Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen Pierre Dominique door ceuleer
Vandaag om 18:34:43
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Zelfbouw tramlocomotief  (gelezen 140852 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #90 Gepost op: 01 October 2012, 16:30:17 »
De zomer die tussen de laatste post en deze post ligt is grotendeels gebruikt om in 3D een ontwerp te maken (waarom, dat kun je lezen in Modelspoormagazine van deze maand, nr 118; oktober 2012). Ik ben gestart met de intentie een verantwoord H0m schaalmodel te maken van TNHT locomotief nr 7 op een Minitrix Glaskasten motor. Ook al is het heel klein, je kunt ontzettend gedetailleerd werken.

Ik heb ongeveer elk boek via de antiquariaat aangeschaft dat de tram ten noorden van Amsterdam beschrijft. Erg boeiend en inspiratie genoeg voor de rest van mijn leven. Helaas zijn er geen goede foto's van het buizen- en hendelwerk, maar daar hoopte ik tijdens het maken wel uit cq achter te komen. Ik heb via deze website foto's van loc 8 'Ooievaar' ontvangen en via het Internet plaatjes van loc 13 'Silvolde' gevonden. Deze twee locs verschillen ontzettend van elkaar. De laatstgenoemde lijkt erg Spartaans vergeleken met de met "gadgets" uitgeruste Ooievaar. Maar op een plaatje van een andere TNHT loc, loc 5, zie ik dan toch weer buizen die in geen van beide locs aanwezig zijn. Erg lastig als je toch al niet weet wat welke functie heeft. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe de replica van de RTM er van binnen uit gaat zien. Iets dat me nu al maanden bezig houdt: hoe komen al die mensen toch aan details als ik er nog geen foto van gezien heb.

Kortom, ik denk erover om toch Silvolde te gebruiken als voorbeeld voor de binnenzijde van de loc. Temeer daar er niet zo'n overdaad en complexiteit van techniek binnen in zit. Dat is, als ik niet aan foto's van de TNHT locomotieven kan komen. Dus daar zijn de vragen:

1) Heeft iemand daar meer foto's van of weet waar ik die kan vinden?
2) Wie heeft er veel detailfoto's van Silvolde gemaakt en wil die met mij delen? Ik weet niet hoe de andere kant van de stuurzijde eruit ziet en het gedeelte net boven de vuurkist (die twee horizontale buizen, zie laatste plaatje).

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 01 October 2012, 17:21:44 »
De tekeningen van een Backertje zijn zeker nog bewaard gebleven. Ik heb een boek van waar alle tekeningen van tramlocfabriek Backer en Reub instaan. Ik neem aan dat je die fabriek bedoelt?
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #92 Gepost op: 01 October 2012, 17:24:40 »
Tekeningen zijn allang geen probleem meer, daar heb ik in al die boeken nu genoeg van. Maar op de tekeningen kun je niet zien hoe bijv. de buizen rond de ketel lopen en waar de kranen op aangesloten zijn. En hoeveel kranen er zijn. Etc. Dat wil ik weten.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #93 Gepost op: 01 October 2012, 17:25:50 »
Hoi Sven,

Dit ziet er veel belovend uit. Gave tekeningen, met miniscuul kleine details. Ik kan je niet helpen aan de bevraagde foto's denk ik, de boeken die ik heb bevatten alleen maar overzichten ('Stoppen op doorreis' (NVBS) en Onze nederlandse lokomotieven (3e druk 1946)). Misschien in de Op de Rails (vanaf 1964), maar die waren in het begin vrij summier met foto's. Heb je deze bronnen al, of zou ik toch maar (even  ::)) kijken?

Groet,
Michel

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #94 Gepost op: 01 October 2012, 17:32:37 »
Even een overzicht wat ik heb:

- Warme Backertjes
- The Locomotives Built by Machinefabriek 'Breda'
- Het Boemeltje van Purmerend
- Tramway Lokomotiven
- De Waterlandse Stoomtram 1880 - 1933
- Stoomtrams rond Alkmaar
- Stoomtrams rond Hoorn
- Stoomtrams in Alkmaar; Zo waren ze
- Per Noord-Zuid er op uit
- Stoomtrams van Wadden tot IJ

En ik krijg het boek van S. Overbosch ergens in oktober.

Dus zo'n beetje de standaardwerken. ;) Dus niet wat jij hebt, dus als je toevallig iets tegenkomt. Maar ik denk als het in Op de Rails had gestaan, ik het dan wel in de boeken ook tegen was gekomen, denk je niet?

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #95 Gepost op: 01 October 2012, 17:44:47 »
Hallo Sven,

Kijk eens op Buntbahn.de. Daar heb ik een topic gezien van mensen die op zoek zijn naar wat er nog over is van al het tram & smalspoor. Te vinden onder Vorbilder.
Kwam er veel tegen in detail. Van Hongarije tot Winterswijk en Groenlo en dan spreek je over 1900 - 1921.
Ik verdwaal al een hele tijd op dit forum, waanzin wat er aan verschillende, maar vooral interessante dingen op staan.
Succes met zoeken, draadje ga ik zekers ver volgen.

Groet van Robert Jan 

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #96 Gepost op: 01 October 2012, 17:46:33 »
Hoi Sven,

Voor wat betreft de OdR, het kan zo maar zijn dat daar meer foto's in staan dan in de boeken. Maar ik zal eens gaan snuffelen en je een scan toesturen als ik iets vind. Dit kan wel even duren, ben wat druk bezig, maar dit is een leuke afleiding.
Je hoort nog.

Groet,
Michel

Beached

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 01 October 2012, 22:08:39 »

Ik heb weinig kennis of ervaring met tramlocs, maar wel wat ervaring met stoomlocketels, en het verticale bronzen onderdeel boven de vuurdeur is hoogstwaarschijnlijk een peilglas, gebruikt om het waterniveau in de ketel te meten. de twee buizen die daar vanaf komen zijn kraantjes die de verbinding tussen pijlglas en ketel afsluiten. Nu hoort er onder het pijlglas nog een kraantje te zitten, voor het aflsuiten van de afvoerleiding. De afvoerleiding zelf is een koperen buisje die in dit geval waarschijnlijk recht naar benden loopt en in de aspan eindigt. Op een ketel horen twee peilglazen te zitten.

Verder ziet het er netjes uit, ik ben benieuwd naar het uiteindelijke model.

mvg,
Rick

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #98 Gepost op: 01 October 2012, 22:13:57 »
Ah, dat klinkt logisch. Ik dacht dat het zuigers waren, omdat op Silvolde er geen glas inzit, maar openingen. Zie hier

Maar er zal toch wel vast iemand hier zijn die die loc tot in de detail heeft gefotografeerd? Ik had die vraag eigenlijk voor het afgelopen smalspoorweekend moeten stellen, natuurlijk. Nu zijn ze dicht. Ga ik net volgende week voor een keer drie dagen naar Nederland...

Beached

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 02 October 2012, 06:04:10 »
Na die foto ben ik vrijwel zeker dat het een peilglas is. Ik vermoed dat er vroeger wel glas in heeft gezeten, maar dat het nu ontbreekt. Wat je ziet is trouwens alleen maar de bescherming om het personeel van vliegend glas en stoom te beschermen als een peilglas breekt. Het peilglas zelf is niets meer dan een glazen buisje.

Op de foto kun je links van de peilglaskraantjes ook twee messing kraantjes zien. Dit zijn waarschijnlijk peilkraantjes. Door deze kraantjes te openen kun je gissen waar het waterniveau zit. Met de uitrusting van de loc met peilkraantjes en een peilglas voldoet de ketel aan de eis dat er twee manieren zijn om het waterniveau in de ketel te bepalen(twee peilglazen mag ook, en komt voor op modernere locs.)

Zie ook Ivo's NS 1300 draadje voor meer inf over peilglazen en andere appendages op de ketel.

mvg,
Rick

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #100 Gepost op: 02 October 2012, 11:17:49 »
Bedankt voor de link, Rick. Dat soort draadjes kijk ik meestal alleen naar de plaatjes, kan de technische uitleg me nooit zo boeien. :-[ Maar nu wel!

Ik heb vorige week overigens het smalspoormuseum een mailtje gestuurd en ik heb ze vanochtend nog proberen te bellen, maar in beide gevallen geen antwoord, helaas. Het seizoen is weliswaar ten einde, maar ik had gehoopt volgende week daar heen te kunnen om foto's te maken van Silvolde. Ik kom nl zelden meer in Nederland en dit keer helaas een week te laat. Ook voor het modelspoorevenement van afgelopen weekend.

Nog even een paar plaatjes van de stand van zaken:

Het Minitrix Glaskasten frame, dat tussen de motor en loopwerk zit heb ik exact gekopieerd, zodat de stroomafnemers er op dezelfde wijze ingeklemd worden en het hele loopwerk goed aan de behuizing vast komt te zitten. De oorspronkelijke motor is vervangen door een Kato motor. Tevens ga ik de wielen vervangen voor grotere, 9 mm spaakwielen. Daar was ruimte voor nodig.

Onder het 1:64 model met Halling motor en 10,5 mm wielen ipv de standaard 9 mm (die juist weer worden gebruikt voor het H0e model!)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #101 Gepost op: 02 October 2012, 11:28:19 »
Had ik het maar geweten zondag, had ik foto's voor je gemaakt.
Ik volg het met meer dan gewone intersse.
Wat ik me afvraag, hoe dik maak je de wanden ? 1 mm ?
In Valkenburg liet iemand mij een ik meen H0e lokje zie geprint, en die zag er toch zeer redelijk uit, zonder printstrepen en sinaasappelschilhuidje.
Daar waren de wanden ook 1 mm dik, en dat was net acceptabel, al had ik ze zelf dunner gemaakt, maar dat durfde de maker niet, die was bang dat hij het plat zou drukken :)
Maar was het niet bij die loks, zoveel loks zoveel verschillende plaatsen voor kranen, meters en scharnieren ?? dus dat je het zeg maar bijna niet fout kan doen, Zijn er geen foto's kan ook niemand het tegendeel bewijzen dat je fout zit  :)
Mvg Marty,

guest7823

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 02 October 2012, 18:08:31 »

Ahhhh, wederom een Philotrain LTM 21 momentje  :-\

Ik kon al geen sjokola maken van datgene wat je getekend had boven de vuurdeur  ???

Datgene wat boven de vuurdeur zit is het wasluik om de bovenkant van de vuurkist bij ketelonderhoud schoon te kunnen maken. Dit was luik bestaat uit een ovale paddestoel met een klamp erover heen. Om het gat van het wasluik zit een (eveneens ovale) verstevigingsring om de krachten op te vangen die door de klamp op de ketel worden uitgeoefend
  • het gat en luik zijn ovaal om van buitenuit het luik te kunnen plaatsen (lukt niet met een ronde paddestoel) En dus NIET rond zoals jij hem nu getekend hebt
  • de klamp zit onder EN boven tegen de versterkingsring (en in het midden met een moer op de steel van de paddestoel om het wasluik op z'n plek te houden) En dus NIET zoals  jij hem getekend hebt op enkel de onderkant
  • De ovale versterkingsring zit vast geklonken op de ketel en gaat er in pincipe nooit meer af

Als het goed is heb ik ergens nog wel een detailfoto van een wasluik in mijn archief. Uit mijn hoofd van de SHM 16 op een onderhoek. Is een iets modernere constructie, maar in principe gelijk. Op zich wordt de voorkeur gegeven aan waspluggen, domweg omdat die simpelere zijn qua maken, plaatsen en onderhouden. Echter het gat dat je met een wasplug kan hebben is beperkt in diameter en dus bruikbaarheid. Indien je een groter gat wilt hebben voor je onderhoud meot je dus naar een wasluik en dan krijg je iets zoals dit

guest7823

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 02 October 2012, 18:26:36 »
Gefint  :P

Goed, daar gaat die:

Cursus "Wasluiken voor beginners"

Hoekwasluik van de SHM 16. Hier kan je niet zo goed het luik zien, maar wel de werkings wijze van de klamp

Het ovale gat zoals dat in de GS 18 zit. Hier is er sprake van een ingelaste verstevigingring i.p.v. een opgeklonken ring

Een kudde luiken en pluggen. Luiken ovaal, pluggen taps

Een EXTERN wasluik op de LTM 26. In principe drukt een INTERN wasluik zich zelf vast en dicht en is de klamp met name nodigom in drukloze toestand van de ketel e.a. dicht te houden. bij een EXTERN wasluik moeten de bouten de afdicht verzorgen EN de keteldruk kunnen weerstaan. E.a. wordt daar door in uitvoering wat zwaarder en lomper

Bij verdere vragen wordt er gewoon een vervolgcursus op gezet  (y)
« Laatst bewerkt op: 02 October 2012, 18:28:47 door guest7823 »

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #104 Gepost op: 03 October 2012, 20:44:13 »
mooi project Sven!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/