Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 13:42:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 12:48:40
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 08:39:44
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
  

Auteur Topic: Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor  (gelezen 6483 keer)

Ttreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Gepost op: 16 November 2011, 19:32:56 »
Om de problemen op te lossen gaan er op het HSL-spoor, dat eigenlijk uitsluitend voor hogesnelheidstreinen was, ook 'gewone' treinen rijden. Ook moeten de NS hun monopoliepositie op meer plaatsen opgeven. Er komt dus meer concurrentie op het spoor. Dat bevestigen bronnen aan RTL Nieuws.

Flop tussen Schiphol en Antwerpen
De Hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen is de grootste flop uit de Nederlandse treingeschiedenis. De staat heeft bij de aanbesteding teveel geld gevraagd voor het spoor en er zijn nauwelijks passagiers, waardoor het bedrijf (HSA, High Speed Alliance) achter deze trein failliet is. De oplossing: het traject van de HSL was exclusief voor hogesnelheidstreinen, maar straks mogen er gewone treinen over rijden, zodat de NS de lijn weer rendabel wordt.

Gat van 300 miljoen
Het gedoe met de HSL zadelt verkeersminister Schultz met een fikse tegenvaller op, namelijk meer dan 300 miljoen euro. Volgens bronnen kan Schultz de tegenvaller binnen 10 jaar oplossen op haar begroting.

Concessies op het spoor
De oplossing van de HSL-problemen is onderdeel van een grotere deal met de NS. Schultz moet namelijk ook een besluit nemen over de spoorconcessie voor de periode

De hoge snelheidslijn (HSL) blijft voor problemen zorgen. Minister Schulz van verkeer moet nog eens 300 miljoen euro extra uittrekken om de HSL uit de kosten te helpen. De minister is bereid dat te betalen, maar wil dan wel offers van de NS.


van 2015 tot 2025. De minister heeft besloten dat de Nederlandse Spoorwegen ook na 2015 de belangrijkste spoorvervoerder blijven. Maar er komt meer concurrentie in de uithoeken van ons land, in het zuiden, oosten en noorden.

Treinen van de concurrent
In Limburg worden alle stoptreinen openbaar aanbesteed. Een paar lijnen waren in handen van een regionale vervoerder, maar straks kan iedereen een bod op alle stoptreinen doen. In het oosten worden in geval de stoptreinen Apeldoorn – Enschede en Zwolle – Groningen aanbesteed. Limburg wordt zo snel mogelijk aanbesteed, het oosten en noorden volgt later. Dat is nog onderdeel van de onderhandelingen.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2011, 19:38:41 »
Lekker halfslachtig weer...

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2011, 19:41:00 »
En het draait allemaal weer om geld, geld en nog meer geld. Ben benieuwd wat voor gevolgen dit voor de reiziger zal hebben. :-\

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2011, 19:42:43 »
En het draait allemaal weer om geld, geld en nog meer geld.

Duh... Het draait altijd om geld. Ook toen NS 100% staatsbedrijf was.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2011, 19:46:19 »
Nee, deze coalitie moet in de lucht worden gehoiden. Daar draait dat soort wezenloze halfslachtigheid om.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2011, 20:31:26 »
Nonsens. Want dit gehannes speelt al langer dan deze coalitie zit. Deze halfslachtigheidd dateert al vanaf het moment dat NS concurrentie op het spoor moest toestaan. Er is concurrentie toegestaan op nevenlijnen en nu stoptreinlijntjes. MAar het centrale NS-netwerk mag blijkbaar onder geen beding open gebroken worden. En als je echt werkende concurrentie wil, dan ontkom je daar niet aan.

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2011, 20:38:06 »
Als er ook normale treinen over de HSL gaan rijden, waar slaat dat 'HSL' dan nog op?
En op de HSL zit toch helemaal geen ATB? ::)
gr. Viktor

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2011, 22:34:06 »
Nee, dan pas je die treinen daar toch voor aan?

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #8 Gepost op: 16 November 2011, 22:35:22 »
Dan kan je ze toch beter gewoon over het normale spoor laten rijden?  ::)
En dan de HSL maar aanbesteden aan 'mogelijke' bieders en dan zien we wel verder...

gr. Viktor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2011, 22:51:03 »
MAar het centrale NS-netwerk mag blijkbaar onder geen beding open gebroken worden.

Dat klopt, want er is ook geen zinnige reden te bedenken om dat te doen. Dat netwerk fucntioneert namelijk prima wat deze dagelijkse gebruiker betreft. Concurrentie kan daar weinig aan toevoegen, maar brengt wel het risico van verslechtering met zich mee. Mag iets dat goed functioneert ook een keer blijven bestaan in plaats van om ideologische redenen te worden afgebroken?

En als die HSL op andere wijze in dienst was genomen - zeg met het oog op maximaal maatschappelijk nut in plaats van maximale financiële opbrengst - dan was het vermoedelijk zo'n debacle niet geworden.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2011, 23:02:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2011, 09:09:30 »
Dat klopt, want er is ook geen zinnige reden te bedenken om dat te doen. Dat netwerk fucntioneert namelijk prima wat deze dagelijkse gebruiker betreft. Concurrentie kan daar weinig aan toevoegen, maar brengt wel het risico van verslechtering met zich mee. Mag iets dat goed functioneert ook een keer blijven bestaan in plaats van om ideologische redenen te worden afgebroken?

Tuurlijk mag dat, maar als de politiek heeft gekozen voor concurrentie op het spoor, dan moeten ze dat in al zijn facetten toestaan en niet alleen een beetje half/half. Naar mijn mening is concurrentie niet per definitie negatief.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8552
  • Spoor N
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2011, 09:10:09 »
Als er ook normale treinen over de HSL gaan rijden, waar slaat dat 'HSL' dan nog op?
En op de HSL zit toch helemaal geen ATB? ::)
De Thalys houdt opeens op met rijden?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2011, 09:45:02 »
Tuurlijk mag dat, maar als de politiek heeft gekozen voor concurrentie op het spoor, dan moeten ze dat in al zijn facetten toestaan en niet alleen een beetje half/half. Naar mijn mening is concurrentie niet per definitie negatief.

Volgens mij ook niet, maar inmiddels is de Nederlandse politiek gelukkig wel zo ver dat ze zo nu en dan eens nadenken in welke gevallen concurrentie een positieve bijdrage kan leveren en in welke gevallen juist niet. En dan is deze uitkomst misschien helemaal zo slecht niet. Het exploiteren van een samenhangend hoofdnet is wat anders dan het exploiteren van een regionaal vervoerssysteem. Wat jij half/half noemt, kan ook maatwerk zijn.
En nogmaals, waarom risico's nemen met iets dat nu goed werkt?

Maar als we niet uitkijken gaan we de discussie uit dat andere draadje herhalen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2011, 10:05:13 »
Hm, ik denk dat we elkaar prima begrijpen  ;)
Het heeeft allemaal voors en tegens. Maar om nou terug te keren naar de situatie van voor de samenvoeging van SS en HSM, dat is ook niet erg wenselijk..  ;D

Eelco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2011, 10:18:16 »
Tuurlijk mag dat, maar als de politiek heeft gekozen voor concurrentie op het spoor, dan moeten ze dat in al zijn facetten toestaan en niet alleen een beetje half/half. Naar mijn mening is concurrentie niet per definitie negatief.

NS heeft al concurrentie genoeg aan de auto. Als je het spoor als systeem onderling laat concurreren, dan denk ik te weten welke hond er als lachende derde met het bot vandoor gaat.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo