Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jheronimus
Vandaag om 07:10:59
Piko 2025 door ES44C4
Vandaag om 06:16:13
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
  

Auteur Topic: De NS bovenleidings-draadspanner  (gelezen 41072 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
De NS bovenleidings-draadspanner
« Gepost op: 05 December 2011, 22:46:46 »
Hallo.
Om wat meer bekendheid te geven aan een klein onderdeel, waarmee de NS modelspoorder weer wat meer NS kan zijn, heb ik deze topic gestart.
Het gaat hierbij om de NS-draadspanner met zijn specifieke wiel.
Het bouwsetje van het "wiel met het gewichtsblok" is wat in de vergetelheid geraakt. Vandaar.


(plaatje te vergroten door aanklikken)

Volgende keer een foto van het bouwplaatje en de bouwtekening, over wat er wel en wat er niet in zit.
Waar ze wel en waar ze niet geplaatst kunnen worden.
Ik hoop natuurlijk ook op technische back-up van deskundigen, waarvan er genoeg rondstruinen, als ik het zo mag uitdrukken.
Groet, Wim
 
(In bovenleidingbouw heb ik natuur ook de vakwerkportalen. Daar is een apparte topic aan gewijd.)   
« Laatst bewerkt op: 04 December 2018, 18:14:31 door WimM »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2011, 23:04:54 »
wouw...ziet er weer tof uit  (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2011, 23:10:59 »
Leuk detail voor de NS'ers.
Ziet er goed uit. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2011, 23:59:39 »
Waar ze wel en waar ze niet geplaatst kunnen worden.
Als ik zo door m'n foto's en herinneringen struin, staan die dingen werkelijk overal waar het nodig is...

Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2011, 00:12:03 »
Hoi
Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

Ha, dat bedoel ik. Weet je dat zeker, dan wil ik dat graag zien, waarom, met bewijs s.v.p..
Want ik ben beslist niet alwetend. Verre van dat zelfs.
Ik heb wel eens klanten die dat denken, maar dat geeft niks anders dan.................
Ik leer er ook van en pas mijn werk aan. Wim M

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2011, 11:24:28 »
Hoe veel werk is het om deze afspanning werkend te maken? Bij Sommerfeldt kun je een veer inbouwen die de draad op spanning brengt. Is dat hiermee ook mogelijk?

dirkjan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2011, 21:46:05 »
Want ik ben beslist niet alwetend. Verre van dat zelfs.
Ik ook niet hoor ;) Daarnaast hebben foto's nogal de neiging om sommige dingen vertekend te laten zien, of gaan we twijfelen omdat we ineens zoveel overzicht hebben.
Hoi
Ha, dat bedoel ik. Weet je dat zeker, dan wil ik dat graag zien, waarom, met bewijs s.v.p..
Helemaal zeker weet ik het niet, en anders zal het wel een kwestie zijn van 'de uitzondering bevestigt de regel': voor het bovenleiding-artikel op m'n eigen website ben ik ook van alles wezen bekijken, en vooral door m'n foto's gaan bladeren, en dan zie je ineens de meest fantastische constructies.

In ieder geval: ik krijg het idee dat de bevestigingsbeugels van de geleiding voor het gewicht wat te hoog zitten (zowel de bovenste als de onderste)
Dat baseer ik vooral op deze foto (op andere foto's stond de afspan-inrichting er toch minder duidelijk op dan ik dacht)

http://www.m-voorloop.nl/benelux/bovenleiding-afspanning.jpg (let op! 1250 x 833, 159 kb)

Interessant is ook de wijze van geleiding van het gewicht: ik ken eigenlijk alleen de versie met 2 geleide-stangen aan de zijkanten van het gewicht, en heb die versie met 1 stang aan de achterzijde pas net voor het eerst duidelijk bekeken  ::)

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2011, 22:39:30 »
Hoi Wim.

Heb ze vaak gezien en ook wel op foto's staan. Moet alleen nog leren hoe ze naar jou te sturen. Zag op mijn foto's dat deze afspan inrichtingen ook voor de hangdraad werder gebruikt, de bovenste draad. Maar ze kwamen vaker bij de rijdraad voor.
Eventueel zijn er meer foto's beschikbaar.

Groet, Fred.



Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2011, 23:05:29 »
In ieder geval: ik krijg het idee dat de bevestigingsbeugels van de geleiding voor het gewicht wat te hoog zitten (zowel de bovenste als de onderste)
Dat baseer ik vooral op deze foto (op andere foto's stond de afspan-inrichting er toch minder duidelijk op dan ik dacht)

De hoogte van de gewichten was afhankelijk van de buiten temperatuur. Des te warmer, des te lager hangen de gewichten. De rijdraad is van koper met een hoog uitzettingsvermogen. Bij hoge temperaturen hangen de gewichten dus tot op de grond.
Die koperdraad kun je beter niet stelen, er staat nogal hoge spanning op.

Groetjes, Fred.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2011, 00:56:40 »
Uh ja, dat snap ik ook wel: ik had het ook niet over het gewicht zelf.

Ik heb het over de beugels die de geleidings-stang voor het gewicht met de mast verbinden: op de paar foto's die ik kan vinden zitten die beide lager aan de mast dan op het exemplaar van de topicstarter.

Het klopt dat de rijdraad over het algemeen de enige afgespannen draad is, maar ook de hangdraad afspannen is tegenwoordig normaal (ik had het echter nog nooit op een regulier baanvak gezien: tot nu toe alleen op de HSL gezien)

Belangrijk detail overigens bij dubbele afspanning: een extra paar trek-ankers inclusief betonblok.

Belangrijk detail in het algemeen: de afgespannen rijdraad hangt vaak een aardig stuk hoger dan de reguliere rijdraad: zodra de nieuwe leiding 'ingevoegd' is boven het spoor, verlaat de 'oude' leiding door schuin omhoog te lopen richting het afspanwiel.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/bovenleiding-afspanning2.jpg

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6483
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2011, 08:46:42 »
Het setje van "wiel met het gewichten het betonblok" ...  

Hallo Wim, over welk setje heb je het hier?
We nemen jouw werk graag op in de encyclopedie als aanvulling op E09.03.02 - Afspaninrichtingen in DIN en DLO

Grzz,

Hans

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #11 Gepost op: 07 December 2011, 10:30:26 »
Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

Zou dat kunnen komen door de hoek die de afspandraden op de modelfoto hebben. Vanuit een rijdende trein gezien lijkt het mij dat deze in werkelijkheid onder een hoek van 45 graden staan ipv van de bijna 30 graden op de modelfoto.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #12 Gepost op: 07 December 2011, 10:38:39 »

jwp
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #13 Gepost op: 07 December 2011, 12:20:37 »
Niet helemaal eerlijk ;) Jij hebt een 'duw-anker' op de foto staan en geen trek-anker.

Het zou wel kunnen kloppen wat ATB zegt, al duurde het even voordat ik wist wat hij bedoelde, maar ook hier gaat vast weer op dat waarvan wij denken dat het niet bestaat, toch wel ergens voorkomt of voorgekomen is.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #14 Gepost op: 07 December 2011, 14:52:08 »
Menno,

Het klopt dat de rijdraad over het algemeen de enige afgespannen draad is, maar ook de hangdraad afspannen is tegenwoordig normaal (ik had het echter nog nooit op een regulier baanvak gezien: tot nu toe alleen op de HSL gezien)

Belangrijk detail overigens bij dubbele afspanning: een extra paar trek-ankers inclusief betonblok.

Belangrijk detail in het algemeen: de afgespannen rijdraad hangt vaak een aardig stuk hoger dan de reguliere rijdraad: zodra de nieuwe leiding 'ingevoegd' is boven het spoor, verlaat de 'oude' leiding door schuin omhoog te lopen richting het afspanwiel.

Hierboven het citaat van Menno,
als echter zowel de hang als rijdraad op de zelfde paal zijn afgespannen, krijg je ook dus 2 gewichten aan de bewuste paal.

Groet,

Fred

« Laatst bewerkt op: 07 December 2011, 18:48:10 door Totty »