Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:32:27
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Roco H0 2012  (gelezen 249203 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Roco H0 2012
« Reactie #315 Gepost op: 06 februari 2012, 11:51:43 »
Ik vermoed inderdaad dat er wel meer te halen valt, als je ziet dat een De-2 ook voldoet
met een kleine motor die compleet weggewerkt is en toch genoeg vermogen heeft.

Maar, met een 4 delig treinstel dan wordt het toch wel een ander verhaal, deze heeft
toch meer rolweerstand, zeker wanneer je een functiedecoder in het motorloze bak zet.

Een DE-2 heeft ook slechts 6 assen, tegenover 16 voor een Plan T. Dat scheelt ook weer.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Roco H0 2012
« Reactie #316 Gepost op: 06 februari 2012, 11:57:45 »
Ik refereerde aan de verhouding De-2 -> Plan V wat dan opzich geen probleem moet zijn.
Daarna overgaande op de Plan T welke met éénzelfde aandrijving waarschijnlijk niet genoeg
trekkracht heeft. (origineel bericht aangepast)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Roco H0 2012
« Reactie #317 Gepost op: 06 februari 2012, 12:01:49 »
zo'n motor als er in de hippel zit past onder de ramen én heeft genoeg kracht. Punt is alleen dat je als je met alles onder de ramen wilt blijven je weinig ruimte overhoudt voor gewicht op het aangedreven draaistel, dat is ook precies het probleem bij de koploper. 1 aangedreven draaistel op een vierwagenstel is gewoon te krap. Hippelmotor in het midden (onder de ramen, ter hoogte van waar die baal kasten onder de bak zit, kun je m nog iets in laten zakken) en lange cardans naar de twee draaistellen zou prima werken, maar dat is te leuk ofzoiets en je ziet de cardans in het interieur.

Gert1

  • Gast
Re:Roco H0 2012
« Reactie #318 Gepost op: 06 februari 2012, 12:21:32 »
Zou het dan niet mogelijk zijn om dat gewicht weg te werken onder het dak ter hoogte van het draaistel?
Ideaal is die plek natuurlijk niet, maar het model zal er echt niet meteen door omvallen. Toch?

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Roco H0 2012
« Reactie #319 Gepost op: 06 februari 2012, 12:26:25 »
Nee, bij aandrijving op één draaistel moet het gewicht ook echt boven dat draaistel zitten en dan is er alleen tegen het dak te weinig ruimte. Vandaar die dikke klomp in de Koploper. Bij aandrijving op twee draaistellen kun je het gewicht over de hele bak verdelen, het rust uiteindelijk toch op aangedreven wielen. Een volledig metalen chassis is dan goed genoeg, zoals bij de Blokkendoos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco H0 2012
« Reactie #320 Gepost op: 06 februari 2012, 12:52:57 »
Zou een centrale motor met dubbele lange cardan naar de beide assen haalbaar zijn? Als je dan gangpad wat verhoogd legt kan daar de cardanas onderdoor. Maak het hele interieur ook zink spuitgiet en je hebt genoeg gewicht. Enige grote nadeel lijkt mij trillingen, maar daar moet toch wat op te verzinnen zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re:Roco H0 2012
« Reactie #321 Gepost op: 06 februari 2012, 13:04:34 »
Maar het model is toch ook gewoon aangedreven op 2 assen? Tenminste op de foto's op Groterdamproject wel.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
Re:Roco H0 2012
« Reactie #322 Gepost op: 06 februari 2012, 13:21:24 »
Met name de foto van Roco, met de zwarte bak en het losse interieur ervoor geeft mij de indruk dat er maar één draaistel wordt aangedreven. Ik zie namelijk geen ruimte voor een cardan, maar vooral zie ik dat er boven het aangedreven draaistel er een forse bult zit, waarschijnlijk om de worm wormwiel aandrijving in te passen. Aan de andere kant zit dat niet. Toch heeft Roco ervaring met bakken op 2 draaistellen aangedreven met een lange cardan. De Blokkendoos mBD is er zo een, maar ook de SNCF TEE heeft dat.

Het is een pré productiemodel, maar omdat het interieur al zover is uitgewerkt, krijg ik de indruk dat Roco eigenlijk al over de aandrijving heeft besloten.

Ik zie wel veel goede ideeen naar voren komen, hoe het ook anders zou kunnen.

mvg,
Ivo

P.S., komt er ook een soundversie  ;)
mvg,
Ivo

*

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Roco H0 2012
« Reactie #323 Gepost op: 06 februari 2012, 13:28:38 »
Ja Sound zo ooit komen. (Bewust geen datum genoemd.)
vr gr. Mark7758

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re:Roco H0 2012
« Reactie #324 Gepost op: 06 februari 2012, 13:37:14 »
Ja die met het losse interieur zie ik nu ook, maar ik kan het hoogteverschil niet goed inschatten al lijkt het daar maar plaats aan 1 kant voor een worm, (zie deze foto. Op deze foto zie je echter weer 2 grote openingen voor tandwielkasten en de twee draaistellen erboven lijken me ook voorzien van een tandwielkast.

Het zal waarschijnlijk nog in de testfase zitten, al mogen ze van mij ook nog kijken naar kleinere motoren maar ik denk dat het ook qua prijs niet aantrekkelijk is om voor zon kleine order aparte motoren te bestellen zonder het model weer duurder te maken.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco H0 2012
« Reactie #325 Gepost op: 06 februari 2012, 14:07:03 »
"zo'n kleine order" : er zullen al gauw minstens 6 varianten komen van V+T samen. Da's toch enkele duizenden modellen. Ik denk dat bijvoorbeeld een Buhler , Mashima of Mabuchi echt wel iets geschikts in het assortiment hebben dat bij dergelijke aantallen qua inkoop amper duurder hoeft te zijn dan de standaard motor bij Roco. En anders nog , 5-10 euro meer voor vrije doorkijk zullen de meesten hier denk ik ook welbesteed vinden ?!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Roco H0 2012
« Reactie #326 Gepost op: 06 februari 2012, 14:25:27 »
Zou een centrale motor met dubbele lange cardan naar de beide assen haalbaar zijn? Als je dan gangpad wat verhoogd legt kan daar de cardanas onderdoor. Maak het hele interieur ook zink spuitgiet en je hebt genoeg gewicht. Enige grote nadeel lijkt mij trillingen, maar daar moet toch wat op te verzinnen zijn.

Het werkt bij de Blokkendoos ook. Daar zit de motor bepaald niet in het midden en wordt het tweede draaistel door een flinke cardanas aangedreven. Gaat prima en de as loopt gewoon tussen de bankjes door. Zie je niks van.
Plan T met aandrijving op maar één draaistel zou ik niet slim vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Roco H0 2012
« Reactie #327 Gepost op: 06 februari 2012, 14:27:54 »
er zullen al gauw minstens 6 varianten komen van V+T samen.

Dat lijkt me nog een zeer conservatieve schatting. Er zijn veel meer varianten mogelijk. Reken er maar op dat ze dit model minstens 10 jaar lang gaan uitmelken.  (y)

mvg,
Gert

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Roco H0 2012
« Reactie #328 Gepost op: 06 februari 2012, 14:28:51 »
Hmm, dat ziet er wel goed uit zeg! ;D Een gele T zou bij mij nog wel op de plank kunnen staan. Prachtig stel.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Roco H0 2012
« Reactie #329 Gepost op: 06 februari 2012, 14:34:16 »
de passende motor is totaal geen probleem, zoals ik al zei, met dat platte ding uit een hippel kom je al een eind... maar we zullen zien wat het wordt, ben bang dat het gewoon aandrijving op 1 draaistel zal zijn...