Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:49:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hlv53
Vandaag om 12:44:36
Heroplage Artitec Plan W? door Tomasso
Vandaag om 12:41:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Ben
Vandaag om 12:26:06
De Projecten van RetroJack door Theo Mol
Vandaag om 12:20:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:57:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:29:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door VAM65
Vandaag om 11:16:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door R1954
Vandaag om 11:10:32
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08

Auteur Topic: Low-budget interieurverlichting  (gelezen 7248 keer)

RICROO

• Offline Offline
Re:Low-budget interieurverlichting
« Reactie #15 Gepost op: 21 November 2011, 15:01:08 »
Panoz,

Wat een verrekt goed idee zeg! Dat ik hier zelf niet op ben gekomen. Inderdaad een fractie van wat strips in de winkel kosten. Even lekker een beetje prutsen en klaar is kees.

Leuk.

Richard

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #16 Gepost op: 21 November 2011, 16:09:47 »
Gevolg van een doorgebrande led in deze parallelschakeling is dat ze allemaal uitgaan.
Zoek ze naar de defecte.
Uhm, das in serieschakeling...
Pas op met deze ongesorteerde leds. Er zitten veel uitschieters bij. Is dus B keus.
Op zich niets mis mee. Maar de zwakke exemplaren zitten er ook tussen en gaan dus eerder kapot.
LEDbaron geeft zelf al aan dat ze alleen min of meer voorgesorteerd zijn op spanningsval: al te grote uitschieters zitten er dus niet tussen, of zijn bij andere types geplaatst: de maximale doorlaatstroom haal je, tenzij je een enorme schijnwerper op de baan wilt, toch niet, dus bang zijn voor uitvallers is zo goed als onnodig.
Er zit nog een ander nadeel in de "parallel" schakeling tov de "serie" schakeling, nl de totale stroom die er gaat lopen! Een smd led mag max 20mA hebben en brand vaak al mooi bij ca 8mA. Bij ca 16V rijspanning kun je er bij een serie schakeling heel wat in serie zetten terwijl er toch maar 8mA blijft lopen. Het voorschakel weerstandje wordt in dat geval gewoon iets kleiner. Bij de parallel schakeling wordt de stroom opgeteld en zal dus snel gaan oplopen. Bij meerdere personenwagens of treinstellen zal je dat dus al snel gaan merken.
Het grootste nadeel zit 'm puur in het feit dat de spanningsval over de weerstand toeneemt, en daarmee de doorlaatstroom door alle LEDs afneemt. Gaat er echter een LED stuk, omdat deze door fabrieks-toleranties meer stroom doorlaat dan de rest, dan loop je een risico dat je een eenmalig flits-effect krijgt: de spanning over de weerstand neemt af, en de doorlaatstroom door de resterende LEDs neemt toe. Als er dan nog een het loodje legt, kan het zo een kettingreactie worden, zeker als de weerstand al wat krap bemeten was.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #17 Gepost op: 21 November 2011, 17:42:36 »
Dan is de indeling van kant en klare strips een aardige middenweg: Het parallel zetten van steeds 3 leds in serie.

Stephan.

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #18 Gepost op: 21 November 2011, 20:14:41 »
Heren sorteren kan ben je even zoet  ::)
Beste Hero De parallel schakelen is het veiligst als een led doorbrand blijft de rest branden.
Dus tegenovergesteld als jij aangeeft. Serie geschakeld is te vergelijken met kerst verlichting.
Het voordeel van parallel is dat wanneer je toch wat meer licht wil je er gewoon 1 of meer leds bij zet.
Het kleurverschil is minimaal maar ook vroeger hadden niet alle lampen / TL dezelfde kleur. Dus het wordt er alleen maar echter van.  ;) :D

Panoz

Als je geluk hebt blijft de rest branden.
Mijn ervaring is helaas dat het ledje meestal nog wel stroom doorlaat en zo een "bijna"kortsluiting geeft.
Gevolg dat alle andere leds nog net oplichten.
Bij serie zal waarschijnlijk die "kapotte led " uitgaan en de rest iets feller gaan branden.
Maar het hoort dan zo te zijn dat alles uitgaat. ;D
Met een voorschakelweerstand per led ,los je dit probleem op.Je begrenst dan gewoon de stroom door die defecte led.

Robin

Panoz

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 November 2011, 21:14:31 »
Als je er voor kiest om een weerstand in serie te zetten zal deze de stroom door de leds beperken. De leds kunnen 20ma hebben. Mogelijk kom ik maar op 10 ma uit. Dit ga ik even testen.

Daarnaast had ik zitten denken om een spannings regelaar er tussen te zetten echter dan zal de schakeling alsnog " veel vermogen" vragen? Een serie schakeling lijkt het beste zoals Ruudns eerder aan gaf.

Ongesorteerd
Het verschil zit hem voornamelijk in de kleur deze kan variëren mogelijk gaat dit gepaard met een andere stroom. Heb ik nog niet gemeten.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 November 2011, 21:29:31 »
Neem eens een brugcel en zet er eens een stuk of 4 smd leds in serie met een weerstandje van 1k en een potmetertje van ca 10k. Zet dit in serie met een mA meter op je rijspanning. Draai de trimmer van max terug tot je een mooie verlichting hebt. Lees je mA meter af en ik denk dat je dan zo'n beetje op 8-10mA zult zitten. Meet daarna de weerstand van de trimmer en tel daar de 1k bij op. Dat wordt dan je nieuwe vaste weerstand. Daarna 2 of 3 van deze setjes parallel op je brugcel zetten en een elcootje van ca 47-100uF aan de smd kant van de brugcel plaatsen tegen het knipperen. Op deze maniet heb ik ze in mijn piko hondekop gezet.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #21 Gepost op: 21 November 2011, 21:37:41 »
Panoz,

Bij mijn partij zat er ook een enorm kleur verschil in.
Daar werd het wel veroorzaakt door andere stroom/spanning over de LEDs.
Vooral in serie zag je dat.
Vandaar dat ik toen alles opnieuw heb gesorteerd.

De zwakke exemplaren die er toch nog inzaten  zijn nu gereserveerd voor de tafelverlichting op 3ma.

Het mooiste is om groepjes van 4a5 leds in serie te maken.(Liefst met de zelfde spanningsval dan krijg je de mooiste verdeling.)
Scheelt enorm in het stroom verbruik.Maar dat is hierboven al uitgebreid besproken.

Succes met de verdere inbouw.Ik heb er alle vertrouwen in dat je het energiezuinig werkend krijgt.

Robin

Panoz

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2011, 21:54:45 »
Neem eens een brugcel en zet er eens een stuk of 4 smd leds in serie met een weerstandje van 1k en een potmetertje van ca 10k. Zet dit in serie met een mA meter op je rijspanning. Draai de trimmer van max terug tot je een mooie verlichting hebt. Lees je mA meter af en ik denk dat je dan zo'n beetje op 8-10mA zult zitten. Meet daarna de weerstand van de trimmer en tel daar de 1k bij op. Dat wordt dan je nieuwe vaste weerstand. Daarna 2 of 3 van deze setjes parallel op je brugcel zetten en een elcootje van ca 47-100uF aan de smd kant van de brugcel plaatsen tegen het knipperen. Op deze maniet heb ik ze in mijn piko hondekop gezet.

Panoz,

Bij mijn partij zat er ook een enorm kleur verschil in.
Daar werd het wel veroorzaakt door andere stroom/spanning over de LEDs.
Vooral in serie zag je dat.
Vandaar dat ik toen alles opnieuw heb gesorteerd.

De zwakke exemplaren die er toch nog inzaten  zijn nu gereserveerd voor de tafelverlichting op 3ma.

Het mooiste is om groepjes van 4a5 leds in serie te maken.(Liefst met de zelfde spanningsval dan krijg je de mooiste verdeling.)
Scheelt enorm in het stroom verbruik.Maar dat is hierboven al uitgebreid besproken.

Succes met de verdere inbouw.Ik heb er alle vertrouwen in dat je het energiezuinig werkend krijgt.

Robin

Ruud en Robin  ik zat ondertussen op het zelfde pad bedankt voor de info ik ga nog even knutselen.
PS de ledjes zijn zeer goed te gebruiken om in bijv een sik lantaarn te bouwen.

Ik hoop dat onze mede formgebruikers hier hun voordeel mee kunnen doen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2011, 22:04:39 »
Ja misschien wel, want ik heb nog een zooitje ledjes van een dashboardverlichtingombouw liggen. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #24 Gepost op: 22 November 2011, 00:01:17 »
Citaat van: Menno
... spanningsval over de weerstand toeneemt, en daarmee de doorlaatstroom door alle LEDs afneemt. Gaat er echter een LED stuk, omdat deze door fabrieks-toleranties meer stroom doorlaat dan de rest, dan loop je een risico dat je een eenmalig flits-effect krijgt: de spanning over de weerstand neemt af, en de doorlaatstroom door de resterende LEDs neemt toe. Als er dan nog een het loodje legt, kan het zo een kettingreactie worden, zeker als de weerstand al wat krap bemeten was.

Helemaal eens Menno, daarom zet ik nooit LEDs parallel zonder eigen weerstand. Maar... De Panoz methode kan ook prima met serischakeling, is er zelfs nog minder kopertape nodig. Twee groepjes van 3 in serie met elke streng een weerstand geeft ook een prima effect.

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 November 2011, 02:57:37 »
Net zoals de "fabrieks" ledstripjes eigenlijk dus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #26 Gepost op: 22 November 2011, 04:21:51 »
 ;) ;D

Panoz

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 November 2011, 21:18:40 »
Vandaag weer even aan het stoeien geweest met de leds.
Zoals ik al eerder had gezegd is de specificatie van de leds 3V 20mA.
Uit experiment kwam naar voren dat de leds erg spanningsmgevoelig zijn.
Wanneer je de leds in serie zet moet de led tussen de 2,5 à 3V hebben.
Anders branden ze amper. Dus Bijv 4 leds moeten deze  aangesloten worden op 10 à 12V.
Ik ben dus wel,van plan om een spanning regelaar toe te passen en een combinatie van parallel en serie schakelingen.
 Uitgangspunt bij de volgende experiment is een spanningregelaar van 9 / 12volt toe te passen dan kan ik mooi groepjes van 3 of  4 leds in serie maken

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 November 2011, 21:44:29 »
Die spanningsregelaar is misschien wel "perfect", maar volgens mij echt niet nodig. Die zit op de Huifing-ledstrips ook niet. Daar zit alleen een brugcel, potmeter, weerstandjes en leds op. serie/parallel groepjes.
http://www.hufing-tronic.de/
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 23 November 2011, 21:46:22 »
Hoi,

Let even op dat LEDs stroomgestuurd zijn en niet spannings gestuurd !

Je moet dus de stroom begrenzen bij een gegeven voedingsspanning. Dat doe je met een serie weerstand.
En wel als volgt: Neem een 'ruime' voedingsspanning, die zeg 2 volt boven de theoretische seriespanning ( in jouw geval 3 x 3V = 9V ) van de LEDs ligt.
Zet een weerstand in serie met die leds, die er voor zorgt, dat er over het verschil tussen voedingsspanning en theoretische seriespanning zeg 10mA loopt ( U=IxR ;) )

Dan zit je safe. LEDs op een harde bron zoals een regelaar aansluiten leidt meestal tot verwoesting van de led(s) vroeg of laat.

Grtzz,

Karst