Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 15:03:42
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:59:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door rhberk
Vandaag om 14:38:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door AlbertG
Vandaag om 14:33:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:26:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Peter45
Vandaag om 14:04:15
NS Mat 35 Maple Leaf door grossraumwagen
Vandaag om 14:01:26
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 13:52:19
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 10:22:59
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:36:05
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Karben
Vandaag om 09:29:57
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
Märklin M tapijtbaan door Jelmer
Vandaag om 09:22:07
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
  

Auteur Topic: Roco H0 2012  (gelezen 278380 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Roco H0 2012
« Reactie #315 Gepost op: 06 February 2012, 11:51:43 »
Ik vermoed inderdaad dat er wel meer te halen valt, als je ziet dat een De-2 ook voldoet
met een kleine motor die compleet weggewerkt is en toch genoeg vermogen heeft.

Maar, met een 4 delig treinstel dan wordt het toch wel een ander verhaal, deze heeft
toch meer rolweerstand, zeker wanneer je een functiedecoder in het motorloze bak zet.

Een DE-2 heeft ook slechts 6 assen, tegenover 16 voor een Plan T. Dat scheelt ook weer.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3543
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Roco H0 2012
« Reactie #316 Gepost op: 06 February 2012, 11:57:45 »
Ik refereerde aan de verhouding De-2 -> Plan V wat dan opzich geen probleem moet zijn.
Daarna overgaande op de Plan T welke met éénzelfde aandrijving waarschijnlijk niet genoeg
trekkracht heeft. (origineel bericht aangepast)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Roco H0 2012
« Reactie #317 Gepost op: 06 February 2012, 12:01:49 »
zo'n motor als er in de hippel zit past onder de ramen én heeft genoeg kracht. Punt is alleen dat je als je met alles onder de ramen wilt blijven je weinig ruimte overhoudt voor gewicht op het aangedreven draaistel, dat is ook precies het probleem bij de koploper. 1 aangedreven draaistel op een vierwagenstel is gewoon te krap. Hippelmotor in het midden (onder de ramen, ter hoogte van waar die baal kasten onder de bak zit, kun je m nog iets in laten zakken) en lange cardans naar de twee draaistellen zou prima werken, maar dat is te leuk ofzoiets en je ziet de cardans in het interieur.

Gert1

  • Gast
Re:Roco H0 2012
« Reactie #318 Gepost op: 06 February 2012, 12:21:32 »
Zou het dan niet mogelijk zijn om dat gewicht weg te werken onder het dak ter hoogte van het draaistel?
Ideaal is die plek natuurlijk niet, maar het model zal er echt niet meteen door omvallen. Toch?

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re:Roco H0 2012
« Reactie #319 Gepost op: 06 February 2012, 12:26:25 »
Nee, bij aandrijving op één draaistel moet het gewicht ook echt boven dat draaistel zitten en dan is er alleen tegen het dak te weinig ruimte. Vandaar die dikke klomp in de Koploper. Bij aandrijving op twee draaistellen kun je het gewicht over de hele bak verdelen, het rust uiteindelijk toch op aangedreven wielen. Een volledig metalen chassis is dan goed genoeg, zoals bij de Blokkendoos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco H0 2012
« Reactie #320 Gepost op: 06 February 2012, 12:52:57 »
Zou een centrale motor met dubbele lange cardan naar de beide assen haalbaar zijn? Als je dan gangpad wat verhoogd legt kan daar de cardanas onderdoor. Maak het hele interieur ook zink spuitgiet en je hebt genoeg gewicht. Enige grote nadeel lijkt mij trillingen, maar daar moet toch wat op te verzinnen zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Roco H0 2012
« Reactie #321 Gepost op: 06 February 2012, 13:04:34 »
Maar het model is toch ook gewoon aangedreven op 2 assen? Tenminste op de foto's op Groterdamproject wel.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Roco H0 2012
« Reactie #322 Gepost op: 06 February 2012, 13:21:24 »
Met name de foto van Roco, met de zwarte bak en het losse interieur ervoor geeft mij de indruk dat er maar één draaistel wordt aangedreven. Ik zie namelijk geen ruimte voor een cardan, maar vooral zie ik dat er boven het aangedreven draaistel er een forse bult zit, waarschijnlijk om de worm wormwiel aandrijving in te passen. Aan de andere kant zit dat niet. Toch heeft Roco ervaring met bakken op 2 draaistellen aangedreven met een lange cardan. De Blokkendoos mBD is er zo een, maar ook de SNCF TEE heeft dat.

Het is een pré productiemodel, maar omdat het interieur al zover is uitgewerkt, krijg ik de indruk dat Roco eigenlijk al over de aandrijving heeft besloten.

Ik zie wel veel goede ideeen naar voren komen, hoe het ook anders zou kunnen.

mvg,
Ivo

P.S., komt er ook een soundversie  ;)
mvg,
Ivo

*

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re:Roco H0 2012
« Reactie #323 Gepost op: 06 February 2012, 13:28:38 »
Ja Sound zo ooit komen. (Bewust geen datum genoemd.)
vr gr. Mark7758

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Roco H0 2012
« Reactie #324 Gepost op: 06 February 2012, 13:37:14 »
Ja die met het losse interieur zie ik nu ook, maar ik kan het hoogteverschil niet goed inschatten al lijkt het daar maar plaats aan 1 kant voor een worm, (zie deze foto. Op deze foto zie je echter weer 2 grote openingen voor tandwielkasten en de twee draaistellen erboven lijken me ook voorzien van een tandwielkast.

Het zal waarschijnlijk nog in de testfase zitten, al mogen ze van mij ook nog kijken naar kleinere motoren maar ik denk dat het ook qua prijs niet aantrekkelijk is om voor zon kleine order aparte motoren te bestellen zonder het model weer duurder te maken.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco H0 2012
« Reactie #325 Gepost op: 06 February 2012, 14:07:03 »
"zo'n kleine order" : er zullen al gauw minstens 6 varianten komen van V+T samen. Da's toch enkele duizenden modellen. Ik denk dat bijvoorbeeld een Buhler , Mashima of Mabuchi echt wel iets geschikts in het assortiment hebben dat bij dergelijke aantallen qua inkoop amper duurder hoeft te zijn dan de standaard motor bij Roco. En anders nog , 5-10 euro meer voor vrije doorkijk zullen de meesten hier denk ik ook welbesteed vinden ?!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re:Roco H0 2012
« Reactie #326 Gepost op: 06 February 2012, 14:25:27 »
Zou een centrale motor met dubbele lange cardan naar de beide assen haalbaar zijn? Als je dan gangpad wat verhoogd legt kan daar de cardanas onderdoor. Maak het hele interieur ook zink spuitgiet en je hebt genoeg gewicht. Enige grote nadeel lijkt mij trillingen, maar daar moet toch wat op te verzinnen zijn.

Het werkt bij de Blokkendoos ook. Daar zit de motor bepaald niet in het midden en wordt het tweede draaistel door een flinke cardanas aangedreven. Gaat prima en de as loopt gewoon tussen de bankjes door. Zie je niks van.
Plan T met aandrijving op maar één draaistel zou ik niet slim vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Roco H0 2012
« Reactie #327 Gepost op: 06 February 2012, 14:27:54 »
er zullen al gauw minstens 6 varianten komen van V+T samen.

Dat lijkt me nog een zeer conservatieve schatting. Er zijn veel meer varianten mogelijk. Reken er maar op dat ze dit model minstens 10 jaar lang gaan uitmelken.  (y)

mvg,
Gert

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
Re:Roco H0 2012
« Reactie #328 Gepost op: 06 February 2012, 14:28:51 »
Hmm, dat ziet er wel goed uit zeg! ;D Een gele T zou bij mij nog wel op de plank kunnen staan. Prachtig stel.
Duits en Nederlands tp III-IV-V DCC

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Roco H0 2012
« Reactie #329 Gepost op: 06 February 2012, 14:34:16 »
de passende motor is totaal geen probleem, zoals ik al zei, met dat platte ding uit een hippel kom je al een eind... maar we zullen zien wat het wordt, ben bang dat het gewoon aandrijving op 1 draaistel zal zijn...