Gevolg van een doorgebrande led in deze parallelschakeling is dat ze allemaal uitgaan.Zoek ze naar de defecte.
Pas op met deze ongesorteerde leds. Er zitten veel uitschieters bij. Is dus B keus.Op zich niets mis mee. Maar de zwakke exemplaren zitten er ook tussen en gaan dus eerder kapot.
Er zit nog een ander nadeel in de "parallel" schakeling tov de "serie" schakeling, nl de totale stroom die er gaat lopen! Een smd led mag max 20mA hebben en brand vaak al mooi bij ca 8mA. Bij ca 16V rijspanning kun je er bij een serie schakeling heel wat in serie zetten terwijl er toch maar 8mA blijft lopen. Het voorschakel weerstandje wordt in dat geval gewoon iets kleiner. Bij de parallel schakeling wordt de stroom opgeteld en zal dus snel gaan oplopen. Bij meerdere personenwagens of treinstellen zal je dat dus al snel gaan merken.
Heren sorteren kan ben je even zoet Beste Hero De parallel schakelen is het veiligst als een led doorbrand blijft de rest branden. Dus tegenovergesteld als jij aangeeft. Serie geschakeld is te vergelijken met kerst verlichting.Het voordeel van parallel is dat wanneer je toch wat meer licht wil je er gewoon 1 of meer leds bij zet.Het kleurverschil is minimaal maar ook vroeger hadden niet alle lampen / TL dezelfde kleur. Dus het wordt er alleen maar echter van. Panoz
Neem eens een brugcel en zet er eens een stuk of 4 smd leds in serie met een weerstandje van 1k en een potmetertje van ca 10k. Zet dit in serie met een mA meter op je rijspanning. Draai de trimmer van max terug tot je een mooie verlichting hebt. Lees je mA meter af en ik denk dat je dan zo'n beetje op 8-10mA zult zitten. Meet daarna de weerstand van de trimmer en tel daar de 1k bij op. Dat wordt dan je nieuwe vaste weerstand. Daarna 2 of 3 van deze setjes parallel op je brugcel zetten en een elcootje van ca 47-100uF aan de smd kant van de brugcel plaatsen tegen het knipperen. Op deze maniet heb ik ze in mijn piko hondekop gezet.
Panoz,Bij mijn partij zat er ook een enorm kleur verschil in.Daar werd het wel veroorzaakt door andere stroom/spanning over de LEDs.Vooral in serie zag je dat.Vandaar dat ik toen alles opnieuw heb gesorteerd.De zwakke exemplaren die er toch nog inzaten zijn nu gereserveerd voor de tafelverlichting op 3ma.Het mooiste is om groepjes van 4a5 leds in serie te maken.(Liefst met de zelfde spanningsval dan krijg je de mooiste verdeling.)Scheelt enorm in het stroom verbruik.Maar dat is hierboven al uitgebreid besproken.Succes met de verdere inbouw.Ik heb er alle vertrouwen in dat je het energiezuinig werkend krijgt.Robin
... spanningsval over de weerstand toeneemt, en daarmee de doorlaatstroom door alle LEDs afneemt. Gaat er echter een LED stuk, omdat deze door fabrieks-toleranties meer stroom doorlaat dan de rest, dan loop je een risico dat je een eenmalig flits-effect krijgt: de spanning over de weerstand neemt af, en de doorlaatstroom door de resterende LEDs neemt toe. Als er dan nog een het loodje legt, kan het zo een kettingreactie worden, zeker als de weerstand al wat krap bemeten was.