Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: airbrush  (gelezen 1273 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
airbrush
« Gepost op: 10 December 2011, 19:51:20 »
Ik wil mij een een airbrush compressor  aanschaffen om te gaan vervuilen en verweren met  de airbrush

Wat zijn jullie ervaringen met airbrush compressoren ? Dacht aan een BLACK BULL  BC23Twin daar we dan met 2 tegelijk kunnen werken.

Iemand ervaring met dit toestel.
( ps niet afkomen met zelfbouw etc ) Wil gewoon een redelijk goede compressor kopen  ;D

Greetz

Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2011, 20:18:44 »
Allereerst zou ik mezelf de vraag stellen of je echt met twee personen tegelijk wil kunnen werken: is dat echt een vereiste?

Ik vind de compressor op zich er wel degelijk uitzien, en waarschijnlijk prima voor jou gebruik: ik zie alleen niets over een vocht-afscheider. In diverse sets waar dat ding in zit wordt dan gesproken over 'condensvertragende' airbrush-slang, maar in mijn ogen is dat gewoon troep: een vochtafscheider is een absolute must.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2011, 20:56:41 »
wel dat is ook hetgeen waar ik mee zit.
Met 2 werken is geen must.... alternatief is de BC23TM3  dus de gewone me 3 liter tank. 
Deze heeft wel een vochtafscheider  dus verwonderd me eigenlijk dat de twin dat niet heeft. 
Je vind er ook heel weinig concrete info over helaas
Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2011, 01:38:41 »
Dan denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar een compressor waar wel veel informatie over te vinden is: ik kan bijvoorbeeld op het typenummer in je laatste post helemaal niets vinden, en dat vind ik zelf nooit zo'n goed teken.

Ik heb zelf een Werther TC108 compressor (volgens mij wordt deze ook wel als Eurotec TC108 aangeboden, weet ik niet zeker) en deze is om te beginnen wel handig. Inmiddels begint het ontbreken van een druktank me steeds meer op te breken: het is niet zo dat de luchtstroom pulserend is, maar ik spuit op een danig lage druk dat de druk tijdens het spuiten langzaam daalt, en op een gegeven moment de drukschakelaar de motor weer inschakelt.

Dat doet de schakelaar echter net te laat: de druk neemt kort voor opnieuw aanslaan af tot 0, en dan moet je dus echt met de spuit wegwezen van je model, want als de compressor weer druk opbouwt komen er dikke spetters van de spuit af als je de trekker weer overhaalt.

Als je daar rekening mee houdt, of simpelweg op een hogere druk spuit, kun je aardig uit de voeten met de genoemde compressor.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:airbrush
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2011, 10:58:43 »
Je kan ook eerst lucht weg spuiten en pas je model spuiten als de motor is aangeslagen...... is meer lawaai maar wel een constante druk...

Jeffrey

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2011, 11:58:34 »
sorry moest black bull BC23MT3 zijn
Dus is een piston compressor met 3 ltr luchttank en waterafscheider:
Ff google op Black bull airbrush en je komt hem wel tegen.

Denk dat ik deze gewoon ga aanschaffen ;-)

Peter
Petdig1

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2011, 13:14:10 »
Je kan ook eerst lucht weg spuiten en pas je model spuiten als de motor is aangeslagen...... is meer lawaai maar wel een constante druk...

Jeffrey
Uh, ik bedoel dat dit constant gebeurd: het model compressor heeft geen drukvat, dus de druk daalt al heel snel na het indrukken van de trekker: blijf je de trekker indrukken, dan slaat de motor aan, bouwt druk op, en helaas wordt dan net de schakeldrempel bereikt waarop de drukschakelaar de motor weer uitschakelt: vervolgens daalt de druk, en schakelt de drukschakelaar net te laat om de druk niet even tot 0 te laten zakken.

De motor draait dus niet constant, en dat is iets waar ik steeds meer hinder van begin te ondervinden.

@ Petdig: ziet er prima uit. Wel wat apart dat er niet over een vochtafscheider gesproken wordt, maar die wel weer op de foto staat. (ach ja... dat zal wel het bekende 'zet- en drukfouten voorbehouden' zijn)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:airbrush
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2011, 20:49:56 »
tja..ik hem hem besteld...  :D

Heb reeds met het exemplaar zonder  drukvat gewerkt en deze had ook de vochtafscheider...ben benieuwd

Greetz

Peter
Petdig1

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re:airbrush
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2011, 20:52:59 »
Peter,

Proficiat met de aankoop, ik ben nog altijd denkende !

Misschien eens meebrengen (naar de club)

Groeten Peter ;)