Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 11:08:23
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
  

Auteur Topic: Bouw van Ouderlande (H0).  (gelezen 221044 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1185 Gepost op: 11 March 2013, 20:43:03 »
Ziet er goed uit Mark. Maar toch twee opmerkingen:

1) vermijdt een engelsman in de hoofdbaan. Engelsmannen mogen in het echt mrt mac. 40 km/h bereden worden en zijn dus emplacementswissels.
2) hoe krijg je in jouw ontwerp je loc weer trekkend de hoofdbaan op? Die omloopwissels op de kade heb je daarvoor wel nodig!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1186 Gepost op: 11 March 2013, 21:56:49 »
Of je hebt een reden om een fabrieksloc in te zetten, kufje, oud inustrielocje, noem maar op.

 (y) gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1187 Gepost op: 11 March 2013, 22:31:05 »
1) vermijdt een engelsman in de hoofdbaan. Engelsmannen mogen in het echt mrt mac. 40 km/h bereden worden en zijn dus emplacementswissels.
Deze snelheidsmaatregel geldt waarschijnlijk in de afbuigende stand. Bij Ede/Wageningen ligt een engelsman in de hoofdbaan (oostzijde) en doorgaande treinen remmen daar echt niet voor af (zie ook Sporenplan Online). Die engelsman in de hoofdbaan kan dus prima.

@ Mark. Je binnenkomende treinen kunnen niet lang zijn. De langste lengte is die van het langste spoor. Aan de andere kant, zoveel kan je ook niet in de haven kwijt qua wagens. Het ziet er op zich goed uit, niet teveel overbodig. Maar het mist een omloopmogelijkheid, zoals Jeroen reeds aangaf. Mocht je een industrielokje erbij plaatsen, altijd leuk zo'n roestig in eigen kleuren gestoken lokje, dan kan een kleine verzorgingsplek (kort spoortje met eenvoudig hokje erbij/omheen, en tankplaats) geen overbodige luxe zijn. Geeft wel weer een leuk speel element erbij.

Groet,
Michel

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1188 Gepost op: 12 March 2013, 00:41:51 »
Beantwoord de berichten even in logische volgorde:

@ Jeroen,
Denk dat de engelse wissel niet te vermijden is in de hoofdbaan, omdat het industrie dan nog compacter gaat worden,  zelf vind ik dit niet hinderlijk.
Wilde een hippel het rangeerwerk laten doen (hand bediend). Vandaar dat ik geen omloopsporen erin had.
Wellicht kan ik hier nog een denkfout in hebben, dat ik ergens vast kan lopen bij het rangeren.
(daar ben ik niet zo in thuis, logica...)


@ Koen:
inderdaad zo'n fabrieks locje wil ik gaan gebruiken.
Blijf het moeilijk vinden om uit te vogelen wat wel en niet kan bij het rangeren.

@ Michel
Ik weet ook niet hoe ik de sporen langer kan krijgen. waar zou jij z'n verzorgings plek plaatsen?
Wellicht heb jij hier een beter zicht op, Je hebt mij al vaker beter zicht op mijn baan gegeven.

@ tijgernootje:
Was de oppbouw maar klaar, dan was het uitleggen iets makkelijker geweest.
Ben nu bezig met deze rechter vleugel te bedraden, dit is al een pittig klusje opzich.
En dank voor het compliment, maar zoals je al verder leest ben ik er nog niet helemaal.

@ Auke:
Bedankt, vond hem ook super, maar maar zoals je al verder leest ben ik er nog niet helemaal.
Nog eventjes doordenken...


Hartelijk dank voor alle (nieuwe) inzichten.
En ik maar denken dat ik het ultieme plan had uitgedokterd  ;)

Nu slapen, de ideeën blijven uit, dus morgen weer een nieuwe dag 

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1189 Gepost op: 12 March 2013, 06:26:14 »
Toch mooi hoe zo'n forum werkt ;)
Ik zou het spoor voor de rangeerloc dicht bij de plaats plaatsen waar je de meeste bedrijvigheid hebt :)

Voor de rest zou ik een beetje in mijn gedachten spelen met je huidige plan zodat je de knelpunten tegen komt ;) dan kan je gaan kijken of je wat aan die knelpunten kunt doen ;D en de overweging maken er wel of niet wat aan te doen in je baanplan
groeten,
Auke

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1190 Gepost op: 12 March 2013, 09:03:17 »
Wellicht heb jij hier een beter zicht op, Je hebt mij al vaker beter zicht op mijn baan gegeven.
Dank voor dit compliment, maar ik zit vast in jouw baanplan. Door in beide richtingen te willen af takken en tussen de twee bogen in ben je bijna genoodzaakt om twee ontvangstsporen te ontwerpen. Dat maakt het lastig. Makkelijker is om verder te borduren op je eerste ontwerpen, waar je van beneden af reeds voor de boog aftakt naar de haven.

ik zal eens zien of ik nog iets leuks kan fabriceren  ;)

Groet,
Michel

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1191 Gepost op: 12 March 2013, 10:00:54 »
@ Auke:
ik ga mijn huidig ontwerp herzien.
Met het advies van Michel om vanaf voor de toch te beginnen.

@ Michel:
Ik heb altijd weer iets onmogelijks in mijn plan zitten merk ik
Ben benieuwd naar jouw nieuwe inzicht.
Ga zelf er ook nog voor zitten.
Alvast bedankt.

Mvg
Mark

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1192 Gepost op: 12 March 2013, 10:19:45 »
Hoi Mark,

Ter inspiratie  ;)


Treinen komen binnen op het spoor aangeduidt met 1. Van links naar rechts zou de lok er voor kunnen blijven staan, van rechts naar links moet de lok afkoppelen en doorrijden, evt naar uithaalspoor (aangeduidt met 2). De rangeerlok kan onderhouden worden op het spoor met loods (5). Deze komt van het spoor zodra er gerangeerd moet worden. Wagens kunnen eerst neergezet worden bij de containerterminal (3), vervolgens bij overslag (4) en evt het restje bij een fabriek (6).
De volgorde van de wagens staat vast, maar het rangeren wordt leuker als de wagons eens niet in de juiste volgorde worden aangeleverd.
De uithaalsporen (2) zijn nodig, die miste ik in de voorgaande ontwerpen. Het zou rottig zijn als er wagons op hol slaan en daardoor het hoofdspoor opkomen; uithaalsporen zijn dus ook beveiligingssporen.
Je zou wat kunnen schuiven, bijvoorbeeld de containerterminal (3) wat minder lange sporen geven, de overslag (4) wat langere sporen, waardoor rangeren met containerwagens wat makkelijker wordt. En eventueel de fabriek (6) een eigen spoor. Maar juist door het onvangstspoor ook te gebruiken als losspoor wordt er een bepaalde claim gelegd op de tijd bij het lossen en laden van de wagens.

Succes met jouw uitwerkingen!

Groet,
Michel

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1193 Gepost op: 12 March 2013, 13:00:47 »
@ Michel:
Wat blijft het toch moeilijk zeg, ik heb op jouw variatie ook weer wat gefabriceerd maar het is het net niet  :-\
Ook het eerste plan met noodvoorziening en tevens onderhoud plaats.
Het rode spoor is maar 50cm lang, das net 4 wagons met een loc... :-\



1= nood en onderhoudsspoor.
2= spoor bereden vanuit 6, trein duwt hem dan vervolgens op naar 4 of 5 en gaat naar 1
3= hier kunnen treinen opgedrukt worden vanuit 4 zodat de loc vrijkomt die vanuit het boven bocht aankwam.
4= spoelspoor hier worden wagons uitgespoten.
5= spoelspoor hier worden wagons uitgespoten.
6= aankomst spoor doorrijdend naar 2 en opdrukkend naar 4 of 5.


Dacht voordat het geheel posten waarom niet zo



Alles wordt door de eigen loc opgedrukt en of verschoven, shunten door eigen loc alleen in het havengebied.
vandaar ook geen omloop mogelijkheden.


Weet niet of dit wat is, zo niet wordt het ''Noodplan'' in gang gezet ;)
« Laatst bewerkt op: 12 March 2013, 19:12:27 door MC »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1194 Gepost op: 12 March 2013, 21:49:23 »
Hoi Mark,

Ik weet niet wat het noodplan gaat worden  :D. Je verhaal gaat in zoverre op, dat het klopt voor een trein die het haven terrein binnenloopt van uit beneden. Vanuitboven kan die trein duwen wat ie wilt, maar hij sluit zich zelf bij de eerste rangeer beweging op. Er valt dan niets meer te rangeren, dan heb je wel een tweede lok nodig.  Nu heb ik geen oplossing meer, behalve een kleine variatie op mijn voorstel:
Schuif alles wat meer inelkaar, en ga evt bij (4) het bochie om om lengte te krijgen.

is dit wat?

Groet,
Michel

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1195 Gepost op: 13 March 2013, 11:37:00 »
@ Michel:
Heb even vai PB contact met jouw gehad, helaas worden de sporen echter in dit plan te kort.
Al ziet het er gelikt uit.



Denk dat ik bij mijn huidig laatste plan hou.
zo blijven de sporen van oprijden en opduwen het langste
en ziet er rustig uit, not to muctch.

Zal vanmiddag beiden plannen nog eens uitleggen.


Na contact te hebben gehad met Matthijn (scubamatt41) en tekeningen gestuurd te hebben van het betreffende blushuisje. Heeft hij de tekeningen geperfectioneerd. Mijn dank hiervoor Matthijn!


plaatjes van Matthijn


plaatjes van Matthijn


plaatjes van Matthijn

Matthijn gevraagd om deze 2 objecten te printen, daarover binnenkort meer.
 (y)




dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1196 Gepost op: 13 March 2013, 12:00:56 »
dat ziet er super uit Mark, kan je de buizen voor de waterspuit niet direct bij het ontwerp in doen? ;D
groeten,
Auke

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1197 Gepost op: 13 March 2013, 18:34:49 »
@Auke:
Eerst zorgen voor de basis.
Maar denk dat ik ze zelf wil gaan maken, wil ze namelijk zwenkbaar en dat ik ze kan aanpassen aan hoe de baan eenmaal gaat liggen.


Vandaag zeker 25 ontwerpen gemaakt van het industrie
uiteindelijk de bocht om gegaan beneden voor extra ruimte.

Mvg
Mark

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1198 Gepost op: 13 March 2013, 18:41:37 »
Blijft de suikerfabriek op de bovenste helft van je plan of had je dat juist gewijzigd?

Je zou eventueel de fabriek kunnen hanteren en de rangeersporen links kunnen houden.
 
Maar ik wacht even af wat voor input erbij komt van onze modelspoorcollega's 8).

Gr Koen.
 
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1199 Gepost op: 13 March 2013, 19:22:56 »
@ Koen:
Nog helemaal niet wetend waar de fabriek komt te staan. probeer eerst de sporen vorm te geven, daarna het blushuisje te plaatsen en dan pas de fabriek.
Het blijft een grote puzzel.


Hier tot nu even mijn laatste gedachten spinsel.