Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afsluitdoppen voor tankwagons? door Rondje_HO
Vandaag om 16:56:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 16:52:20
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 16:48:32
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
Vandaag om 16:43:46
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:36:11
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 16:35:51
probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren door Nullem
Vandaag om 16:33:02
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Bert van Gelder
Vandaag om 16:29:32
Uitlezen decoder met Twin-Center door Roofje59
Vandaag om 16:24:30
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:21:12
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door SvenW
Vandaag om 15:43:41
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Olav
Vandaag om 15:03:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
Vandaag om 14:23:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:57:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 13:04:45
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 12:31:47
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 12:15:08
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:48:41
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 11:34:06
Ledverlichting aansluiten door Ronaldp
Vandaag om 10:52:12
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Karst Drenth
Vandaag om 10:45:37
VERPLAATST: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer door 44
Vandaag om 10:39:26
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 10:28:53
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 10:09:59
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door spoorijzer
Vandaag om 09:56:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 09:11:05
De Hondsrugbaan, H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:54:32
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:04:56
Zonder fouten een Arduino programmeren door meino
20 september 2020, 23:14:23
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 september 2020, 22:28:46
  

Auteur Topic: De NS bovenleidings-draadspanner  (gelezen 28086 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 574
De NS bovenleidings-draadspanner
« Gepost op: 05 december 2011, 22:46:46 »
Hallo.
Om wat meer bekendheid te geven aan een klein onderdeel, waarmee de NS modelspoorder weer wat meer NS kan zijn, heb ik deze topic gestart.
Het gaat hierbij om de NS-draadspanner met zijn specifieke wiel.
Het bouwsetje van het "wiel met het gewichtsblok" is wat in de vergetelheid geraakt. Vandaar.


(plaatje te vergroten door aanklikken)

Volgende keer een foto van het bouwplaatje en de bouwtekening, over wat er wel en wat er niet in zit.
Waar ze wel en waar ze niet geplaatst kunnen worden.
Ik hoop natuurlijk ook op technische back-up van deskundigen, waarvan er genoeg rondstruinen, als ik het zo mag uitdrukken.
Groet, Wim
 
(In bovenleidingbouw heb ik natuur ook de vakwerkportalen. Daar is een apparte topic aan gewijd.)   
« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 18:14:31 door WimM »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5540
  • ***
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2011, 23:04:54 »
wouw...ziet er weer tof uit  (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
    • Driehuizen in 1:87
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2011, 23:10:59 »
Leuk detail voor de NS'ers.
Ziet er goed uit. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2011, 23:59:39 »
Waar ze wel en waar ze niet geplaatst kunnen worden.
Als ik zo door m'n foto's en herinneringen struin, staan die dingen werkelijk overal waar het nodig is...

Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2011, 00:12:03 »
Hoi
Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

Ha, dat bedoel ik. Weet je dat zeker, dan wil ik dat graag zien, waarom, met bewijs s.v.p..
Want ik ben beslist niet alwetend. Verre van dat zelfs.
Ik heb wel eens klanten die dat denken, maar dat geeft niks anders dan.................
Ik leer er ook van en pas mijn werk aan. Wim M

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3240
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2011, 11:24:28 »
Hoe veel werk is het om deze afspanning werkend te maken? Bij Sommerfeldt kun je een veer inbouwen die de draad op spanning brengt. Is dat hiermee ook mogelijk?

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2011, 21:46:05 »
Want ik ben beslist niet alwetend. Verre van dat zelfs.
Ik ook niet hoor ;) Daarnaast hebben foto's nogal de neiging om sommige dingen vertekend te laten zien, of gaan we twijfelen omdat we ineens zoveel overzicht hebben.
Hoi
Ha, dat bedoel ik. Weet je dat zeker, dan wil ik dat graag zien, waarom, met bewijs s.v.p..
Helemaal zeker weet ik het niet, en anders zal het wel een kwestie zijn van 'de uitzondering bevestigt de regel': voor het bovenleiding-artikel op m'n eigen website ben ik ook van alles wezen bekijken, en vooral door m'n foto's gaan bladeren, en dan zie je ineens de meest fantastische constructies.

In ieder geval: ik krijg het idee dat de bevestigingsbeugels van de geleiding voor het gewicht wat te hoog zitten (zowel de bovenste als de onderste)
Dat baseer ik vooral op deze foto (op andere foto's stond de afspan-inrichting er toch minder duidelijk op dan ik dacht)

http://www.m-voorloop.nl/benelux/bovenleiding-afspanning.jpg (let op! 1250 x 833, 159 kb)

Interessant is ook de wijze van geleiding van het gewicht: ik ken eigenlijk alleen de versie met 2 geleide-stangen aan de zijkanten van het gewicht, en heb die versie met 1 stang aan de achterzijde pas net voor het eerst duidelijk bekeken  ::)

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2011, 22:39:30 »
Hoi Wim.

Heb ze vaak gezien en ook wel op foto's staan. Moet alleen nog leren hoe ze naar jou te sturen. Zag op mijn foto's dat deze afspan inrichtingen ook voor de hangdraad werder gebruikt, de bovenste draad. Maar ze kwamen vaker bij de rijdraad voor.
Eventueel zijn er meer foto's beschikbaar.

Groet, Fred.



Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2011, 23:05:29 »
In ieder geval: ik krijg het idee dat de bevestigingsbeugels van de geleiding voor het gewicht wat te hoog zitten (zowel de bovenste als de onderste)
Dat baseer ik vooral op deze foto (op andere foto's stond de afspan-inrichting er toch minder duidelijk op dan ik dacht)

De hoogte van de gewichten was afhankelijk van de buiten temperatuur. Des te warmer, des te lager hangen de gewichten. De rijdraad is van koper met een hoog uitzettingsvermogen. Bij hoge temperaturen hangen de gewichten dus tot op de grond.
Die koperdraad kun je beter niet stelen, er staat nogal hoge spanning op.

Groetjes, Fred.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2011, 00:56:40 »
Uh ja, dat snap ik ook wel: ik had het ook niet over het gewicht zelf.

Ik heb het over de beugels die de geleidings-stang voor het gewicht met de mast verbinden: op de paar foto's die ik kan vinden zitten die beide lager aan de mast dan op het exemplaar van de topicstarter.

Het klopt dat de rijdraad over het algemeen de enige afgespannen draad is, maar ook de hangdraad afspannen is tegenwoordig normaal (ik had het echter nog nooit op een regulier baanvak gezien: tot nu toe alleen op de HSL gezien)

Belangrijk detail overigens bij dubbele afspanning: een extra paar trek-ankers inclusief betonblok.

Belangrijk detail in het algemeen: de afgespannen rijdraad hangt vaak een aardig stuk hoger dan de reguliere rijdraad: zodra de nieuwe leiding 'ingevoegd' is boven het spoor, verlaat de 'oude' leiding door schuin omhoog te lopen richting het afspanwiel.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/bovenleiding-afspanning2.jpg

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4637
    • Medway Valley Line
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2011, 08:46:42 »
Het setje van "wiel met het gewichten het betonblok" ...  

Hallo Wim, over welk setje heb je het hier?
We nemen jouw werk graag op in de encyclopedie als aanvulling op E09.03.02 - Afspaninrichtingen in DIN en DLO

Grzz,

Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Modelrailroading is fun
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2011, 10:30:26 »
Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

Zou dat kunnen komen door de hoek die de afspandraden op de modelfoto hebben. Vanuit een rijdende trein gezien lijkt het mij dat deze in werkelijkheid onder een hoek van 45 graden staan ipv van de bijna 30 graden op de modelfoto.

Ted

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10803
    • sleutelspoor
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2011, 10:38:39 »

jwp
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2011, 12:20:37 »
Niet helemaal eerlijk ;) Jij hebt een 'duw-anker' op de foto staan en geen trek-anker.

Het zou wel kunnen kloppen wat ATB zegt, al duurde het even voordat ik wist wat hij bedoelde, maar ook hier gaat vast weer op dat waarvan wij denken dat het niet bestaat, toch wel ergens voorkomt of voorgekomen is.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2011, 14:52:08 »
Menno,

Het klopt dat de rijdraad over het algemeen de enige afgespannen draad is, maar ook de hangdraad afspannen is tegenwoordig normaal (ik had het echter nog nooit op een regulier baanvak gezien: tot nu toe alleen op de HSL gezien)

Belangrijk detail overigens bij dubbele afspanning: een extra paar trek-ankers inclusief betonblok.

Belangrijk detail in het algemeen: de afgespannen rijdraad hangt vaak een aardig stuk hoger dan de reguliere rijdraad: zodra de nieuwe leiding 'ingevoegd' is boven het spoor, verlaat de 'oude' leiding door schuin omhoog te lopen richting het afspanwiel.

Hierboven het citaat van Menno,
als echter zowel de hang als rijdraad op de zelfde paal zijn afgespannen, krijg je ook dus 2 gewichten aan de bewuste paal.

Groet,

Fred

« Laatst bewerkt op: 07 december 2011, 18:48:10 door Totty »