Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw Marklin naar Fleischmann? door Jan-Peter
Vandaag om 09:05:30
Fleischmann wagon type Rens van de NS door rjr
Vandaag om 09:04:33
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door Jeronimos
Vandaag om 09:02:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
Vandaag om 08:35:04
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Floris
Vandaag om 08:11:34
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Gerke
Vandaag om 08:02:31
Märklin bovenleiding bruikbaar voor Fleischmann modelbaan? door Quinzeedied
Vandaag om 07:59:22
Bob Ross tentoonstelling door Tulpendaal
Vandaag om 06:22:45
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 06:06:59
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Tulpendaal
Vandaag om 05:59:40
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:43:47
DR5000 en gelijkstroom door RBlok
Vandaag om 00:18:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VvKan
Vandaag om 00:10:24
Projekt 083-338 door 44
25 oktober 2020, 23:27:18
Vraag over de Broekweg in LEIDEN. door Daan Neijenhuis
25 oktober 2020, 23:20:59
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door 44
25 oktober 2020, 22:39:50
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door joepDE2
25 oktober 2020, 22:28:22
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
25 oktober 2020, 22:15:05
Raadplaatje door Klaas Zondervan
25 oktober 2020, 21:39:36
Rare spoorbreedtes (28 en 33 mm) door St00mboy
25 oktober 2020, 21:27:49
H0 Krähehof zolder door Kronefan
25 oktober 2020, 21:27:42
Treinverkeer in/rond Vierheim door Ronald81
25 oktober 2020, 21:21:11
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
25 oktober 2020, 20:48:44
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
25 oktober 2020, 20:47:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
25 oktober 2020, 20:44:28
Rocky Rail 2019 door Luc2000
25 oktober 2020, 20:43:52
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door mwdb
25 oktober 2020, 20:41:38
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Bart spruitje
25 oktober 2020, 20:29:17
De Hef in N schaal... door jowi
25 oktober 2020, 20:06:26
Krokettenkarren en restauraties LS models door Biesje
25 oktober 2020, 20:03:54
  

Auteur Topic: De NS bovenleidings-draadspanner  (gelezen 28230 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #15 Gepost op: 09 december 2011, 12:03:10 »
Hallo Wim, over welk setje heb je het hier?
We nemen jouw werk graag op in de encyclopedie als aanvulling op E09.03.02 - Afspaninrichtingen in DIN en DLO
Grzz,
Hans
Hallo,
Deze draadspanner is die je bij de NS o.a. op DIN H-balk bovenleidingsmasten en losse kolommen aan kunt treffen.

Voor alle duidelijkheid: de kolom op mijn foto zit dus niet bij het bouwsetje.
Het setje bestaat uit delen die je rond een (bestaande) H-balk bovenleidingsmast kunt klemmen.

De gewichtgeleiding, die op het plaatje idd. een beetje hoog zit, is naar beneden en naar boven te schuiven en vast te zetten waar je wil.

Deze draadspanner is slechts bedoeld ter aanvulling en verfraaing van een Nederlandse bovenleiding. Niet functioneel.
Het is niet eenvoudig het geheel in deze samenstelling werkend te krijgen, maar niets is onmogelijk.
Gr. Wim M
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2015, 11:59:42 door WimM. Reden: beter leesbaar »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #16 Gepost op: 09 december 2011, 12:28:15 »
Hallo Wim,

Ik bedoelde meer... heb je het wieltje e.d. zelf gemaakt of is het een setje dat je ergens kunt kopen.
So wie so zou ik de foto graag willen gebruiken in onze encyclopedie.

Grzz,

Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #17 Gepost op: 09 december 2011, 13:08:50 »
Nou, nou, wat een gelul allemaal, een afgespannen hangdraad met 2 ton??? Mwa moet kunnen. nou gaan we: Hevelaar, afspanning van de rijdraad, jawel rijdraad. Rolafspanning ook rijdraad. Wielafspanning, rijdraad en draagkabel. Wielafspanning heb je diverse type's in met drukschoor en zwevend. Gasafspanner, rijdraad en draagkabel. Tensorex, rijdraad en draagkabel. En zeg nou nooit meer dat een hangdraad, dat is de verbinding tussen draagkabel en de rijdraad afgespannen is. Dat heb ik van mijn lang zal zijn leven nog nooit gezien. En ik zit al 28 jaar in die rotzooi.

Gr Hans

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #18 Gepost op: 10 december 2011, 21:09:56 »
Nou, nou, wat een gelul allemaal, een afgespannen hangdraad met 2 ton??? Mwa moet kunnen. nou gaan we: Hevelaar, afspanning van de rijdraad, jawel rijdraad. Rolafspanning ook rijdraad. Wielafspanning, rijdraad en draagkabel. Wielafspanning heb je diverse type's in met drukschoor en zwevend. Gasafspanner, rijdraad en draagkabel. Tensorex, rijdraad en draagkabel. En zeg nou nooit meer dat een hangdraad, dat is de verbinding tussen draagkabel en de rijdraad afgespannen is. Dat heb ik van mijn lang zal zijn leven nog nooit gezien. En ik zit al 28 jaar in die rotzooi.

Gr Hans

Het is natuurlijk heel makkelijk om commentaar te leveren en natuurlijk is de bovenste draad de draagkabel en niet zoals ik stelde een hangdraadje. Daarvoor excuses. Wel ben ik van mening dat er dan duidelijk gemaakt moet worden hoe het er wel uitziet. Als je al 28 jaar met die handel werkt moet je er toch ook tekeningen van hebben.
Het is nadrukkelijk niet mijn bedoeling om wie dan ook op de tenen te gaan staan. De bijgevoegde tekening komt uit de in 1983 vervallen Verzameling van Voorschriften voor de Krachtvoertuigendienst, kortweg VVK.

Met vriendelijke groet, Fred.


ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2011, 21:32:58 »
Hallo Wim, over welk setje heb je het hier?
We nemen jouw werk graag op in de encyclopedie als aanvulling op E09.03.02 - Afspaninrichtingen in DIN en DLO

Grzz,

Hans

Hans , dit setje is ontworpen en te koop bij Wim Mesu zelf (Kijk maar naar de plaats van het draadje : Van en Voor Gebruikers)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #20 Gepost op: 10 december 2011, 21:34:31 »
Hallo,
Hans van de Burgt: ik heb het setje natuurlijk zelf uitgedacht en uit gebracht.
Hartelijk dank voor de tekening Fred.
Ik wou met deze topic wat meer bekendheid geven aan het bestaan van het opsmuksetje voor de Nederlandse bovenleidingsbouw.
Het setje is al weer enige tijd geleden uitgebracht, maar het is denk ik niet allemaal duidelijk wat ik in de zak stop.
Daarom hierbij nog maar wat plaatjes en uitleg.

Het gaat dus om wat hulpmiddelen die ik in een plaatje laat etsen en een samenbouwtekeningetje (vergrootbaar).
 

Zoals je kunt zien zitten er 2 spanners in één plaatje. Er zitten geen masten en geen draad bij het setje. Dit staat ook op de tekening, leesbaar, als je hem aanklikt.
De delen worden aan de bovenleidingsmast aangebracht door de beslagen rond de mast te vouwen en daarna met solderen of lijmen vast te zetten. Je kunt  de hoogte zelf bepalen, de tekening is slecht een voorbeeld of suggestie.
Het idee is dat je de spanners op een bestaande bovenleidingmast aanbrengt.
M vr gr Wim M
« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 18:46:50 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2011, 22:33:56 »
Er is iets vreemds aan de hand met foto van de bouwinstructie, hierboven, bij het aanklikken.
Daarom hier nog een keer en nu beter (hoop ik). Mvrgr. Wim Mesu




Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1066
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #22 Gepost op: 10 december 2011, 22:49:30 »
Ik herken het probleem ;D Je hebt de link naar de eerste foto gebruikt voor de tweede foto, en je hebt alleen het adres voor de foto zelf, maar niet de link aangepast ;)

Het setje ziet er overgens mooi uit (y)

mvg,
Rick

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1946
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2011, 11:20:30 »
Heb er zelf al 4 van die setjes verwerkt in mijn baanplan Doornvliet  bij de betonnen portalen die ook in het oosten van het land voorkomen o.a Ijssel /Twente lijn voorkomen.

Cor

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2011, 19:09:57 »
Beste Fred, het is ook NIET mijn bedoeling om iemand op de tenen te trappen. Er staat genoeg over geschreven in de encyclopedie op deze site. Dus waarom dan tekeningen toevoegen als ze al beschikbaar zijn?

Gr Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2011, 19:29:01 »
@Hans,

Voldoende beschreven in de ency? Dat is maar betrekkelijk. Jij bent klaarblijkelijk een kenner. Zou je wat beschrijvingen en (eigen?) foto's kunnen/willen sturen van de verschillende typen afspanners. Bij voorbaat dank,

Grzz,

Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2012, 14:41:34 »
Hier nog een klassieker met afspanning op zowel rijdraad als draagkabel:


mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 680
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2012, 19:12:00 »
Hallo,

De bovenstaande foto is het zogenaamde beweegbare systeem.
Daar zijn zowel draagkabel als rijdraad afgespannen dmv beweegbare afspanning.

Als alleen de rijdraad is afgespannen, dan praten we over het vaste systeem.
In dat systeem is de draagkabel vast afgespannen aan de mast.

Beweegbare systeem is bijvoorbeeld schiphol, hanze en flevolijn, de betuwe, hsl en boxtel-Eindhoven
( enkele mast over het algemeen).
Vaste systeem, in rest van het land, met portalen en emplacementen.

Met beweegbare systeem kun je een met hogere snelheid onder de draad rijden.
Kijk maar naar Hanzelijn(200km/h) en HSL.
Misschien zo weer iets duidelijker.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #28 Gepost op: 04 december 2018, 18:46:14 »
Hallo,
Sinds 2010 al heb ik een bouwsetje van bovenleidingdraadspanner in mijn leveringspakket.
Voor degenen die me geregeld volgen of in Houten wel eens komen bekijken is het wel bekend.
Maar het werd me duidelijk dat niet iedereen het weet. Daarom hier bij wat nieuwe aandacht voor dit aankledings onderdeel.



Het gaat dus om een etsplaat met onderdelen om daarmee een draadspanner uit te beelden aan bestaande bovenleidingmast.
Ik heb dit setje zelf verzonnen en uitgebracht. En niet ergens gepikt of "geleend". Om onnodige vragen hierover te voorkomen.
Ook zijn de spanners het niet functioneel.

Hieronder een foto van de etsplaat, met daarin 2 spanners en contra gewichtsblokken. Daaronder de bijgevoegde samenbouwtekening.

 

Het nodige draad is niet inbegrepen in het bouwset, omdat de meesten van ons dat toch al in huis hebben.

Deze draadspannerset is ook vermeld in de BeNeLuxSpoor encyclopedie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Afspaninrichtingen_in_DIN_en_DLO

Groet,
Wim
« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 22:30:15 door WimM. Reden: aangevuld »