Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door 1200blauw
Vandaag om 15:01:00
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rob Ellerman
Vandaag om 15:00:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:58:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Gouda
Vandaag om 14:58:20
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 14:46:04
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 13:59:20
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:50:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
  

Auteur Topic: airbrush  (gelezen 1313 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
airbrush
« Gepost op: 10 December 2011, 19:51:20 »
Ik wil mij een een airbrush compressor  aanschaffen om te gaan vervuilen en verweren met  de airbrush

Wat zijn jullie ervaringen met airbrush compressoren ? Dacht aan een BLACK BULL  BC23Twin daar we dan met 2 tegelijk kunnen werken.

Iemand ervaring met dit toestel.
( ps niet afkomen met zelfbouw etc ) Wil gewoon een redelijk goede compressor kopen  ;D

Greetz

Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2011, 20:18:44 »
Allereerst zou ik mezelf de vraag stellen of je echt met twee personen tegelijk wil kunnen werken: is dat echt een vereiste?

Ik vind de compressor op zich er wel degelijk uitzien, en waarschijnlijk prima voor jou gebruik: ik zie alleen niets over een vocht-afscheider. In diverse sets waar dat ding in zit wordt dan gesproken over 'condensvertragende' airbrush-slang, maar in mijn ogen is dat gewoon troep: een vochtafscheider is een absolute must.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2011, 20:56:41 »
wel dat is ook hetgeen waar ik mee zit.
Met 2 werken is geen must.... alternatief is de BC23TM3  dus de gewone me 3 liter tank. 
Deze heeft wel een vochtafscheider  dus verwonderd me eigenlijk dat de twin dat niet heeft. 
Je vind er ook heel weinig concrete info over helaas
Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2011, 01:38:41 »
Dan denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar een compressor waar wel veel informatie over te vinden is: ik kan bijvoorbeeld op het typenummer in je laatste post helemaal niets vinden, en dat vind ik zelf nooit zo'n goed teken.

Ik heb zelf een Werther TC108 compressor (volgens mij wordt deze ook wel als Eurotec TC108 aangeboden, weet ik niet zeker) en deze is om te beginnen wel handig. Inmiddels begint het ontbreken van een druktank me steeds meer op te breken: het is niet zo dat de luchtstroom pulserend is, maar ik spuit op een danig lage druk dat de druk tijdens het spuiten langzaam daalt, en op een gegeven moment de drukschakelaar de motor weer inschakelt.

Dat doet de schakelaar echter net te laat: de druk neemt kort voor opnieuw aanslaan af tot 0, en dan moet je dus echt met de spuit wegwezen van je model, want als de compressor weer druk opbouwt komen er dikke spetters van de spuit af als je de trekker weer overhaalt.

Als je daar rekening mee houdt, of simpelweg op een hogere druk spuit, kun je aardig uit de voeten met de genoemde compressor.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:airbrush
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2011, 10:58:43 »
Je kan ook eerst lucht weg spuiten en pas je model spuiten als de motor is aangeslagen...... is meer lawaai maar wel een constante druk...

Jeffrey

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2011, 11:58:34 »
sorry moest black bull BC23MT3 zijn
Dus is een piston compressor met 3 ltr luchttank en waterafscheider:
Ff google op Black bull airbrush en je komt hem wel tegen.

Denk dat ik deze gewoon ga aanschaffen ;-)

Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2011, 13:14:10 »
Je kan ook eerst lucht weg spuiten en pas je model spuiten als de motor is aangeslagen...... is meer lawaai maar wel een constante druk...

Jeffrey
Uh, ik bedoel dat dit constant gebeurd: het model compressor heeft geen drukvat, dus de druk daalt al heel snel na het indrukken van de trekker: blijf je de trekker indrukken, dan slaat de motor aan, bouwt druk op, en helaas wordt dan net de schakeldrempel bereikt waarop de drukschakelaar de motor weer uitschakelt: vervolgens daalt de druk, en schakelt de drukschakelaar net te laat om de druk niet even tot 0 te laten zakken.

De motor draait dus niet constant, en dat is iets waar ik steeds meer hinder van begin te ondervinden.

@ Petdig: ziet er prima uit. Wel wat apart dat er niet over een vochtafscheider gesproken wordt, maar die wel weer op de foto staat. (ach ja... dat zal wel het bekende 'zet- en drukfouten voorbehouden' zijn)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2011, 20:49:56 »
tja..ik hem hem besteld...  :D

Heb reeds met het exemplaar zonder  drukvat gewerkt en deze had ook de vochtafscheider...ben benieuwd

Greetz

Peter
Petdig1

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re:airbrush
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2011, 20:52:59 »
Peter,

Proficiat met de aankoop, ik ben nog altijd denkende !

Misschien eens meebrengen (naar de club)

Groeten Peter ;)