Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 22:06:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
  

Auteur Topic: Tillig Elite wissels  (gelezen 4861 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Tillig Elite wissels
« Gepost op: 21 November 2011, 22:18:54 »

Hallo,

Ik heb inmiddels hier diverse draadjes gelezen over verschillende soorten rails.
Mijn keuze is gevallen op Tillig rails nadat ik wat wissels heb vergeleken. Nu heb ik wat wissels gekocht echter in 2 verschillende soorten verpakking, licht blauw en rood met donker blauw.

In diverse draadjes over Tillig lees ik het verschil tussen oude en nieuwere Tillig wissels echter kan niet ontdekken of dit te herleiden is aan bv de verpakking ?!

Kan iemand hier duidelikheid over geven ?

Bvd,
Marc

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2011, 22:21:15 »
Ik denk dat de nummers op de verpakkingen meer duidelijkheid geven als je die opgeeft.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2011, 22:22:09 »
inderdaad: voorbeeld voor de ew3:

Tillig H0-ELITE 85353 EW 3 rechts Herzstückw. 9° ersetzt 85351

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2011, 22:35:47 »
Een voorbeeld van wat ik heb liggen is: EW1 (11/15gr) rechts nr 85341.
Idem voor links echter met nummer 85342.

Kortom de doosjes zijn verschillend echter de nummers zijn gelijk

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2011, 22:46:32 »
Dit zijn oude nummers, de nieuwe nummers zijn 85343 en 85344.

Volgens Conrad:
Nieuw: nu met wisselaccessoires · Wisseltong elektrisch verbonden met de bijbehorende buitenrail voor een betrouwbare stroomoverdracht · Elektrische scheiding van het puntstuk · Nieuwe steldrempels · Contrarail aan railprofiel aangepast, zit strakker dan ooit · Hoornrails van railprofiel in plaats van kunststof.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2011, 22:59:22 »
Bij het ene type zijn inderdaad de twee wisseltonghelften verbonden met de buitenste rails van de wissels en zijn deze geïsoleerd van het hartstuk.

Bij het andere type zijn beide wisseltonghelften verbonden met elkaar en met het hartstuk. De gehele wisseltongen worden samen met het hartstuk omgepolariseerd.

Het eerste type geeft nog wel eens kortsluiting bij loc's met langere trucks (drie-assers), het tweede type nooit.

Ik kan me niet herinneren welke het oude en welke het nieuwe type is, maar dit is het verschil.

Mijn sterke voorkeur gaat uit naar het tweede type. Wissels van het eerste type batterij ik zelf om.

Gerard


frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2011, 07:50:29 »
voor de helderheid:

de nieuwe hebben de wisseltongen verbonden met de buitenste rails, en geisoleerd van het hartstuk.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2011, 10:16:05 »
Fred,

Weet je ook of de oude verkrijgbaar blijven?

Gerard

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2011, 22:46:43 »
Heren,

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg.  (y)

Gr,
Marc

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2011, 22:51:43 »
Gerard,

ik denk het niet, 'ersetzt' laat weinig twijfel. En korstluiting is ook niet fijn. De laatste weken
de nieuwe variant wissels ingebouwd, ik vind het fraai. De buigbaarheid heeft voordelen en nadelen
(het licht uit zichzelf niet recht en dwingt niet, maar je kunt alles). Ten opzichte van de smalspoor variant
die ik in het oude station heb te liggen van 8 jaar terug hebben ze een hoop maak-kwaliteit gewonnen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2011, 23:12:42 »
Vallen de bouwpaketten onder de oude serie , of zijn deze ook al vernieuwd ?

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2011, 12:33:19 »
De bouwpakketten zijn ook vernieuwd.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2011, 18:30:20 »
Mooi zo , net een telefoontje gehad , kan ze morgen ophalen.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2011, 19:25:28 »
Ligt het nu aan mij of zijn ze er gewoon niet meer?
Ik zoek het bouwpakket van de EW1 (oud nummer 85430 links) maar dan in de nieuwe uitvoering.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
Re:Tillig Elite wissels
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2011, 20:38:15 »
Ligt het nu aan mij of zijn ze er gewoon niet meer?
Ik zoek het bouwpakket van de EW1 (oud nummer 85430 links) maar dan in de nieuwe uitvoering.

In de nieuwe catalogus staat de zelfbouw EW1 inderdaad niet meer. Conrad verwijst door naar de flex 85441.

Gr, Ben.