbruggen kwamen we op het Stieltjesplein en in de Rosestraat. Tijdens het avondspitsuur stapten wij in een niet al te druk rijtuig van de tram naar Hellevoetsluis. Het bleek de eerste klas te zijn. Toen de conducteur/kaartjesverkoper langskwam, was die rit toch een soort aanslag op de portemonnee. Maar ik had tenminste eerste klas gereden in 1953, terwijl bij de NS de derde klas nog heel gewoon was. Hoe vooruitstrevend was de RTM in die tijd door slechts twee klassen te hebben. De reis vanuit Hellevoetsluis naar Gouda (50 km) duurde net zo lang als vanuit Groningen (230 km).
Bij het eindpunt van de tram in Hellevoetsluis was tevens een locdepot en een tramhaven. Het rangeren van de stoomloc naar het depot heb ik vele malen al dan niet illegaal (in een wagon) meegemaakt. Vanaf 4 of 5 sporen met verschillende hoogten kon een aansluiting met een veerboot gemaakt worden. Daardoor kon onder vrijwel alle omstandigheden van hoog en laag water wagonnen, rijtuigen en zelfs locomotieven naar het (toen nog) eiland Goeree-Overflakke gevaren worden. Het laden en lossen van wagonnen ging vrij simpel. Vanaf een stoomlier op de veerboot liep een kabel via een horizontaal wiel dat zo'n 50 m vanaf de walkant vast lag (aan een ketting?). Vanaf dat wiel liep de kabel terug naar een wagon. Op die manier werd dan een wagon vanaf de veerboot op een van de opstelsporen getrokken.
De gewone veerboot voor passagiers en (vracht-)auto's was vooral voor mijn broer een nieuwe uitdaging zoals we dat tegenwoordig noemen. Hij vroeg namelijk op een vrije woensdagmiddag aan de kapitein van zo'n veerboot of hij en ik een keer (gratis) mee (heen en weer) mochten. Dat mocht tot mijn stomme verbazing. Als een soort vip's van 10 en 11 jaar mochten wij in de stuurhut mee. We mochten om beurten zelfs het roer vasthouden.
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 00:04:38 door Martin Hornis
»
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rosestraat in Sm/S