Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Vroomshoop 1950 (HO)  (gelezen 19119 keer)

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Vroomshoop 1950 (HO)
« Gepost op: 01 december 2011, 22:17:13 »
Beste forumleden,

Met genoegen al enkele baanplannen op deze site gezien, en met nog meer genoegen zitten kijken naar de bouwvorderingen en de juweeltjes die door verschillende BNLS leden gebouwd worden.

Ik ben slechts een beginner, maar heb al vaker gelezen op dit forum dat je gewoon moet beginnen, dus vandaar dat ik hier begin met een plan voor een soort van testbaan, diorama/achtige opzet, waar toch leuk mee te rangeren is (denk ik)

Het betreft het emplacement van station Vroomshoop zoals deze bestond tot de jaren '50.
(met dank aan Sporenplan website:  http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_archief/overijssel/vroomshoop.html

Ik heb een en ander geprobeerd over te brengen in Anyrail,.. echter zoals ik het momenteel gemaakt heb, valt het 'enigzins' groot uit  ;D   (lees 500cm x 100cm) en deze ruimte wil/kan ik er in eerste instantie niet voor gebruiken.
Het lijkt mij ideaal, als er aan beide zijden een spoor op kan worden aangesloten, zodat er ook locs met wagons hun rondjes kunnen rijden.

de beschikbare ruimte is max 300cm breed, (maar dan moet ik aan de linkerzijde wel rekening houden met een schuin dak)

Graag ontvang ik input hoe ik dit emplacement zodanig kan aanpassen dat het bijvoorbeeld op 240cm x 60cm past
(twee modules van 120x60 ??)

(Hoef nog geen rekening te houden met materiaal, wel heb ik gelijkstroom locs, waar ik digitaal mee wil rijden.)

Hieronder een afbeelding van het oorspronkelijke voorbeeld.



Alle ideëen, opmerkingen, tips zijn welkom.

vr. groet,

Richard

Desgewenst, kan ik het Anyrail bestand toemailen, zodat er wijzigingen aan kunnen worden doorgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2011, 22:21:44 door Richard_NS »

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2011, 07:11:56 »
Hoe lang is het perron nu?
De tekening van sporenplan is niet op schaal dus het zou best kunnen dat het perron in het echt ook langer was dat op de tekening te zien is.

Erik s

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2011, 08:20:59 »
Gaaf Richard ! 8) (y)

1950 Vroomshoop, betekent: Korte personentreintjes ( 3 vierassers max. ) met 1700/1800 stoomlocjes. 6100/5500 met buurt goederen. en natuurlijk NS 2000 diesels en of 3400 stomertjes met een olietrein !

Dat het plan op 5 meter lengte uitkomt verbaasd me niets ;) De breedte van 1 meter wel een beetje. Ik ben wel geinteresseerd in je anyrail bestand. Mag je me wel mailen via e-mail ;)

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2011, 08:48:07 »
Kijk anders eens naar het sporenplan van Vroomshoop eind jaren '60, dat is op het oppervlak dat je tot je beschikking hebt veel beter te realiseren. Overigens : het lijkt erop alsof je 15 graden wissels gebruikt. Ik zou proberen die te vervangen door 10 graden wissels, dat oogt een stuk beter.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2011, 09:13:54 »
Hoe lang is het perron nu?
De tekening van sporenplan is niet op schaal dus het zou best kunnen dat het perron in het echt ook langer was dat op de tekening te zien is.

Het perron tussen de sporen is (geloof ik) zo'n 100 à 110 meter lang (wat er nu ligt..)
Weet niet of dat toen ook zo was. In het sporenplan is dat inderdaad niet op schaal...

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2011, 09:24:29 »
Gaaf Richard ! 8) (y)

1950 Vroomshoop, betekent: Korte personentreintjes ( 3 vierassers max. ) met 1700/1800 stoomlocjes. 6100/5500 met buurt goederen. en natuurlijk NS 2000 diesels en of 3400 stomertjes met een olietrein !

Dat het plan op 5 meter lengte uitkomt verbaasd me niets ;) De breedte van 1 meter wel een beetje. Ik ben wel geinteresseerd in je anyrail bestand. Mag je me wel mailen via e-mail ;)

Grtzz,

Karst

Hallo Karst,

Leuke reactie :-), maar weet nog niet zeker of ik het tijdperk ook exact ga aanhouden.
Eerst sprak het idee mij erg aan om het emplacement wat er ooit gelegen heeft, in Ho na te bouwen
maar dat gaat het qua oppervlak niet worden.
Heb nu al wat ideeen om het wat aan te passen. (wel omtrent hetzelfde emplacement)
zal proberen dat ook weer te geven in een Anyrail bestand.
Zal je tevens het bestand van deze versie (vanavond) toesturen...

Nog wat info over Vroomshoop en de spoorweghaven die er ooit was:
http://home.planet.nl/~wisse558/Stations/Vroomshoop.htm

Het station:


De spoorweghaven die er ooit was:..
« Laatst bewerkt op: 02 december 2011, 09:27:29 door Richard_NS »

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2011, 09:29:11 »
Kijk anders eens naar het sporenplan van Vroomshoop eind jaren '60, dat is op het oppervlak dat je tot je beschikking hebt veel beter te realiseren. Overigens : het lijkt erop alsof je 15 graden wissels gebruikt. Ik zou proberen die te vervangen door 10 graden wissels, dat oogt een stuk beter.

Ik heb gewoon de Fleischmann bibliotheek in Anyrail als uitgangspunt genomen, aangezien ik daar wat van heb liggen.....


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2011, 09:58:12 »
Als dat nog de oude Fleischmann modellgleis is (messing kleurig) zou ik dat zeker niet meer gebruiken; veel moderner rollend materieel gaat daar niet goed overheen, wissels voldoen niet aan de NEM normen en geven dus aanleiding tot ontsporing. Verder benieuwd hoe dit gaat worden, leuk idee (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2011, 10:41:51 »
@JAB van Ree

Goh dat wist ik niet.. welke rails zou je aanbevelen dan?
Ik weet nog niet of ik datgene wat je zou aanbevelen ook daadwerkelijk zou gaan gebruiken hoor,..
ivm budget natuurlijk aangezien ik al/nog Fleischmann rails heb...
(en ik met die (oude) rails ook geen problemen heb om in te zagen of te verouderen :-)

Maar ben wel benieuwd/geïnteresseerd in welke rails je dan zou gebruiken....

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2011, 11:17:28 »
mooi plan

Groet, Sicco Jan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2011, 12:18:02 »
Als je low-budget wilt gaan kun je kijken naar Peco of Piko rails
De Piko rails heeft (net als de messing Fleischmann rails) wel het nadeel dat de puntstukken niet geleidend zijn, vooral kleine loks als een sik blijven dan soms op een wissel steken.

Peco (ik raad de fraaie code75 aan) is vooral als je het in Engeland online koopt heel voordelig, robuust en komt in een heel breed assortiment. Zie bijvoorbeeld Jajo's post voor een hint. Aandrijving mbv low-cost servo's icm een goedkope servo decoder en je bent voor nog geen 20 euro/wissel klaar incl. aandrijving.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2011, 12:32:39 »
Hoi Richard,

Van dit soort draadjes wordt ik blij van,leuk dat je met iets begint wat voor ons vlak naast de deur ligt, het kost wel heel moeite om de info te verzamelen lijkt mij maar blijft in iedere geval dit draadje volgen,en veel plezier met het bouwen.


mvgr Evert.

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2011, 21:10:11 »
Heb het plan nog iets aangepast.....
Niet dat ik er de ruimte voor heb ;D  maar eigenljk kan de spoorbrug niet ontbreken, vandaar dat die in dit plaatje voor de volledigheid er ook bijstaat.


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2011, 21:30:18 »
Ik heb even snel iets geschetst... Vroomshoop circa 1970



Gebruik gemaakt van Peco code 75, met de slanke wissels. Ieder vierkant is 25*25cm. Ruimte voor een perron van circa 75-90 cm (genoeg voor DE-1 + DE-2 gecombineerd) Achteraf had ik misschien de ruimte tussen spoor 1 en 2 iets groter moeten maken.

Je zou rechts dan je watertje met brug nog kunnen leggen ook. Grootste nadeel is de dat je links geen vrije baan hebt na het wissel; rechts zou je wat kunnen doen met groen om het einde van de baan te maskeren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2011, 21:45:36 »
Nou Richard, bouw het in modules (bouwen is tenslotte leuker dan rijden) om point to point te rijden en bel tzt Karst om Vroomshoop aan Mariënberg te koppelen in de lokale gymzaal. Een Fiddle Yard links en rechts is wel te regelen.
En vooral; ga naar OntraXs 2012 om inspiratie op te doen; die mannen regelen het zó dat er vrijwel altijd iets NL-georienteerds staat. Kun je mooi je licht opsteken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.