Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:44:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 21:38:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:28:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
  

Auteur Topic: Roco H0 2012  (gelezen 271351 keer)

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • OV Website
Re:Roco H0 2012
« Reactie #300 Gepost op: 05 February 2012, 22:23:52 »
Schitterend die Plan V/T.
Volgt er nog en roco sessie met andere mooie NS nieuwtjes (er is genoeg aangekondigd).

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Roco H0 2012
« Reactie #301 Gepost op: 05 February 2012, 23:26:23 »
ja, ik ben nog steeds benieuwd hoe het met de letterkes op die Frico Oppeln komt....  ;)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Roco H0 2012
« Reactie #302 Gepost op: 05 February 2012, 23:33:19 »
Reeds doorgegeven  ;)

@Hans : Ja aangekondigd wel, maar verder stond er weinig.....
Maar er komt nog wel wat online.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Roco H0 2012
« Reactie #303 Gepost op: 05 February 2012, 23:39:49 »
 :-*
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Roco H0 2012
« Reactie #304 Gepost op: 05 February 2012, 23:47:13 »
 ;D

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Roco H0 2012
« Reactie #305 Gepost op: 06 February 2012, 00:16:45 »
Mat 64 gaat er goed uitzien zo. Mooi verslag Chris (y). Ook van de andere merken.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Roco H0 2012
« Reactie #306 Gepost op: 06 February 2012, 00:42:52 »
Bijzonder mooi verslag Chris   (y). Nu nog even loonsverhoging vragen bij de baas, al dat moois kost ook wat  ;D.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
  • A-C
Re:Roco H0 2012
« Reactie #307 Gepost op: 06 February 2012, 01:20:50 »
 bedankt voor het plaatsen van foto's chris. (y)

Mijn vraag is; waarom zo een grote motor met vliegwiel, is dit nodig?
doorkijk is er inderdaad nog, maar ik kijk over/tegen een olifanten rug aan?


misschien overdrijf ik hoor!! het is gewoon een vraagje... op een foto is het niet altijd goed te zien vandaar. :)

groeten barry

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Roco H0 2012
« Reactie #308 Gepost op: 06 February 2012, 01:24:05 »
Het is natuurlijk voor de plan T zeker nodig. (4 delig)
En om twee verschillende aandrijvingen te ontwikkelen lijkt me niet handig.
En ik zie mijn plan V zich wel graag goed omhoog trekken op zijn weg naar het schaduwstation of daar juist uit.

Ik zie het ook liever niet dan wel hoor, daar niet van.  :)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4582
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Roco H0 2012
« Reactie #309 Gepost op: 06 February 2012, 08:19:17 »
Inderdaad moet dat ding in de 4-uitvoering wel voldoende trekkracht krijgen, anders krijg je hetzelfde als de koploper van MaTrix. Die is niet bepaald blij als hij een helling tegenkomt  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Roco H0 2012
« Reactie #310 Gepost op: 06 February 2012, 09:43:20 »
Voldoende trekkracht is nodig, maar ik vraag me af of ze toch niet een ander motortype kunnen toepassen, die lager is. Een goede Mashima is veel kleiner en levert ook voldoende trekkracht. Ik weet alleen niet of Mashima motoren levert in een volume dat Roco nodig heeft. Ook in de Blokkendoos zit een hele grote motor, die deels wel in de bagageruimte ligt en die dan ook de 2 draaistellen aandrijft.

Ik hoop dat Roco nog naar een betere oplossing zoekt, want verder ziet het model (op de gietnaden op de kop na dan) toch bijzonder goed uit. Ook al een doorkijkje naar een mooi interieur, dan zit die motor toch wel erg in de weg.

Bovendien hadden de eerste series plan V (dus die dan zowel in het groen als in het geel zijn te fabriceren) dacht ik nog een behoorlijke bagageruimte. De plan V zoals Fleischmann die heeft gemaakt heeft nooit in het groen gereden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re:Roco H0 2012
« Reactie #311 Gepost op: 06 February 2012, 10:03:40 »

Een goede Mashima is veel kleiner en levert ook voldoende trekkracht. Ik weet alleen niet of Mashima motoren levert in een volume dat Roco nodig heeft.

Bovendien hadden de eerste series plan V (dus die dan zowel in het groen als in het geel zijn te fabriceren) dacht ik nog een behoorlijke bagageruimte.


Ik weet niet of je het hele verslag van Chris hebt gelezen. Er zijn meerdere versies gepland, ook die zonder bagageruimte. Dan zit je er daar weer mee. Om dan voor die versies weer andere aandrijvingen te maken ?

Bovendien, een bekende motor gebruiken is nog altijd goedkoper dan weer een nieuw type te gebruiken (bijv. Mashima). Een motor die ik me kan voorstellen is het type dat voor de Fleischmann/Roco(/Märklin) Lint wordt gebruikt. Die is denk ik niet sterk genoeg voor een Plan T. Dan moeten er 2 motoren worden ingebouwd. Dan zou er dus een eind-bak MET en ZONDER motor moeten worden gemaakt, of je heb een Plan V met 2 motoren. Zou wel analoog aan het voorbeeld zijn, de Plan V is naar gewicht gezien veel sterker gemotoriseerd dan de Plan T.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22552
Re:Roco H0 2012
« Reactie #312 Gepost op: 06 February 2012, 10:13:34 »
Nee, twee motoren is ook niet echt een verbetering. Op deze manier zit de motor bij alle versies vooral achter een paar deuren en een kleiner raampje en zo min mogelijk in een compartiment. Zelfs daar is het niet zo'n lomp geblindeerd geheel als bij de Koploper. Ideaal is het niet, maar als het goede rijeigenschappen oplevert ben ik tevreden. Daar maar wat minder doorkijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco H0 2012
« Reactie #313 Gepost op: 06 February 2012, 11:11:59 »
Toch denk ik dat met de moderne motortjes er meer mogelijk moet zijn...
Een langere maar plattere motor bijvoorbeeld (Mashima 16x32 ofzo) , desnoods licht verzonken in de bodemplaat (achter de accu/schakelkasten bijvoorbeeld) Bij de Piko Hondekop was het met een plattere motor ook mogelijk geweest (ik heb zelf met een Mashima 16x28 een geheel vrije doorkijk weten te realiseren. Al benut je daar de diepte tussen de schorten makkelijker/beter. En met een zo'n motor sleep je nog steeds met gemak 4 bakken) Bovendien zou je met de moderne digitale technieken (stroombuffer) kunnen denken aan het laten vervallen van een mechanisch vliegwiel, wat ruimte scheelt.

2 motoren per stel lijkt me niet wenselijk, betekent veel meer bedrading en dus ook hogere prijs terwijl rij-eigenschappen er niet beter van worden.

@Sander : Plan T heeft precies 2 maal meer motordraaistellen als Plan V hoor en verschil in gewicht is verwaarloosbaar (86 voor 2-delige V vs 163 ton voor 4-delige T)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Roco H0 2012
« Reactie #314 Gepost op: 06 February 2012, 11:32:17 »
Ik vermoed inderdaad dat er wel meer te halen valt, als je ziet dat een De-2 ook voldoet
met een kleine motor die compleet weggewerkt is en toch genoeg vermogen heeft.
(dit is dan in vergelijk met een Plan V met 2 assen meer)

Maar, met een 4 delig treinstel dan wordt het toch wel een ander verhaal, deze heeft
toch meer rolweerstand, zeker wanneer je een functiedecoder in het motorloze bak zet.
(ik ga er dan van uit dat er af fabriek een omschakel contactje inkomt)
Dan wil je al snel een paar extra slepertjes er onder zetten zodat de decoder zijn spanning
altijd behoud. (of het treinstel moet al compleet voorzien zijn van stroomvoerende koppelingen?)

Daarnaast, je kan de aandrijving wel kleiner maken maar daarmee vergroot je ook de kans
dat deze door de belasting sneller op zal zijn en je dus bij regelmatig gebruik eerder
een nieuwe aandrijflijn moet inbouwen, dan zeg ik persoonlijk, liever iets wat wellicht
in het zicht zit maar dan wel jaren meegaat. (zeker op clubbanen etc.)

Zomaar even een paar dingetjes, maar een goede discusse over dit onderwerp is zeker
geen verspilde tijd.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2012, 11:58:23 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5