Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:56:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:20:14
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 June 2025, 22:27:55
Piko 2025 door prutser
27 June 2025, 22:09:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 June 2025, 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
  

Auteur Topic: Vroomshoop 1950 (HO)  (gelezen 20712 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2011, 03:43:08 »
Mooi plan, met een beetje selectieve compressie moet dat kunnen lukken op een 3tal modules...tenzij je proto wilt gaan?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #16 Gepost op: 03 December 2011, 14:55:46 »
Hoi Richard,

Zoals Milcomarty al zei: Selectief comprimeren en wat optische truuks toepassen....



... zowel links als rechts e.e.a. ingekort tot modelbaan verhoudingen. Het hele plan in een hoek van 3 graden gelegd, waardoor aan de rechterkant het 'exit-point' mooi aan de achterrand van de module komt te liggen.
Hierdoor kun je eventueel makkelijk naar een railspiraal. Tevens verkleint de hoekligging het grote lege vlak linksonder. Omdat door de hoek ook het spoor links naar onderen gaat wijzen, hier een truuk met slanke wissels uitgehaald ( ja, afbuigend in doorgaand spoor ;) ) waardoor ook die sporen naar boven toe weglopen. Dat creeert een soort van 'wijdsheid' omdat de lijnen haaks op het spoor ( Kanaal en wegen ) nu in een denkbeeldig verdwijnpunt samen komen. Hierdoor breng je wat, geforceerd, perspectief in het geheel.
De lengte van de perrons heb ik op 90-95 cm gehouden, zodat een 1700 met 3 vierassers er netjes langs kan staan. 2 gekoppelde DE1-en en zelfs een DE-2 met een gekoppelde DE-1 past ;) ( Dus ook een Plan U of DE-3 ) De goederensporen zijn nog voldoende lang voor een aantal kolenbakken, Eds-en, en/of groentewagens. De uithaalspoortjes rechts zijn voldoende voor een 2400 of kleiner. Links is het uithaalspoor een dikke 1.20m waardoor er een forse buurtsuper uitgehaald kan worden. En zoals je ziet, rangeermogelijkheden te over ;)

Gelijk ook maar de module afmetingen van 120 x 80 aangehouden en net zolang geschoven totdat er geen wissels meer op de overgangen lagen, waardoor het geheel nu op 480 x 80 past ;)

En als 'toegift' het Tillig Elite materiaal vervangen door PIKO A-Gleis voor de low-cost uitvoering. Let wel op, dat de knik links ( bij de wissels ) dan behoorlijk scherper is. 908mm ipv 1350mm. Wil je het daar nog vloeiender, kan ook met nog langere Tillig wissels gewerkt worden.

Ik zie/hoor wel wat je er van vind ;)
( ik krijg er zelf zo zin aan om te gaan bouwen ;) )

Grtzz,

Karst

Klik voor het aangepaste Anyrail bestand

jakop

  • Gast
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #17 Gepost op: 03 December 2011, 16:46:17 »
Dan zou ik nog één ding willen wijzigen; de slanke wissels net even anders zodat het 'slingertje' om het spoor langs het perron te krijgen er ook nog  uit is.
We in Piko A gleis want Tillig heb ik er niet in staan



Groet,

Jakop

jakop

  • Gast
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #18 Gepost op: 03 December 2011, 16:54:43 »
Of zo  ::)


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #19 Gepost op: 03 December 2011, 17:29:59 »
Hoi,

Het slingertje is karakteristiek voor dit station, daarom had ik het er in laten zitten. En jouw bovenste tekening was ik eerst ook mee bezig, maar het havenspoortje is echt een aftakking, dus vandaar... ;)

Grtzz,

Karst

jakop

  • Gast
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #20 Gepost op: 03 December 2011, 17:34:54 »
Ah juist....ik ben ter plaatse niet bekend (en heb ook niet gekeken btw  :-[ )

Richard mag kiezen  ;D

Groet,

Jakop

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #21 Gepost op: 03 December 2011, 21:54:08 »
Allen dank voor de tips zover...

@JAB van Ree::  dank voor de schetsen, maar ik denk dat ik echt het banenplan zoals het er in 1950 lag erg interessant vindt... heb inmiddels de ruimte nog een bekeken, en met wat heen en weer schuiven van objecten, zou ik 5 meter achter elkaar kwijt kunnen.

@Gert Arkema::  Haha,.. dat is wel een goeie..
maar het zou wel erg gaaf zijn als het ooit zover komt inderdaad..
OntraX 2012 (2 t/m 4 maart)  zal in in gedachten houden,.. zag de aankondiging ook op Eurospoor...
Kan zeker interessant zijn.

@Jakob de Bruin::
Dank voor het meedenken/schetsen maar inderdaad zoals Karst al aangaf is dat slingertje geen 'wissel'fout om het zo maar te noemen, maar identiek aan het origineel,.. de slinger zit er anno vandaag nog steeds in :-)

@Karst::Top,.. dank voor de super uitwerking, en een goed idee om het inderdaad net een aantal graden te draaien.... en de indeling van 120 x 80 cm...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #22 Gepost op: 03 December 2011, 22:01:53 »
Bedenk wel dat modules van 80 breed niet makkelijk door een deur gaan (drie maal raden hoe ik daar achter ben gekomen...)
Ben benieuwd wat dit gaat worden, hopelijk snel een bouwdraadje? (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #23 Gepost op: 03 December 2011, 23:27:20 »
Ben benieuwd wat dit gaat worden, hopelijk snel een bouwdraadje? (y)
Ghehe,.. dat zou wel erg leuk zijn als er al spoedig een "wat zijn we aan het bouwen" topic zou zijn... maar zover is het nog niet....
Heb nog wat echt super aanvullingen van Karst gekregen, waarbij het plan nog veel mooier wordt maar waarbij het plan nog breder zou worden... dus ben eerst nog heel druk aan het brainstormen wat het moet gaan worden...

Wel een goede opmerking wat betreft de breedte trouwens, want in eerst instantie zal de baan de zolderverdieping wel niet zo gauw verlaten... maar als de baan toch verplaatst moet worden is 80 cm mischien wel breed,..
maar het biedt wel ontzettend veel mogelijkheden  (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #24 Gepost op: 04 December 2011, 00:04:30 »
Hoi,

Fijn dat je zo enthousiast bent Richard !  (y)

Heb nog wat echt super aanvullingen van Karst gekregen,

Dit waren de aanvullingen...



...  180' gedraaid, Richard wil rangeren. En zo heb je je modellen 'dichterbij' ;)
Ook al te zien de toeritten naar...



... een symmetrisch schaduwstation. Hellingen van 2.5% in de bogen en 3% op het rechte. De keerlussen zorgen ervoor dat je 'van-naar' ( point to point ) verkeer kunt rijden, maar tevens geven ze toegang tot het schaduwstation, dat ook als gewoon ovaal bereden kan worden. Uiteraard moet er een mooie achtergrond achter de modules op 2 cm afstand en om de hoeken, zoat je de toeritten en navenant scherpe bogen niet ziet ;)

Overigens vind ik 80 x 120 wel handelbaar. Past ook door ( tenminste mijn ) trapgaten met dubbele knik. Voorwaarde is natuurlijk wel licht bouwen. Dus Roofmate/EPS en misschien wel een alu frame. ( waar ik zelf nogal driftig over aan het brainstorrmen ben voor Mrb ;) )

Grtzz,

Karst.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2011, 00:14:34 door Karst Drenth »

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #25 Gepost op: 04 December 2011, 15:34:11 »
Nog twee sfeerplaatsjes voor dit topic




Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #26 Gepost op: 04 December 2011, 16:45:18 »
Kippenvel....  :P (y)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #27 Gepost op: 04 December 2011, 18:06:02 »
Gaaf die draaibrug , die moet je er zeker bij maken !!! (waarom lag zoiets vroeger nou niet bij Soetermeer )

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #28 Gepost op: 04 December 2011, 18:17:54 »
@Gert Arkema::  Haha,.. dat is wel een goeie..
maar het zou wel erg gaaf zijn als het ooit zover komt inderdaad..

That's up to you, maar als je nu al ziet dat er een heel aantal mensen anthousiast wordt en Karst je al wat slimme aanwijzingen zit te geven zou ik maar gewoon rustig aan de slag gaan. Dan houdt Karst z'n bouwsnelheid  ;) en ga jij 'm gewoon volgen. Oftewel; gewoon aan de slag!

Enne, welkom op OnTraXs, die tentoonstelling moet je qua inspiratie niet willen missen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950/1960 (HO)
« Reactie #29 Gepost op: 04 December 2011, 21:50:01 »
Citaat
Kippenvel....  :P (y)
;D, nou vooruit,.. hier nog wat

De spoorhaven, de spoorhaven is hier de aftakking van het Zwolsekanaal

(Je kijkt hier dus als het ware vanaf Daarlerveen richting het station van Vroomshoop)


Het station zo rond 1960....




Dit tijdperk gaat me geloof ik wel aanspreken
Topic zou eigenlijk "Vroomshoop emplacement anno 1950 / tijdperk 1960-1970" moeten zijn :-)
maar dat maakt verder niet uit.... ik ga nog even verder met plannen maken en info opspeuren..

Als mensen info voor me hebben van Vroomshoop, (liefst fotomateriaal), dan is dat natuurlijk van harte welkom... (en maakt eigenlijk niet uit welk tijdperk... )
Ook foto´s van rollend materieel, zoals bijv. foto's van de olietrein (die er o.a. in de jaren '80 nog reed...)
of markante gebouwen zoals de Coöperatie aan het kanaal, de SIO speelgoedfabriek, maar ook omgeving havenstraat... zijn van harte welkom   (y)
« Laatst bewerkt op: 04 December 2011, 22:01:09 door Richard_NS »