Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Chatham beurs  (gelezen 6797 keer)

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Chatham beurs
« Gepost op: 24 maart 2007, 21:31:41 »
Kan iemand mijn misschien meer informatie geven over de beurs in Chatham (Engeland), dit omdat ik op het internet maar weinig info daarover kan vinden en misschien ik daar ook wel naar toe wil gaan.

Ik weet wel dat de beurs op 9 en 10 juni 2007 gehouden wordt maar dat is ook het enige en de website over deze beurs, http://show.chatham-mrc.com/ geeft er ook geen informatie over.

Groet Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Chatham beurs
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2007, 11:07:03 »
The Chatham Modelrailroad Show

Door Sobat Kras

Het in het Engelse Graafschap Kent gelegen Chatham, was ook dit jaar weer gastheer voor de traditionele Model Railroad Show. Deze show die georganiseerd word door de “Chatham & District Model Railway Club”vindt ieder jaar getrouw plaats in de gebouwen van “The Historic Dockyard Chatham” ,een voormalige Marinewerf.   
Bij het betreden van deze Historic Dockyard gaan als geboren Hollander en residerende Zeeuw, de gedachten direct uit naar onze zeeheld Michiel AdriaansZn de Ruyter. Onze Admiraal presteerde het om in 1667 tijdens de tweede Nederlands-Engelse zeeoorlog de dwars over de Thames gespannen ketting, die bedoeld was om die vermaledijde Hollands tegen te houden, aan flarden te varen. Bij deze schalkse actie maakte hij het vlaggenschip “Union”van de Engelse Admiraliteit buit en deze als trofee mee naar Holland te nemen. Hiermee bewees hij zijn superioriteit tegenover de Engelsen Navy. Bij de ingang van het museum liggen nog steeds delen van deze ketting op een grote hoop. Voorwaar historische grond voor een Nederlander en Zeeuw.
Maar wij kwamen niet naar Chatham om deze historische overwinning te vieren. De “Chatham” staat bekent om zijn hoogstaande staaltjes van spoorwegmodelbouw.
De verwachtingen waren daarom hoog gespannen. Gewend als wij waren aan de enorme volle hallen van Den Bosch en Utrecht viel het hier danig tegen wat de omvang aangaat. De totale oppervlakte was niet meer als wat wij kennen van een kleine regionale expositie. Het getoonde daarentegen was van meer als een gemiddelde kwaliteit. Het merendeel van de tentoongestelde banen (en modellen) waren de voor Engeland zo typische point to point banen met tijdtafel exploitatie. Het grootste deel hiervan was uitgerust met aan beide zijde een fidelyard.
Veel meer als bij ons zijn hier de schalen O, OO, Om en Oe populair. Deze schaalgrote vraagt een veel grotere mate van detaillering van de bouwer. Veel van wat er in Engeland te zien is, is voor het grootste deel zelfbouw. Dat verklaard de enorme hoeveelheid aan handelaren en kleinserie fabrikanten die de hal bevolkten.
In de late ochtend en vroege middag begon het weer te veranderen. De zon verdween en het werd buiten steeds donkerder wat uiteindelijk resulteerde in een gigantische wolkbreuk..Het afwatering systeem van het dak was waarschijnlijk ook “Historic” en kon de grote hoeveelheden water niet aan. Het water gutste van grote hoog in enorme hoeveelheden naar beneden en overspoelde talrijke modelbanen en leveranciers. Paniek alom. De organisatie kon op dat moment niet anders doen dan bidden en plastic uitdelen. Werk van jaren werd in een paar minuten grondig verwoest zonder dat je er ook maar iets aan kon doen. Een regelrechte modelspoorramp die de kranten waarschijnlijk niet zal halen. Als modelbouwer kon ik de pijn voelen die er op dat moment bij de getroffen modelbouwers in hun hard omging. Al je werk in een klap verdwenen. Vooral de elektronica en electricheschakelingen lieten het terstond afweten. Locomotieven en rijtuigen stonden in centimeters hoogwater op de baan. Door dat wij als modelbouwers alles zo krukdroog willen hebben zoog het materiaal het water met volle teugen op. Na een paar minuten zag je al dat de lijm van huisjes, ballast, bomen en rail het gingen begeven. Objecten van karton en dun hout begonnen langzaam te groeien. Het water had zijn werk grondig gedaan Hoe groot de schade was weet ik niet, maar moet enorm zijn. Direct na het stoppen van de regen zijn de handelaren en de banen die in de gevaren zone stonden verplaatst naar een relatief veiliger plek. Maar goed ook want het voorval herhaalde zich die dag nog twee maal.-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Chatham beurs
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2007, 15:52:00 »

De ingang


Het buiten museum



Overzicht van de beurs gezien vanuit een van de Life Boat museums die GB zo rijk is.

SK
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2007, 16:19:20 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Chatham beurs
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2007, 16:02:45 »
Martijn,

ik ben er 2 keer geweest, en ben van plan dit jaar weer te gaan. Dus ik kan je er een heleboel over vertellen, maar het is misschien beter als je eerst even aangeeft wat je allemaal wilt weten.

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: Chatham beurs
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2007, 16:09:35 »
Het enige is dat er op het internet daarover niets te vinden is zoals welke banen er staan, wat voor fabrikanten er zijn enz.

Groet Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Chatham beurs
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2007, 16:18:05 »
Laat je gewoon verrassen, dat hebben wij van de HSM ons toen ook laten doen. :D
Engelse beurzen zijn voor ons "lage landers" altijd de moeite waard.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: Chatham beurs
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2007, 16:24:48 »
Ok en wat was de entreeprijs en hoe groot was de beurs (een hal van Houten?)? :D

Groet Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Chatham beurs
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2007, 16:25:53 »
De site van de Chatham MRC laat inderdaad nog niet veel zien. Ze zijn altijd wat laat met hun informatie maar als je eind mei nog eens kijkt dan staat het er waarschijnlijk wel.
De spoorbanen die er staan zijn over het algemeen niet groot, maar wel heel mooi. Elk jaar ongeveer 30 spoorbanen. De meeste zijn naar Britse voorbeelden gebouwd. Elk jaar staan er nieuwe spoorbanen, als je er drie keer naar toe gaat zul je nooit dezelfde banen zien.

De handel die er staat zijn Engelse kleinseriefabrikanten en handelaren van typisch Engelse modelbouwmaterialen. Kijk maar eens in de catalogus van GM&S, al zijn toeleveranciers vind je op de Chatham show. Totaal staan er ongeveer 60 kraampjes van fabrikanten en handelaren. Grote jongens zoals Märklin en Roco zul je er zeer beslist niet vinden.

Bij het entreekaartje krijg je een gestencild drukwerkje met een korte beschrijving van alle spoorbanen en leveranciers. De spoorbanen meestal met een plattegrond.

Oja, als je er naar toe gaat, je eigen boterhammen meenemen. Er staan wel kramen met sausages en fish and chips, maar daar sta je een half uur voor in de rij. En dat is niet fijn met een knorrende maag.

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: Chatham beurs
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2007, 16:30:10 »
Dat moest ik weten en nu ga ik zeker.
En hoe doen jullie het met overnachten? zijn er daar genoeg (goede) hotels in de buurt?

Groet Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Chatham beurs
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2007, 16:32:11 »
Prijs van het entreekaartje weet ik niet meer precies, iets in de buurt van 10 pond. Maar als je die reis hebt gemaakt maak je je daar geen zorgen meer over. ;D
Alles staat in 1 hal, maar er is genoeg te zien om er twee dagen rond te lopen.
Ik ga er altijd op de fiets naar toe, en dan ga je natuurlijk niet voor 1 dag, maar voor beide dagen.

Hotels weet ik niet, ik sla mijn tent op op een camping ergens aan de zuidkant van Chatham. Preciese adres kan ik wel opzoeken als je wilt.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Chatham beurs
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2007, 17:02:11 »
Bij het betreden van deze Historic Dockyard gaan als geboren Hollander en residerende Zeeuw, de gedachten direct uit naar onze zeeheld Michiel AdriaansZn de Ruyter. Onze Admiraal presteerde het om in 1667 tijdens de tweede Nederlands-Engelse zeeoorlog de dwars over de Thames gespannen ketting, die bedoeld was om die vermaledijde Hollands tegen te houden, aan flarden te varen. Bij deze schalkse actie maakte hij het vlaggenschip “Union”van de Engelse Admiraliteit buit en deze als trofee mee naar Holland te nemen. Hiermee bewees hij zijn superioriteit tegenover de Engelsen Navy. Bij de ingang van het museum liggen nog steeds delen van deze ketting op een grote hoop. Voorwaar historische grond voor een Nederlander en Zeeuw.

Het ging iets anders, Van Brakel die iets goed te maken had bij de admiraliteit , bood vrijwillig aan om de ketting te breken. De Hollanders lagen eigenlijk voor de ketting een beetje te wachten wat er ging gebeuren. Aan boord van de "Vrede" enterde hij de "Unity", waarna Jan-Daniëls van Rijn met een brander de ketting doorbrak.

Het idee van Chatham kwam niet van de Ruyter, maar van Raadspensionaris Johan de Witt. De Ruyter was toevallig de man op de juiste plek.

Zo, als geboren en getogen Dordtenaar mijn plicht weer vervuld  ;D ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Chatham beurs
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2007, 17:29:50 »
Laat ons nou toch ;D
Als je alles weet is het ook niet leuk meer. Wie wil er nu weten dat Van Spijck dronken was toen de vlam er in ging, Jacoba van Beieren  begraven is van het statigeld der lege flessen en dat niemand Karel Doorman tegen durfde tespreken toe hij samen met  Bokma riep Ik val aan volg mij.

SK
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2007, 17:36:59 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Chatham beurs
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2007, 17:41:31 »
Wij hebben s'morgens het vliegtuig genomen naar Londen, daar een auto gehuurd, onderweg een stevig breakfast genomen en heel de middag gebruikt om de beurs en het buitenmuseum met treinen, vliegtuigen en schepen te bezoeken. In de late middag weer met het vliegtuig naar huis, Is goed te doen en niet al te duur.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Chatham beurs
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2007, 22:35:33 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Chatham beurs
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2007, 19:42:19 »
Inmiddels is er iets meer informatie, de toegangsprijzen.
Zie http://www.chatham-mrc.com/show/
Voor de rest zullen we nog een beetje geduld moeten hebben.